7 of 13 | ‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
Fiddler on the Roof / Anatevka tour 2017-18
  [ # 91 ] 21 October 2017 07:56 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Kan iemand mij uitleggen hoe ik gemist heb dat we een nieuwe vertaling hebben (wie had bedacht dat dat nodig was?) en dat ik niet van te voren wist dat Thomas Acda ‘Als ik toch eens rijk was ’ zou zingen terwijl ie op een ukelele speelt?

Ik ging er al vanuit dat dit artistiek verantwoord zou worden. Zeker toen ik in de zaal zat en het meisje achter me zei: volgens mij is dit een moderne versie want hij heeft een trainingspak aan.

Om in de sfeer te blijven: Oy.

(Dat trainingspak was niet Tevye, voor de duidelijkheid)

[ Gewijzigd: 21 October 2017 08:11 PM by Klaske ]
  [ # 92 ] 21 October 2017 08:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

martijn-j - 12 February 2017 09:30 PM
martijn-j - 15 December 2016 09:29 AM

Ik hoop dat Raoul Heertje wel nog betrokken blijft voor de vertaling.

Niet dus. Rob de Graaf maakt nu de vertaling, zo staat te lezen op de site. Hier is ook een speellijst te vinden die nog niet compleet lijkt.

http://fiddlerthemusical.nl/

Had je kunnen weten.. 😉
Maar bedoel je nieuwer dan Henk Poort of nieuwer dan Lex Goudsmit?

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 93 ] 21 October 2017 09:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik volg je even niet.

  [ # 94 ] 21 October 2017 09:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik had dit topic nog moeten lezen voor ik weg ging.

Echt serieus, ik ben niet zo kwaad uit het theater gegaan sinds Jon van Eerd dacht leuk te zijn in La Cage door The Best Of Times te zingen met z’n Harry Vermeulen gebitje in…

Pascal, ik zou zeggen, stuur Jacco naar die première. Er is een kans dat hij dit fantastisch vind. Ik heb ontdekt dat ik een grens trek bij die ukelele. In de 2e akte openen ze er mee! Tijdens Tevye’s eerste monoloog met God in de 2e akte zit ie er ondertussen op te tokkelen! En in de finale bij het vertrek komen ze uitgebreid met die ukelele koffer aan zetten. Die klompvoet van Leiser Wolf, die klarinet, die goedkope Little Mermaid bruidsjurk, die beat onder ‘Now I Have Everything, het valse gezang van Mottel, heel ‘Miracle of Miracles’ naar de gallemiezen! :(

Ik had hier echt naar uit gekeken. Ik wilde dat dit de hit van het seizoen zou worden. Een stuk dat toch niet kapot te krijgen is. Het is één van mijn favoriete stukken, maar dit wil ik gewoon heel snel weer vergeten. Ik kan echt veel hebben, dat Thomas Acda nog heel erg moest nadenken over zijn tekst kan ik vergeven, try out. Ik hoef geen grote decors, uitbundige of historisch correcte kostuums. Multicultureel casten maakt me meestal niets uit. Experimentele dans… als het dan echt moet, vooruit, ik kijk wel naar de zangers… (serieus, tijdens Do You Love Me, midden in een spot), artistiek stenen leggen op het toneel om ze daarna weer weg te halen, wil ik echt door de vingers zien.

Maar die ukelele bij If I Were A Rich Man… dan is mijn grens bereikt.

(Als ik positieve dingen moet noemen, Thomas Acda heeft wel de komische timing die Tevye nodig heeft, al moet ie balans vinden en niet voor de lach gaan aan het eind van de 2e akte. Ik was heel blij met Jan Elbertse als Commandant omdat het zo anders is als je hem gezien hebt in bijv. Hamelen of Doe Maar. En Gino Taytelbaum in het ensemble was een welkome toevoeging op het podium. En Doris Baaten, maar die is altijd goed)

Ik ga even liggen.

