2 of 2 |  < 1 2
Liesbeth (Dommelgraaf & Cornelissen)
  [ # 16 ] 03 October 2017 08:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Alle recensies geven drie sterren voor zover ik heb gezien. Lovend over Renée van Wegberg, minder enthousiast over het script.

  [ # 17 ] 03 October 2017 09:16 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Michael Konings (Ramses Shaffy) wordt ook opvallend vaak negatief omschreven, toch wel zuur. De superlatieven voor Renée begrijp ik zo; Ik heb echt niks met Liesbeth List of haar muziek, maar zelfs op de korte promotiebeelden komt Renée meteen binnen. Ik vermoed aanstaand Musical Awards Gala een verhitte strijd tussen van Wegberg en van Roosendaal voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een kleine musical 😉

  [ # 18 ] 18 October 2017 10:03 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  136
Geregistreerd  2010-11-02

Vanavond in Drachten geweest. Mooie avond gehad. Renée van Wegberg doet het geweldig. Houding, mimiek, gebaren, stemgebruik: je gelooft dat het Liesbeth is! Ook de andere castleden zijn goed en degene die Ramses speelde vond ik ook goed. In de zaal hoorde ik vooral positieve geluiden, mensen werden echt verrast door de kwaliteit van de show en waren lovend over Renée.  Ik had geen problemen met het script. E.e.a. vloeide mooi in elkaar over, hoewel ik weinig wist over het leven van Liesbeth List was het echt goed te volgen. Overweeg n.a.v. de show het boek over Liesbeth List te lezen, de musical maakt me echt nieuwsgierig naar haar leven.

  [ # 19 ] 11 November 2017 11:40 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Vanavond naar deze voorstelling geweest, in Breda. Renée van Wegberg heeft er duidelijk veel werk in gestoken om Liesbeths manier van spreken, zingen en bewegen zich eigen te maken. Ik heb niet de indruk gehad dat ze die typische dingen overdreven aanzette, maar toch vond ik het gehele plaatje wat te veel, bijna karikaturaal. Misschien viel het extra op omdat de overige personages (met uitzondering van enkele Ramses-uitspattingen) heel gewoontjes zijn qua spraak en beweging. Ik zou denk ik niet erg verbaasd zijn mocht ze inderdaad die Musical Award binnenharken.

Overige cast leverde ook prima werk, maar is puur ondersteuning voor Renée en dus weinig opvallend. Julia Berendse viel me wél op, in positieve zin, door haar prachtige donkere stemgeluid.

Ik ben niet erg bekend met het repertoire en het leven van Liesbeth List, maar zoals hier boven al gezegd is, is de voorstellingen desondanks goed te volgen. Voor mij bleef het daardoor wel wat oppervlakkig, een liedjesprogramma waarbij we ook de biografie voorlezen/uitbeelden. De zoveelste bio-jukeboxmusical… Het was niet overduidelijk geld binnenharken, maar ik denk dat ik de echt goeien heb gemist (Piaf? Ramses?) en dat ik verder maar moet wegblijven van dit soort musicals.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 20 ] 12 November 2017 10:59 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik heb ook gisteren de voorstelling gezien en blijkbaar scoren dit soort biografische musicals nog steeds gezien de uitverkochte kleine zaal in het Chassé.

Ik vond Renée van Wegberg simpelweg subliem als Liesbeth List. Al vanaf de eerste scène werd ik door haar vertolking gegrepen. Haar bewegingen, de mimiek, het timbre van haar stem komt allemaal erg dichtbij de werkelijke Liesbeth. En of ze nu de jonge of de wat oudere List vertolkt het kost haar schijnbaar geen enkele moeite. Petje af ! Michael Konings als Ramses toont in stem misschien wat minder gelijkenis met de echte Shaffy maar weet de vrijgevochtenheid van zijn karakter wel treffend te verbeelden.

Qua muziek valt er uiteraard ook heel veel te genieten. Prima vertolkt door een combo van drie muzikanten en daarnaast Job Greuter die behalve ensemble ook de cellist is. Voor mij waren de hoogtepunten zeker ‘Laat Me’ als duet tussen Robert Braaksma en Ramses en ‘De Verzoening’ wat prachtig vertolkt werd. Heerlijk ook om al die klassiekers als de ‘Shaffy Cantate’ en ‘Pastorale’ in deze setting te genieten.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat gezien het boeiende levensverhaal van Liesbeth List er een veel betere en meer coherente voorstelling had gestaan als er een sterker script was geweest. Hoewel de structuur waarin het verhaal gegoten is zeker interessant is, voelde het voor mij te veel en te vaak als los zand. Sommige gebeurtenissen worden wel aangestipt maar verder niet of te weinig uitgewerkt. Ook begreep ik de toevoeging van het karakter van Frank Govers niet behalve dat het zorgt voor wat ‘comic relief’ in een anders vrij zwaarmoedig verhaal, al was dat wat mij betreft niet altijd even geslaagd. Sommige andere scènes waren ook vrij tenenkrommend zoals ‘Victoria’ waarmee de tweede akte opent of het gedoe met die lappen ook ergens na de pauze. Ook de toevoeging van Whitney Houston in het verhaal voelde voor mij vrij overbodig.

