Spoileralert: dit verhaal bevat spoilers over inhoud en afloop.
.
Caro
20-10-2018, 18.30 Eftelingtheater
De nieuwe Eftelingshow van internationale allure.
Vanaf een prachtige plek in het midden van rij 1 langs de piste, trekt een prachtig kleurrijk circus mij van het begin af mee.
Onder begeleiding van kleurrijke marionettendansers maakt een grote stoommachine zijn entree.
Deze wordt getransformeerd tot de carrousel die als metafoor dient voor de cirkel van het leven.
Of zoals Mr. Time, de paarse clown (pierrot), het presenteert:
‘Le clé! The key! The carrousel of your life!’
De aanwijzingen zijn duidelijk.
We maken kennis met Oscar, een man voorbij middelbare leeftijd (vertolkt door Ton Peeters), wiens leven vervolgens aan ons voorbij gaat en symbool staat voor de kringloop van het bestaan.
We zien de levens van twee jonge mensen zich ontwikkelen; van kinderen tot tieners, van volwassenen tot ouder. Door de kleurkeuze en motieven van hun kleding en de levensgrote sleutels, die links en rechts van de piste regelmatig in hun opwindmechanisme worden gedraaid, wordt duidelijk dat we hen volgen in de tijd.
Mooi is dat de verschillende vertolkers, van kinderen tot volwassenen, zo gecast lijken dat ze voor elkaar door kunnen gaan; ze lijken in bouw, postuur en gezicht echt op elkaar, ook al blijkt dan dat een deel van de gelijkenis is aangemeten in de vorm van pruiken.
De kinderen groeien op tot tieners. In een ontroerend mooie spiegelscene zien we hoe de twee tieners met hun jongere zelf dansen. ‘It was just like a movie… it was just like a song…’
Deze scene doet mij volschieten met tranen op mijn wangen.
Een opvallende performance is van de 17-jarige Sem Bach die de rol van Oscar als tiener voor zijn rekening neemt. Hiermee is hij het aanstormend talent van het seizoen wat mij betreft.
Hij danst zo sterk en mooi en zijn stagepresence is fantastisch!
Niet alleen in deze liefdevolle scene, waarin hij op een bijpassende, verwonderde manier blijft lachen, maar ook in de scene daarna waarin hij de strijd aangaat met de slang en het vuur van de Fakir.
De acrobatiek met de slang, de dans tegen het vuur; hij doet niet onder voor de volwassenen die ik zie.
Wat een power, wat een kracht!
Als ik na afloop ontdek dat hij zowel de vooropleiding dans doet in Tilburg als de vooropleiding circus in Rotterdam, ben ik onder de indruk. Ik hoop en verwacht dat we nog veel van hem zullen gaan zien en horen.
Ook de ensembledanseressen zijn vrijwel allemaal jonge danseressen, die niet alleen als marionetten indruk maken, maar ook schitteren als buikdanseressen en een deel van de acrobatiek en aerialdans voor hun rekening nemen.
De dansers en ensembleleden hebben hiervoor speciaal een cursus gehad.
Het bevestigt voor mij hoe goed deze jonge talenten zijn.
De tieners worden volwassen, ze trouwen.
De artiesten die Oscar en zijn vrouw op middelbare leeftijd vertolken, door middel van een prachtige hoopdance uitvoeren, zowel los van elkaar en samen, zijn hiervoor speciaal uit Frankrijk afkomstig.
Zij verzorgen ook andere acrobatiekmomenten uit de show.
De tijd draait weer verder.
Het koppel wordt ouder, krijgen de middelbare leeftijd en hun dochter wordt een meisje van ongeveer tien jaar.
Het noodlot slaat toe en we zien hoe Oscar zijn vrouw verliest.
De hand met de viool die we herkennen van het Spookslot in de Dance Macabre.
Een prachtige scene met in rood geklede vuurdansers, veel mist en rook.
De indrukwekkende verschijning van de engel des doods met vlammend rood haar en lange witte gewaden, die haar opneemt in de andere dimensie.
Oscar blijft gebroken achter.
Zo vindt zijn dochtertje hem.
Wat volgt is de meest ontroerende scene van de avond.
Mooie vioolmuziek. Waterdruppels. Waterfiguren.
Ze staan, dansen, te midden van de regen.
De tweede ontroerende tranentrekker.
Een pas-de-deux, waterpatronen, pianomuziek. Prachtig!
De tijd tikt verder; een spiegeldans met hun oudere zelf.
Spiegeldans in het water; de jongere versies verdwijnen, de ouderen dansen present.
De liefde, de kringloop van het leven, the carrousel of life. Het raakt.
De humor van het duo Mr. & Mrs. Time erna brengt de luchtige stemming er weer in; op een manier die zowel passend is als functioneel. Ik krijg het gebruikte zakdoekje toegestopt; een veelzeggend souvenirtje.
Herkenbare thema’s en melodieën komen regelmatig terug, maar worden ook aangevuld met nieuwe muziek.
Er is zoveel te zien! Het geheel is een feest voor de zintuigen: mooie muziek, zang, licht, kleur, acrobatiek, ontroering.
De cast komt regelmatig door het middenpad direct langs mij heen naar beneden; zo mooi sierlijk, acrobatiek en dansant.
De kindjes die de ‘special guests’ mogen zijn vanavond, zijn vertederend en lief.
Hun opkomst als Carnaval Festival is schattig en het kleine jongetje in zijn rode Jokie-pakje smelt mijn hart.
Het eindigt zoals het begin; met dat wat we net hebben gezien, kunnen we voorspellen hoe de toekomst zal verlopen.
De finale vormt een prachtig einde, al miste ik een gepast moment voor slotapplaus; een moment waarin het publiek ook de andere dansers — waaronder de tienerdansers — een overweldigend applaus en een staande ovatie kon geven. Dat hadden ze wel verdiend!
Het is te hopen dat de Efteling, die de laatste tijd een traditie opbouwt met dvd-registraties, deze show ook op dvd uitbrengt. Al zal de beleving op tv niet vergelijkbaar zijn met de beleving in de piste van het theater, het zou jammer zijn als we hierna niet meer van deze show kunnen genieten met de ontroerende beleving en de fantastische cast die er in mee danst.
Dit is het mooiste wat ik tot nu toe in het Eftelingtheater heb gezien!