Marvellous
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Gloednieuwe musical over superhelden komt naar het theater
Marvellous is de allereerste superhelden saga musical happening ter wereld

Bos Theaterproducties brengt vanaf januari 2019 een gloednieuwe musical over superhelden naar het theater genaamd Marvellous. Marvellous wordt de allereerste superhelden saga musical happening ter wereld met een uniek Nederlands sausje en een dikke vette knipoog naar de populaire superheldenfilms. Superhelden in het theater; dat kan toch niet?!
Maar Bos Theaterproducties gaat het doen! Verwacht knotsgekke humor, spektakel, special-effects die nog nooit vertoond zijn in het theater en Nederlandse superhelden die op hilarische én epische wijze geconfronteerd worden met datgene waar de millennial van nu tegen aanloopt: de vluchtigheid van Social Media, the fear of missing out en de maakbaarheid van je eigen leven. Na het succes van Watskeburt?! — de musical kon een vervolg van dezelfde makers speciaal voor een jong publiek niet uitblijven. Peter van de Witte (Rundfunk, Showponies) tekent weer voor de regie en schrijft samen met Bart Rijnink (la Garà§on) nieuwe muziek. Lucas de Waard en Daan Windhorst buigen zich over een hagelnieuw script.
Marvellous is een grappig, spannend en ontroerend epos over de vraag wat het precies inhoudt om een superheld te zijn met een flinke knipoog naar de succesvolle superheldenfilms met al die types met een cape*. Het zijn van een superheld in deze tijd is geen pretje. Je speelt jezelf niet meer zo gemakkelijk in de kijker als vroeger. Destijds haalde je de krant met iets overzichtelijks als het verijdelen van een bankroof, maar kranten leest niemand meer. Na een heldendaad zak je dan ook snel naar onscrollbare dieptes in ieders tijdlijn. De superhelden hebben hun capes aan de wilgen gehangen en werken momenteel op een slaapverwekkend kantoor. De frustraties over dit saaie grijze leven lopen op en onder leiding van een van de vrouwelijke helden slaan ze de handen ineen en creëren een supervillain die alleen zij kunnen verslaan. Denken ze…

Bos Theaterproducties
Bos Theaterproducties vindt het belangrijk om ieder jaar nieuw en origineel theateraanbod te brengen voor een divers publiek. Inge Bos: “Wij durven onze nek uit te steken voor projecten waarmee we nieuw en vooral jong publiek naar het theater willen krijgen. Hierin zijn we koplopers in het theaterveld. Bij Watskeburt?! — de musical is dit ons enorm goed gelukt en dat smaakt naar meer! Hoe kun je dit beter aanpakken dan door een epische, ontroerende en vooral erg grappige musical te maken over hét populairste genre in film van dit moment: de superheldenfilms van Marvel en DC. Alles uit de superheldenfilms brengen we naar het theater: vliegen, vlammen, levensgrote robots, ijs en explosies. Dat kan natuurlijk niet, maar we doen het toch!”
*de schrijvers en regisseur van Marvellous zijn zich ervan bewust dat er ook veel superhelden zonder cape zijn. In de musical zal een representatief percentage personages zonder cape vertegenwoordigd zijn.

Parade
Voordat Marvellous in de theaters te zien zal zijn, zal de voorstelling in kleine vorm te zien zijn op Theaterfestival de Parade in Amsterdam en Utrecht onder de titel Marvellous — The Deleted Scenes.

Meer informatie: http://www.marvellousdemusical.nl

Parade
8 augustus t/m 12 augustus, Utrecht
27 augustus t/m 2 september, Amsterdam

Speelperiode
Januari 2019 t/m mei 2019

Première
19 januari 2019, De Meervaart Amsterdam


Regie Peter van de Witte| Tekst Lucas de Waard en Daan Windhorst Cast Tarikh Janssen, Keja Kwestro, Rogier in ’t Hout,
Daniel Cornelissen, Anna Keuning, Maurice Vonk en Denzel Goudmijn |Componist Peter van de Witte | Arrangementen
Bart Rijnink | Decorontwerp Ascon de Nijs | Lichtontwerp Uri Rapaport |Choreografie Daan Wijnands | Kostuums Esmée Thomassen

  [ # 1 ] 08 January 2019 11:25 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld bezocht de cast en creatives van Marvellous de musical en maakte een videoreportage.

Je kunt deze video bekijken onder Artikelen
en op Musicalworlds eigen plek.

