176 of 182 | ‹ First  < 174 175 176 177 178 >  Last ›
Soldaat van Oranje
  [ # 2626 ] 06 September 2018 03:00 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  41
Geregistreerd  2017-02-25

Heeft iemand de voorstelling al gezien met de nieuwe cast?

  [ # 2627 ] 10 September 2018 06:35 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  172
Geregistreerd  2010-04-13

Ik ben op zaterdag 1 september voor het eerst geweest. Prachtig visueel gedaan maar wat een bedroevend niveau van met name de mannelijke cast,

Hoofdrolspelers zongen bijna zonder uitzondering vals of tegen vals aan, misschien dat ze ziek waren of zo?

Vrouwelijke cast was wel oke, of in ieder geval zuiver.

  [ # 2628 ] 10 September 2018 06:57 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Dan zouden ze altijd ziek moeten zijn, want vocaal gezien zingt het merendeel van de cast van soldaat altijd bedroevend slecht. Heb uiteraard niet alle casts gezien, maar het is een vaak gehoorde reactie dat er bij Soldaat niet bijster goed gezongen/gespeeld wordt.

  [ # 2629 ] 10 September 2018 10:24 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  104
Geregistreerd  2017-02-19

Uiteraard heb ik alle respect voor jullie meningen.
Zelf vind ik de zang het minst belangrijke van deze productie. Redelijk acceptabele zang is voor mij genoeg. Voornamelijk omdat de mensen die gecast worden vaak een toneelachtergrond hebben en hierdoor beter zijn in tekstbehandeling. Musicalacteurs hebben daar vaak (niet altijd) weinig kaas van gegeten. Ze zingen dan mooier, maar lijken niet te weten wát ze zingen. Misschien is de zang nu af en toe vals, maar dit is eenmaal het aanbod aan acteurs die bereid zijn te zingen dat we hebben in NL.

Soldaat van Oranje raakt me elke keer, door hoe prachtig het verhaal verteld wordt. Ik moet er echt, écht niet aan denken dat bijvoorbeeld Freek Bartels - waar velen op onverklaarbare wijze zo fan van zijn - morgen is vandaag gaat staan zingen. Dat zou voor mij het hart uit de voorstelling trekken.

Freek is slechts een voorbeeld en ik weet ook niet of de mensen die graag betere zang hebben iemand als hij in de voorstelling zouden willen zien, maar het punt is denk ik wel duidelijk.

  [ # 2630 ] 11 September 2018 07:47 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

A.musical - 10 September 2018 10:24 PM

Voornamelijk omdat de mensen die gecast worden vaak een toneelachtergrond hebben en hierdoor beter zijn in tekstbehandeling. Musicalacteurs hebben daar vaak (niet altijd) weinig kaas van gegeten. Ze zingen dan mooier, maar lijken niet te weten wát ze zingen. Misschien is de zang nu af en toe vals, maar dit is eenmaal het aanbod aan acteurs die bereid zijn te zingen dat we hebben in NL.

Persoonlijke voorkeuren daargelaten, vind ik absoluut niet dat musicalacteurs/-actrices geen/weinig kaas hebben gegeten van tekstbehandeling. Integendeel, zij moeten én kunnen zingen én kunnen acteren én kunnen dansen; idealiter dan.
Niet iedereen kan dat even goed en diverse stuntcasting heeft het beeld van het niveau van musicalacteurs/-actrices denk ik negatief vertekend (ik sta op een stip en zing mijn nummer, echt, ik heb dat ook gezien), maar deze opmerking gaat me net te kort door de bocht en doet veel professionals in dat vak tekort.

Of je SvO nu een musical noemt of niet, feit is dat er in gezongen wordt. Dus mag je verwachten dat daar ook op gecast wordt. De acteurs kunnen dan nog zo goed zijn in tekstbehandeling, als ze zo vals zingen als een kraai, gaat het in de overdracht richting publiek volgens mij ook mis.
Waar ik bij Matteo 2x diep geraakt was, was dat door zijn alternate (waarvan ik niet eens meer de naam weet….) echt niet het geval. Niet omdat hij niet goed acteerde, maar omdat de zang echt verschrikkelijk zwak was. Beiden moeten wat mij betreft echt op orde zijn, ook bij SvO.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 2631 ] 11 September 2018 09:22 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  172
Geregistreerd  2010-04-13

A.musical - 10 September 2018 10:24 PM

.... . Redelijk acceptabele zang is voor mij genoeg. ....

Als ik naar een musical ga en daar 85 euro voor betaal is voor mij “redelijk acceptabel’ niet voldoende. Redelijk acceptabel is genoeg voor een goed amateurgezelschap.

