2 of 2 |  < 1 2
Hoe vormen jullie je mening over theater?
  [ # 16 ] 06 March 2019 09:46 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik ben nog nooit in de pauze weggegaan, maar heb wel een aantal keer op het punt gestaan het te doen. Ik herinner me dat ik bij Dirty Dancing in het Beatrixtheater heel graag had willen gaan. Ik heb het wel vaker gehad, maar kan even zo snel niet iets bedenken nu, behalve onlangs bij Single Camping. De eerste akte was redelijk grappig (al was het veel stereotypering en enorm uitvergroot) maar de 2e akte vloog het verhaal alle kanten op en raakte het kant nog wal en toen wenste ik vurig dat ik in de pauze al weg was gegaan….

  [ # 17 ] 06 March 2019 10:09 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  62
Geregistreerd  2011-08-09

Sorry beetje off-topic maar ik had dus exact hetzelfde bij Single Camping als jij Marronsisters! Veel goede namen, maar wat ontzettend slecht! Met name het tweede deel!

Zelf ben ik bij Grease en Soof de zaal uit gelopen.

  [ # 18 ] 07 March 2019 03:03 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1127
Geregistreerd  2010-08-16

Bij A Chorusline in de pauze weggegaan. Man wat was dat slecht. Bij “Crazy Shopping” had ik dat moeten doen en bij “Soof”  eigenlijk ook. Ook in de pauze weggegaan bij een understudy “Joseph”, heeeeeeel slecht. Ook “Sky” had ik moeten vertrekken.

  [ # 19 ] 07 March 2019 10:35 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Crazy Shopping vergat ik idd nog! Ben ik ook weggegaan. Dat was sowieso al heel snel. Ik had gratis kaarten, maar alleen de 1e 10 rijen in Carré waren gevuld die avond (waarvan een deel nog via gratis kaarten ook). Dat verdiende de benaming “voorstelling” niet eens

  [ # 20 ] 10 March 2019 01:05 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

MarronSisters - 06 March 2019 09:46 PM

Ik heb het wel vaker gehad, maar kan even zo snel niet iets bedenken nu, behalve onlangs bij Single Camping. De eerste akte was redelijk grappig (al was het veel stereotypering en enorm uitvergroot) maar de 2e akte vloog het verhaal alle kanten op en raakte het kant nog wal en toen wenste ik vurig dat ik in de pauze al weg was gegaan….

Anne-Saar - 06 March 2019 10:09 PM

Sorry beetje off-topic maar ik had dus exact hetzelfde bij Single Camping als jij Marronsisters! Veel goede namen, maar wat ontzettend slecht! Met name het tweede deel!

Ik moet me hier helaas bij aansluiten. De eerste akte was nog wel aardig. Niet echt hoogstaand, maar wel vermakelijk. Met vooral een erg grappige Elise Schaap, en de muziek was ook niet verkeerd.
Na de pauze kreeg ik steeds meer het gevoel dat de cast iets gesnoven had. En ik vermoed dat het script van die tweede akte ook onder soortgelijke omstandigheden geschreven is.

  [ # 21 ] 10 March 2019 09:04 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Leuk om al die overwegingen te lezen op basis waarvan keuzes worden gemaakt.

Ikzelf laat me de laatste jaren graag verrassen en boek heel vaak blind. Daarbij laat ik Nederland meer en meer links liggen en kies ik voor nieuwe producties of producties die ik niet ken, zelfs niet bij naam, of andere versies van de klassieke producties. 

Daarbij hou ik goed in de gaten wat er in sommige theaters gebeurt, waar ik goede ervaringen mee heb, zoals Menier Chocolate Factory, The Union Theatre en Southwark Playhouse in Londen, The Birmingham Rep, de Leicester Curve, Malmö Opera in Zweden en Det Ny Theater in Kopenhagen. En in het algemeen hou ik natuurlijk bij wat er in Londen gebeurt, zowel op West End als off-West End.

Omdat ik blind boek, vaak zelfs zonder dat de cast bekend is, heb ik altijd wel een goede zitplaats. En in sommige gevallen boek ik ook wel een voorstelling vanwege een naam, zoals Water Babies met Louise Dearman en Lauren Samuels.

Vaak ga ik dus onbevooroordeeld het theater in, omdat ik noch de titel ken, noch de cast. En zie ik voorstellingen die vaak heel verrassend zijn, waarbij ik een heerlijke avond heb en vaak bijzondere dingen zie.

Zo zag ik in Leicester de oer-versie van Finding Neverland (die uiteindelijk in een hele andere versie, met compleet andere nummers, zijn première beleefde op Broadway), zag ik in Birmingham de eerste stint van Nativity en One Love (Met Mitchell Brunings), en in Kopenhagen een prachtig decor (en voorstelling, met uitzondering van een vreselijke finale qua kostuum) bij de Deense versie van Billy Elliot. Maar ook een volledig andere staging van Les Mis in Oslo, zat ik op een meter afstand van Louise Dearman (weer zij) in Side Show, zag ik een prachtige choreografie (op rolschaatsen) in The Rink, liep Lin-Manuel Miranda vlak langs me heen na de laatste voorstelling van Bring it On (weer Southwark Playhouse) en ga zo maar door.

