Het Pauperparadijs
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het Pauperparadijs komt in de zomer van 2018 vier weken naar Koninklijk Theater Carré

Amsterdam, 13 juli 2017 - Theaterspektakel Het Pauperparadijs van Tom de Ket wordt volgend jaar opnieuw uitgevoerd. Van 4 tot en met 29 juli 2018 is het verhaal van de Amsterdamse paupers, die aan het begin van de 19e eeuw naar de armengestichten in Drenthe werden gestuurd, te zien op de plaats waar hun reis destijds gestart is: direct aan de Amsterdamse Amstel, in Koninklijk Theater Carré. Kaarten zijn te koop via carre.nl.
 
De voorstelling is gebaseerd op de bestseller van Suzanna Jansen (meer dan 300.000 verkochte exemplaren) en ging in juni 2016 in première in Veenhuizen op de binnenplaats van het Nationaal Gevangenismuseum. Pers én publiek ontvingen de voorstelling zeer enthousiast. Alle 40 voorstellingen waren strak uitverkocht waardoor een reprise volgde in 2017. Deze zomer worden 52 voorstellingen gespeeld in Veenhuizen die inmiddels ook zo goed als uitverkocht zijn.
 
Het Pauperparadijs is een uiterst actuele voorstelling vol parallellen met onze tijd. Het volgt de geschiedenis van twee paupers: Teunis en Cato. Teunis, een jonge Amsterdamse wees, wordt gedeporteerd naar Veenhuizen. Daar wordt hij verliefd op bewakersdochter Cato. Hun verboden liefde ontmoet veel tegenwerking, uiteindelijk proberen ze Veenhuizen te ontvluchten.
 
Voor Carré zal de voorstelling volledig worden aangepast aan de extra mogelijkheden die het unieke theater biedt. Scenograaf Michiel Voet maakt hiervoor een spectaculair ontwerp. De muzikale begeleiding is opnieuw in handen van componist en bandleider LAVALU met de Pauperband. De cast wordt op een later moment bekend gemaakt.
 
Directeur van Carré Madeleine van der Zwaan: “Toen ik Het Pauperparadijs vorig jaar zomer zag, was ik meteen gegrepen door het ontroerende verhaal over de Amsterdamse paupers. Ik wist dat Carré de ideale en relevante locatie is om dit verhaal verder te vertellen met de intimiteit van de theaterzaal. We zijn direct in gesprek gegaan met de makers en zeer trots dat het ons samen is gelukt deze grootschalige productie, aangepast aan stad en theater, in Carré te presenteren.” 
 
Regisseur Tom de Ket: “Het Pauperparadijs is een verhaal over een geschiedenis waar wij maar niet van willen leren, een verhaal over grote ambities en pijnlijke mislukkingen. Ik vind het belangrijk dat dit verhaal, dat ons allen aangaat, dat een zwarte bladzijde uit onze gezamenlijke geschiedenis is, steeds opnieuw verteld wordt. Na deze zomer hebben bijna 100.000 mensen de voorstelling in Drenthe kunnen zien. Met de voorstelling in Amsterdam kunnen we weer een ander publiek bereiken. Ik zie uit naar de mogelijkheden die het theater ons biedt om het verhaal met nog meer theatrale middelen te vertellen. Carré is een speciaal theater waar ik heel graag kom, en midden in de stad waar het verhaal begint én eindigt.”
 
Dramatische, waargebeurde geschiedenis
Het Pauperparadijs vertelt een van de meest dramatische, verborgen geschiedenissen van Nederland. Na de oorlogen van Napoleon wilde generaal Johannes van den Bosch in 1818 de immense armoede oplossen met een grootschalig heropvoedingsexperiment. Met steun van Koning Willem I werden de paupers en wezen uit het hele land verplaatst naar de gestichten in Veenhuizen. Wat begon als een bevlogen plan om de onderklasse te verheffen, veranderde al snel in een nachtmerrie. De meeste mensen zaten jaren vast in zijn Maatschappij van Weldadigheid en kwamen nauwelijks nog weg. Dit lot hebben zo’n 100.000 mensen ondergaan; ruim 1 miljoen Nederlanders zijn nazaten van deze paupers.
 
