Drs. Down
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Anne-Mieke Ruyten en Hugo Haenen hoofdrollen in drs. Down

Hugo Haenen en Anne-Mieke Ruyten gaan de hoofdrollen spelen in het filmische muziektheaterstuk drs. Down!. Andere belangrijke rollen zijn er voor de twee jonge acteurs met het syndroom van Down: Nando Liebregts en Rutger Messerschmidt.

Ivo Niehe schreef het script van deze voorstelling na zijn interview met Pablo Pineda Ferrer. De inmiddels 42-jarige Pablo is hoogstwaarschijnlijk de enige in de wereld met het syndroom van Down, die er in geslaagd is een universitaire studie af te ronden. Aan de universiteit van Málaga haalde hij zijn universitaire graad pedagogische wetenschappen. Inmiddels heeft Pablo een baan als leraar, daarnaast reist hij de wereld over om zijn boodschap uit te dragen: ‘stop met het onderschatten van de mogelijkheden van jongeren met een beperking —kijk vooral naar waar ze wél toe in staat zijn’.

In drs. Down! krijgt de hoofdrolspeler Lucas te maken met alle onbegrip, vooroordelen en pesterijen die zich vaak voordoen in het leven van een jongen met Down.

De voorstelling -met muziek van componist Piet Souer en in samenwerking met Lucia Marthas Insitute for Performing Arts- gaat deze zomer in première in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Daarna volgt tot januari 2018 een landelijke toernee langs de grote theaters.

Ivo Niehe: “Het wordt een emotionele, betekenisvolle maar ook humoristische voorstelling. Ik ben heel blij dat de zeer ervaren acteurs Hugo Haenen en Anne-Mieke Ruyten ‘ja’ hebben gezegd tegen de rollen van vader en moeder van Lucas. Ik weet zeker dat zij samen met regisseur Haye van der Heyden het publiek kunnen laten voelen, wat het met een gezin kan doen, als het geconfronteerd wordt met een kind met Down.”

De voorstelling wordt een combinatie van video, muziek en live acteren.


drs. Down!

Scenario: Ivo Niehe

Script editor: Dick van den Heuvel

Hoofdrollen: Hugo Haenen, Anne-Mieke Ruyten, Nando Liebregts, Rutger Messerschmidt, Gijs Stallinga, Sanne van Veen.

Project in samenwerking met Lucia Marthas Institute for Performing Arts.

Choreografie: o.l.v. Lucia Marthas m.m.v. Banu Seà§en en Cora Ringelberg

Muziek: Piet Souer

Regie: Haye van der Heyden

Première: DeLaMar Theater Amsterdam 23 augustus

Tournee: tot en met januari 2018

http://www.drsdown.nl

  [ # 1 ] 24 June 2017 05:07 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Wat leuk dat er hier ook aandacht aan wordt gegeven!

Een van de (hoofd)rollen wordt vertolkt door Sanne van Veen en dat is mijn nichtje!
Ik ben natuurlijk super trots op haar, net afgestuurd bij Lucia Marthas en dan al dit te pakken hebben!

[ Gewijzigd: 14 August 2017 01:31 PM by hannetje ]
   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 2 ] 11 August 2017 07:21 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld bezoekt een repetitie van de musical drs. DOWN! en spreekt met hoofdrolspelers Nando Liebregts en Rutger Messerschmidt. Ook met Anne-Mieke Ruyten en Hugo Haenen.

De video is te zien onder Artikelen.

  [ # 3 ] 13 August 2017 12:26 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2017-03-10

Leuke verslag! Ben benieuwd of er een CD of DVD van komt 😉!

  [ # 4 ] 19 August 2017 07:44 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hoofdrolspeler Yo También Pablo Pineda eregast bij première drs. Down

Spaanse acteur met Down inspireerde Ivo Niehe tot schrijven script


De hoofdrolspeler van de zeer succesvolle film Yo también, Pabo Pineda Ferrer, is woensdag 23 augustus aanwezig bij de première van de voorstelling drs. Down in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Pablo, een jongen met het syndroom van Down, haalde, net als het personage dat hij speelt in de film, als eerste Europeaan een universitaire graad (in educatieve psychologie). Ivo Niehe interviewde Pablo in 2011 voor de TV Show. Dit interview zette Niehe aan tot het schrijven van het script voor de muzikale theatervoorstelling drs. Down die woensdag 23 augustus in première gaat.

