Gerard Cox
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

ALLEREERSTE SOLOVOORSTELLING VOOR GERARD COX COX brengt vijftig jaar ervaring, schalksheid en charme naar toneel

Van cabaretgezelschap Lurelei tot ‘t Is weer voorbij die mooie zomer en van Toen was geluk heel gewoon tot De Oase Bar. Gerard Cox is de éminence grise van het populaire entertainment. Komend theaterseizoen wordt hij 80 jaar en dit vieren we met COX. De grote grijze belofte brengt hiermee zijn allereerste solovoorstelling naar het toneel. COX wordt warme, oergeestige, plagende, relevante en actuele cabaret. Precies zoals Gerard zelf is. 

Samen met een band begeleid door Bas van Lier laat de oude baas zien en horen dat het vuur nog lang niet is uitgedoofd.  Gerard laat zich niet vertellen wat hij wel en niet mag zeggen. Nu de vrijheid van meningsuiting een heet hangijzer is, zijn Cox’ humor, openheid en talent relevanter dan ooit. COX - De grote grijze belofte brengt meer dan vijftig jaar ervaring, schalksheid en charme naar het toneel. 

Een spraakmakende carrière Gerard Cox is the last man standing uit een zeer succesvolle generatie, bestaande uit onder anderen Frans Halsema, Robert Long, Adèle Bloemendaal, Leen Jongewaard en Conny Stuart. Een spraakmakende carrière heeft hij inmiddels, gebundeld door menig controverse. In 2015 raakte Cox nog een open zenuw met zijn ingezonden brief in de Volkskrant over de ‘verstikkende politieke correctheid’. Als geëngageerd cabaretier kreeg Gerard al in 1966 een proces-verbaal wegens majesteitsschennis en in 1968 durfde de VPRO niet zijn lied God is niet dood uit te zenden. Weekblad Elsevier wilde Cox zelfs laten vervolgen wegens zijn ‘Nixon is een moordenaar’ uitspraak. 

Toen Gerard een monsterhit scoorde met zijn evergreen ‘t Is weer voorbij die mooie zomer waren zijn oude vrienden het daar niet mee eens. Té commercieel in hun ogen. Als acteur en schrijver maakte hij met Toen was geluk heel gewoon één van de meest geliefde en best bekeken televisieseries van Nederland en hij werd gelauwerd met een Gouden Televizier-Ring, een Gouden Beeld en de Radio 5 Oeuvre Award. 

De uitverkochte voorstellingen van Alles Went Behalve een Vent, De Oase-Bar en De Oase-Bar Singalong bewijzen keer op keer hoe populair Gerard Cox is onder zijn publiek. En Cox zelf? Die geeft nog altijd met veel zelfrelativering en humor een stem aan mensen die zich regelmatig niet meer herkennen in de wereld waarin zij leven en brengt een geluid dat men zelden in het theater hoort. 

COX wordt geproduceerd door Gouden Lijn Theater en is van 7 november 2019 tot en met 2 februari 2020 te zien in de Nederlandse theaters. De première staat gepland op 18 november 2019 in Theater Walhalla in Rotterdam. Informatie over de voorstelling is te vinden op http://www.goudenlijntheater.nl.

  [ # 1 ] 03 October 2019 03:37 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Gerard Cox onthult persoonlijke brief van Robert Long in solovoorstelling

Gerard Cox staat, in zijn tachtigste levensjaar, voor de allereerste keer in het theater met een eigen solovoorstelling, COX. Een warme voorstelling vol humor, schalksheid en herkenbaarheid, maar de grote grijze belofte wordt ook persoonlijker dan ooit tevoren.

Zo deelt Gerard in COX herinneringen aan oude, inmiddels overleden vrienden als Frans Halsema, Adèle Bloemendaal, Leen Jongewaard, Eric Herfst en Conny Stuart. Ook een dierbare maar scherpe brief, die Gerard ontving van Robert Long, krijgt een prominente plek in de voorstelling. De persoonlijke brief berispt en adviseert Gerard en geeft daarmee de bijzondere vriendschap weer tussen beide cabaretiers. 

Menaggio, 16 oktober 2006 Geertje Peertje,

Ondanks deze aanhef wordt dit een ernstige brief. Een brief ook die niet geheel vrij is van eigenbelang. Weliswaar liefdevol eigenbelang (voor zover er sprake kan zijn van liefde tussen een hetero Feyenoord-aanhanger en een niet in voetbal geïnteresseerde homoseksueel), maar toch. Met enige regelmaat denk ik aan en over je. Zo af en toe maak ik me zorgen om jou.