Kaartverkoop
Kaarten zijn verkrijgbaar via http://www.carre.nl.
Prijzen vanaf € 15,-.

  [ # 1 ] 12 April 2018 08:00 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Primeur voor Theater Orpheus: eerste voorstellingen nieuwe versie Het Pauperparadijs


Try-outs in Apeldoorn gaan vooraf aan voorstellingen in Carré

De producenten en creatives van de succesvolle voorstelling Het Pauperparadijs hebben het Theater Orpheus in Apeldoorn gekozen om het publiek kennis te laten maken met de nieuwe versie van deze theaterproductie. Twee zomers lang was de voorstelling naar de bestseller van Suzanna Jansen te zien op locatie in Veenhuizen (Drenthe). Vanaf 4 juli speelt deze voorstelling in het Amsterdamse Carré. De imposante aanpassingen die het creatieve team onder leiding van regisseur Tom de Ket heeft gemaakt worden voor het eerst vertoond in Theater Orpheus. Op 24 en 25 juni wordt een spannend proces van ontwikkeling van locatietheater naar een voorstelling in het theater afgerond en is het publiek van harte welkom.


Regisseur Tom de Ket: “Eerst was ik bang concessies te moeten doen; ingrediënten die de voorstelling tot een succes hebben gemaakt moet je aanpassen omwille van de locatie, maar toen we aan de slag gingen, ervaarden we dat het verhaal van Het Pauperparadijs nog beter uit de verf kan komen op een toneel.”

 


Decorontwerper Michiel Voet ontwikkelt speciaal voor de theaterversie een set die grootsheid uitstraalt en het gevoel van de beklemmende armoede benadrukt waar het stuk over gaat. Suzanna Jansen en Tom de Ket passen het script van het verhaal aan, de Amsterdamse verhaallijn wordt meer benadrukt. Suzanna Jansen: “Nu we het verhaal van de ‘paupers’ gaan vertellen in de stad die zo’n belangrijke rol in hun leven speelde, hebben we het script wat aangepast. Amsterdam zit in het DNA van de voorstelling, daarom hebben we de stad een nadrukkelijkere rol gegeven.”

 


Op basis van deze scriptwijzigingen schreef de band Lavalu, verantwoordelijk voor de muziek en de songs in de voorstelling, drie compleet nieuwe nummers voor de speelserie in Carré. Deze songs maken duidelijk hoe hoofdrolspelers Teunis en Cato hun weg in de hoofdstad vinden na een jarenlang verblijf in de barakken van Veenhuizen.

 


De voorstellingen in Apeldoorn worden ook de vuurdoop van de nieuwe castleden in de voorstelling: Kees Boot (Schepenaar), Lotti Hellingman (Cato), Rosa da Silva (Aagje), Bart Rijnink (Teunis), Debbie Korper (Toorop) en Stefan Rokebrand (Johannes van den Bos). Zij zijn te zien naast acteurs die al tot de cast behoorden als Dragan Bakema, Margreet Boersbroek, Paul Kooij, Steyn de Leeuwe. De theatervoorstelling volgt, net als het boek, de geschiedenis van twee paupers die in de armengestichten in Drenthe terecht komen. Teunis, een jonge Amsterdamse wees gespeeld door Steyn de Leeuwe, wordt daar verliefd op bewakersdochter Cato (Margreet Boersbroek). Hun verboden liefde ontmoet veel tegenwerking en uiteindelijk proberen ze de kolonie te ontvluchten.

 


Het Pauperparadijs in Theater Orpheus, Apeldoorn

Datum: 24 en 25 juni, aanvang 20.00 uur.

