Onderstaande gaat niet over het publiek, maar over de theaters zelf. Ik wist niet zo goed waar het te plaatsen zonder een nieuw topic te moeten openen. 😊
Sinds een paar jaar ga ik regelmatig naar Londen voor musicals en daar heb ik bij steeds meer theaters veiligheidscontroles zien opkomen. Even een blik in je tas met een lampje en klaar. Het lijkt me dat ze zoeken naar wapens en misschien professionele opnameapparaten. In Nederland had ik dergelijke controles nog niet gezien, tà³t ik op 15 juli in het Beatrix Theater kwam. Bij de ingang werd de rij gesplitst: mensen met een grote tas werden naar een andere rij gedirigeerd, de tas moest open en de inhoud werd grondig bekeken. Mijn iPad mocht niet mee de zaal in, die kon ik gratis afgeven bij de garderobe. Huh?
Gisteren had ik opnieuw prijs bij het Circustheater. Ik hoefde mijn tas niet open te maken, maar bij de ticketcontrole werd mij verzocht mijn rugzakje bij de garderobe af te geven. Ik kon eventueel een plastic tasje krijgen om belangrijke spullen in te stoppen. Even voor jullie beeld: ik had geen enorme schooltas bij me, maar een klein Eastpak rugzakje waarvan het rugpand net iets groter is dat die iPad. Ik ben even blijven kijken: mensen met een handtas formaatje strandtas mochten gewoon doorlopen. Rugzakdiscriminatie, lijkt het.
Ik was absoluut van mening dat de grote theaters meer aandacht mochten besteden aan wat mensen meenemen, maar dit gaat me toch echt te ver. Welke tas qua formaat wel of niet mee mag lijkt nu onderhevig aan willekeur. Mensen (zoals ik) die vanwege rugproblemen geen schoudertas dragen, zijn dan altijd de pineut. Dat een iPad of laptop niet mee mag vind ik ook vreemd: het lijkt voort te komen uit de maatregel van bepaalde vliegmaatschappijen (dat denk ik, zeker weten doe ik het niet) om die apparaten te weren uit de cabine. Volgens mij brengt een exploderende laptop voor een vliegtuig op 10km hoogte meer risico’s met zich mee dan in een theater net boven zeeniveau…
Er zal een reden zijn dat dit voor deze theaters besloten is, maar met klantvriendelijkheid en servicegerichtheid heeft het weinig te maken volgens mij…