Hoe duur mag voor jou een kaartje zijn?
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Dit vroeg ik me af nadat bekend werd dat Mamma Mia! weer de planken komt. Misschien zit Stage Entertainment wel in een spagaat. Oke, een kaartje is inmiddels ook in Nederland best prijzig maar staat nog in geen verhouding tot wat Stage in Duitsland vraagt. Voor een grote show weet ik dat je daar voor minimaal 120 euro op de eerste rang zit. In weekeinden vaak nog meer. En het is duidelijk dat Stage dit (nog) niet in Nederland kan vragen.

Hoewel, hoeveel ben jij bereid om maximaal voor een eersterangs ticket te betalen?

Voorbeeldje. In 2003 zag ik voor het eerst Der Koning der Lowen in Hamburg. Toen betaalde ik voor een eersterangs plek 83 euro (woensdagavond). Nu, precies 15 jaar later betaal je voor het beste ticket al 181 euro (zaterdagavond). Een gigantische stijging dus.

En oh ja, wil je op een zaterdagavond naar Aladdin in Hamburg dan is de ticketprijs ook al 169 euro. Kortom: veel!

Dus… zeg het maar.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 1 ] 24 March 2018 05:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

De prijzen in Duitsland zijn echt wel exorbitant hoog. Vast dat Kinky Boots mede daardoor flopt, terwijl dit echt een leuke show is (maar niet voor meer dan 80€ eerste rang).

Het hangt voor mij een beetje af van wat het is, wie er in meespeelt e.d. hoeveel ik ervoor wil betalen. Speelt Willemijn Verkaik of Celinde Schoenmaker mee, dan geef ik makkelijk die €100+ uit, hoewel ik niet snel premium zou pakken. Maar als het met korting kan, dan doe ik dat zeker (lang leve CJP, zit helaas in mijn laatste jaar 😔). Dat zorgt er voor dat ik misschien een keer vaker kan.

Voor Nederland, Circustheater of Beatrix theater, zou ik denk ik max. €65-70 uitgeven. Laat ze eerst maar bewijzen dat ze dat waard zijn, in plaata van overal op te willen bezuinigen.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 24 March 2018 05:53 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Er valt voor beide wat te zeggen
Soms is een kaartje inderdaad erg duur… dat is voor mij boven de 100 euro per kaartje voor een grote productie.

Aan de andere kant mag het voor mij wel duur blijven. Ik merk dat de drempel lager wordt om naar het theater te gaan, wat op zich niet erg is natuurlijk. Dan kan men met minder te besteden ook fijn genieten.

Maar daardoor krijg je ook dat mensen eten en praten tijdens de voorstelling en aan de kleding zie je dat men het niet meer als een uitje beschouwd.

Dat vind ik wel jammer
Ik ben bang dat als de prijzen laag worden, dit nog erger wordt
Bioscooppubliek?

Kortom
Iedereen moet kunnen genieten, ook mensen die minder te besteden hebben.
Maar ik hoop dat theater iets magisch blijft en niet zoals ‘even een filmpje pakken’

  [ # 3 ] 24 March 2018 06:30 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

June - 24 March 2018 05:52 PM

Voor Nederland, Circustheater of Beatrix theater, zou ik denk ik max. €65-70 uitgeven.

Zelfde voor mij, maar dan alleen als ik op voorhand al goede verwachtingen heb. Voor HP & The Cursed Child in Londen heb ik zonder veel nadenken iets van €150 (in totaal) neergeteld omdat ik al de verwachting had een unieke theaterervaring te krijgen. In Nederland heb ik die verwachting de laatste jaren gewoon nauwelijks meer. Ik denk dat ik de laatste tijd gemiddeld €35-40 aan een theaterkaartje heb uitgegeven. Granted, die voorstellingen waren vergeleken met een Circustheater-productie kleinschalig, maar ik vond ze de prijs altijd wel waard.

Overigens heb ik op West End ook wel eens een “misser” gehad. The Book of Mormon was een prima avond uit, maar achteraf gezien had ik er nooit de volle pond (rond de €80) voor neergelegd.

