1 of 12 |  1 2 3 >  Last ›
Was getekend, Annie M.G.
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Dan ook maar gelijk een eigen topic! Zoals al te lezen was in een andere discussie:

Simone Kleinsma in de hoofdrol van musical over Annie MG Schmidt

Simone Kleinsma krijgt de hoofdrol in een musical over het leven van Annie M.G. Schmidt. De voorstelling heeft de titel Was getekend, Annie M.G. en gaat eind september in première. Er volgt een tournee langs theaters in het land. Stage Entertainment liet meerdere schrijvers een scenario uitwerken. Uiteindelijk viel de keuze op de tekst van Dick van den Heuvel, die eerder ook de bejubelde musical over Ramses Shaffy schreef. Het wordt een grote voorstelling met ongeveer twintig acteurs en muzikale begeleiding door een live orkest.

De musical over Annie M.G. Schmidt (1911-1995) is gebaseerd op de biografie die Annejet van der Zijl over haar schreef. In het verhaal komt de nadruk te liggen op haar ontwikkeling van schuchtere Zeeuwse bibliothecaresse tot de succesvolle auteur van populaire kinderboeken, tv-series en musicals. Annie Schmidt is de geestelijk moeder van Jip en Janneke, Abeltje en Pluk van de Petteflet. Samen met componist Harry Bannink legde ze in de jaren zestig van de vorige eeuw de basis voor de Nederlandse musicaltraditie.

Liedjes van haar hand als ’Vluchten kan niet meer’, ’M’n opa’ en ’Op een mooie Pinksterdag’ groeiden uit tot klassiekers.

Ook de relatie die Annie Schmidt als 39-jarige schrijfster aanknoopte met de getrouwde Dick van Duijn, vormt een verhaallijn voor de musical. Met deze Rotterdamse zakenman en chemicus kreeg ze haar zoon Flip. Het zelfgekozen levenseinde van haar man was de basis voor haar toneelstuk ’Er valt een traan op de tompoes’.

Hoofdrolspeelster Simone Kleinsma heeft een indrukwekkende loopbaan achter de rug in het amusement. Ze was te zien in tv-series en won prijzen voor haar rollen in musicals als ’Sunset Boulevard’, ’Mamma Mia!’ en ’Moeder ik wil bij de revue’. Ze is nu in de theaters te zien in ’Musicals in Concert’, waarin ze onder meer het lied ’Het is over’ zingt. Dit nummer, waarin een getrouwde vrouw zich erbij neerlegt dat haar man een ander heeft, groeide uit tot een klassieker. Het is afkomstig uit de voorstelling ’Heerlijk duurt het langst’, de eerste musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.

Biografische musicals over iconische landgenoten als Ramses Shaffy, Wim Sonneveld en Robert Long waren de afgelopen jaren publiekstrekkers in de Nederlandse theaters. Deze voorstellingen kregen goede kritieken en werden gezien als welkom tegenwicht voor de vele vertaalde buitenlandse musicals waarmee de theaterbezoeker werd overspoeld. In die lijn komt producent DommelGraaf & Cornelissen komend najaar ook met een musical over het leven van Liesbeth List.

Bron: MusicalJournaal.nl

  [ # 1 ] 07 February 2017 03:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Kan een prachtige voorstelling worden. Ben benieuwd of er bestaande nummers gebruikt worden of nieuw materiaal.

  [ # 2 ] 07 February 2017 03:56 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Zou dit dan ook de productie zijn waar William Spaaij in gaat spelen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat SE naast deze musical, On Your Feet, Fiddler en The Lion King (die waarschijnlijk nog wel even speelt) nog meer op de planken brengt…

  [ # 3 ] 07 February 2017 04:18 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2016-06-10

Kijk dit vind ik nu eens het beste idee sinds tijden van SE. Met een fatsoenlijk decor en orkest, kan dit wat moois worden! Ben niet weg van SE, maar aangezien Annie MG Schmidt een van mijn favoriete auteurs is, en veel connectie met theater heeft, trekt dit mijn aandacht wel.

