16 of 20 | ‹ First  < 14 15 16 17 18 >  Last ›
Les Misérables Londen
  [ # 226 ] 08 January 2019 01:01 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2012-11-04

LES MIS MOVES TO THE GIELGUD!

The Original London production of Les Miserables at the Queen’s Theatre will play until 13 July 2019.  The theatre will then close for four months of rebuilding work both backstage and in the auditorium as well as adding many much-needed new lavatories to the front of house. This work will restore architect W.G. Sprague’s original boxes and loges which, along with the entire front of house, were destroyed by a bomb in 1940 and caused the theatre to be closed for 20 years.

The restored Queen’s Theatre will reopen in December of 2019 with the New production of LES MISà‰RABLES, continuing its phenomenal run indefinitely.  A brilliant company is now being put together and bookings will open in February.

While the Queen’s Theatre is being restored, LES MISà‰RABLES will continue in performance on Shaftesbury Avenue with exciting plans being announced shortly for a four-month season at the Gielgud Theatre from the end of July 2019.

In America, the current tour of the New production, which is playing major cities across the US and Canada until 2021, continues to play to 95% attendance and has grossed over $250million at the box office to date.

Cameron Mackintosh said “I am continually amazed that LES MIS in its fourth decade continues to break new ground and new records. The show’s astonishing success is tribute to the story’s power to move and inspire which is at the heart of both the original novel and the musical. Tomorrow will always come for LES MIS!”

Bron: Facebook: London Theatre Bookings

  [ # 227 ] 08 January 2019 01:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Je was me net voor met het plaatsen van dit bericht! Het verhaal vertelt niet heel duidelijk of de 4 mmanden in het Gielgud nou de oude of nieuwe versie is. Ik ga uit van de oude en dat met het betrekken van het gerenoveerde Queen’s de nieuwe versie zal aftrappen. Kan niet wachten!

  [ # 228 ] 08 January 2019 01:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Mag het zich met een nieuwe productie nog wel de langslopende musical noemen? Vind het zonde dat de oude versie nu helemaal verdwijnt.

  [ # 229 ] 08 January 2019 01:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Als je opnieuw wilt gaan tellen dan ben je wel erg streng zeg:-)
Beetje vernieuwing her en der kan geen kwaad toch? Aan de ijzersterke fundering wordt geen afbreuk gedaan. Heb de nieuwe productie op Broadway gezien en moest nog een beetje wennen, maar na het zien van de huidige UK tour ben ik om hoor: Prachtig!

  [ # 230 ] 08 January 2019 03:05 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Het wordt inderdaad de nieuwe productie in het Queens. Dat betekent dus afscheid van de originele staging van Trevor Nunn en John Caird. Beide heren hebben zich al eerder boos gemaakt over de nieuwe tourproductie, dus denk dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is.

  [ # 231 ] 08 January 2019 04:08 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Erg jammer !

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 232 ] 08 January 2019 05:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Ik zou een ieder aanraden het een kans te geven.  Ik zag de oude versie ontelbaar veel keer maar de nieuwe versie is zeer zeker de moeite waard naar mijn mening. Ik zag hem op Broadway en moest op sommige momenten nog wat wennen.  Maar na het zien van de recente UK tour ben ik helemaal om. Er zijn wat kleine wijzigingen aangebracht die zo waanzinnig mooi zijn. Die zal ik hier niet verklappen. En volgens mij is de UK tour overal stijf uitverkocht met vrij enthousiaste reacties.
Maar goed, het blijft persoonlijk natuurlijk. Ik vrees dat er altijd een kamp voor en tegen vernieuwing van deze iconische musical zal blijven.

[ Gewijzigd: 08 January 2019 05:47 PM by MarkZ ]
  [ # 233 ] 08 January 2019 05:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Dit is het meest complete bericht dat ik kan terugvinden, van de officiele website. Ik word nu al zenuwachtig van de ‘European dates’ die binnenkort worden aangekondigd. De opvolger van Book of Mormon in Carre in 2020?

Exciting times for Miz in 2019
LES MISà‰RABLES, the World’s longest running musical produced by Cameron Mackintosh, continues its astounding success into its 34th year, confounding the British critics who dismissed it when it first opened.

The acclaimed New production was created for the show’s 25th Anniversary in the UK in 2009 and has gone on to enjoy huge success around the world all over again, including returning to Broadway. The New touring production which has just opened to rave reviews in Dublin has already taken a record-breaking advance of over £30 million with most dates sold out until January 2020, including Edinburgh, Manchester, Birmingham, Cardiff and Plymouth. There are just a few seats remaining in Milton Keynes, Bradford, Newcastle and Liverpool.

Southampton goes on sale early in February and details of further UK and European dates will be announced shortly.