Natuurlijk gaat het ook wel eens mis: Wasted in de Southwark Playhouse zag ik samen met Jeroen in première gaan, An Officer and a Gentleman in Leicester viel toch heel erg tegen, maar vooral in de kleine theaters in Londen kun je je er geen buil aan vallen omdat de kaarten niet al te duur zijn.

En als je een slechte voorstelling ziet geeft dat een mogelijkheid om na te gaan wat er dan zo slecht aan was en dat levert goede inzichten op ten aanzien van wat je wel en niet goed of mooi vindt in een productie. En helpt je (even helemaal terug naar het topic) om een mening te vormen over de voorstelling die je ziet. Net zoals het zien van verschillende versies van dezelfde productie: wat werkt, wat werkt niet? Komende week ga ik in Zweden een compleet andere versie van Matilda zien, zelfde script, zelfde muziek, maar andere taal en andere choreografie en staging. Ik kijk daar vreselijk naar uit, ook om te zien welke keuzes de Zweden maken in deze productie. De (briljante) schommels in “When I Grow Up” of iets heel anders?

Voorstellingen in een taal die je niet beheerst (Spaans, Italiaans, Zweeds, Deens, Noors) betekent, zeker als het om een productie gaat die je niet kent, natuurlijk ook dat je niet alles kunt verstaan. Maar dat is ook het mooie aan een musical: het is de combinatie van zang, dans, acteerwerk en sfeer waardoor je ook het verhaal in wordt getrokken, zonder dat je elk woord dat wordt gezegd begrijpt.

Op deze manier kiezen betekent ook dat ik daardoor voorstellingen aan me voorbij moet laten gaan, omdat de tijd of de middelen ontbreken. Voorstellingen die ik ook graag zou zien. Maar dit werkt voor mij, geeft me een bepaalde spanning en opwinding omdat ik iets ga zien dat ik niet ken, en brengt me ook op plekken waar ik anders niet zo snel zou komen.

[ Gewijzigd: 10 March 2019 09:17 AM by DenP ]
  [ # 22 ] 10 March 2019 09:35 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

DenP - 10 March 2019 09:04 AM

En als je een slechte voorstelling ziet geeft dat een mogelijkheid om na te gaan wat er dan zo slecht aan was en dat levert goede inzichten op ten aanzien van wat je wel en niet goed of mooi vindt in een productie. En helpt je (even helemaal terug naar het topic) om een mening te vormen over de voorstelling die je ziet. Net zoals het zien van verschillende versies van dezelfde productie: wat werkt, wat werkt niet?

Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor inzichten over jezelf en je eigen meningvorming je dan in de afgelopen paar jaar hebt gehad 😊

  [ # 23 ] 10 March 2019 09:59 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor inzichten over jezelf en je eigen meningvorming je dan in de afgelopen paar jaar hebt gehad smile

Als je naar het theater gaat wil je allereerst gewoon vermaakt worden (veelal de grote uitbundige producties), maar dat is niet alles. Je wilt ook geraakt worden, ontroert misschien ook wel. Die laatste kunnen hem zitten in het verhaal, een bepaalde scene, een manier van acteren, een lied of een choreografie. Dat maakt het heel persoonlijk (en is niet uit te leggen of toe te lichten), en betekent wat mij betreft dus ook dat iedereen op een andere manier of op andere momenten kan worden geraakt door een voorstelling. Of helemaal niet. En dus een andere mening dan jezelf kan hebben.

En dat is dus ook de manier waarop ik kijk naar een voorstelling. Ik kan tijdens een voorstelling niet alles bijhouden of zien en dat probeer ik dan ook niet eens. Ik kijk om me heen en automatisch blijft mijn blik dan hangen op de dingen die me wel opvallen en waar ik een bepaald gevoel bij heb, positief of negatief. En dat zijn de dingen die ik onthou waarbij ik me realiseer dat ik dan ook dingen mis. Als er bijvoorbeeld vals wordt gezongen, maar ik word daar wel positief door geraakt door wat voor reden dan ook, dan is het valse zingen an sich niet zo relevant.

[ Gewijzigd: 10 March 2019 10:02 AM by DenP ]
  [ # 24 ] 18 March 2019 10:44 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  30
Geregistreerd  2019-02-14

Het verhaal speelt voor mij een belangrijker rol dan de personen die in de musical mee doen. Ik kijk wel altijd uit naar klassiekers. Als musical en kunstliefhebber vind ik wel dat ik deze moet gezien hebben. Maar ik kan even goed genieten van nieuwe of onbekende musicals. Persoonlijk vind ik dat je een musical moet uitkijken. Zit ik in de zaal dan geniet ik net zo goed van de hele sfeer eromheen, ook al vind ik de musical zelf niet het van het. Bij een musical die in het begin niet zo goed lijkt, wil ik vooral blijven om toch nog verrast te worden. Soms lukt dit, soms is het een teleurstelling ... Ik ben nog nooit halverwege een show weggegaan.

 < 1 2
2 of 2