6 of 6 | ‹ First  < 4 5 6
Musical Awards 2018
  [ # 76 ] 27 January 2018 11:10 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

S7rin - 25 January 2018 12:15 AM

Sorry, maar deze “eenmalige ensemble prijs” schreeuwt toch “Oh jee. On Your Feet kan niet met lege handen naar huis. Laten we dan naar een categorie bedenken”?

Zo is het denk ik inderdaad EXACT gegaan.

Doet me denken aan ergens rond begin jaren 2000 toen Douwes de award voor Elisabeth overduidelijk verdiende: ze kreeg ‘m niet omdat Stanley ‘m al voor De Dood gewonnen had en het anders kennelijk teveel een Elisabeth-feestje zou worden. Wat gebeurde er het jaar erop: ineens was er die “beste prestatie in het buitenland -award”(die daarna ook nooit meer teruggekomen is) om jawel Pia Douwes alsnog te kunnen bekronen voor haar rol in Elisabeth alleen dan in de Duitse productie. Belachelijk.

Zo is dat met deze ook. Wat ik er nog het ergste aan vind, is dat het ensemble de aandacht en erkenning heel erg verdient. Dus die award had er al jaren geleden moeten zijn en gewoon jaarlijks terug moeten komen. Niet nu we iets moeten verzinnen om On your Feet nog een beeldje mee te kunnen geven ineens maar het ensemble (dat we al jaren volstrekt negeren) in de schijnwerpers plaatsen. Volgend jaar mogen ze weer terug in het donker en is die hele “special award” weer vergeten. Erger me mateloos aan het niet integer omgaan met dit soort zaken van een jury die onafhankelijk hoort te zijn.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 77 ] 27 January 2018 11:52 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

On the plus side: wat hebben we een kwaliteit in Nederland. Het was niet de meest originele gala award avond, maar met winnaressen als Van Wegberg en Kleinsma kun je overal goed voor de dag komen. Ik vond de -naar mijn beleving- spontane en respectvolle staande ovatie voor Simone het hoogtepunt van de avond en ontroerend. Als iemand zo’n ovatie verdient is zij het wel. Wat een heerlijk mens en wat een top vakvrouw.

Verder viel me erg op dat - zij het met indirecte verwijzingen- de cast van Fiddler erg steunend naar Weismann toe was. Dat Alex Klaassen zijn avond niet had en hij dit soort nummers m.i. gewoon niet moet doen. (Ik vind hem ook buitencategorie in vrijwel alles wat ie doet, maar dit kwam voor mij totaal niet over).

En dat je probleemloos een opgenomen stukje uit een willeurige show van een aantal jaren terug kunt invoegen mocht de live verbinding ooit wegvallen: er zitten wel erg veel herhalingen in die gala avonden. Wat jammer is, want er is zoveel ander mooi materiaal om uit te kiezen. Stanley’s Mr. Bojangles bijvoorbeeld: vooropgesteld ik vind dat hij dit nummer prachtig uitvoert, maar moet het élke keer dit nummer zijn. Soldaat van Oranje heeft echt een paar mooie andere nummers dan de medley die we hier voor de 28e keer voorbij zagen komen. Kom op de show staat al 7 jaar voor uitverkochte zalen: een hoe grote buil kun je je vallen door eens een mooie intieme uitvoering van bijv “Mijn weg naar jou” of “Vrij met mij” te laten zien.

Daarnaast snap ik niet waarom alle Rafiki’s die ik tot nog toe gezien -en vooral gehoord- heb altijd prachtig klinken in de Afrikaanse klanken maar het voor mij een onverstaanbaar licht krijsend ondefinieerbaar geluid wordt wanneer ze Nederlands gaan zingen. Is die rol zo zwaar dat hier geen ABN-sprekende mensen voor te vinden zijn en er iets uit Verweggistan moet worden ingevlogen om die rol in een Nederlandse Lion King te spelen ? Begrijp ik ook niks van. Voor mij haalt die afschuwelijke uitspraak de aandacht altijd weg van de schoonheid van het nummer en het toneelbeeld. Laat ze het dan in godsnaam gewoon in het Engels uitvoeren. Prima.

Overall vond ik de optredens wat voorspelbaar, de regie en het geluid niet erg sterk, maar de kwaliteit van de performances zelf vond ik nu juist over het algemeen wel weer meevallen. Heb wel eens Uitmarkt avonden gezien die echt kwalitatief vele malen slechter waren. Maar waar het om ging: de uitreiking van de awards kon ik me voor het overgrote deel heel erg vinden in de keuzes en geniet ik van de kwaliteit in Nederland.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 78 ] 27 January 2018 12:14 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  216
Geregistreerd  2017-11-26

Ik hoop heel erg dat ze volgend seizoen voor ‘beste musical’ drie catogorien zullen maken:

- Beste grote musical
- Beste kleine musical
- Beste revival

Aangezien komend seizoen echt een revival-jaar worden (mamma mia, op hoop van zegen, evita e.d.)