Oh en @Pascal, de vertaling is een beetje zoals bij Beauty en the Beast er moest blijkbaar iets nieuws komen wat niet mocht lijken op de eerste vertaling(en). Het is niet heel slecht, maar overal is het het net niet. Want er is al iets beters bedacht in het verleden.

[ Gewijzigd: 21 October 2017 10:05 PM by Klaske ]
  [ # 95 ] 21 October 2017 09:40 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

@Martijn, Pascal reageert op mijn vraag waarom ik niet wist dat er een nieuwe vertaling was. Dat doet ze met de quotes van jou.

[ Gewijzigd: 21 October 2017 09:46 PM by Klaske ]
  [ # 96 ] 21 October 2017 10:04 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Jeetje Klaske, wat naar en stom dat je het zo ervaren hebt…  :down: Ben benieuwd wat hier verder aan reacties op komt, lijkt me zuur voor de theaters die dit avontuur zijn aangegaan als het ondanks de hoge verwachtingen flopt, omdat iemand heeft bedacht dat het stuk eigenlijk niet goed genoeg is zoals het was.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 97 ] 21 October 2017 10:12 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik was erg benieuwd naar deze productie maar als ik dit zo lees, gecombineerd met het nieuws over Ruut Weissman denk ik niet dat ik nog ga. Alle pers rondom deze voorstelling zal ook wel overschaduwd worden door wat gisteren en vandaag (en in 2015, maar dat was me zelf ontgaan) naar buiten is gebracht. Volkomen terecht natuurlijk. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Stage.

  [ # 98 ] 21 October 2017 10:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

@June ik denk dat de titel en naam van Thomas Acda wel genoeg zijn voor goed gevulde zalen. En dat moet voldoende zijn voor de directeuren.

Ik ben bijna thuis en ga aan een welverdiende pot Ben & Jerry’s 😊

Fijne nacht, allemaal!

  [ # 99 ] 22 October 2017 07:01 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om een productie een flop te laten worden. Een stuk kan nog zo goed zijn, als er niemand komt is het een flop. Als het binnen een week is uitverkocht en het is ruk, dan is het m.i. ook een flop… Ik vind dat je als regisseur respect moet hebben voor het stuk zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Mag je dan helemaal niks veranderen? Tuurlijk niet, maar je kunt ook te veel willen, en de wens naar “tintelfrisse, hippe, moderne versies” van Stage mà³et op een bepaald punt gewoon te ver gaan. Maar soms is het oorspronkelijke stuk ruk en weet een bepaalde regisseur hier toch wat van te maken…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 100 ] 22 October 2017 10:08 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Klaske - 21 October 2017 10:13 PM

Ik ben bijna thuis en ga aan een welverdiende pot Ben & Jerry’s 😊

Was één pot B&J genoeg ? 😊 Ik kan me de frustratie goed voorstellen, ik ben ook meer dan eens innerlijk briesend de zaal uit gekomen ...

Ik had al geboekt maar ga nu wel twijfelen en dan vooral door de verhalen rondom Weissman. Ik ben benieuwd naar de (re)acties van de heren van Stage en de diverse theaterdirecteuren, want het is natuurlijk duidelijk dat ze dit niet zomaar voorbij kunnen laten gaan. Mocht Weissman wel blijven en niet met een enorme trap op zijn achterste de laan uit worden gestuurd, gaat uit protest mijn kaart terug.

Ik ben echt geschrokken van de ervaringen van Michelle Courtens die ik gisteren las. Goed van haar dat ze haar verhaal zo specifiek en gedetailleerd heeft durven opschrijven en te delen met iedereen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 101 ] 22 October 2017 10:38 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik heb een halve genomen en de rest in de diepvries gezet 😉

Ik denk dat zolang Michelle’s verhaal niet in krant of iets grotere media staat dan haar eigen Facebook, ik niet dat dat we veel hoeven te verwachten aan reacties van of Stage of de Theater directeuren, het zijn toch ook voornamelijk mannen die Weismann in dienst hebben.