Script en regie: Tom de Ket

Naar het verhaal van Suzanna Jansen

Dramaturgie: Suzanna Jansen

Muziek: Lavalu

Decor: Michiel Voet

Choreografie: Lonneke van Leth

Geluidsontwerp: Peter Zwart

Lichtontwerp: Uri Rapaport en Pepijn van der Sanden

Ticketverkoop

Tickets voor Het Pauperparadijs zijn vanaf vrijdag 13 april verkrijgbaar via http://www.orpheus.nl of telefonisch: 055 527 03 00. De voorstelling is hierna te zien in Koninklijk Theater Carré Amsterdam van 4 tot en met 29 juli.

  [ # 2 ] 01 June 2018 04:48 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

28 mei 2018


Wegens grote belangstelling: extra voorstellingen Het Pauperparadijs in Carré


Wegens grote belangstelling gaan er extra voorstellingen van het theaterspektakel Het Pauperparadijs in Koninklijk Theater Carré in de verkoop. De acht extra voorstellingen zijn gepland van 31 juli tot en met 5 augustus. De kaartverkoop start maandag 4 juni 2018.


Het Pauperparadijs — van buitenlocatie naar Carré

Twee zomers lang was het theaterspektakel naar de gelijknamige bestseller van Suzanna Jansen te zien op een buitenlocatie in Veenhuizen (Drenthe). Na deze compleet uitverkochte voorstellingen is Het Pauperparadijs vanaf 4 juli te zien in het Amsterdamse Carré. Decorontwerper Michiel Voet heeft samen met regisseur Tom de Ket speciaal voor de theaterversie een set ontwikkeld die grootsheid uitstraalt en het gevoel van de beklemmende armoede benadrukt waar het stuk over gaat. Suzanna Jansen en Tom de Ket pasten het script aan; de Amsterdamse verhaallijn wordt meer benadrukt.

 


Suzanna Jansen: “Nu we het verhaal van de ‘paupers’ gaan vertellen in de stad die zo’n belangrijke rol in hun leven speelde, hebben we het script wat aangepast. Amsterdam zit in het DNA van de voorstelling, daarom hebben we de stad een nadrukkelijkere rol gegeven.”

 


De theatervoorstelling volgt, net als het boek, de geschiedenis van twee paupers die in de armengestichten in Drenthe terecht komen. Teunis, een jonge Amsterdamse wees gespeeld door Steyn de Leeuwe, wordt daar verliefd op bewakersdochter Cato (Margreet Boersbroek). Hun verboden liefde ontmoet veel tegenwerking en uiteindelijk proberen ze de kolonie te ontvluchten. Op basis van de scriptwijzigingen schreef de band Lavalu, verantwoordelijk voor de muziek in de voorstelling, drie nieuwe nummers voor de speelserie in Carré. Deze songs maken duidelijk hoe hoofdrolspelers Teunis en Cato hun weg in de hoofdstad vinden na een jarenlang verblijf in de barakken van Veenhuizen.

Theaterspektakel Het Pauperparadijs in Carré: 4 juli tot en met 5 augustus 2018

Script en regie: Tom de Ket

Naar het verhaal van Suzanna Janssen

Dramaturgie: Suzanna Janssen

Muziek: Lavalu

Decor: Michiel Voet

Choreografie: Lonneke van Leth

Geluidsontwerp: Peter Zwart

Lichtontwerp: Uri Rapaport en Pepijn van der Sanden

Cast: Dragan Bakema, Rosa da Silva, Paul Kooij, Steyn de Leeuwe, Mattijs Ygosse, Imke Smit, Margreet Boersbroek, Manon Nieuweboer, Peter Drost, Gusta Geleijnse, Jan Tekstra, Myrthe Burger, Kees Boot, Lotti Hellingman, Bart Rijnink, Debbie Korper en Stefan Rokebrand.

  [ # 3 ] 15 June 2018 06:27 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Carré en Rijksmuseum slaan handen ineen voor theaterspektakel Het Pauperparadijs

Rijksmuseum toont portret Johannes van den Bosch en biedt rondleidingen


image

Naar aanleiding van het theaterspektakel Het Pauperparadijs, deze zomer exclusief te zien in Koninklijk Theater Carré, geeft de auteur van de gelijknamige bestseller, Suzanna Jansen, samen met de rondleiders van het Rijksmuseum, iedere week twee rondleidingen over de achtergrond van de voorstelling. Een van de hoogtepunten van de rondleiding is het portret van Johannes van den Bosch (Cornelis Kruseman, 1829). Van den Bosch is de idealist die 200 jaar geleden de Maatschappij van Weldadigheid oprichtte.