  [ # 79 ] 27 January 2018 12:17 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Mark - 27 January 2018 11:52 AM

Stanley’s Mr. Bojangles bijvoorbeeld: vooropgesteld ik vind dat hij dit nummer prachtig uitvoert, maar moet het élke keer dit nummer zijn.

Dit blijkt een noodoplossing te zijn geweest, aangezien Freek ziek was. Ze hadden oorspronkelijk een medley voorbereid, aldus Stanley in de MW-reportage 😉

Helemaal eens met alle opmerkingen over de ensemble-award. Hebben ze eindelijk een goede toevoeging aan de bestaande awards, reiken ze ‘m maar één keer uit. Dan wil je ook niet echt ensembles in het zonnetje zetten, dan wil een producent gewoon een leuke ondertitel voor op de On Your Feet-reclameposter. Zo heeft één van Simone’s solo-programma’s ook een keer de ‘Speciale Theater’-award gewonnen. Op zich geen gekke categorie, maar waar is ‘ie dan gebleven?

Dat terzijde was dit -gezien het reglement- volgens mij de laatste Awards waar Cornald Maas juryvoorzitter bij mocht zijn. Hopelijk biedt een nieuwe juryvoorzitter gelegenheid om weer eens kritisch naar álle categorieën te kijken. Misschien een beetje lullig tegenover alle eerdere winnaars van een award in de kleine musical-categorieën, maar wat mij betreft hoeft het onderscheid tussen groot en klein alleen bij de publieksprijs gemaakt te worden.

  [ # 80 ] 27 January 2018 12:21 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1127
Geregistreerd  2010-08-16

@Mark Mr Bojangles was, denk ik, een noodgreep, omdat Freek ziek was. Het hele nummer is zo niet eens te zien in From Sammy with love.

  [ # 81 ] 27 January 2018 01:20 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Mark - 27 January 2018 11:10 AM

Wat ik er nog het ergste aan vind, is dat het ensemble de aandacht en erkenning heel erg verdient. Dus die award had er al jaren geleden moeten zijn en gewoon jaarlijks terug moeten komen. Niet nu we iets moeten verzinnen om On your Feet nog een beeldje mee te kunnen geven ineens maar het ensemble (dat we al jaren volstrekt negeren) in de schijnwerpers plaatsen. Volgend jaar mogen ze weer terug in het donker en is die hele “special award” weer vergeten. Erger me mateloos aan het niet integer omgaan met dit soort zaken van een jury die onafhankelijk hoort te zijn.

Ik kan me ergens voorstellen dat je idee over voor welke prestaties je een award moet uitreiken, enigszins veranderd doorheen de jaren, maar dit riekt naar commerciële belangen in plaats van integer een prijs weggeven voor de beste prestatie. Het eenmalig uitreiken van awards neemt de waarde ervan weg.

Mark - 27 January 2018 11:52 AM

Daarnaast snap ik niet waarom alle Rafiki’s die ik tot nog toe gezien -en vooral gehoord- heb altijd prachtig klinken in de Afrikaanse klanken maar het voor mij een onverstaanbaar licht krijsend ondefinieerbaar geluid wordt wanneer ze Nederlands gaan zingen. Is die rol zo zwaar dat hier geen ABN-sprekende mensen voor te vinden zijn en er iets uit Verweggistan moet worden ingevlogen om die rol in een Nederlandse Lion King te spelen ? (...) Voor mij haalt die afschuwelijke uitspraak de aandacht altijd weg van de schoonheid van het nummer en het toneelbeeld. (...)

Ik dacht dat men het verplicht gesteld heeft dat de pricipal Rafiki een (Zuid-)Afrikaanse moet zijn. Zeker nu ik deze dame gezien heb, knijp ik in mijn handjes dat ik Gitty Pregers in de rol gezien heb een aantal maanden terug. Inderdaad, omdat Gugwana Dlamini onverstaanbaar is.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 82 ] 27 January 2018 01:47 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Er is een vast minimum percentage van de acteurs dat uit Afrika moet komen, maar Rafiki weet ik niet. .Zou goed kunnen.

Bij de eerste run van de Lion King werd verteld dat in NL het aantal Afrikaanse acteurs hoger ligt dan op Broadway en West End omdat wij geen vakbonden hebben die weer een minimum percentage autochtone acteurs vast gesteld hebben.

  [ # 83 ] 27 January 2018 01:55 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Waar is eigenlijk de Oeuvre Award gebleven ? Ik vind het niet echt geloofwaardig meer dat de Stichting naar eigen believen jaarlijks het reglement aanpast. Ook vroeg ik me af waarom de hele storm rondom Weismann, toch niet echt lang geleden en nog steeds relevant, ineens is gaan liggen, ook door diegenen die destijds op de barricade stonden ?

