8 of 13 | ‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
Fiddler on the Roof / Anatevka tour 2017-18
  [ # 106 ] 22 October 2017 01:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Onder de hashtag #ikweiger heeft Dick van den Heuvel op zijn Facebook aangegeven niet naar Fiddler te zullen gaan. De moeite waard om zijn verhaal te lezen. Inmiddels al bijval van o.a. Allard Blom en Lone van Roosendaal. René van Kooten stelt nog voor om wel te gaan en daar een statement te maken. Musicaljournaal gaat niet naar de première. Heel goed dat ook Musicalworld hier inmiddels aandacht aan heeft besteed op Facebook.

[ Gewijzigd: 22 October 2017 01:45 PM by martijn-j ]
  [ # 107 ] 23 October 2017 06:06 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Klaske - 22 October 2017 10:38 AM

maar ik denk in alle eerlijkheid dat Stage & de Theaterdirecteuren het gaan proberen te negeren.

Het is schandalig als bedrijven dit soort zaken proberen te negeren, alleen maar om hun merk te beschermen (terwijl je dat merk juist beschermt door heel duidelijk in te grijpen). Daarmee zijn ze zelf ook onderdeel van het probleem, want ze faciliteren het voortbestaan ervan.

Maar met wat er de laatste tijd allemaal loskomt (de golf van #metoo verhalen) denk ik niet dat een bedrijf het zich nu kan veroorloven om de kop in het zand te steken wanneer nieuwe verhalen naar buiten komen. Zeker niet wanneer een bedrijf zo’n publiek profiel heeft als een producent of een theater.

Klaske - 22 October 2017 10:38 AM

Ik denk dat zolang Michelle’s verhaal niet in krant of iets grotere media staat dan haar eigen Facebook, ik niet dat dat we veel hoeven te verwachten aan reacties van of Stage of de Theater directeuren, het zijn toch ook voornamelijk mannen die Weismann in dienst hebben.

Ik hoop dat je dit gewoon wat ongelukkig hebt opgeschreven, of dat ik het totaal verkeerd interpreteer. Want je lijkt te suggereren dat mannen verder geen probleem hebben met dit soort gedrag. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik ben een hetero man, maar ik heb op geen enkel niveau ook maar het minste begrip of respect voor de misdragingen van mijn ‘soortgenoten’. Ik voel alleen maar een intense walging over alle verhalen die nu naar buiten komen, en een diepe minachting voor de mannen in kwestie.
En ook ik stuur mijn kaart terug naar het theater als de betrokken partijen geen afstand nemen van Ruut Weissman.

  [ # 108 ] 23 October 2017 06:53 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

@Magic, het staat er inderdaad een beetje ongelukkig en ik weet dat de meeste mannen niet hetzelfde zijn als Weismann of Weinstein etc.

Maar ja, de reden dat dit soort praktijken al jaren gewoon kunnen plaats vinden is doordat het mannen uit dezelfde kring zijn die deze mannen in dienst hebben. Ik denk dat deze mannen het probleem onderschatten. Ze zullen vaker dan vrouwen denken: “It’s in the past, en ik heb een regisseur nodig. Ik heb er geen last van dus… ik hoor het niet zelf van actrices, dus het zal wel meevallen. Weet je wat, ik neem die man gewoon weer aan.”
Ongetwijfeld zullen er vrouwelijke producenten zijn die dezelfde beslissing zouden maken, maar doordat er naar verhouding minder vrouwelijke producenten zijn, zal het een kleine groep zijn.

En dan het volgende probleem, zelfs al wordt Weismann aangeklaagd, veroordeeld, er komt een dag dat die man terug komt. En de verandering die we in de maatschappij nodig hebben, gaat langer duren dan dat Weismann leeft.  Kijk nu naar Broadway, James Barbour staat al weer een tijdje te stralen als Phantom, veroordeeld voor een seksuele relatie met een 15-jarige. Heeft zijn straf gehad. Maar dan? Mag de man daarna nooit meer werken? Het is een lastige discussie, waar ik ook geen antwoord op heb.

http://www.onstageblog.com/columns/2017/10/19/in-light-of-metoo-is-broadway-going-to-address-its-current-phantom 

Ik denk dat als de bom niet barst, Stage & Theaterdirecteuren zich van de domme houden, of het rekken tot na de premiere. De show staat toch al, de regisseur is niet heel erg nodig meer. Maar ze willen niet dat de premiere omgeven wordt door slechte publiciteit. Ik vind de reacties van Lone en Rene etc bewonderenswaardig, maar ik moet nog zien dat zij hun nek uitsteken en stampij gaan maken bij de premiere.

