1 of 7 |  1 2 3 >  Last ›
Lazarus naar DeLaMar
change_status
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  24
Geregistreerd  2010-09-09

Bericht op NU.nl:

De musical Lazarus van David Bowie en Ivo van Hove wordt in Nederland uitgevoerd.

Albert Verlinde vertelt in een interview met de Volkskrant dat zijn bedrijf Stage Entertainment Nederland de productie vanaf september 2018 naar Theater DeLaMar in Amsterdam brengt.

De musical wordt uitgevoerd door Nederlandse acteurs, maar de liedjes blijven Engelstalig. De Belgische theaterregisseur Van Hove werkt met Job Gosschalk aan de casting. Lazarus moet minstens een half jaar te zien zijn.

Stage Entertainment neemt vanaf september ook de programmering van de grote zaal van het theater in het centrum van de stad over.

Bowie en Van Hove maakten de musical vlak voor de dood van de Britse zanger in januari 2016. De musical ging in première op 15 december 2015 in New York. Bowie was daarbij aanwezig. De zanger stierf aan de gevolgen van kanker, maar hield de ziekte voor de buitenwereld geheim. Van Hove was een van de weinigen die op de hoogte was.

WAT EEN GOEDE ZET VAN STAGE ENTERTAINMENT!

  [ # 1 ] 21 July 2017 07:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Wow, onverwachte titel! Is ook wel eens fijn om mee te maken 😉 Als Ivo van Hove en Job Gosschalk samen de casting verzorgen zou dat ook nog eens voor nieuwe gezichten in musicalland kunnen zorgen.

  [ # 2 ] 22 July 2017 05:34 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ben benieuwd hoeveel Bowie-liefhebbers hier blij van gaan worden en er een kaartje voor gaan komen. De voorstelling zelf is zo’n onbegrijpelijke beleving, dat je wel een enorme fan moet zijn, of enorm van artistiek onbegrijpelijk gedoe houden, wil je dit kunnen waarderen.

  [ # 3 ] 22 July 2017 06:50 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Een nieuwe Ivo van Hove is altijd iets om naar uit te kijken, al had ik stiekem ook de hoop dat het origineel naar Nederland zou komen tijdens het Holland Festival volgend jaar.

En Stage gaat dus de programmering overnemen van de grote zaal? Ben benieuwd of dat zonder slag of stoot zal gaan. Ik verwacht het niet. Dat was niet de bedoeling van het DeLaMar.

  [ # 4 ] 22 July 2017 07:58 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Zeer interessant maar of het thuis hoort in DeLaMar? Dat weet ik zo net nog niet.
Een eerste gooi; Maarten Heijmans als Thomas Newton.

  [ # 5 ] 22 July 2017 08:01 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

martijn-j - 22 July 2017 06:50 AM

En Stage gaat dus de programmering overnemen van de grote zaal? Ben benieuwd of dat zonder slag of stoot zal gaan. Ik verwacht het niet. Dat was niet de bedoeling van het DeLaMar.

Dat was hier al bekend gemaakt

Allard Blom verzorgd de vertaling.
Toch een beetje jammer dat de nummers in het Engels blijven.
Bij Jersey Boys, was het de artiest die optrad, daardoor konden de nummers in het Engels blijven.
Bij Mamma Mia, waren de teksten ook gewoon vertaald. Want het helpt het verhaal op gang.

Snap het wel, aan de teksten van Bowie komen is in sommige ogen heilig schennis. Maar ja, het blijft theater.

  [ # 6 ] 22 July 2017 08:31 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Jeroen - 22 July 2017 05:34 AM

Ben benieuwd hoeveel Bowie-liefhebbers hier blij van gaan worden en er een kaartje voor gaan komen. De voorstelling zelf is zo’n onbegrijpelijke beleving, dat je wel een enorme fan moet zijn, of enorm van artistiek onbegrijpelijk gedoe houden, wil je dit kunnen waarderen.