Ik was blij met de Award voor Renée van Wegberg voor haar vertolking van Liesbeth List. Heel erg terecht. En verder was ik ontroerd door de speech van Simone Kleinsma. Veel respect.

Voor de rest ? Tja laat ik mijn mond maar houden.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 84 ] 27 January 2018 05:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik denk dat het probleem van de Musical Awards er vooral in ligt dat wij als publiek zouden willen dat het serieuzer genomen zou worden dan het wordt. De prijs heeft gewoon niet echt aanzien zoals bijvoorbeeld de Tony dat wel heeft. In Nederland heeft iedereen die regelmatig een bij- of hoofdrol in een musical speelt al eens een award gewonnen (uitgezonderd Jim Bakkum natuurlijk), maar dat vergeet vervolgens ook weer iedereen. Toen Marjolijn Touw won dacht ik dat het haar eerste was. Het bleek haar derde. Alex Klaassen blijkt er zes te hebben. Hartstikke leuk hoor, maar het zegt niks. Alleen op de avond zelf speelt het een rol en daarna wordt nooit meer iemand er nog aan herinnerd. Thomas Acda wist niet eens in welke categorie hij gewonnen had toen Frits het vroeg, Het duurt een paar dagen voor de winnaars op de site staan en zo zijn er gewoon veel dingen die het knullig maken. Knullig kan charmant of irritant zijn en de Musical Awards zitten in die laatste categorie. Tel daarbij op dat het geluid wederom bedroevend was en er geen enkel optreden was dat we niet al eerder hebben gezien en je hebt een niet zo boeiende avond. Gelukkig is er dan nog de chat hier.

  [ # 85 ] 28 January 2018 09:42 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

poohfan - 27 January 2018 12:21 PM

@Mark Mr Bojangles was, denk ik, een noodgreep, omdat Freek ziek was. Het hele nummer is zo niet eens te zien in From Sammy with love.

Ja. Dat klinkt logisch. Dank.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 86 ] 28 January 2018 09:44 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

martijn-j - 27 January 2018 05:17 PM

Ik denk dat het probleem van de Musical Awards er vooral in ligt dat wij als publiek zouden willen dat het serieuzer genomen zou worden dan het wordt.

Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt Martijn ....... ook in de rest van het betoog kon ik me vinden, maar de quote werd anders te lang 😊

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 87 ] 28 January 2018 11:05 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Mark - 28 January 2018 09:44 AM
martijn-j - 27 January 2018 05:17 PM

Ik denk dat het probleem van de Musical Awards er vooral in ligt dat wij als publiek zouden willen dat het serieuzer genomen zou worden dan het wordt.

Ja, ik denk dat je daar gelijk in hebt Martijn ....... ook in de rest van het betoog kon ik me vinden, maar de quote werd anders te lang 😊

Helemaal mee eens. Het is een ingewikkeld fenomeen. Ik denk dat iedereen die met musical bezig is (publiek/liefhebbers/makers/producenten) allemaal vinden dat het genre serieuzer genomen mag worden. En het is natuurlijk heel raar dat er voordat de Musical Awards begonnen geen serieuze Nederlandse theaterprijzen waren voor musical, waar die er wel waren voor toneel, opera, mime en cabaret.

Maar door dan zo’n eigen feestje te creëren, maak je juist zelf het onderscheid tussen musical en andere theatervormen weer groter. En dat wordt versterkt door al die wisselende awards, categorieën en gerommel in de jury. Overigens zie je dat bij andere prijzen ook, kijk naar de commotie rondom de Poelifinario.

Het zou prachtig zijn als we naar Engels, Amerikaans of Frans model gewoon theaterprijzen krijgen, waarbij een groot selectiecomité van betrokkenen én publiek nominaties doen en een vakjury uiteindelijk kiest. Het is echt heel jammer dat de VSCD en de stichting Musical Awards niet nader tot elkaar zijn gekomen wat dat betreft.

  [ # 88 ] 28 January 2018 11:46 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

martijn-j - 27 January 2018 05:17 PM

In Nederland heeft iedereen die regelmatig een bij- of hoofdrol in een musical speelt al eens een award gewonnen (uitgezonderd Jim Bakkum natuurlijk), maar dat vergeet vervolgens ook weer iedereen.

De dag dat Jim Bakkum er één wint, verruil ik mijn liefde voor musicals voor vissen, kantklossen of binch punniken 😊

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 89 ] 28 January 2018 01:32 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Mark - 28 January 2018 09:42 AM
poohfan - 27 January 2018 12:21 PM

@Mark Mr Bojangles was, denk ik, een noodgreep, omdat Freek ziek was. Het hele nummer is zo niet eens te zien in From Sammy with love.

Ja. Dat klinkt logisch. Dank.

Stanley zei in een interview dat het idd een noodgreep was. Stanley en Freek zouden eigenlijk een medley doen.

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 90 ] 24 January 2019 01:37 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

-

‹ First  < 4 5 6
6 of 6