TasmanianDevil - 15 December 2017 10:53 AM
Gisteren naar deze musical gaan kijken in de Stadsschouwburg in Antwerpen. De zaal was niet slecht gevuld maar lang niet uitverkocht. Vreemd toch dat zoveel producties zoals hier ook “verlengen wegens enorm succes” en dat zalen dan maar half of driekwart vol zitten ...
De voorstelling zelf is een exacte kopie van de Duitse succesmusical die ik daar ook zag en intussen ook op Blu-Ray heb. Ik ken de voorstelling dus vrij goed. Qua acteren, zang en decor valt er weinig aan te merken. Prima kopieerwerk van de originele productie. Ruben Van Keer is fantastisch als Mozart, en ook de andere hoofdrollen en ensemble zijn prima tot heel goed. Zelfs “Brigitte van de buurtpolitie”, die in die serie blijkbaar geen jota kan acteren, speelt hier prima!
Eén grote MAAR: de verstaanbaarheid van de liedjes is ronduit abominabel. Zeker bij ensemble-zang met vol orkest versta je geen letter van wat ze zingen. Ook bij solo gezongen liedjes of duetten durft de tekst al eens heel moeilijk verstaanbaar zijn. Dat is een euvel dat de hele voorstelling door blijft. Zo is het moeilijk voor mensen - zoals mijn vrienden die de musical totaal niet kenden - om het verhaal deftig te zien opbouwen. Er gaat zo enorm veel verloren.
Bijzonder jammer dat dit enorme technische euvel al dat prima werk voor de rest voor de helft verknalt. Want het is niet één keer, of een paar keer, het is heel vaak en het stoort enorm als je geen letter verstaat. Ook bij de première was datzelfde probleem er, zo hoorde ik van mensen die de première zagen. Ook bij het buitengaan hoorde je verschillende mensen hierover “klagen”. Terecht ...
Verder ... mooie musical, leuke muziek, knap decor, prima geacteerd ... maar écht jammer van de verstaanbaarheid.
Ik heb Mozart zonet gezien en sluit me compleet aan met bovenstaande. Ik vond het prachtig. Ik kan Rebecca en Elisabeth van voor tot achter meezingen, maar heb me echter nooit willen verdiepen in Mozart. Voor mij was alles dus nieuw. Ik vind het één van de beste dingen die we de laatste jaren in musicalland hebben gekregen (In Vlaanderen). Decor en kostuums zijn prachtig, choreo vond ik ook top en ik heb 4x kippenvel gehad. Het lied van Constance en het lied van de barones waren voor mij hoogtepunten. Ook de twee ‘massascenes’ aan het einde van elke akte bezorgden mij kippenvel.
Als ik dan toch iets van kritiek mag hebben: verstaanbaarheid moet aan gewerkt worden (solo’s vond ik het prima, vanaf er meerderen tegelijk zongen verstond je niets meer), en vooral in de eerste akte zitten wat mij betreft enkele overbodige scenes (*geeuw*). Daarnaast vind ik de uitwerking van Mozart’s lijdensweg heel beperkt, dat in tegenstelling tot de Franse ‘Mozart’.
Ondanks kleine kritiekpuntjes: ga dat zien!! Wat een kwaliteit!