En het zou me idd niks verbazen als dit de productie is waar William Spaaij in gaat spelen. Het lijkt me niet dat er in Fiddler getapt wordt. En The Lion King loopt idd nog te goed om nu al te stoppen.  Niet meer sinds Tarzan, liep een kaartverkoop voor een musical in t CT zo goed. Dat terzijde weten we ook nog niet wanneer deze tour van start gaat. Het kan dus ook nog eens zo zijn dat er nog een andere musical volgend jaar komt, waar William in gaat spelen. Al lijkt me dat Hair geen lang leven meer heeft.

[ Gewijzigd: 07 February 2017 04:21 PM by Robin1994 ]
  [ # 4 ] 07 February 2017 04:39 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Robin1994 - 07 February 2017 04:18 PM

Dat terzijde weten we ook nog niet wanneer deze tour van start gaat. Het kan dus ook nog eens zo zijn dat er nog een andere musical volgend jaar komt, waar William in gaat spelen. Al lijkt me dat Hair geen lang leven meer heeft.

Hair stopt in april, Was getekend… gaat eind september in première 😉 SE laat hun producties meestal aan het begin van het theaterseizoen (sep-nov) in première gaan, maar je weet maar nooit.


Hoewel biografische musical niet mijn favoriete subgenre is worden deze producties vrijwel altijd goed gemaakt, en met Simone als leading lady zal het vast iets moois worden!

  [ # 5 ] 07 February 2017 09:41 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  19
Geregistreerd  2012-03-03

Simone is een topvrouw, dus dit gaat zeker een mooie productie worden. Al zie ik het nog steeds niet helemaal voor me 😊 Waar ik echt blij mee ben is dat Stage Entertainment er voor kiest om biografische musicals te blijven maken, dat is een goede ontwikkeling. Ik heb in het verleden een aantal producties van Albert Verlinde bezocht en daar zaten echt pareltjes tussen 😊

  [ # 6 ] 07 February 2017 10:08 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Esther van Boxtel had vandaag een fotoshoot voor een productie liet ze weten.
Zou dit voor deze productie zijn ?

  [ # 7 ] 08 February 2017 08:45 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  5
Geregistreerd  2016-12-06

Ik ben erg benieuwd hiernaar!

  [ # 8 ] 10 February 2017 05:40 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  125
Geregistreerd  2009-10-28

Ik ben grote fan van Simone Kleinsma en heb de afgelopen jaren veel van haar gezien. Toch moet ik nog wennen aan het idee dat zij Annie M.G. gaat spelen. Kam me er nog niet zoveel bij voorstellen maar we gaan het zien.

  [ # 9 ] 10 March 2017 01:04 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Heeft iemand al iets
Vernomen wat met dit
Stuk gebeurt ?

Simone zal denk ik nu niet alle shows gaan spelen ?
Wie zou een mooie Alternate kunnen zijn ?
Soort
Van Aspects
Constructie die destijds ook met EDS en HPJ was

  [ # 10 ] 10 March 2017 03:30 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2010-11-01

Ik denk dat men Simone zo respecteert dat deze productie wellicht iets verlaat wordt?;)

  [ # 11 ] 10 March 2017 04:24 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

De premiere is pas in september en dat is nog best een tijdje weg. Misschien heeft ze tegen die tijd juist wat behoefte aan afleiding. Al zou ik haar helemaal begrijpen als zr zoiets heeft van: ik doe rustig aan en speel niet alle shows

  [ # 12 ] 02 April 2017 07:15 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

AD meldt dat ook William Spaaij een rol heeft in deze musical, als Flip van Duyn, de zoon van Annie.

‘Simone Kleinsma moet nu alle tijd voor zichzelf nemen’

De cast is rond, de liedjes uitgezocht en het verhaal geschreven. Was getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over Neerlands bekendste kinderboekenschrijfster staat in de steigers. Mét Simone Kleinsma in de hoofdrol. ,,Ik zag het ineens. Jij bent Annie.”

