We waren bij dezelfde voorstelling, en ik denk dat we wel dezelfde mening hebben. We komen redelijk dicht bij elkaar in de buurt, alleen ik verwoord het iets anders. 😉
Hugo - 24 October 2017 10:27 AM
Mijn grootste bezwaar is het spel van Tevye. Tijdens de hele eerste acte heeft hij me geen moment weten te overtuigen. In de tweede acte ging het lange tijd beter, maar aan het einde ging het toch weer mis. Ik weet niet of Thomas een slechte avond had, gewoon onvoldoende voorbereid is, of door de humor in zijn teksten de weg kwijt raakte, maar het grootste deel van de tijd keek ik naar een conferencier en niet naar een acteur. Ja, de komische delen van zijn tekst werden ook echt komisch gebracht, maar in de serieuze teksten bleef hij een conferencier, en bij zijn tweespraken met God zag ik consistent een verhaal tegen de zaal.
Ik heb het inderdaad gegooid op dat we ‘pas’ naar een 2e try-out zaten te kijken. Tevye is een zware rol met veel tekst, die ook grotendeels op elkaar lijkt op sommige stukken. Maar als het op begint te vallen dat ie zijn tekst niet goed kent, heb je een probleem. Ik had sterk de indruk toen hij in de laatste scene met een notitieblokje opkwam dat daar zijn tekst op stond.
Voor de serieuze stukken vond ik vooral het stuk na ‘Little Chavaleh’ erg vlak. Als je dat vergelijkt met de brok emotie die Henk Poort aan het eind van het nummer was, zeker als Chava zelf het toneel op komt.
Hoewel de meeste cast goed en zuiver zong (en vooral de samenzang en meerstemmigheid vaak erg overtuigend klonk) was dat niet altijd het geval. Ik had van tevoren mijn twijfels bij Thomas Acda, ik weet dat hij goed is in kleinkunst-zang en meerstemmigheid maar musical vergt toch andere eisen. Hij wist zich goed staande te houden, maar helaas gold dat niet voor Mottel. Zijn solo was duidelijk te hoog voor zijn bereik, en dat was helaas goed te horen. De lagere delen van dat nummer klonken wel goed en ik denk dat de productie er goed aan zou doen om dit nummer een paar tonen lager te zetten - ik denk dat zijn stem dan veel beter tot zijn recht komt, en in elk geval zullen er geen gemiste noten meer bij zijn.
De koorstukken gingen inderdaad redelijk, ik miste alleen de volle cast. Hoe meer mensen je bij ‘Traditions’ of ‘Sunrise, Sunset’ hebt hoe mooier het wordt met de samenzang.
Thomas hield zich wat mij betreft goed staande, maar vond hem niet mooi matchen met de stem van Golde, zeker bij het ‘Sabbath prayer’. Het tweede duet ging iets beter.
En ja, Mottel… het was gewoon vals.
Het viel me op dat een deel van de cast kennelijk gespecialiseerd is in dansen. Ik zag enkele mensen ALLEEN voor dans op het podium komen. Dat is niet gebruikelijk bij musicals, maar ik vond het geen probleem, ik heb met plezier naar hun dansen gekeken. Er waren wel een paar momenten waarbij de dansers niet exact synchroon waren, en bij het stampen op het podium valt dat best wel op. 😊
Het komt wel vaker voor dat er een apart dansensemble is, Elisabeth, Tanz der Vampire, schieten me als eerste voorbeelden te binnen.
Ik vond de choreografieen ook prima, behalve bij “Do You Love Me” , daar was het wat mij betreft niet nodig om een danser op het toneel te hebben. Maar over het algemeen geen klachten.
Mensen die het stuk goed kennen en nog gaan, kan er iemand voor mij opletten of de flessendans tijdens de bruiloft was ingekort? Hij voelde heel kort aan, naar mijn idee.
Waar ik me wel aan irriteerde zijn de door vrouwen gespeelde mannen. Ik kende het verhaal niet, dus toen ik vrouwen tussen de mannen zag zitten nam ik aan dat dit een interessante plot-twist zou worden. Niet, dus. Als je als producent dan te weinig mannen hebt en vrouwen als mannen moet laten opkomen, zorg er dan in elk geval voor dat het niet opvalt. Dus geen rare opplaksnorren maar geloofwaardige grime. Oh ja, en kies voor de vrouwen met kleinere borsten en bind ze stevig op, of geef ze kleding die de borsten verhult. (Bij een van de twee vrouwen in mannenrol was dit het geval, maar de andere had een zeer duidelijk waarneembare buste). Oh, en geef de vrouw-in-mannenrol cast geen tekst.
Agreed!
Mijn zoon had achteraf vooral heel veel kritiek op de musical an sich. Hij vond het verhaal slecht uitgewerkt. Het verjagen van de joden door de russen kwam veel te onverwacht en had beter opgebouwd kunnen worden, de reactie van de joden was ook niet heel geloofwaardig (hij had meer woede en meer moeite om uiteindelijk tot berusting te komen verwacht). De liefdes van de tweede en vooral de derde dochter kwamen ook veel te snel en hadden beter opgebouwd moeten worden. En de allereeerste zinnen van de openingscene waren ongeloofwaardig. Ik ben het zelf deels met deze kritiek eens, deels ook niet (ik denk niet dat het veel toevoegt als de romances van de drie dochters allen uitgebreid in het verhaal zitten).
Uit de recentie van Klaske begrijp ik dat er een aantal veranderingen zijn ten opzichte van het originele script en dat die voor een groot deel direct in verband staan met de punten waar mijn zoon over viel. Dan zijn het dus geen goede keuzes geweest om deze veranderingen te doen.
Ik moet het nakijken, maar ik geloof dat er geen scenes geschrapt zijn die meer diepte geven aan de relaties van de drie dochters. Ik denk wel dat ze rustiger uitgespeeld konden worden. Of misschien koppels casten waar meer chemie tussen zit. Ik vond er weinig vuurwerk tussen zitten, maar misschien komt dat nog als ze beter op elkaar ingespeeld raken.
Laatste punt wat ik niet genoemd heb, wat geschrapt is in de laatste scene voor de pauze. Als de Russen naar de bruiloft komen, in het oorspronkelijk script (en volgens mij ook de versies in 1998 en 2008) verzet Perchik zich tegen het geweld wat er gebruikt wordt en begint te vechten en raakt daarbij gewond.
Dat is wel 1 ding wat de relatie tussen Perchik en Hodel uit had kunnen diepen als dit stuk gespeeld was.