Al las ik wel in de reacties op haar Facebook dat Volkskrant haar benaderd heeft, de Volkskrant heeft ook de verhalen van Ella en Jappe Claes gepubliceerd. Dus wie weet… maar ik denk in alle eerlijkheid dat Stage & de Theaterdirecteuren het gaan proberen te negeren.

Ik moet zeggen, ik heb pas gisteravond na de voorstelling de #metoo reactie van Michelle gelezen, en ik heb pas gisteren een kaartje gehaald bij de kassa. Had ik het geweten had ik misschien anders besloten. Aan de andere kant (geen woordspeling op de voorstelling), ik wilde deze voorstelling graag zien.

Als dit groter wordt, hoop ik dat theaters er in mee gaan om kaarten terug te nemen.

  [ # 102 ] 22 October 2017 10:41 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ik ben bang dat er và³à³r de première niks zal veranderen in de positie van Weissman, maar ik mag toch hopen dat SE en DeLaMar (daar doet hij toch iets in de artistieke leiding?) aankomende week laten weten dat het direct daarna schluss is.

Ik was heel benieuwd naar deze productie, maar een “tintelfrisse” (dat gruwelijke woord gaat nooit meer verdwijnen hè?) bewerking uit de koker van een man die zijn macht schandalig heeft misbruikt laat ik graag aan me voorbij gaan.

Klaske - 21 October 2017 09:39 PM

het valse gezang van Mottel

Wordt gespeeld door Tomer Pawlicki toch? Die heeft in de Musicalworld-reportage nog toegezegd dat ‘ie kan zingen… De (ex-)castleden van SvO moeten toch een beetje op gaan passen wat ze tegen Frans zeggen 😉

  [ # 103 ] 22 October 2017 10:44 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Goed, we zijn een nacht verder. Ik weet niet of ik zo ver zou gaan te zeggen dat er geen respect is voor het oorspronkelijke materiaal, maar wel dat er blijkbaar een groot verlangen was om iets anders te doen.

Voor wie wil: Spoilers.

Er zijn wat dingetjes toegevoegd, een scene voor aanvang en een scene achteraf. De scene van te voren begint met Chava die tegen Tevye zegt: “Wij zijn Joden, hè?” En een kleine discussie over dat Joden door de eeuwen heen vaak verjaagd zijn. Dat is zo overbodig, dat staat al in het oorspronkelijke script, er is geen enkele reden om daar een extra scene voor toe te voegen.

Het ligt er allemaal zo dik bovenop. Alsof we niet door gaan hebben dat dit een verhaal is dat over Joden gaat. Alsof het publiek van tegenwoordig echt heel dom is en herhaling nodig heeft.  Al moet ik toegeven dat toen het meisje achter me zei: dit is een moderne setting want hij heeft een trainingspak aan… daar misschien wel een kern van waarheid in zit.

Ook wat extra grapjes waarvan ik niet weet waar het voor nodig is, bijv. Yente die tijdens haar eerste tekst over haar man dat hij ook in bed niet veel voorstelde. Ik snap niet waarom zo’n extra lach nodig is. Als Doris iets meer rust neemt in d’r tekst, is die grappig genoeg voor een comic-relief character.

Of aan het eind is Tevye’s tekst ‘Maybe that’s why we always wear our hats’ is gezet als grapje. Er kwam een lach uit de zaal, en zelfs applaus (wat er in gepland is, want black out betekent dat mensen gaan klappen). Dat is zo’n serieus en droevig moment, dat het wegzetten van die tekst als grap… ik vond het pijnlijk.