In welke zaal hij zat, weet Albert Verlinde niet meer. Het was ruim een jaar geleden. De voormalige showbizzkoning en tegenwoordig producent keek naar Simone!, de solovoorstelling van Simone Kleinsma. ,,Zoals ze over de vleugel leunde, zo en profiel met het tegenlicht. Met dat blonde haar. Zo zag ik het ineens: jij bent Annie. De hele avond had ik al gedacht: Simone, wat zing jà­j toch mooi Nederlands, wát een beheersing. Als je dat kunt doen in combinatie met de koningin van de Nederlandse tekst, Annie M.G. Schmidt, dan hebben we wat, hoor.”

Het was het begin van Was getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over het leven van Nederlands bekendste kinderboekenschrijfster. De producent van Stage Entertainment die eerder verantwoordelijk was voor de musicals over het leven van onder anderen Wim Sonneveld, Edith Piaf en Toon Hermans, had het verhaal al langer in zijn hoofd. ,,Het uitgangspunt is de biografie Anna, geschreven door Annejet van der Zijl.

Dat moest de leidraad zijn van de musical. In het boek wordt Flip van Duyn, de zoon van Annie, na haar overlijden benaderd door Madame Tussaud voor een beeld. Ze gaan op zoek naar de ring die ze altijd droeg. Ze vinden die in een doosje, samen met een aantal liefdesbrieven. In de musical kunnen we dan spelen met de tijdgeest. Dan leeft Annie nog om de brieven te bespreken.”

Flip
Flip van Duyn die zeer betrokken is bij de musical, wordt gespeeld door William Spaaij. ,,Twee fantastische acteurs, twee generaties, dat wordt een geweldige wisselwerking tussen William en Simone”, voorspelt Verlinde die Simone Kleinsma alle tijd gunt om het overlijden van haar man Guus Verstraete, nog maar een maand geleden, te verwerken. ,,Het is zo vreselijk wat er gebeurd is. Guus was haar grote liefde en maatje. Nee, de musical stond niet op losse schroeven, maar hij had niet eerder moeten komen. Het is goed dat ze nu even niets heeft, maar laat haar alle tijd nemen voor zichzelf.”

Nerveus stond Albert Verlinde een jaar geleden voor de deur bij Simone en Guus. ,,Ik zou komen eten om haar te vragen voor de rol. Aan de telefoon had ik al gezegd: ‘Ik heb zo’n leuk idee’. Ze was zo nieuwsgierig. Guus en Simone hadden gekookt. Een pittige visschotel, weet ik nog. Stokbrood erbij. Aan tafel vroeg ik het. Simone en Guus vonden het allebei fantastisch. Het verhaal van de schrijfster die op latere leeftijd haar zicht kwijtraakt, terwijl zien en typen haar leven was. Die aan einde van haar leven de rol van nationale oma kreeg. En in haar laatste tien jaar immens populair was, dat sprak hen aan. Meteen begonnen we met brainstormen. Waren we erover eens dat Paul Eenens de regie zou doen. We praatten over het decor, het orkest, Simone zocht op spotify onmiddellijk nummers op. Het zaadje was geplant.”

Overigens staan op de site van Theater De Vest al enkele foto’s van Simone als Annie M.G. Schmidt.

En ook: Stage heeft kinderaudities uitgeschreven voor deze musical.

[ Gewijzigd: 02 April 2017 07:25 PM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 13 ] 02 April 2017 07:58 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Simone lijkt echt op Annie in de foto’s. Had ik nooit gedacht.

  [ # 14 ] 13 April 2017 03:39 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Marjolijn Touw gaat de moeder van Annie spelen! Dat heeft William net in RTL Live bekend gemaakt.

  [ # 15 ] 14 April 2017 11:23 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Is dit een show met een groot ensemble ?
Of een kleine cast zoals Ramses, Toon etc ?
Ik dacht ook aan mogelijke US ? Of trekken deze spelers de hele tour en dus alle shows

 1 2 3 >  Last ›
1 of 12