 


Generaal Johannes van den Bosch, op toneel vertolkt door acteur Dragan Bakema, speelt een belangrijke rol in Het Pauperparadijs. In een poging de armoede uit te roeien stuurde hij 200 jaar geleden de armen uit onder meer Amsterdam naar ‘de koloniën’ in Drenthe waar zij met tucht en discipline een heropvoeding kregen.

 


Suzanna Jansen: “Mijn familie heeft, net als de familie van 1 miljoen andere Nederlanders, jarenlang in de koloniën gezeten. Het Pauperparadijs is hun geschiedenis. Ik vind het belangrijk dat we dit verhaal blijven vertellen, want het is nog altijd actueel. Prachtig dat ik dit nu ook kan doen aan de hand van objecten uit het Rijksmuseum. Ik probeer me voor te stellen wat mijn voorouders daarvan zouden denken.”

Het Pauperparadijs

Van 4 juli tot en met 5 augustus is het verhaal van de Amsterdamse paupers, die begin 19de eeuw naar de armengestichten in Drenthe werden gestuurd, te zien op de plaats waar hun reis destijds is gestart: in het hart van Amsterdam.

De voorstelling in de regie van Tom de Ket volgt de geschiedenis van twee paupers: Teunis en Cato. Teunis, een jonge Amsterdamse wees, wordt gedeporteerd naar het armengesticht. Daar wordt hij verliefd op bewakersdochter Cato. Hun verboden liefde ontmoet zo veel tegenwerking, dat ze uiteindelijk proberen te vluchten.  Met onder anderen Dragan Bakema, Kees Boot, en Rosa da Silva. http://www.hetpauperparadijs.nl

 


Rondleidingen in het Rijksmuseum:

Van 10 juli t/m 3 augustus 2018, elke dinsdag en vrijdag, 15-16 uur. (Behalve 27 juli)

€ 5 pp (excl. toegang museum)

Boeken via rijksmuseum.nl

Via de website van Koninklijk Theater Carré is ook een combinatieticket voor de voorstelling en toegang/rondleiding Rijksmuseum te koop

  [ # 4 ] 30 June 2018 06:26 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Is dit nou wel of geen musical? Want ik lees overal dat het een musical is, maar hier heeft verder niemand het erover.

  [ # 5 ] 30 June 2018 06:57 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Volgens de Stichting Musical Awards is het een musical, aangezien de voorstelling in de waar kijkt de jury naar-sectie van de site staat.

  [ # 6 ] 01 July 2018 07:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Kan deze topic dan verplaatst worden naar de musicalbox?

  [ # 7 ] 09 July 2018 07:21 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld bezocht gisteren de première van Het pauperparadijs, tot en met 5 augustus in Theater Carré. Bekijk onze video-impressie met gesprekken met Dragan Bakema, Steyn de Leeuwe en Tom de Ket.

De video is te zien onder Artikelen
en op Musicalworlds eigen plek.

  [ # 8 ] 18 July 2018 09:28 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik was gisteren naar deze voorstelling in Carré. Had ‘m 2 jaar geleden in de open lucht geboekt, maar dat kon toen door omstandigheden helaas niet doorgaan. Dus dan nu maar in de herkansing.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: overall was ik eigenlijk wat teleurgesteld. Na de lovende recensies en succesvolle run in Veenhuizen, had ik hoge verwachtingen en die kwamen niet uit. Daarbij moet ik onmiddellijk opmerken dat ik wel denk dat de voorstelling in de open air op de plek waar het belangrijkste deel van het verhaal speelt, ongetwijfeld veel beter en veel beklemmender gewerkt zal hebben dan in Carré. Dus wat betreft denk ik dat ik 2 jaar geleden positiever was geweest.