[ Gewijzigd: 23 October 2017 07:33 AM by Klaske ]
  [ # 109 ] 23 October 2017 08:29 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ze kunnen dit toch niet negeren ? Het zou schandalig zijn als dit zomaar onder het tapijt geveegd zou worden. Ik mag hopen dat de bom barst en dat men wel gedwongen is om maatregelen te nemen. Bij de theaterdirecteuren die betrokken zijn bij de Theateralliantie zijn ook een aantal vrouwen als ik me niet vergis. Maar los van dat zouden ook de heren zich diep moeten schamen als ze dit zonder gevolg voor Weissman voorbij laten gaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg deze week.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 110 ] 23 October 2017 08:32 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Ik vind dit een interessante discussie, maar ben bang om dit topic nu te vervuilen… Waar trek je de grens en welk statement kan je maken? Toen ik las over het initiatief van #ikweiger was mijn eerste reactie ook om tà³ch maar geen ticket voor Fiddler te gaan kopen. Ik ken een van de dames die in de publiciteit is getreden en mijn loyaliteit ligt bij haar kant van het verhaal.

Maar toen besefte ik dat ik zelf werk voor een voorstelling van Roman Polanski. En in de jaren hier voorafgaand heb ik Tanz der Vampire ook meerdere malen bezocht, terwijl ik weet dat hij (ook) geen zuivere koffie is. Dus dat zou ik dan weer hypocriet van mijzelf vinden: Weissman boycotten, terwijl ik zelf mijn geld verdien met Polanski.

[ Gewijzigd: 23 October 2017 08:37 AM by S7rin ]
  [ # 111 ] 23 October 2017 09:41 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Klaske - 23 October 2017 06:53 AM

Ongetwijfeld zullen er vrouwelijke producenten zijn die dezelfde beslissing zouden maken, maar doordat er naar verhouding minder vrouwelijke producenten zijn, zal het een kleine groep zijn.

In het geval van Michelle Courtens moet het wel om een vrouw gaan, bij Waanzinnig Gedroomd worden Ulrike Bürger-Bruijs en Rosalie Mohr als producenten vermeld. Ik kan echt niet geloven dat je als vrouwelijke producent zo’n verhaal te horen krijgt en dan een jonge vrouw (bij jou in dienst) verzoekt “niet zo dramatisch te doen want zo is hij nou eenmaal”. Niet dat ik alle mannen in dergelijke posities meteen wantrouw, maar ik verwacht inderdaad wel eerder dat zo’n man probleem onderschat, simpelweg omdat het met hun positie minder waarschijnlijk is dat ze in zo’n soort situatie zijn beland of zullen belanden.

Als dit verhaal geen staartje krijgt (wat schandalig zou zijn), hoop ik echt dat mensen als René en Lone daad bij het woord voegen en en masse op wat voor manier dan ook gaan protesteren bij de première. Dan komt niemand er onderuit.

  [ # 112 ] 23 October 2017 02:37 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Vanavond zijn er in ieder geval bij Pauw drie actrices te gast over hun ervaringen met Jappe Claes. Ik neem aan dat Jeroen Pauw ook de affaire rond Ruut Weissman ter sprake brengt ?

Website Pauw

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 113 ] 23 October 2017 03:28 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ook bij DWDD is er weer aandacht voor #MeToo. Helaas wel met -als ik de inleidingstekst lees- een ander soort insteek.

Tafeldame is in ieder geval Hanneke Groenteman, die enkele dagen geleden een reactie plaatste op het verhaal van Michelle. Ik heb niet bijzonder veel vertrouwen in Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw als interviewers (ze lijken zich extreem ongemakkelijk te voelen bij dit onderwerp), maar ik kan me niet voorstellen dat Hanneke de naam van Ruut niet uit zichzelf op tafel gooit.

[ Gewijzigd: 23 October 2017 03:31 PM by Laush ]
  [ # 114 ] 23 October 2017 03:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Theo - 23 October 2017 02:37 PM

Vanavond zijn er in ieder geval bij Pauw drie actrices te gast over hun ervaringen met Jappe Claes. Ik neem aan dat Jeroen Pauw ook de affaire rond Ruut Weissman ter sprake brengt ?

Website Pauw

Jeroen Pauw die bekent staat omdat ie met meer dan 200 vrouwen het bed gedeeld heeft? Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft over dit onderwerp.

