3 of 6 |  < 1 2 3 4 5 >  Last ›
Soof De Musical 2018
  [ # 31 ] 11 October 2017 08:32 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Toch wel een interessante discussie die onder dat bericht is ontstaan. Gelukkig zijn Peter Slager en Ed Struijlaart niet te beroerd om ook te reageren, maar als dan gelijk één van hen zegt “ik ken de musicalwereld niet”, vraag ik me af waarom ze die uitspraken over musical(muziek) überhaupt hebben gedaan… Zoals Vera Mann mooi verwoord: Je kan alleen innovatief zijn , als je de geschiedenis van het genre kent.

  [ # 32 ] 11 October 2017 05:53 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Het bericht van René is helaas alweer verwijderd (dat lijkt wel mode te zijn). Jammer, want ik vind het goed dat juist de grote namen uit het vak zich over dit soort zaken durven uit te spreken.
Stond er trouwens nog iets opvallends in het bericht, of in de daaropvolgende discussie?

Ik blijf het apart vinden dat mensen die weinig van het genre weten er wel een uitgesproken mening over hebben. En impliciet dus ook veronderstellen dat zij in dat genre heel vernieuwend zullen zijn.

  [ # 33 ] 11 October 2017 06:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik vind het een gemist kans. De beste musicals worden vrijwel altijd geschreven door mensen die zelf liefhebber van het genre zijn. Ik zou het zo fijn vinden wanneer tekstschrijvers en componisten met een goed idee de kans krijgen van een producent om iets te maken. Waarom is het steeds de producent die mensen benadert?

Het beste advies dat je iemand kan geven die graag in een musical wil spelen of er eentje wil maken: zorg dat je bekend wordt met iets anders dan musical, dan word je vanzelf gevraagd.

[ Gewijzigd: 11 October 2017 07:02 PM by martijn-j ]
  [ # 34 ] 11 October 2017 06:34 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

De voornaamste stelling in de discussie was dat het simpelweg onzin is om alle musicalsongs als één genre te beschouwen en al helemaal om vervolgens te zeggen dat je “musicalmuziek” niet mooi vindt. Ik persoonlijk denk dat er zeker wel een aantal type songs is dat terugkeert in musicals, maar je kunt Jesus Christ Superstar, Aladdin en Chicago inderdaad niet op één hoop gooien.

Ik kreeg uit de reacties van Ed Struijlaart en Peter Slager niet echt het idee dat ze konden onderbouwen wat dan volgens hen een typisch musicalnummer was. Struijlaart had het over een keer bijwonen van de Musical Sing-a-long in de Ziggo (Musicals In Concert denk ik dan) en dat dan als een soort van dwarsdoorsnede van musicalmuziek te beschouwen… tja. Peter Slager deed het volgens mij een beetje af als licht gekscherende opmerkingen, en dat het vernieuwend bezig zijn niet zo stellig was bedoeld. Al had hij het dan wel weer over een bepaald gevoel en beeld hebben bij musicalnummers en terugkerende elementen in de liedstructuur, maar dat werd niet verder uitgelegd.

Het maakt mij echt niet uit vanuit welke hoek een componist komt, maar behandel je project (en de wereld die erbij hoort) gewoon met respect. Vertel gewoon hoe je iets gaat aanpakken, niet dat je hoe (jij denkt dat) het voorheen is aangepakt niks vindt.

[ Gewijzigd: 11 October 2017 06:40 PM by Laush ]
  [ # 35 ] 11 October 2017 06:59 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Bedankt!

martijn-j - 11 October 2017 06:12 PM

Ik vind het een gemist kans. De beste musicals worden vrijwel altijd geschreven door mensen die zelf liefhebber van het genre zijn. Ik zou het zo fijn vinden wanneer tekstschrijvers en componisten met een goed idee de kans krijgen van een producent om iets te maken. Waarom is het steeds de producent die mensen benadert?

Het beste advies dat je iemand kan geven die graag in een musical wil spelen of er eentje wil maken: zorg dat je bekend wordt met iets anders dan musical, dan wordt je vanzelf gevraagd.