Terug naar de opening. Tijdens die openingsscène dragen de meesten (althans het ensemble) moderne kleding. Daarna beginnen we aan ‘Tradition’. Die moderne kleding komt daarna niet meer terug. Behalve als in de 2e akte Shprintze (of Bielke) een broek draagt, waarvan ik me afvraag of dat in Anatevka niet te vooruitstrevend was.
Verder is de hele setting vrij traditioneel. Misschien wel low budget. Maar verder niets geks. Decor, requisieten allemaal traditioneel. Behalve dan die foeilelijke, goedkope bruidsjurk van Tzeitel. Het model dus jaren ’80, denk Little Mermaid, maar dan met iets minder grote mouwen. Little mermaid gevoel werd wel benadrukt door die rode pruik. Maar dan in van die hele goedkope wit glimmende stof, zoals je het in feestwinkelkleding ziet.

Oh ja, en die klompvoet van Leiser Wolf, of hij heeft een korter been, maar hij draagt zo’n verhoogde schoen aan één van zijn voeten. Dit snap ik gewoon niet. Er is voor gekozen om Leiser Wolf neer te zetten als een beetje een vies mannetje, ongeschoren, vettig haar, altijd de knoop van zijn jasje dicht, hij staat en loopt dus wat raar. Denk Alfrid in de Hobbit-films. Je gaat er daardoor anders kijken naar Tevye’s beslissing om Tzeitel te laten trouwen met Leiser. Doordat hij zo’n vies mannetje is, denk je bij jezelf: ‘Nee, ik zou er ook niet mee willen trouwen. Gatverdamme, mag ik bedanken?’ Daardoor wekt het de indruk dat het Tevye inderdaad alleen om het geld te doen is (c.q. dat zijn dochter nooit honger zal hebben als slagersvrouw). Als Leiser wordt neergezet als een respectable man, die goed voor zijn dochter zal zorgen, wordt het dilemma groter. Je kan nog steeds begrijpen dat Tzeitel liever de jonge Mottel heeft van wie ze houdt, maar je kan Tevye’s beslissing om voor Leiser te kiezen ook goed begrijpen. Nu was het voor mij echt meer een verkoop. Mijn keus zou het nooit geweest zijn, maar goed, kan ik door heen kijken.

Wat ik wel erg vind is dat er dingen geschrapt zijn die het verhaal, de onderliggende dreiging en verschillen tussen de Joden en Russen, benadrukken. Bijvoorbeeld in ‘Tradition’, de tekst over de Russen wordt wel gezegd, maar je ziet het niet. Waarschijnlijk door een kleine cast, maar je mist het wel (als je het stuk kent, dan). Als je de Russen, pas ziet tijdens ‘L’Chaim’ mis je even wie het precies zijn, hetzelfde voor de Commandant die pas daarna komt. Het haalt wat van de dreiging weg.

Ook het zo goed als volledig schrappen van de finale, de aanval van de soldaten op Tzeitel en Mottel’s bruiloft beperkt zich tot 2 keer duwen, en de rest gebeurt off stage, in 2 seconden, black out, pauze. Wat voor impact heeft het? Je haalt op die manier heel wat van de spanning weg.

Helemaal als Tevye er in de opening van de tweede akte in de monoloog aan refereert terwijl ie tokkelt op zijn ukelele… Als je over zoiets kan praten terwijl je gezellig zit te tokkelen, hoe erg kan die aanval dan geweest zijn?

Die ukelele. Laten we het er maar over hebben. Als het een balalaika was had ik er misschien nog wat mee gekund, maar het zag er gewoon knullig uit, want dat is wat een ukelele doet. Het is een sukkelig klein instrument, misschien is het bedoeld als metafoor voor Tevye, maar ik mag hopen van niet.

‘If I Were A Rich Man’ is een van de perfecte schoolvoorbeelden die musical als vertelvorm rechtvaardigt. Als je emotie te groot wordt om het te zeggen, begin je te zingen, als je emotie nog groter wordt dat je het niet meer in woorden kan uitdrukken, ga je dansen. Als je ondertussen op een instrument moet spelen, beperk je de mogelijkheden van een acteur om zich uit te drukken. Dat is een van de voornaamste redenen dat ik er tegen ben om acteurs zichzelf te laten begeleiden op het toneel. Voegt het iets toe? Net als Perchik 2 noten mee te laten spelen op een klarinet tijdens ‘Sabbath Prayer’ en ‘Anatevka’, sorry, ik zag hier geen enkele reden voor.