Het toneelbeeld was simpel maar effectief, de belichting prachtig evenals de kostuums en de creaties voor Liesbeth List.

Niet alles kan perfect zijn, ik heb een mooie avond gehad en alleen al de geweldige prestatie van Renée van Wegberg is de toegangsprijs dubbel en dwars waard.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 21 ] 03 December 2017 07:09 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Vanmiddag geweest bij de matinee in Nijmegen. Ik ben diep onder de indruk van de prestatie van Van Wegberg. Briljant. Tweemaal had ik rillingen omdat ik even een paar minuten naar List had zitten kijken/luisteren en me ineens weer realiseerde dat een actrice dit aan het spelen was. Haar spel is goed - ze krijgt daarin naar mijn mening te weinig om echt mee te werken - maar zodra ze gaat zingen is het gewoon 100 % raak en rakend. Haar vertolking van “De verzoening"is een kaartje alleen al waard wat mij betreft. Hoe goed ik Simone ook vond als Annie en hoe geducht de concurrentie van Lone en Vera ook nog is, voor mij mag de Award dit jaar naar Renée gaan.

De Moor, Berendse en Barendsen vind ik ook sterk in hun rollen en overtuigden ook weer vooral door mooi zanggeluid. Daarin vond ik Konings als Ramses wat minder constant. Sommige nummers waren goed ; andere beduidend minder. Nou ja, dat gaf wel gelegenheid om te focussen op zijn fysieke capaciteiten. In dat opzicht komt ie wel weg met het beeld van Ramses als “De god waar heel Amsterdam verliefd op was” . Met Rolf Koster heb ik op de één of andere manier niet zoveel. Doet wat ie moet doen, niet veel op aan te merken. Ook niet veel dat er van blijft hangen.

Van de laatste 20 minuten heb ik van de voorstelling genoten als Musical. Vanaf zo ongeveer “De Verzoening” tot het eind zat en bleef ik in het verhaal. Daarvoor raakte de show me alleen in de prachtige vertolkingen van enkele nummers. Ik sluit me daarbij volgens mij aan bij wat al meer over deze musical is gezegd: dat het script hier kansen laat liggen. Het is niet zo, dat het storend slecht is. Door de vorm die ze gekozen hebben komt het accent wel weer meer op de nummers te liggen. Maar een geboorte in een kamp, zelfmoord van de biologische moeder en afgestaan worden door de stiefmoeder er in anderhalve minuut doorheen jagen, maakt wel dat je als toeschouwer wat afstandelijk naar het levensverhaal zit te kijken. Maar dat afstandelijke verdwijnt dus zodra er wat te luisteren valt en in het slotdeel helemaal.

Al met al: een mooie voorstelling met een sublieme Renéé van Wegberg, goede spelersgroep, prachtig gezongen nummers én een script dat verzuimt dit alles nog net die trede hoger te tillen. Desalniettemin meer dan de moeite waard.

[ Gewijzigd: 03 December 2017 07:13 PM by Mark ]
   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 22 ] 03 December 2017 08:58 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Mooi!! Dit maakt me dan toch wel weer nieuwsgierig om te gaan kijken. Ben eigenlijk niet zo’n liefhebber van de stem en het acteerwerk van Renee normaal gesproken, maar moet misschien toch maar eens gaan kijken.

Oh en wat die awards betreft: Vera won hem vorig jaar al voor Sweeney, dus die kan nu niet meer genomineerd worden toch?! En verder heeft ze geen nieuwe producties gedaan, dus zij valt al af 😉

  [ # 23 ] 04 December 2017 12:07 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Lone van Roosendaal heeft Bridges gedaan met Annick Boer !
Die mag je niet vergeten in de kleine categorie

  [ # 24 ] 04 December 2017 07:35 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Over de Awards: Simone is geen concurrent, want die valt in de categorie Grote Musical. Het gaat dus tussen Lone en Renée.

  [ # 25 ] 04 December 2017 08:10 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ow ja niet nagedacht over categorieen en mensen die m vorig jaar al gewonnen hebben voor hun rol (Vera) sorry. Was ook teveel bezig dat ik vond dat Renée m dit jaar verdiend heeft.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

 < 1 2
2 of 2