Het is een belangrijk en mooi verhaal. Mijn grootste probleem zat er in dat ik het:
A) allemaal zo groot/bombastisch en zonder nuance vond. Allemaal erg “in your face” zoals de Engelsen dat geloof ik zeggen
B) dat op het karakter van Teunis na het me absoluut niet raakte: ik zat erbij en ik keek naar een lesje geschiedenis
C) dat het moralistische/politieke op het eind niet aan mij besteed is. Ik hou niet van vingertjes. Laat me zelf nadenken en mijn eigen conclusies trekken. Ik hoef het niet in mijn gezicht geschreeuwd te krijgen wat er is mis in de hedendaagse maatschappij en wat mijn bijdrage daar wel of niet in is.

Was het dan allemaal ellende. Nee zeker niet. Zoals gezegd, het verhaal is om stil van te worden en waard om verteld te worden. De verschillende muziekstijlen vind ik een leuke afwisseling. Niet alle nummers waren aan mij besteed, maar de afwisseling werkt prima en er zaten een paar mooie nummers tussen. En bovenal er werd goed gespeeld door een aantal mensen. Bart Rijnink als Teunis was voor mij bijna het kaartje alleen al waard. Ik vond hem briljant. Ontwapenend, ontroerend , gewoon een top performance .... heerlijk om naar te kijken en luisteren. Voor Lottie Hellingman heb ik ook een zwak. Ik zie haar graag spelen en alhoewel ze niet altijd even steady is in haar zang, is het fijn naar haar te luisteren. Combi met Bart werkte prima. Voor mij waren deze 2 het sterkste deel van de hele avond. Gusta Geleijnse als vertelster speelde haar rol ook met verve en overtuiging. Maar haar karakter is voor mij nou juist een belangrijke storende factor in het stuk. Daar kan zij echter niks aan doen, wat ze moest doen, deed ze ook erg goed.

Al met al: een nieuw initiatief, altijd te waarderen. Ik denk dat de aanpassing naar Carré niet in het voordeel van de voorstelling heeft gewerkt en uiteraard een kwestie van smaak, maar voor mij was de boodschap met wat kleiner spel en meer nuance meer binnengekomen dan in de regie en vorm waarvoor nu is gekozen. Er staat wel een cast met kwaliteit op het toneel en dat was fijn om naar te kijken. àk ging voornamelijk met een gevoel naar huis dat er véél meer uit dit indrukwekkende verhaal gehaald had kunnen worden. “Less is more” was mijn gedachte bij het naar buiten gaan.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 9 ] 18 July 2018 06:59 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Ik vond het ook echt een rommeltje. Het lijkt wel of ze nog in een soort workshopfase zitten. Ze proberen allerlei vormen en stijlen uit en daardoor vliegt het veel te vaak uit de bocht. Hele vreemde en lelijke regie. Ik dacht regelmatig: Waarom? Wat zijn jullie nou aan het doen?
Zang niet zo goed, acteerwerk niet overtuigend en de plot echt niet zo boeiend.

  [ # 10 ] 19 July 2018 08:45 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2014-12-15

Ik begrijp niets van de reacties die ik hier lees.

Ik heb onlangs de 2e try out van deze voorstelling gezien in Apeldoorn. Ik wist een klein beetje wat ik kon verwachten en was erg benieuwd hoe dit omgevormt zou worden naar het theater. Wat ik echter kreeg was overweldigend. Ten eerste vond ik het geweldig om te zien hoe de band onder leiding van Lavalu op zo’n logische manier verweven was met het stuk. Daarbij is de muziek enorm afwisselend en van hoog niveau. Daarnaast vond ik de acteerprestatie met name van Dragan Bakema en Steyn de Leeuwe erg overtuigend. En er zat ook veel vuur in het spel van Margreet Boersbroek. Kort was er mij de teleurstelling dat Kees Boot, Lottie Hellingman en Stefan Rokebrand deze try-out niet speelden, ik heb ze echter geenszins gemist. Wat in mijn ogen echt een vinding is, is de manier waarop Paul R Kooij het publiek meeneemt door het verhaal. Dat hij daarbij zo nu en dan ook kleinere rolletjes op zich neemt om vervolgens weer terug te gaan in de rol van verteller, voelt volkomen natuurlijk aan. Dan het decor. Van een buitenlocatie met alle ruimte verhuizen naar een theater zou doorgaans inhouden dat het decor enorm moet inkrimpen. Niets is echter minder waar, het decor is groot… erg groot en er wordt daarnaast slim gebruik gemaakt van de projectiemogelijkheden die een theater biedt. Tot slot het verhaal. Het wordt gaandeweg de voorstelling duidelijk wat voor verschrikkelijke toestanden er in het verleden plaats hebben gevonden en hoe groot de kloof tussen arm en rijk was. De spiegel die het publiek voorgehouden wordt laat een ieder realiseren dat er veel parallellen zijn met het heden.