Verder vind ik het jammer dat de groepsscène geschrapt is bij Perchik’s opkomst, het is nu een dialoog tussen Tevye en Perchik. Het is jammer, want het gaf beter weer dat Perchik wel een van hun eigen mensen is, maar ook wel degelijk anders. Het zit nog wel een beetje in de scene, maar wel in afgezwakte vorm.

Multicultureel casten, maakt mij meestal niet veel uit, behalve bij shows als Hairspray, Miss Saigon, the King and I, waarbij de tegenstelling tussen rassen onderdeel is van het verhaal. Bij Anatevka stoorde het me niet.

Wat me wel stoorde, niet in hele hoge mate, maar wel een beetje was het verwisselen van man/vrouw. Ik snap dat je iets moet om de kleine cast te compenseren en ik snap dat je dan mannen vrouwenrollen laat spelen en andersom. En ik kan nog mee gaan in Grootmoeder Tzeitel in drag, het is een nachtmerrie scene die totaal over the top is, dus voor de Pantomime approach, oke, niet mijn keus, maar vooruit. Maar de keuze om de bedelaar in ‘Tradition’, een deel van de mannen in ‘L’chaim’ en in de roddelscenes in de tweede akte, de vrouwen zo overduidelijk mannen te laten spelen? Het werd een persiflage op een man, nepsnorretje, wijdbeens zitten en grote gebaren. Alsof die vrouwen nog nooit een man gezien hadden. Als je te weinig mannen hebt, moet je creatief zijn, dat snap ik. Maar die bedelaar had ook een bedelares kunnen zijn. In de roddelscenes hadden het gewoon andere dorpsvrouwen kunnen zijn. En als je extra mannen wilt voor ‘L’Chaim’, echte mannen vooraan, de vrouwen achteraan. Dat is gebruikelijk, want het leid je niet af van de scène.

Wat hadden we verder nog? Ik had me voorbereid op artistiek geneuzel, en het kwam uiteindelijk in de vorm van stenen op het toneel leggen tijdens de nachtmerrie scène. De ensemble leden kwamen het toneel op tijdens de climax (ze staan eerst op de achtergrond) leggen tijdens het lopen/dansen stenen in een cirkel (?) om het bed heen, en nemen ze weer mee als ze afgaan en de scène met Golde en Tevye. Dus…

Oh ja, en de climax uit ‘L’Chaim’ was heel abrupt, had niet gelijk door dat we er al waren. Er was iets raars in de opbouw van de dans. Opeens zaten we in de scène met Leiser en Tevye er na.

Nou ja… we zijn een nacht en ruim 2 pagina’s met commentaar verder. Ik denk dat ik dit gewoon weer snel ga vergeten en de DVD met Topol aan ga zetten.

  [ # 104 ] 22 October 2017 10:56 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ruut Weissman was gisteren op de radio. Uiteraard werd alles door hem ontkend. Vanaf 2.20.

https://www.nporadio1.nl/de-taalstaat/onderwerpen/429951-ruut-weissman-over-fiddler-on-the-roof

Gelukkig werd het later voor de vrouwen opgenomen door Aafke Romeijn. Vanaf 00.40.

https://www.nporadio1.nl/de-taalstaat/onderwerpen/429953-cd-met-gedichten-piet-paaltjens

[ Gewijzigd: 22 October 2017 11:07 AM by martijn-j ]
  [ # 105 ] 22 October 2017 11:03 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ha, ik wilde net dezelfde fragmenten in het Te zien op…-topic plaatsen 😉 Echt stuitend hoe hij reageert.

‹ First  < 5 6 7 8 9 >  Last ›
7 of 13