Maar tijdens de voorstelling die ik bezocht was het niveau niet eens in de buurt van redelijk acceptabel

  [ # 2632 ] 11 September 2018 11:29 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Zang is nu eenmaal een van de disciplines die een musicalacteur hoort te beheersen. Een producent moet op overall kwaliteit casten, en niet alleen op spel,  ‘zelfs’ in het zo’n beetje heilig verklaarde SvO. “Redelijke acceptabele zang” is wat mij betreft dan niet voldoende, waarbij ik moet zeggen dat de keren dat ik SvO in welke vorm dan ook zag de zang helaas vaak ondermaats was en niet eens redelijk acceptabel.  Vals is redelijk objectief vast te stellen….
Een bezoeker van een toneelstuk waar hij de hoofdprijs voor een ticket moet betalen hoeft ook geen genoegen te nemen met “redelijke acceptabel spel”.  Middelmaat mag nooit de norm zijn van dit soort producties.

Ik durf best te stellen dat een produktie alss SvO op West End of Broadway geen succes was geworden. Een draaiend podium en het sentiment rond de Tweede Wereldoorlog mag in Nederland uitstekend werken, op West End en Broadway wordt een gebrek aan (zang) kwaliteit niet geaccepteerd.

  [ # 2633 ] 11 September 2018 12:21 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Interessante discussie. Wat mag je van de kwaliteit van de zang verwachten in een musical ?

Een musical is niet voor niets een musical: het is hét genre die de 3 disciplines: spel, dans en zang combineert en dus mag je verwachten dat elk van de disciplines door de daarvoor opgeleide mensen wel op een bepaald niveau wordt uitgevoerd. Tegelijkertijd is het ook fair om te verwachten dat elk van de individuele disciplines in een andere genre op een kwalitatief hoger niveau zal worden uitgevoerd.

Vergelijk het met atletiek: de 10-kamp (mannen) of 7-kamp (vrouwen) zijn prachtige onderdelen van zeer hoog aangeschreven atleten die in alle onderdelen behoorlijk goed zijn wat hun in de combinatie van alle onderdelen samen uitzonderlijk goed maakt. Op elk los onderdeel worden ze echter (een enkele uitzondering daargelaten) door velen gespecialiseerden atleten voorbijgestreefd. Zo is het met musical ook: (wederom uitzonderingen daargelaten) maar wil je naar een uitzonderlijke goede acteerprestatie dan zul je die over het algemeen eerder zien bij het nationale toneel. Is dans je ding, dan zul je vrijwel zeker betere dans in de Stopera te zien krijgen. En ga je echt alleen voor zang dan zijn er wellicht concerten of theatervoorstellingen te vinden waarin op een hoger niveau gezongen wordt.

Kortom ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat in een musical de zang altijd van top kwaliteit moet zijn zoals ik het ook te kort door de bocht vind om naar een musical te gaan en voor lief te nemen dat de zang nauwelijks het niveau “acceptabel” haalt. Voor mij gaat het om het evenwicht en de totaalbeleving van de voorstelling. à‰én van de mooiste voorbeelden van een musical die ik gezien heb met een actrice die sec gezien eigenlijk nauwelijks kan zingen was Sondheims “A little night music” in London met Judy Dench. Het is nog steeds één van de mooiste voorstellingen die ik ooit gezien heb en haar uitvoering van Send in the clows, hoe zangtechnisch ook op zijn best middelmatig, bezorgt me nog steeds kippenvel.

Dus ik vind dat er wel degelijk voorstellingen zijn, waarbij een bepaalde kwaliteit die een acteur/actrice meebrengt (zoals in mijn voorbeeld van A little night music de fenomenale spelkwaliteiten en tekstbeleving van Dench) rechtvaardigvaardigen dat de kwaliteit van de zang maar gemiddeld is, simpelweg omdat de totaalbeleving nog steeds ver naar het positieve doorslaat. Zo kan ik me voorstellen dat je in SNF liever iemand ziet die fenomenaal kan dansen en wat minder perfect zingt, dan andersom, omdat het voor de totaalbeleving kloppender is.

Terug naar SvO: ik mocht de recensie van de premiere schrijven voor MW en heb destijds al genoemd dat de zang niet de beste was in musicalland maar ook dat het me niet stoorde omdat de totaalbeleving van de voorstelling klopte. Ik wil bij SvO vooral naar buiten komen met een gevoel dat ik een voorstelling heb gezien waarbij het verhaal me geraakt heeft en de personages geloofwaardig waren. Liever dat met wat mindere zang, dan een prachtige zingende Eric waarvan ik geen moment geloof dat ie een verzetsheld wordt. Dat gezegd hebbende: een bepaald minimum niveau van zangkwaliteit is daarvoor ook nodig: als je op een gegeven moment naar een voorstelling zit te kijken waarbij je bij elk nummer je billen samenknijpt of het wel aan te horen zal zijn, verstoort dat ook je beleving. Bij de beginjaren van SvO waarin ik de voorstelling meerdere malen heb gezien, was dat laatste nooit het geval. De ene keer werd een rol sterker gezongen dan bij een andere cast en vice versa, maar als geheel overtuigde de voorstelling me steeds en zat ik nooit met dichtgeknepen oren in de zaal. Ik ben nu echter al jaren niet meer geweest en zag bijv. wel op de Uitmarkt vorig jaar een performance waarvan ook ik dacht: oei dat kan echt niet meer, was gewoon vals. Als dat nu ook bij deze cast het geval is vind ik dat jammer en ook wel onacceptabel: het blijft een musical en de zang hoeft niet van iedereen de sterkste discipline te zijn, maar ik moet wel als toeschouwer en vooral toehoorder gewoon ontspannen en relaxed in de zaal kunnen zitten.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 2634 ] 11 September 2018 02:59 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Interessante discussie, misschien handig een apart topic erover te openen? Ben wel benieuwd hoe andere mensen hier in staan qua mening over wat ze belangrijk vinden (zang, dans, spel etc)