Al met al werd ik aangenaam verrast door deze voorstelling.

   Handtekening   

Musicalliefhebber/bezoeker, verzamelaar musicalbrochures, voormalig lid nominatiecommissie musical-awards, voormalig presentator theaterprogramma op de radio. Bijnaam: lopende musical encyclopedie

  [ # 11 ] 20 July 2018 07:54 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Nou mooi toch ? Da’s nu juist de essentie van een forum als dit, dat mensen verschillende ervaringen hebben en die delen. Jij was aangenaam verrast, ik wat teleurgesteld. Prima toch ? Alleen maar leuk dat je van de voorstelling genoten hebt en met jou genoeg anderen vermoed ik.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 12 ] 21 November 2019 02:41 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

publiek ‘ja’ zegt, staat Het Pauperparadijs in 2020 weer in Veenhuizen (DR)

Het succesvolle theaterspektakel Het Pauperparadijs kan komende zomer voor de derde keer te zien zijn in Veenhuizen (Drenthe). Daarvoor roepen regisseur Tom de Ket en de auteur van de gelijknamige bestseller Suzanna Jansen, de hulp van het publiek in. Als er và³à³r 31 december 2019 20.000 kaarten zijn verkocht, is de aangrijpende voorstelling over de paupers, Johannes van den Bosch en de Maatschappij van Weldadigheid komende zomer weer in Veenhuizen te zien. De kaartverkoop start vandaag en inmiddels wordt de vergunning aangevraagd bij de gemeente Noordenveld. 

Regisseur Tom de Ket: “We krijgen veel reacties; mensen die het jammer vinden dat Het Pauperparadijs niet meer te zien is, die de voorstelling nogmaals willen zien of nog niet in de gelegenheid zijn geweest om te gaan. Het zou fantastisch zijn gehoor te kunnen geven aan hun verzoeken om de voorstelling terug te brengen, maar het moet wel kunnen. Subsidies zitten er voor ons niet meer in. Ondernemers uit Veenhuizen willen meehelpen, maar zonder het publiek en de gemeente kunnen we het niet realiseren. Dus vragen we mensen wat eerder kaarten te kopen dan ze normaal zouden doen: và³à³r het einde van het jaar. Bij 20.000 verkochte kaarten, kunnen wij we in januari aan de slag, en staat komende zomer Het Pauperparadijs weer in Veenhuizen. De bijzondere plek waar het verhaal zich werkelijk heeft afgespeeld.”

Geen voorstelling — geld terug
Mensen kunnen kaarten, gekocht voor eind december, later altijd wisselen voor een andere datum, zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Mocht de voorstelling er onverhoopt niet komen, dan krijgt iedereen zijn geld terug. Bij 20.000 verkochte kaarten is het financiële risico voor stichting Het Pauperparadijs draagbaar. Daarna stopt de kaartverkoop uiteraard niet, want er staan vanaf 3 juni vijftig voorstellingen op de agenda.