Ik ben het helemaal met je eens. De meeste grote musicals uit de geschiedenis hebben hun oorsprong bij een creative, niet bij een producent. Het grootste probleem bij ‘producentenmusicals’ vind ik de voorspelbaarheid van de onderwerpkeuze. Het gaat vrijwel altijd om iets bekends en populairs (film, persoon, enz.) waar een musical van wordt gemaakt. Dat kan overigens best tot hele mooie musicals leiden. Maar de aparte, originele ideeën komen toch meestal bij een creative vandaan.

Je kan een hele lijst opsommen van shows die nooit zouden zijn gemaakt als het idee van een producent had moeten komen. Jesus Christ Superstar, Rent, Miss Saigon, Hamilton en ga zo maar door.

  [ # 36 ] 11 October 2017 07:22 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Magic - 11 October 2017 06:59 PM

Je kan een hele lijst opsommen van shows die nooit zouden zijn gemaakt als het idee van een producent had moeten komen. Jesus Christ Superstar, Rent, Miss Saigon, Hamilton en ga zo maar door.

Zijn er eigenlijk recente, oorspronkelijk Nederlandse musicals die in dit rijtje plaatsen zijn? Als ik denk aan de nieuwe musicals van de afgelopen jaren zie ik alleen maar een overvloed aan muzikale biografieën voor me, en die zijn volgens mij altijd op initiatief van een producent gemaakt.

  [ # 37 ] 12 October 2017 07:37 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  385
Geregistreerd  2012-11-01

Interessante discussie! Wellicht niet helemaal de plaats hiervoor maar wel interessant.  Jammer dat de reactie van René verwijderd is.

Iets meer on topic: Milan van Weelden gaat de rol van Andrej spelen in Soof De Musical
(bron: zijn insta)

   Handtekening   

‘Het lijkt hier net op Twin Peaks: naarmate het verhaal vordert blijkt iedereen om je heen gek te zijn geworden…’

  [ # 38 ] 13 October 2017 07:26 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ik ben erg benieuwd, niet het hele verhaal gevolgd, maar ik vind Ed zijn muziek heel tof, dus benieuwd wat tie hier voor maakt 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 39 ] 13 October 2017 12:12 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  8
Geregistreerd  2010-09-08

Rene zijn bericht inclusief alle reacties staat speciaal openbaar op zijn eigen Facebook-pagina en is dus
nog na te lezen.

  [ # 40 ] 13 October 2017 03:57 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Ik kan het niet vinden. Is het alwéér verwijderd? (in dat geval zal ik René eens een ‘scheerbeurt’ geven) Of kijk ik gewoon weer eens verkeerd? (niet ongebruikelijk 😊)

  [ # 41 ] 13 October 2017 04:31 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Is het deze?

  [ # 42 ] 13 October 2017 04:53 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  412
Geregistreerd  2012-06-29

Ja, dat is het.

  [ # 43 ] 13 October 2017 06:10 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Oh, fijn! Ik had hier gekeken, maar dat is dus blijkbaar weer een ander account.

  [ # 44 ] 22 November 2017 11:45 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

Ben jij student? Dan heeft Soof de Musical een uniek aanbod voor je! Je krijgt de mogelijkheid om voor € 5,00 een proefvoorstelling te zien. Maar daar moet je wel wat voor doen: je krijgt een actieve rol tijdens de voorstelling…hoe leuk is dit???
We zoeken nog studenten voor het Luxor Theater.
Data:
- Zaterdag 25 november — 19:30 uur
- Zondag 26 november — 15:00 uur
- Zaterdag 2 december — 19:30 uur
Let op! Dit zijn de aanvangstijden van de voorstelling. Je dient 30 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. Enthousiast? Geef je naam, e-mailadres en voorkeursdatum op via .(JavaScript must be enabled to view this email address)!

  [ # 45 ] 23 November 2017 07:01 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Blijkbaar loopt men nog niet warm voor Soof en moeten er nu studenten met korting naar binnen getrokken worden. Er werd door een aantal sites ook al met kaarten gestrooid.

 < 1 2 3 4 5 >  Last ›
3 of 6
‹‹ Doornroosje (Deep Bridge)      Brammetje Baas ››