Voor alle mensen die het hele stuk willen lezen:
Een trendbreuk in musicalland. Stage Entertainment trekt komend seizoen voor het eerst in decennia niet met een grote show door het land. Albert Verlinde richt zich op het DeLaMar in Amsterdam.
“Mijn tip: ga als theaters om tafel en maak samen voorstellingen.â€
Voor veel theaters, realiseert Albert Verlinde zich op een zonovergoten Maastrichts terras goed, was het een fijne positie de afgelopen jaren. Op een bepaald moment meldde ’s lands grootste theaterproducent met welke musicals het bedrijf ging toeren en dan wisten de schouwburgen dat er onder hun programmering een stevig fundament lag.
Veel mensen
Les Misérables, My Fair Lady, 42nd Street, Sunset Boulevard, Evita, Zorro, Ciske de Rat, Grease en tal van andere producties, ze trokken vanaf de vroege jaren negentig - soms meermaals - door het land. Het bedrijf heeft bewezen deugdelijke producten af te leveren waarop vaak veel mensen afkomen. Een geoliede Amsterdamse pr-machine kan anders nog een duw in de rug geven. Verlinde: “Ik ben bang dat sommige theaters mede daardoor het cultureel ondernemerschap wat zijn verloren.â€
Duizenden kaarten
De tijden zijn veranderd. Stage Entertainment had al twee theaters, in Scheveningen zijn langlopende Disney-producties (nu The Lion King) te zien en in Utrecht swingende shows (nu On Your Feet!, en na de zomer gouwe ouwe Mamma Mia!). Daarnaast gaat het bedrijf voortaan vast een zaal van het Amsterdamse DeLaMar bespelen. Deze week werd bekend dat Was Getekend, Annie M.G. Schmidt een dusdanig succes is dat de voorstelling tot eind van het jaar daar te zien zal zijn.
“Dat betekent dat we er een derde grote show bij krijgen. Dat klinkt gemakkelijk, maar het betekent negenhonderd extra stoelen per dag die we moeten vullen. Met drie voorstellingen in Scheveningen, Utrecht en Amsterdam hebben we een capaciteit van ruim 30.000 kaarten in een week die we kunnen verkopen. Dat is een gigantisch aantal. Met een extra show in het land zou je jezelf dan waarschijnlijk beconcurreren. Daarom hebben we ervoor gekozen om ons voorlopig op eigen theaters te focussen. Zeker ook creatief gezien.â€
Inkoppen
Met die laatste woorden doelt hij vooral op het DeLaMar. De grote voorstellingen in Utrecht en Scheveningen zijn, gechargeerd, makkelijker in te koppen omdat de shows zich vaak al op andere plekken hebben bewezen. In het DeLaMar wil Verlinde vooral nieuwe producties programmeren.
De algemeen directeur van Stage Entertainment Nederland zegt in zijn hoofd met zeker vier nieuwe voorstellingen bezig te zijn, al vindt hij het nog te vroeg om met titels naar buiten te treden. “Het zijn veelal kleinschalige voorstellingen waar ik dolgraag mijn energie in wil steken, zoals ik eerder met veel plezier onder meer Piaf, De Kleine Blonde Dood, Ramses en Robert Long heb kunnen maken.â€
Lege plekken
Wat de schouwburgen moeten nu Stage Entertainment ogenschijnlijk lege plekken in de agenda veroorzaakt? “Ik snap het als de theaters zich achter de oren krabben omdat wij voor hen even niets doen. Ik maak wel een klein voorbehoud: ons talent Romy Monteiro trekt met een theaterconcert het land in, een beetje zoals Simone Kleinsma en Ruth Jacott dat eerder deden.”
“De show heet All at once, niet alleen een lied van haar favoriete artiest Whitney Houston, maar het symboliseert ook al het moois dat opeens op Romy’s pad kwam. Met de voorstelling gaat ze toch zeventig, tachtig keer het land in. En mochten we de komende tijd een musical ontdekken waarvan we denken: jongens, deze moeten we echt het land in sturen, dan gaan we dat zeker doen.â€
Mijnmusical
Wat Verlinde de theaters aanraadt? “Kijk om je heen. Het klinkt gek, maar ik juich het toe als theaters ook met andere producenten werken. Zoals ik onder eigen naam jarenlang een underdog was ten opzichte van het grote bedrijf van Joop van den Ende hoop ik dat nu iemand anders in dat gat springt. Zo ben ik zeer te spreken over wat KemnaÂSenf doet, met voorstellingen als De Marathon. En kijk naar het theater in Heerlen dat met collega’s in het land een alliantie is gestart.”
“De afgelopen jaren hebben we veel opgetrokken met deze Theateralliantie, denk aan Fiddler on the Roof, maar het is belangrijk dat andere producenten daar net zo goed aankloppen. Mijn tip: probeer je te onderscheiden en kies niet voor eenheidsworst, al lijkt dat soms verleidelijk. Niet de zoveelste herneming en dan nog een matige variant ook waardoor het, sorry, net een hoofdstadÂoperette lijkt. Zeker in Limburg liggen genoeg kansen.”
Pinkpop
“Kijk naar het succes van de voorstelling over Pinkpop, dat was net een musical. Of maak een grote musical over het mijnverleden, ik weet zeker dat er veel mensen op af komen. Ga als theaters om tafel, bedenk wat Limburg Limburg maakt en verwerk dat in een voorstelling. Ja, ze mogen me bellen. Ik wil graag het land blijven voeden en voelen.â€