  [ # 4 ] 24 March 2018 06:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Het hangt voor mij echt van de voorstelling af. Als ik een show nog nooit gezien heb ben ik bereid meer te betalen dan voor een revival. Ook speelt de kwaliteit natuurlijk een rol. In Londen zal ik eerder een duur kaartje kopen dan in Nederland. Ik denk dat ik de laatste jaren nooit meer dan €50,- op €60,- heb betaald in Nederland.

Ik denk overigens niet dat de ticketprijs te maken heeft met praten en eten in de zaal. Meer met het gedrag van mensen en de controle vanuit het theater. Je zou juist denken dat mensen die veel te besteden hebben eerder geneigd zijn om te praten tijdens een show dan iemand die heeft moeten sparen. Op de kleding van een ander let ik nooit, dus daar kan ik niks over zeggen.

  [ # 5 ] 24 March 2018 06:37 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Mooi gezegd Martijn, denk dat je gelijk hebt.

Ik let ook nooit op de kleding van andere mensen. Maar ik weer dat ik zelf altijd een beetje extra m’n best doe voor een avondje uit naar het theater.
En dan vallen mensen op crocs in Carre wel op 😉

  [ # 6 ] 24 March 2018 06:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Crocs zijn wel een uitzondering inderdaad. Maar die vallen ook buiten het theater op. 😊

  [ # 7 ] 24 March 2018 08:38 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2018-03-20

Ik ben nog niet naar zoveel producties in mijn leven geweest. Drie om precies te zijn (Into The Woods, Was Getekend Annie M.G en The Full Monty). Ik raakte ooit in theater geïnteresseerd door Op Zoek Naar Evita en ben daarna zelf begonnen met amateurtoneel, aangezien ik helaas niet zo goed kan zingen 😛.

Ik ben dus wat je misschien een casual musical fan kan noemen, maar als ik eenmaal een kaartje heb gekocht kan ik er ontzettend naar uitkijken! Van de musicals die ik tot dusver heb gezien, is er geen een tegengevallen 😊.

De kaartjes voor deze musicals zaten tussen de €35,- en de €50,-. Ik woon nog thuis want ik ben nog jong (19). We kunnen hier prima rondkomen, maar echt een vetpot is het niet. Ik ben naar al deze musicals met minstens een van mijn ouders geweest. Echt veel duurder dan dit gaat mij boven de pet. Dit najaar wil ik graag naar Evita en dan merk ik dat ik toch een beetje moet pushen; “Ja mam maar ik wilde er toen al zo graag heen en het is zo’n mooi verhaal!”. Dit is ook de reden dat ik graag wil weten of Brigitte Heitzer speelt op de avond dat ik ga, een tweede keer gaan kan wel, maar qua financiën liever niet…

Voor mij is de bovengrens toch echt wel iets van €60,- en ik kan inderdaad beamen dat ik door mijn lagere kapitaal juist extra uitkijk naar een voorstelling en me er ook zeker op kleed 😉.

Van die Duitse prijzen schrik ik. Ik ben sowieso geen fan van veel producties die Stage heeft dus gelukkig kan ik hun prijzen vaak vermijden. €120,- voor een kaartje zou ik me niet eens kunnen permitteren, al zou ik het willen. Crimineel.

[ Gewijzigd: 24 March 2018 09:49 PM by Trilaldiedielal ]
  [ # 8 ] 24 March 2018 10:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

eline3 - 24 March 2018 05:53 PM

Maar daardoor krijg je ook dat mensen eten en praten tijdens de voorstelling en aan de kleding zie je dat men het niet meer als een uitje beschouwd.

Als mensen in hun strandtenue het Circustheater binnen komen, krab ik mezelf ook wel even achter de oren.

martijn-j - 24 March 2018 06:33 PM

Het hangt voor mij echt van de voorstelling af. Als ik een show nog nooit gezien heb ben ik bereid meer te betalen dan voor een revival. Ook speelt de kwaliteit natuurlijk een rol. In Londen zal ik eerder een duur kaartje kopen dan in Nederland. Ik denk dat ik de laatste jaren nooit meer dan €50,- op €60,- heb betaald in Nederland.