De inmiddels 42-jarige Pablo verwierf na zijn studie en de film (2009) een baan als leraar, daarnaast reist hij de wereld over om zijn boodschap uit te dragen: ‘stop met het onderschatten van de mogelijkheden van jongeren met een beperking —kijk vooral naar waar ze wél toe in staat zijn’. Dat is tevens de boodschap van de voorstelling drs. Down. Daarin krijgt hoofdrolspeler Lucas, gespeeld door Nando Liebregts, een acteur met het syndroom van Down, te maken met alle onbegrip, vooroordelen en pesterijen die zich vaak voordoen in het leven van een jongen met Down.

Ivo Niehe over Pablo: “Aan de universiteit van Málaga deed Pablo wat iedereen voor onmogelijk hield. Zijn ouders en zijn broers stimuleerden de jonge Pablo op alle mogelijke manieren - door hem constant vragen te stellen, hem op speelse manier uit te dagen en telkens opnieuw te kijken waarmee ze zijn interesse konden prikkelen. Ze stimuleerden hem zonder ook maar de minste druk op hem uit te oefenen. Dit heb ik ook in het script van drs. Down verwerkt. Een grote eer dat hij, samen met zijn moeder, naar de première komt!”

Drs. Down is een voorstelling met muziek van componist Piet Souer. Anne-Mieke Ruyten en Hugo Haenen spelen de ouders van Lucas. De voorstelling heeft een bijzondere opzet- een combinatie van video, muziek en live acteren. Lucia Marthas Institute of Perfoming Arts is verantwoordelijk voor de choreografie van de show. Na de première volgt een tournee tot en met januari 2018 langs de grote theaters in Nederland.

drs. Down!

Scenario: Ivo Niehe

Script editor: Dick van den Heuvel

Hoofdrollen: Hugo Haenen, Anne-Mieke Ruyten, Nando Liebregts, Rutger Messerschmidt, Gijs Stallinga, Sanne van Veen.

Project in samenwerking met Lucia Marthas Institute for Performing Arts.

Choreografie: o.l.v. Lucia Marthas m.m.v. Banu Seà§en en Cora Ringelberg

Muziek: Piet Souer

Regie: Haye van der Heyden

Première: DeLaMar Theater Amsterdam 23 augustus — 20 uur.

Tournee: tot en met januari 2018

http://www.drsdown.nl

  [ # 5 ] 25 August 2017 08:09 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Iemand al geweest? Ben benieuwd naar de reacties…

  [ # 6 ] 25 August 2017 09:53 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Recensies zijn allemaal vrij matig. Ook de mensen die geweest waren, waren niet echt enthousiast.

  [ # 7 ] 25 August 2017 09:57 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Gek, AD geeft vijf sterren… Heb de recensie verder nog niet gelezen.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 8 ] 25 August 2017 01:41 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Ik ben afgelopen vrijdag geweest. Ik ben lichtelijk bevooroordeeld omdat mijn nichtje Sanne van Veen meespeelt. En die zingt inderdaad prachtig, waarvoor dank in de recensie van Musicalworld 😊.
Ik heb een aangename avond gehad, maar 5 sterren is dit zeker niet. 2 sterren vind ik dan ook weer aan de lage kant, 3 sterren heeft deze productie wel verdiend.

Qua spel, zang en dans was het allemaal dik in orde, met wat uitschieters naar boven en soms ook naar beneden (maar ik vergeef Hugo Haenen dat meteen).
De twee hoofdrolspelers met Down vond ik fantastisch, ik had ze graag meer live op het toneel gezien, maar ik begrijp de keuzes die hierin zijn gemaakt wel.
Ik heb gelachen en ik was ontroerd. Kortom, er is gelukkig veel goed aan deze theatervoorstelling (musical dekt de lading niet helemaal).

Wat het minder maakte waren de vreemde dan wel niet uitgewerkte verhaallijnen, waar ook in de recensie wordt gesproken.. Het ene moment lacht de hele klas Lucas uit en wil hem absoluut niet op school, het volgende moment is hij ineens de populairste jongen… omdat er iets met ducttape gebeurt????
Enfin, zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Dat is echt zonde, want dat maakt of breekt het stuk wel een beetje. Het stuk duurt nog geen 2 uur en kent geen pauze, ik vraag me af waarom er niet meer tijd is genomen, had er een half uur aangeplakt (en een pauze), dan had je mogelijkheden genoeg gehad om zaken beter uit te werken.

Het scheepje zwalkt een beetje, maar houdt wat mij betreft wel koers.

[ Gewijzigd: 24 October 2017 05:41 PM by hannetje ]
   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 9 ] 28 August 2017 11:51 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2012-01-22

Ik heb reacties gezien van ouders of andere familieleden met een kind met het Down syndroom, en die waren allemaal enthousiast.

‹‹ Catch me      Dolfje Weerwolfje Vlaanderen ››