Oh fijn, het ligt dan niet aan mij. Ik las een nogal vage samenvatting in een recensie en ook de recensent was niet zeker of ie het goed begrepen had 😉

Tja, ik ken Bowie alleen van de film Labyrinth, maar denk niet dat voldoende is 😋

[ Gewijzigd: 23 July 2017 09:02 AM by Klaske ]
  [ # 7 ] 22 July 2017 08:40 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Dappere keuze maar of het in Nederland een succes zal worden valt te betwijfelen. Ik vind het nogal ambitieus om deze voorstelling een half jaar te programmeren. De recensies in Londen waren niet onverdeeld enthousiast en de musical is daar maar een kleine 3 maanden te zien geweest. Ik heb er erg van genoten en vond Lazarus briljant. Ben benieuwd naar de cast en ga zeker een keer kijken.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 8 ] 22 July 2017 08:48 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ik denk niet dat veel Nederlanders die recensies lezen. Geen idee of de (grote) interesse voor Bowie nog steeds aanwezig is in Nederland, maar je hoeft Van Hove, van den Ende en de hoofdrolspeler(s) maar wat zendtijd in DWDD te geven (het liefst nog met een “muziekkenner” erbij) en het is zo weer aangewakkerd.

  [ # 9 ] 22 July 2017 09:56 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Judaz - 22 July 2017 07:58 AM

Een eerste gooi; Maarten Heijmans als Thomas Newton.

Oh ja! Heel Graag!!

Bijzondere keuze, maar waarom niet. Ben vooral heel benieuwd naar de casting. En op zich heeft het museum in Groningen destijds ook aardig wat publiek getrokken, dus wie weet…

  [ # 10 ] 22 July 2017 10:15 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik vind dit wel interessant. Over de keuze om de songs in het Engels te laten en de dialogen dan dus blijkbaar wel te vertalen, heb ik mijn twijfels. Wat is er mis mee om het in het Engels te spelen en enkele voorstellingen van boventitels te voorzien?

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 11 ] 22 July 2017 11:49 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Interessante keuze, al twijfel ik of er genoeg animo voor is in Nederland….

  [ # 12 ] 23 July 2017 06:15 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik denk dat het qua animo wel goed zit. Ivo van Hove is een van de weinige regisseurs die op basis van zijn naam kaarten verkoopt. Zelf ben ik daar ook een van. Als Ivo regisseert zit ik (bijna altijd) in de zaal. In combinatie met de naam van Bowie komt dat dus wel goed verwacht ik.

Ben benieuwd of Halina Reijn hier een rol in gaat spelen. Ze heeft wel eens gezegd graag een musical te willen doen en aangezien ze toch de muze van Ivo is. Bovendien kan ze zingen.

  [ # 13 ] 23 July 2017 06:29 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

Persoonlijk ken ik deze productie niet, dus ik kan niet zelf oordelen of er een rol voor Halina tussenzit, maar dat is dus wel het geval? Zou ik al een interessante casting vinden… 😊

  [ # 14 ] 01 August 2017 03:41 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ik kan helaas geen versie zonder paywall vinden, maar de Volkskrant heeft enkele dagen geleden een artikel geplaatst over het vinden van een geschikte acteur/zanger voor de hoofdrol in Lazarus, en bevraagt of dit geen onmogelijke taak is aangezien er (volgens de auteur) maar weinig mensen zijn die zowel op hoog niveau kunnen zingen als spelen. Het hele artikel is te lezen via Volkskrant Plus of Blendle. MusicalJournaal heeft er een reactie op geplaatst: Hoofdrol in ‘Lazarus’ onderwerp van strijd tussen toneel en musical?

Ik vind het artikel persoonlijk een beetje vreemd, aangezien de auteur eerst spreekt van een onwenselijke kloof tussen musical en toneel en vervolgens oa Sven Ratzke en Stefan Rokebrand laat zeggen wat er mankeert aan musical(artiesten). Wel interessant zijn de namen die ze oppert voor de rol van Thomas Newton; Naast Rokebrand noemt ze ook Matteo van der Grijn, Gijs Naber en Maarten Heijmans. Matteo vind ik nou niet echt een sterke zanger, maar de overige 3 lijken me goede kandidaten.

  [ # 15 ] 01 August 2017 07:29 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

De casting heeft een aantal weken geleden al plaats gevonden en ook voor de vrouwelijke hoofdrol is al iemand aangenomen.
Wie weet ik dan helaas weer niet..

 1 2 3 >  Last ›
1 of 7
‹‹ Het Pauperparadijs      Charley (2018) ››