  [ # 2635 ] 16 September 2018 03:33 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  104
Geregistreerd  2017-02-19

Ik heb SvO ook al een tijdje niet gezien, maar toen ik m zag was de zang acceptabel en ik geloof dat dat inderdaad minder is geworden. Ik kan me erg vinden in de opmerking van Mark over Judi Dench. Dat heb ik met SvO. LondonMark noemde SvO terecht haast heilig verklaard. SvO is voor mij meer dan musical. Die hele ervaring en het feit dat het verhaal voor Nederlanders zo mooi is compenseren voor mij heel veel. Ik begrijp ook heus wel dat men een goede zangkwaliteit wil, maar ik ben van het kamp dat SvO niet als een Mamma Mia! of iets dergelijks ziet, waar ik zang juist ontzettend belangrijk vind. Het is een prachtige voorstelling die me telkens diep raakt en dat heb ik niet heel vaak in het theater.

  [ # 2636 ] 22 September 2018 04:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Ik heb gisteren voor de 5e keer de show mogen zien en het was weer geweldig. Ik denk dat dit de beste show was die ik gezien heb van Soldaat. Iedereen was zo ongelooflijk goed, vooral Alex als Erik viel me erg positief op. Echt een fantastische Erik! (Dit is trouwens geen reactie op de discussie van hierboven over de zang van bepaalde acteurs, maar gewoon hoe ik het gisteren heb beleefd haha.)

[ Gewijzigd: 22 September 2018 04:41 PM by galinda met een ga ]
  [ # 2637 ] 18 October 2018 08:33 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  19
Geregistreerd  2018-09-23

Vorige week zondag deze voorstelling voor het eerst mogen bekijken. Gelukkig en dankbaar dat ik het heb mogen meemaken. Wat een ontroerend goede en schitterende voorstelling en wat een niveau van theater! Ongekend. Om eerlijk te zijn snap ik niet dat ze bij Mamma Mia vergelijkbare prijzen durven te vragen als je ziet wat je er bij Soldaat van Oranje voor terugkrijgt, maar goed… dat is persoonlijk.

Overigens zat gisteren wel het bericht in de mail dat de voorstelling - niet geheel verrassend - wederom wordt verlengd tot mei 2019. Mensen die Soldaat van Oranje (nog) een keer willen zien, krijgen tot 22 oktober 10% korting op hun kaartje! Niet laten schieten dus! 😊

  [ # 2638 ] 23 October 2018 05:47 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  19
Geregistreerd  2018-09-23

Misschien een beetje te off-topic…

Maar weet iemand of er een goede karaoketrack beschikbaar is van ‘Als wij niets doen’? Zou deze zo graag willen hebben, maar kan ‘m zelf nergens vinden.

  [ # 2639 ] 25 October 2018 12:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Mark - 11 September 2018 12:21 PM

(…) à‰én van de mooiste voorbeelden van een musical die ik gezien heb met een actrice die sec gezien eigenlijk nauwelijks kan zingen was Sondheims “A little night music” in London met Judy Dench. Het is nog steeds één van de mooiste voorstellingen die ik ooit gezien heb en haar uitvoering van Send in the clows, hoe zangtechnisch ook op zijn best middelmatig, bezorgt me nog steeds kippenvel. (…)

Ik ben het overall totaal met Mark eens.
Ook ik genoot om deze reden (totaalbeleving) van Soldaat van Oranje, al moet ik zeggen dat dit in de beginperiode was en ik niet weet hoe het nu is.
Mijn beste voorbeeld van een actrice die me diep wist te raken ondanks dat ze de gebroken stem van mindere zangkwaliteiten had, is Anne Wil Blankers in Cabaret als Frà¤ulein Schneider. En daar komt nog eens bij dat ze dit opnieuw wist te bereiken toen ik haar als Wilhelmina in Soldaat van Oranje zag.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2640 ] 26 October 2018 10:50 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Vraagje: komt hier eigenlijk nog een dvd van?
Daar was in het begin wel sprake van, maar inmiddels draait de musical al zolang en met zoveel succes, dat ik er niets meer van heb gehoord en me afvraag of er nog wel een registratie komt (als die niet op de lange baan geschoven is).

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

‹ First  < 174 175 176 177 178 >  Last ›
176 of 182
‹‹ Je Anne Nederland      Musicals Gone Mad ››