Het Pauperparadijs — van bestseller naar openlucht spektakel
Suzanna Jansen tekende in haar boek het intrigerende verhaal op van haar voorouders. Zij reisden, net als tienduizenden andere weeskinderen en paupers, in de 19e eeuw naar Drenthe om daar een heropvoeding te krijgen. Wat begon als een idealistisch experiment om de armoede uit te roeien, liep uit op een onmenselijk drama. De voorstelling naar de gelijknamige bestseller ging op 18 juni 2016 in première op de binnenplaats van het Gevangenismuseum in Veenhuizen , het voormalige Tweede Gesticht, en trok in zes weken tijd ruim 40.000 bezoekers. De tweede serie was een zomer later ook al snel uitverkocht. Toen de teller op ruim 90.000 bezoekers stond, verhuisde de voorstelling van buiten naar binnen; vijf weken lang speelde Het Pauperparadijs in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Komende zomer zou het dus zomaar kunnen dat de acteurs wederom in Drenthe in de huid kruipen van onder anderen Cato, Aagje, Teunis en Johannes van den Bosch. Zij zijn er klaar voor!

  [ # 13 ] 13 March 2020 05:32 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

12 maart 2020
Sylvia Poorta deze zomer ook in     Het Pauperparadijs

Actrice Sylvia Poorta zal deze zomer de rol van Verteller spelen in het openluchtspektakel Het Pauperparadijs. Ook Mike Weerts is toegevoegd aan de cast. Hij gaat afwisselend met Steyn de Leeuwe de rol van Teunis vertolken. Whitney Sawyer zal de rol van Aagje op zich nemen. Eerder speelde Myrthe Burger deze rol, maar zij kruipt komende zomer, elke voorstelling in de huid van Cato.

De overige rollen worden afwisselend gespeeld door Dragan Bakema en Stefan Rokebrand (Johannes van den Bosch), Debby Korper en Manon Nieuweboer (Thea Thoorop) en Kees Boot en Peter Drost (directeur Scheepenaar).
Eerder werd al bekend dat regisseur Tom de Ket deze zomer ook de rol van Verteller op zich zal nemen. Hij speelt de rol afwisselend met Sylvia Poorta.

Het verhaal
Het verhaal is gebaseerd op het de gelijknamige bestseller van Suzanna Jansen, die ook als dramaturg aan voorstelling is verbonden. Zij tekende het intrigerende verhaal op van haar voorouders Teunis en Cato, die in de 19de eeuw met tienduizenden weeskinderen en paupers naar Drenthe werden verscheept voor een heropvoeding.

Teunis en zijn zusje Aagje wonen in een weeshuis in Amsterdam, omdat hun ouders te arm zijn om voor ze te zorgen. Als ze horen van de door generaal Van den Bosch opgezette Maatschappij van Weldadigheid in Veenhuizen, helemaal in Drenthe, besluiten ze om hun daar hun geluk te beproeven. Want de paupergestichten van De Maatschappij zouden de oplossing zijn voor het armoedeprobleem. Het leven binnen de muren van de gestichten is niet makkelijk, maar Teunis doet zijn uiterste best om te leven volgens de regels van de gestichtsdirecteur Schepenaar. Als hij Cato ontmoet die ook in het gesticht woont en hij smoorverliefd op haar wordt, biedt dat enige verlichting. Cato en Teunis krijgen kinderen, proberen te ontsnappen, en de problemen in de Maatschappij stapelen zich op. Generaal Van den Bosch, die inmiddels ook andere functies bekleedt doet zijn best oplossingen te vinden. Overleven Cato en Teunis een leven in armoede?

Het Pauperparadijs is te zien van 3 juni tot en met 9 augustus op de binnenplaats van Het Gevangenismuseum in Veenhuizen. Eerder speelde de voorstelling daar in 2016 en 2017 en trok toen ruim 90.000 bezoekers. In 2018 verhuisde het theaterspektakel over arm en rijk naar Koninklijk Theater Carré.

Meer info: http://www.hetpauperparadijs.nl

Foto:
Dragan Bakema, Myrthe Burger, Mike Weerts, Whitney Sawyer, Peter Drost, Sylvia Poorta
Tom de Ket, Steyn de Leeuwe, Kees Boot, Debby Korper, Stefan Rokebrand, Manon Nieuweboer.