  [ # 115 ] 23 October 2017 03:55 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Theo - 23 October 2017 08:29 AM

Ze kunnen dit toch niet negeren ? Het zou schandalig zijn als dit zomaar onder het tapijt geveegd zou worden. Ik mag hopen dat de bom barst en dat men wel gedwongen is om maatregelen te nemen. Bij de theaterdirecteuren die betrokken zijn bij de Theateralliantie zijn ook een aantal vrouwen als ik me niet vergis. Maar los van dat zouden ook de heren zich diep moeten schamen als ze dit zonder gevolg voor Weissman voorbij laten gaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg deze week.

Ik kan me ergens voorstellen dat je ook voorzichtig bent met hier consequenties aan te verbinden, omdat een beschuldiging ook vals kan zijn (ik zeg niet dat dat hier het geval is). Ik had het netjes gevonden als de Theateralliantie ten minste een bericht had uitgedaan met een boodschap in de trant van “we hebben het bricht gezien en beraden ons intern over eventuele vervolgstappen”. Dan zeg je in ieder geval dat het je aandacht heeft, dat je er mee bezig bent.

Klaske - 23 October 2017 03:34 PM

Jeroen Pauw die bekent staat omdat ie met meer dan 200 vrouwen het bed gedeeld heeft? Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft over dit onderwerp.

Even in het algemeen: een man het bed gedeeld heeft met een groot aantal vrouwen wil niet zeggen dat hij meteen zelf ook iemand is die vrouwen onjuist bejegend.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 116 ] 23 October 2017 04:14 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik snap wel hoor dat men in dit soort zaken voorzichtigheid wil betrachten maar de Theateralliantie had inderdaad in ieder geval een soort van verklaring kunnen doen uitgaan. Nu maken ze op mij de indruk een soort van struisvogeltactiek te hanteren in de hoop dat de storm overwaait. Ik ben benieuwd naar de programma’s van vanavond en of bijvoorbeeld Hanneke Groenteman er iets over gaat zeggen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 117 ] 23 October 2017 07:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik vond de discussie bij DWDD niet echt zinvol. Het ging niet echt ergens heen en iedereen was het op een bepaalde manie wel met elkaar eens en toch ook weer niet. Hanneke Groenteman begon nog wel over relaties tussen leerlingen en docenten, maar noemde geen namen. Een beetje ongemakkelijk was het wel omdat Herman van Veen ook aanwezig was en zijn dochter Anne heeft het probleem rondom Jappe Claes en Ruut Weissman twee jaar geleden aangekaart.

  [ # 118 ] 23 October 2017 09:08 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2014-12-15

Mag het hier nu weer gewoon over deze muscal gaan? Ik geloof dat dit een musicalforum betreft en geen #MeToo forum. Er bestaan vele plekken waarover je over dat onderwerp in discussie kan gaan maar laten we daar toch alsjeblieft niet dit forum voor gebruiken.  Alles wat er al dan niet is gebeurd in theaterland is erg en verdient aandacht maar laten we dat niet in een musical topic doen.

   Handtekening   

Musicalliefhebber/bezoeker, verzamelaar musicalbrochures, voormalig lid nominatiecommissie musical-awards, voormalig presentator theaterprogramma op de radio. Bijnaam: lopende musical encyclopedie

  [ # 119 ] 24 October 2017 07:09 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Er is nu eenmaal een link gemaakt tussen #metoo en Ruut Weissmann. Dat maakt deze discussie direct gelinkt met de (premiere van) Fiddler on the roof., mede door reacties van enkele BNers. Het gebrek aan reactie van de theateralliantie, laat staan en bevredigende,  maakt dit onderwerp nu eenmaal niet afgesloten. Een forum is van oudsher een discussie-medium, en ik zie niet in waarom deze er niet thuis zou horen.

  [ # 120 ] 24 October 2017 07:14 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Agree. En zolang Theateralliantie niet met een reactie komt, zal de discussie blijven doorgaan, waarbij de productie en producent misschien nog wel meer schade toegebracht wordt, dan wanneer men nu door de zure appel bijt en de beslissing neemt die men al veel eerder had moeten nemen. Ruut Weissman is gewoon niet meer te handhaven in de theaterwereld, in welke rol dan ook. Dat heeft hij ook volledig aan zichzelf te danken.

Edit: ik zie nu dat nadat Musicalworld het heeft gemeld op Facebook en Musicaljournaal al aangegeven heeft met #ikweiger mee te doen en de première te boycotten, nu ook Musicalreports “eist” dat er een verklaring komt over de positie van Ruut Weissman. The cat is out of the bag.

[ Gewijzigd: 24 October 2017 08:09 AM by Harry ]
‹ First  < 6 7 8 9 10 >  Last ›
8 of 13