The Original 1985 production of LES MISà‰RABLES can now only be seen at the Queen’s Theatre, London where it continues its record-breaking run, still playing to 95% capacity and nightly standing ovations. It previously played at the Barbican and Palace Theatres.  The recent Christmas weeks broke all box office records at the Queen’s.

LES MISà‰RABLES and THE LION KING are the most financially successful productions in the history of the West End. Last year this production distributed a further 280% return of profit, giving the original investors a total return of over 3500% on their original investment - an unprecedented feat for any musical in its fourth decade.

LES MISà‰RABLES has been performed in 52 countries and 22 languages and won over 100 international awards. The combined audience for the show and the Academy Award winning film is 120 million people. The film is one of the 10 biggest movie musical box office successes of all time.

The Original London production at the Queen’s Theatre will play until 13 July 2019.  The theatre will then close for four months of rebuilding work both backstage and in the auditorium as well as adding many much-needed new lavatories to the front of house. This work will restore architect W.G. Sprague’s original boxes and loges which, along with the entire front of house, were destroyed by a bomb in 1940 and caused the theatre to be closed for 20 years.

The restored Queen’s Theatre will reopen in December of 2019 with the New production of LES MISà‰RABLES, continuing its phenomenal run indefinitely.  A brilliant company is now being put together and bookings will open in February.

While the Queen’s Theatre is being restored, LES MISà‰RABLES will continue in performance on Shaftesbury Avenue with exciting plans being announced shortly for a four-month season at the Gielgud Theatre from the end of July 2019.

In America, the current tour of the New production, which is playing major cities across the US and Canada until 2021, continues to play to 95% attendance and has grossed over $250million at the box office to date.

Cameron Mackintosh said “I am continually amazed that LES MIS in its fourth decade continues to break new ground and new records. The show’s astonishing success is tribute to the story’s power to move and inspire which is at the heart of both the original novel and the musical. Tomorrow will always come for LES MIS!”

  [ # 234 ] 08 January 2019 07:04 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Opvallende keuze. Ik had juist het idee dat de voorstelling nog altijd goed liep in Londen.

  [ # 235 ] 08 January 2019 07:28 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Ik denk dat vooral de kosten van het onderhoud van de draaischijf hoog zijn.
Daarbij is een verbouwing/renovatie een goed moment om de voorstelling klaar te maken voor de volgende 30 jaar.

Wat zijn de verschillen?
https://www.officialtheatre.com/blog/les-miserables-broadway-vs-london/

  [ # 236 ] 08 January 2019 08:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Ik denk dat vooral het tweede argument een rol speelt. Als het Queen’s opgepimpt is, is het een mooi moment om ook de opgefriste productie van Les Mis aan het Londense publiek te tonen.  Ik begrijp uit het persbericht dat investeerders inmiddels 3500% (!!!) van hun originele investering hebben teruggekregen, en de zaal bezetting is nog steeds goed. Dus financieel lijkt het me wel snor te zitten… Hoewel het wel zo is dat de publieke belangstelling jaarlijks enigszins samenhangt met de cast. Dit jaar weinig bekende namen, hetgeen toch anders is dan bijvoorbeeld de tijd dat Celinde Schoenmaker, Carrie Hope Fletcher, Eva Noblezada en Killian Donnelly in de cast zaten. Om maar eens wat namen te noemen die een eigen schare fans trekken. Daarnaast ligt het effect van de film inmiddels ook wel achter ons. En nu de tour van de nieuwe productie in de UK zo succesvol is, dat nagenoeg alles uitverkocht is tot januari 2020, lijkt niets een succes van de nieuwe versie in Londen in de weg te staan.

  [ # 237 ] 09 January 2019 09:19 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2006-09-04

Kosten van de draaischijf zouden voor een tour een invloed kunnen hebben, maar voor een vaste productie niet. De reden is dan ook in een andere hoek te zoeken, nl. de rechten (royalties) voor de originele creatives. Deze vervallen bij het spelen van de “nieuwe” productie. Sad, but true…
Maar zoals Ken Caswell het zegt over de nieuwe productie: “I too find it lacking in the depth of the original but even the original production no longer bears any relationship to what was first presented.”. En zo is het maar net. De laatste keer dat ik de Londense versie zag in 2012 was het al huilen met de pet op. Vreselijke “opgefriste” orkestraties, hoofdcast om te huilen, in sneltreinvaart door de show, weinig subtiliteit.
The end of an era…  :shut:

