Een reactie op wat van bovenstaande vragen en opmerkingen.
Uitreikingen
Het uitreiken van de ene award is makkelijker dan van de andere. We streven dat de awards altijd bij de winnaars belanden, maar soms blijkt het lastig dat op een redelijke termijn te doen. Op een gegeven moment wordt het dan ook mosterd na de maaltijd daar een reportage van te maken. Maar inderdaad liggen er nog steeds een aantal awards te wachten. (Grease-ensembleleden mogen bijvoorbeeld best nog even contact met ons opnemen).
Waarom is X een hoofd/bijrol? Waarom is Y wel/niet genomineerd?
Op individuele nominaties gaan we niet in. Dit zijn keuzes die de redactie heeft gemaakt, soms na pittige discussie. soms vrijwel unaniem. Ik kan wel in algemene zin reageren. Het is natuurlijk zo dat zodra je een onderscheid maakt, er altijd grensgevallen zullen zijn. Wat is nog net een hoofdrol en waar begint de bijrol, is iemand die al eerder mooie dingen liet zien op kleine schaal wel of niet doorbraak, zou iemand twee keer kunnen doorbreken, wat beschouwen we wel of niet als kortlopend, en in het geval van Lelies kun je zelfs nog over of iets een mannelijke of vrouwelijke rol is discussiëren. We maken daarin een keuze die zo afgewogen mogelijk is. Wat ik nog wil toevoegen is dat hoofdrol-bijrol wel echt bij de rol hoort, en het dus geen automatisme is dat de grootste rol per geslacht per definitie ook een/de hoofdrol is.
Waarom is die categorie er dit jaar niet?
Daarnaast is het elk seizoen weer de vraag of we voldoende genomineerden hebben voor een categorie. We gaan uit van minimaal drie keuzes per categorie, en maximaal vijf. Halen we die drie niet, dan vervalt voor dat jaar de categorie. Zo is er dit jaar inderdaad geen beste buitenlandse productie in Nederland vanwege gebrek aan aanbod, en was het aantal kortlopende producties dat goed genoeg was helaas ook te klein om die categorie dit jaar te handhaven. Hopelijk volgend jaar beter. Dat komt vaker voor bij de wat meer aparte categorieën. Meestal moeten we bij een categorie nog keuzes maken uit lijsten die veel langer zijn dan vijf namen.
Uiteraard houden we de bewegingen in de Nederlandse en Vlaamse musicalwereld in de gaten. Zo was het vorig jaar opvallend dat er zo veel goede internationale tours Nederland en Vlaanderen aandeden, en er dus een categorie voor ontstond. Laten we hopen dat we die snel weer terug zien, al ziet dat er vooralsnog niet naar uit.
Nederlandstaligen in het buitenland
Dat er steeds meer Nederlanders en soms ook Vlamingen tegelijk in het buitenland een hoofdrol of belangrijke bijrol vertolken is ons zeker ook opgevallen, en is in de loop van het jaar ook zeker de overweging geweest om deze categorie toe te voegen. We streven echter naar een lijstje genomineerden waar we zelf achter kunnen staan. De producties in Nederland en Vlaanderen zien we, maar de internationale producties zijn vrijwel onmogelijk allemaal te zien. Natuurlijk hebben we onze sterren in Londen zien stralen. Maar kunnen we dan Oedo Kuipers in Mozart zomaar negeren omdat hij toevallig net die voorstelling niet opging dat wij erbij waren. Misschien warende vertolkingen tijdens de internationale Peter Pan tour in verre landen wel steengoed. Zijn er Franse producties die buiten ons zichtveld misschien wel sterke vertolkingen kennen en moeten we onbekendere Duitse tours ook maar negeren.. En als het voor ons al ondoenlijk is, hoe is dat voor de kiezers dan.
Beste understudy
Sinds er awards zijn is de vraag al vaker voorbijgekomen, maar categorie waar ik persoonlijk nooit begrip voor kan opbrengen is beste understudy, oftewel: beste tweede keus. Bij ons kan een alternate/understudy gewoon genomineerd worden in de betreffende hoofdrol/bijrol als hij of zij echt tot de beste vijf vertolkingen van het jaar behoort. Een extra categorie maakt die prestatie toch minder groot. Nog even afgezien van het feit dat de beste understudy misschien wel nooit de gelegenheid krijgt om het te laten zien. En tenslotte, ook dit wordt voor een stemmer toch een onmogelijke categorie.