chess naar broadway?
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Dreams come true!

http://www.theatermania.com/broadway/news/tim-rice-chess-revival-broadway_81492.html

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 1 ] 21 June 2017 07:03 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Een “Tabletop” productie klinkt meer als off Broadway. Maar ben wel erg benieuwd, wellicht nog een keer Josh Groban? In 2018 is hij wel klaar met The Great Comet…...

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 2 ] 21 June 2017 09:17 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Josh Groban stopt over 1,5 week al in The Great Comet, dus dat moet lukken. 😊

Het leuke van Chess is dat iedere productie weer anders is. Laat maar komen dus.

  [ # 3 ] 30 June 2017 05:30 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

martijn-j - 21 June 2017 09:17 AM

Josh Groban stopt over 1,5 week al in The Great Comet, dus dat moet lukken. 😊

Het leuke van Chess is dat iedere productie weer anders is. Laat maar komen dus.


Dat klopt en ik heb er al heel veel gezien. In september ga ik naar een nieuwe Zweedse productie in Kristianstadt en in januari een nieuwe productie in Kopenhagen. Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe amerikaanse versie.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 4 ] 29 November 2017 09:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Geen Broadway (wat niet is kan nog komen), maar wel een limited run van 14 t/m 18 februari in het Kennedy Center in Washington, D.C.. En wat een cast!

Raàºl Esparza - Freddie
Karen Olivo - Florence
Ramin Karimloo - Anatoly
Ruthie Ann Miles - Svetlana

  [ # 5 ] 30 November 2017 09:38 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Ergen budget vandaan zien te halen!

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 6 ] 22 December 2017 02:13 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Ja ja, ik ga toch maar naar Washington en als ik er toch ben, dan maar drie keer achter elkaar 😊. Wat een Chess jaar !

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 7 ] 22 December 2017 06:19 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Beetje balen want ik vlieg 1 maart naar Washington dus net te laat :-(

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 8 ] 05 February 2018 09:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Voorproefje!

https://www.youtube.com/watch?v=2cwjkXzS4fY

  [ # 9 ] 19 February 2018 10:08 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Een onvergetelijke avond in Washington

Nog nooit was ik in de VS geweest, maar toen bekend werd dat mijn favoriete musical Chess in Washington voor 7 voorstellingen ging draaien kon ik mij niet meer inhouden. 2018 is toch al een bijzonder jaar voor CHESS fans. Afgelopen maand hadden we de première van de Deense versie (london script), een sublieme uitvoering van CHESS. De lat voor de Washington versie lag dan ook hoog. En wat ben ik blij dat ik de trip heb gemaakt want ik voorspel dat deze korte serie legendarisch wordt.
De versie in Washington is anders dan alle andere dankzij een gloednieuw script van Danny Strong. Strong heeft zich grotendeels gebaseerd op het Londen script. Een aantal nummers zijn van plaats veranderd, sommige nummers zijn verdwenen en er is vooral heel veel dialoog toegevoegd.  Grootste verandering is dat de musical een verteller heeft. De verteller speelt tevens ook de rol van the Arbiter. Het stuk begint met Dangerous times. Een opvallende keuze die het publiek voorbereid op wat er komen gaat: we hebben hier te maken met een ‘koude oorlog thriller’.  Molotov (KGB) en Walter (CIA) spelen een belangrijke rol in een stuk dat wordt gedomineerd door twee belangrijke gebeurtenissen, de SALT treaty onderhandelingen in de eerste acte en de NAVO-oefening Able Archer die vier jaar later plaats vond en waarvan onlangs bekend is geworden dat deze bijna de derde wereldoorlog veroorzaakte. Deze twee gebeurtenissen dienen als tijdsframe maar spelen ook een spel in de manipulaties van de KGB en de CIA die de twee chess spelers gebruiken voor hun eigen gewin in dit gevaarlijke spel. Freddie Trumper wordt neergezet als een aan medicijnen verslaafd karakter dat maar een doel heeft, winnen en die er geen geheim van maakt dat hij er alles aan wil doen om de Russische speler te verslaan. Alle relaties worden zorgvuldig neer gezet. Zo is de verhouding tussen Florence en Anatoly opeens een stuk geloofwaardiger en is zelfs zijn plotseling vlucht naar het westen geloofwaardig. De tweede acte begint met de story of chess en vervolgt dan vervolgens voor een groot gedeelte het Londense script. Wel is er een grote verrassing aan het slot van het stuk, dat eindigt met een reprise van the arbiter van the story of chess. Het stuk kenmerkt zich door veel verwijzingen naar de politieke context (president Carter en president Reegan), maar vooral door enorm veel humor dat is toegevoegd aan het stuk. Er zitten een paar uitstekende grappen in en vooral de Donald Trump grap (zonder dat zijn naam wordt genoemd) leidt tot een groot applaus. Om het kort te houden: het nieuwe script is nog niet helemaal 100% maar over het algemeen is het goed nieuws: het script werkt. Veel zaken worden door het nieuwe script geloofwaardiger en duidelijker. Een vrouw die achter mij zat schreeuwde het als volgt uit: At last the story makes sense,  they actually made it work!
Om te ondersteunen dat zij geloof hebben in het nieuwe script waren zowel Benny en Bjoren (ABBA) en Tim Rice naar Washington afgereisd. Met name Tim Rice is erg enthousiast over het nieuwe script. Benny vertelde mij dat hij erg te spreken is over de humor die is toegevoegd aan het verhaal.
De show werd semi staged productie gespeeld en geregisseerd door Michael Mayer (spring awakening). Gezien de korte repititietijd en de beperkingen van het concertformat wist hij er nog een mooi schouwspel van te maken. Er zaten ook een aantal prachtige dansscenes in zoals bijvoorbeeld een bijna klassiek ballet in de Endgame en een sensuele One Night in Bangkok. En dan… de cast, mijn god die cast! Vier Broadway sterren, Raul Esparza, Ramin Karimloo, Koaren Olivo en Ruthe Ann Miles. Wat een sensatie om hun hier aan het werk te zien. Alle vier leveren ze topprestaties. Olivo is waarschijnlijk de grootste ster van de avond. Zij zet een geweldige Florence neer, en haar nobody’s side zorgde voor een minutenlange ovatie die maar niet op leek op te houden. Ramin Karimloo als Anatoly was ook steengoed, hij speelde een ingetogen en sobere Anatoly die uiteraard als dankbaar hoogtepunt het prachtige Anthem mag zingen. Maar voor mij was het hoogtepunt toch wel Raul Esparza, hij speelde de Freddie vol overgave en volstrekt geloofwaardig. Zijn pity the child was wat mij betreft het hoogtepunt van de show.  Ik kende deze grootheid eigenlijk niet maar wat een indruk heeft deze man op mij gemaakt. Een glansrol was er tot slot ook weg gelegd voor Bradley Dean die met veel droge humor the arbiter vertolkte. De zaal ging alle drie de avonden dat ik de show zag uit zijn dak, en naast de gebruikelijke mitsen en maren in de kranten (altijd weer dat gezeur over het oorspronkelijke script), is de afdronk vooral dat A) dit een legendarische avond was die nog veel besproken zal worden de komende jaren en B) dat dit script van Chess de toekomst heeft. Drie onvergetelijke avonden in Washington.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

‹‹ Tony Awards 2017      Mean Girls Broadway ››