  [ # 2 ] 20 January 2019 11:37 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld was op de première van Marvellous de musical.
Bekijk het videoverslag van de avond onder Artikelen
en op Musicalworld.TV’s eigen plek.

  [ # 3 ] 20 January 2019 05:07 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2016-07-24

Benieuwd naar deze voorstelling. Ik heb verschillende theaters gekeken naar de plekken maar het loopt niet echt goed. Theater bij mij in de buurt waar ze over kleine maand spelen zijn 15 kaarten verkocht. Benieuwd of het door gaat.

  [ # 4 ] 20 January 2019 05:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik heb getwijfeld of ik naar deze voorstelling zou gaan. Vooralsnog heb ik geen kaartje. Laatst heb ik wel geboden toen de tickets voor de voorstelling in Oosterhout werden gedumpt op Ticketveiling.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 5 ] 20 January 2019 05:50 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ik vind het uitgangspunt voor deze musical wel origineel en in de MW-reportages komt het ook leuk over, maar ik denk dat ze het vooralsnog gewoon niet goed en wijdverspreid genoeg hebben gepromoot. De omschrijving zoals hij op de site van Theaters Tilburg staat is vrij flauw, kan me best voorstellen dat mensen denken dat het om een soort melige parodie gaat. Er zijn voor die avond ook nog geen 50 kaarten verkocht.  Wat landelijke promotie betreft: ze hebben hier afgelopen zomer mee op de Parade gestaan, maar ik denk dat de Sing-a-long of het MAG een betere keuze was geweest.

De recensie van Theaterkrant zal ook niet helpen met het trekken van bezoekers: https://www.theaterkrant.nl/recensie/marvellous/bos-theaterproducties/

Treffende quote van de recensent trouwens:

Het gaat mijn verstand te boven waarom je het als producent van een musical (of sorry, een ‘saga musical happening’) niet belangrijk vindt om mensen te casten die kunnen zingen.

[ Gewijzigd: 20 January 2019 06:03 PM by Laush ]
  [ # 6 ] 20 January 2019 11:06 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Ik ga ‘m volgende week, tijdens het Nationale Theaterweekend, bekijken….

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 7 ] 20 January 2019 11:40 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

De Volkskrant (of Hein Janssen) is nog minder enthousiast en stelt als eindconclusie dat de geadviseerde subsidie voor de ontwikkeling van nieuwe musicals door de Raad van Cultuur als geroepen komt… Kan ook een staaltje ouderwetse Volkskrant-zuurheid zijn, maar als ik lees dat er zo slecht gezongen wordt verdwijnt mijn interesse om te gaan kijken toch wel behoorlijk.

  [ # 8 ] 21 January 2019 06:38 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Het AD geeft 4 sterren, maar is de laatste tijd wel vaker volstrekt onvoorspelbaar tegendraads in hun recensies. Zo vaak, dat je haast zou vermoeden dat er andere belangen in het spel zijn. Zou Albert gelijk hebben gehad toen hij het over Angela de Jong had, en dat dit voor meer AD-recensenten geldt?

  [ # 9 ] 21 January 2019 08:41 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik heb de voorstelling gezien en kan me vinden in zowel de Theaterkrant áls de AD recensie.

Ik had echt een leuke avond en heb veel gelachen. Ik ben niet de grootste fan van superhelden films, maar heb er wel veel gezien.
Er zaten leuke vondsten in de show en, ook al kunnen ze niet allemaal even goed zingen, het zijn sympathieke acteurs.
Dus een leuke avond.

Maar ik miste ook nog wel iets.. Net iets meer liedjes, net iets betere vechtscenes..
Nu, terug kijkend op de voorstelling, is toch niet veel blijven hangen..

  [ # 10 ] 28 January 2019 08:18 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Ik ben afgelopen zaterdag naar deze voorstelling geweest. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik heb me prima vermaakt, maar ik ben blij dat ik er met het Nationaal Theaterweekend naar toe ben gegaan.

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 11 ] 01 May 2019 09:46 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  21
Geregistreerd  2012-07-10

Ik heb de show gisteren gezien in het Zuiderstandtheater. Helaas een zaal met nog geen 100 man. Dit voelde bij het slotapplaus nogal ongemakkelijk en dat zag je ook aan de acteurs. Er is naar mijn idee inderdaad te weinig reclame gemaakt. Ik heb zeker genoten gisteren en de show verdiend meer dan een zaal die maar voor 10% gevuld is…