Dit herken ik wel. Ik kijk voor Londense shows zeker naar aanbiedingen, al is het een meal deal ofzo.

Trilaldiedielal - 24 March 2018 08:38 PM

De kaartjes voor deze musicals zaten tussen de €35,- en de €50,-. Ik woon nog thuis want ik ben nog jong (19). We kunnen hier prima rondkomen, maar echt een vetpot is het niet. Ik ben naar al deze musicals met minstens een van mijn ouders geweest. Echt veel duurder dan dit gaat mij boven de pet. Dit najaar wil ik graag naar Evita en dan merk ik dat ik toch een beetje moet pushen; “Ja mam maar ik wilde er toen al zo graag heen en het is zo’n mooi verhaal!”. Dit is ook de reden dat ik graag wil weten of Brigitte Heitzer speelt op de avond dat ik ga, een tweede keer gaan kan wel, maar qua financiën liever niet…

Tip: schaf een CJP-pas aan. Dit kost €17,50 per jaar en veel theaters geven in ieder geval last-minute korting - 50% is niet ongewoon. Soms geven ze ook korting verder vooruit, soms geven ze die korting ook puur op leeftijd, of op vertoon van je studentenpas.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 9 ] 25 March 2018 09:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Het ligt er voor mij aan wat het is, voor een eenmalig event ben ik graag bereid om meer te betalen en ik vind het geen probleem om het volle pond voor een kaart neer te tellen. Uiteraard boek ik met korting als die mogelijkheid er is en met een beetje speurwerk zijn er genoeg aanbiedingen te vinden.

Vaak zie je een voorstelling toch maar één keer en dan vind ik het wel fijn om als ik voor Londen boek van tevoren te weten dat ik goed zit en een mooie plaats heb. Het is wel jammer dat theater steeds duurder wordt en ik probeer uit principe de premium seats te vermijden. Soms lukt dat niet, zo heb ik bijvoorbeeld voor ‘King Lear’ later dit jaar £125 betaald. Aan de andere kant zijn er ook genoeg mogelijkheden om als je er vroeg bij bent in het National Theatre £15 te betalen voor een perfecte plaats op de eerste rijen van de stalls. Dus dat compenseert de boel weer een beetje. Kaarten worden zo stiekem met elke nieuwe productie toch een beetje duurder, zo betaalde ik voor ‘Tina The Musical’ van de week alweer £79 en was de gemiddelde prijs voor een toneelstuk op West End een paar jaar geleden nog £50 tegenwoordig betaal je toch al snel £65.

Ik vind de prijzen in Nederland heel redelijk. In mijn vaste theater Chassé boek ik altijd met 10% korting en als je daar vaak komt krijg je de mogelijkheid om 2 gratis kaarten te boeken voor geselecteerde voorstellingen. En zo zie je ook weer voorstellingen waar je normaal gesproken niet zo snel voor zou boeken.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 10 ] 25 March 2018 10:11 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Hangt heel erg van de show af, maar boven de 40-50 euro ga ik nadenken hoe graag ik de show wil zien, is het me waard, etc. boven de 70 euro moet het wel heul goed/speciaal zijn wil ik dan tot kaartjes overgaan.

  [ # 11 ] 25 March 2018 10:21 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hoe graag wil ik het zien? Wat zijn de alternatieven? Wat zijn de voordelen?
Als ik gemaksopties krijg ben ik bereid wat meer te betalen, zoals bij een ongeplaceerde voorstelling wel al een toegewezen plaats krijgen, zoals laatst in Oudewater bij een amateur. Al was dat voor een amateurvoorstelling wel idioot duur.
In Londen kijk ik wat ik graag wil zien. Meestal is dat meer dan wat ik aankan, dus kan prijs een overweging zijn een andere voorstelling te kiezen, maar niet de belangrijkste? (Kans groot dat deze er de volgende keer ook nog is, welke lijkt me echt het beste) En bij een Nederlandse theatertour zijn er natuurlijk ook verschillende prijzen.

Ik kan dus niet zeggen hoe duur een kaartje mag zijn. Hoogstens of een bepaalde prijs wel of niet te hoog is om te gaan. En daar zit niet echt een maximum op..