[ Gewijzigd: 09 January 2019 09:24 AM by Sven ]
  [ # 238 ] 09 January 2019 03:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Maar het is toch juist ook wel weer gaaf dat een musical inmiddels zo’n status heeft bereikt dat mensen kunnen en gaan kiezen over de soort productie die ze willen zien ? Vind ik juist top, mag van mij nog veel meer ..... dan wordt het om de 5 jaar (zoals bijvoorbeeld bij opera ook) bezoeken van een voorstelling ook niet een droge vergelijking van castkwaliteit, maar ga je ook vergelijken op regiekeuzes, enscenering, orkestratie, belichting etc. etc. .kortom je krijgt iedere keer een compleet andere beleving. Ik vind dat alleen maar winst en ja dan zal de één zijn favoriete productie verschillen van die van de ander, maar het blijft er wel levend en in beweging door. Ik was bijvoorbeeld heel blij met de vrijgave om in Tecklenburg af te mogen wijken van het originele concept. Ik vond het een prachtvoorstelling in die setting daar waar ik de laatste “klassieke” versie die ik zag niet om door heen te akkeren vond.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 239 ] 10 January 2019 08:07 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2006-09-04

Er is helemaal niks tegen non-replica versies. Ik heb er enkele gezien, en soms levert dat interessante dingen op. Ik vind de regie van Nunn en Caird echter zo slim en universeel, dat is moeilijk te overtreffen. De moeilijkheid om een show meer dan 30 jaar fris te houden is natuurlijk een andere zaak. Dat is wat mij betreft meer dan 20 jaar goed gelukt. Als je kijkt naar de replica versies in Europa in de jaren ‘90, dat waren stuk voor stuk juweeltjes. Geen plastic copy paste, maar goed onderbouwde versies die geweldig werden geregisseerd door Ken Caswell. Ook in Londen werd de show heel goed gecast in die tijd, met goeie dirigenten en het originele team was minstens 1x per cast change aanwezig. Dat voelde je.
Die tijd is echter al lang voorbij. Omstreeks 2005 was Les Mis op sterven na dood in Londen. Toen was de show al lang niet meer wat het moest zijn. Met een goedbetaalde hoofdcast en een nieuw team is toen de zaak wat rechtgetrokken, maar na enkele cast changes met goedkope net afgestudeerde acteurs (veel te jong voor sommige rollen) en een verkleind orkest (goedkoper) waren ze weer bij af. Een ex-resident director heeft toen een “nieuwe” versie bedacht om mee te touren (eigenlijk een flauw afkooksel van het origineel, wat hij ook deed met de “nieuwe” tour-Phantom en de “nieuwe” tour-Miss Saigon). De Royal Shakespeare Company (co-producent van de originele versie, die al jaren mee overleven op de royalties van Les Mis) hadden op de nieuwe versie geen rechten, de originele regie idem, de originele orkestraties weg en een kleiner orkest etc… Kortom, een financieel geweldige zet, maar het publiek dacht naar de originele West End versie te kunnen komen kijken in een lokaal theater. Zo’n tours waren er namelijk al geweest in de jaren ‘90, heel duur om mee te touren, en enkel mogelijk in grote theaters. Met de “nieuwe” versie konden ze naar kleinere theaters gaan, met kortere opbouwtijden en minder vrachtwagens om de set te vervoeren. Weeral, om meer geld te verdienen. De tickets verkochten goed, dus missie geslaagd. En dus gooien ze nu ook de laatste productie in de originele staging weg in Londen. Het probleem dat ik daarmee heb is dat ze op 2 paarden gokken. Mackintosh claimt dat hij nog steeds de langstlopende show heeft met Les Mis, zelfs na de invoering van een non-replica versie. Ofwel heb je een nieuwe versie die totaal niks met het oude te maken heeft en begin je dus weer van nul. Ofwel heb je een flauw afkooksel gemaakt en weet je heel goed dat dit niks fundamenteel nieuws is, enkel een budgetvriendelijke tourversie die je nu neerzet in Londen.
Je kan zeggen, ja en dan? Tja, de show in zijn 1986-jasje ligt me na aan het hart. Ik heb ‘m ontelbare keren gezien, ook in vele internationale gedaanten,  die nog steeds nieuwe generaties kan inspireren door zijn tijdloze regie. Maar er moet in geïnvesteerd worden: met goeie casts en met goeie regisseurs. En dat kost geld. Maar dan blijkt toch dat commercie zegeviert en het eigenlijk allemaal toch gewoon over minder geld uitgeven om meer geld te verdienen gaat.

Edit: nog wat reacties van de OLC

Rebecca Caine
Frances Ruffelle

[ Gewijzigd: 10 January 2019 11:38 AM by Sven ]
  [ # 240 ] 10 January 2019 07:03 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Er is ondertussen een petitie gestart om de oer-versie van Les Mis te behouden.

https://www.thestage.co.uk/news/2019/petition-launched-save-original-les-miserables-london/

‹ First  < 14 15 16 17 18 >  Last ›
16 of 20