Ik meen je te zien veranderen. Soms lijkt het alsof je bozer bent geworden. Sneller geïrriteerd en minder geïnteresseerd in zaken waar je je vroeger druk over maakte. En ik vraag me dan wat zorgelijk af hoe je de toekomst dan ziet. Ik zie je niet opeens gaan vissen, postzegels verzamelen of vogels spotten. Waar nog bijkomt dat je, zoals je van de zomer zelf zei, waarschijnlijk het hoofdstuk ‘lekkere jonge wijven’ ook wel achter je hebt.

Ben je niet bang dat je dan straks niet erg veel genoegens aan Schiedam gaat ontlenen? We lusten allemaal graag iets van de Erven of van dhr. Walker en desnoods van de Weduwe Stolichnaya, maar ik vrees dat het borreluur op den duur naar de ochtend gaat verschuiven.

En ik zou het werkelijk erg treurig vinden als mijn geestige, creatief kankerende en veelwetende vriend zou veranderen in een ongeïnteresseerde knorrige zeur. Als je vindt dat ik me bemoei met dingen waar ik niets mee te maken heb, moet je dat maar lekker laten weten, maar ik zal het niet met je eens zijn omdat ik met je te maken heb. En hopelijk nog heel lang.

Een groet van Long

Twee maanden na ontvangst van de brief overleed Long. De brief is een dierbaar bezit gebleven en hangt tegenwoordig ingelijst bij Gerard thuis. Zodat hij iedere dag nog gezien en gelezen wordt.  De eerlijke brief was het beginpunt voor de openhartige en ontroerende voorstelling. Want hoe ga je om met herinneringen, vriendschappen en het passeren van de tijd? “Zo eerlijk al ik in deze voorstelling ben, was ik nog nooit. En grappig, want daar komen de mensen ook voor. Ja, we gaan weer heel veel lachen met elkaar”, aldus Gerard Cox.

COX wordt geproduceerd door Gouden Lijn Theater, het theaterproductiehuis van Henrike van Engelenburg en Bastiaan Ragas, en is van 7 november 2019 tot en met 2 februari 2020 overal te zien in de Nederlandse theaters. Patrick Stoof regisseert de voorstelling en Dick van den Heuvel schreef het script. De première staat gepland op 24 november 2019 in Theater aan de Schie in Schiedam. Meer informatie over de COX, de grote grijze belofte en de speellijst zijn te vinden op http://www.goudenlijntheater.nl

  [ # 2 ] 16 October 2019 05:32 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Vrienden verrassen Gerard Cox met feestelijke aftrap van solovoorstelling COX In tachtigste levensjaar voor het eerst alleen op het toneel



Al zingend werd Gerard Cox begroet vandaag, toen hij verrast Café Ech Wel instapte. Verschillende vrienden en collega’s van de geliefde artiest kwamen speciaal voor Gerard naar Rotterdam om hem een bijzondere aftrap te bezorgen van de repetities van zijn allereerste solovoorstelling COX, de Grote Grijze Belofte. Want ondanks het feit dat hij dit theaterseizoen tachtig wordt en ruim vijftig jaar podiumervaring heeft, blijft deze stap in zijn carrière toch een bijzonder spannende… 

Na mooie woorden van producent Bastiaan Ragas en onder het genot van taart proostten Gerards vrienden, waaronder Richard Groenendijk, Claudia de Breij, Tony Neef, Jenny Arean, Willibrord Frequin, Cor Bakker, Jacques Herb, Lee Towers en Peggy Vrijens, op Cox. Om hem, met elkaar, een fantastisch jubileumseizoen toe te wensen. 

Deze week start de éminence grise van het Nederlands cabaret met de repetities van COX, de Grote Grijze Belofte. Samen met regisseur Patrick Stoof gaat Gerard aan de slag om zijn meest persoonlijke voorstelling ooit te creëren vol humor, schalksheid, warmte en relevantie. Een avond cabaret precies zoals Cox zelf is. 

COX wordt geproduceerd door Gouden Lijn Theater, het theaterproductiehuis van Henrike van Engelenburg en Bastiaan Ragas, en is van 7 november 2019 tot en met 2 februari 2020 te zien in de Nederlandse theaters. De première staat gepland op 24 november 2019 in Theater aan de Schie in Schiedam. Meer informatie over de voorstelling is te vinden op http://www.goudenlijntheater.nl.