The Prince Of Egypt - Dominion Theatre
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Experience the epic emotion and soaring music of The Prince of Egypt, the extraordinary new musical from three-time Academy Award-winner Stephen Schwartz (Wicked).

Journey through the wonders of Ancient Egypt as two young men, raised together as brothers in a kingdom of privilege, find themselves suddenly divided by a secret past. One must rule as Pharaoh, the other must rise up and free his true people; both face a destiny that will change history forever.

Based on the acclaimed DreamWorks Animation film, and featuring the Academy Award-winning, chart-topping song ‘When You Believe’, The Prince of Egypt is an exhilarating, powerful and joyous celebration of belief and the human spirit.

The adventure begins February 2020 for 32 weeks only.

https://www.theprinceofegyptmusical.com/

[ Gewijzigd: 26 May 2019 08:18 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 1 ] 09 November 2019 07:28 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Er komt een musical van The Prince of Egypt, gebaseerd op de gelijknamige animatiefilm van Dreamworks.
Deze zal vanaf februari volgend jaar te zien zijn in het Dominon Theatre in Londen.
Zie voor meer informatie hierover: https://www.theprinceofegyptmusical.com/

  [ # 2 ] 10 November 2019 09:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Dat is al eventjes bekend en er bestaat al een ouder topic over. Ik heb nog niet geboekt maar wil zeker een keer gaan kijken als ik in de gelegenheid ben.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 3 ] 11 November 2019 04:21 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Ik wil ook graag een keer gaan kijken.
Ik hoop dat het misschien op deze versie gaat lijken:
https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=tWlOLJFXdPw
En ik hoop dat die musical misschien ook naar Nl. komt.  Misschien komt ie in het Circustheater na Anastasia? 😊

  [ # 4 ] 11 November 2019 05:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

ErikB. - 11 November 2019 04:21 PM

Ik wil ook graag een keer gaan kijken.
Ik hoop dat het misschien op deze versie gaat lijken:
https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=tWlOLJFXdPw
En ik hoop dat die musical misschien ook naar Nl. komt.  Misschien komt ie in het Circustheater na Anastasia? 😊

Na Anastasia komt Aladdin..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 5 ] 11 November 2019 06:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Elphie1984 - 11 November 2019 05:38 PM
ErikB. - 11 November 2019 04:21 PM

Ik wil ook graag een keer gaan kijken.
Ik hoop dat het misschien op deze versie gaat lijken:
https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=tWlOLJFXdPw
En ik hoop dat die musical misschien ook naar Nl. komt.  Misschien komt ie in het Circustheater na Anastasia? 😊

Na Anastasia komt Aladdin..

Ik hoop dan The Prince of Egypt misschien na Aladdin 😊

  [ # 6 ] 07 February 2020 11:52 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik loop net uit de 3e try out! Een paar fantastische dingen gezien en een paar mindere dingen, maar hoogtepunt van de avond was met Stephen Schwartz praten! :D

  [ # 7 ] 08 February 2020 04:22 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Gaaf! Ik ben ontzettend benieuwd naar deze voorstelling, vind de muziek van de film echt machtig mooi. Ik begreep dat als je een groots spektakel verwacht, je wat bedrogen uitkomt?

  [ # 8 ] 08 February 2020 05:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Nee, vond ik niet. Hangt van je definitie van spektakel af. Je moet van moderne dans houden, de dansers zijn naast priesters, dienstmeiden, Hebreeërs etc. Ook het water, zand, vuur etc.

Het decor was voor mij een van de hoogtepunten,  er zitten leuke trucjes in.

Muzikaal is het een feestje, vooral voor de bestaande nummers. Niet alles van de nieuwe nummers vond ik geslaagd, maar het merendeel wel. Van de bestaande nummers is alleen Playing with the Big Boys echt gesneuveld (jammer, maar ik snap hem wel), de opsomming van de goden zit er nog wel in.

Ik vond When you Believe een beetje tegen vallen, overigens. Maar dat komt meer doordat andere emmers beter zijn. Niet per se dat When You Believe slecht was uitgevoerd.

[ Gewijzigd: 08 February 2020 06:07 PM by Klaske ]
  [ # 9 ] 09 February 2020 06:06 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Alle vluchten terug naar Nederland zijn geannuleerd, dus ik heb tijd over om wat gedachtes over Prince of Egypt op te schrijven. Spoiler alert.

Twee weken geleden had ik bedacht dat ik een weekendje in London nodig had, en dat bleek precies samen te vallen met de eerste try-out week van Prince of Egypt. Blijkbaar hadden ze net bedacht dat ze rij A niet nodig hebben voor het decor/orkestbak, dus bijna alle stoelen waren nog beschikbaar. Dus ik zat rij A in het midden, met mijn neus er boven op. en ik moet zeggen, is bij sommige scenes wel een voordeel. Er zit nog steeds een behoorlijke afstand tussen de eerste rij, dan de orkestbak en dan het speelvlak. Het speelvlak is schuin, dus het omhoog kijken valt mee.

Ik heb een fantastische derde tryout gezien, voor een voorstelling die al stond als een huis. Het probleem zat hem voornamelijk in het script. Spoiler alert.

Prince of Egypt is niet de eerste 90-minuten durende animatie film die omgewerkt wordt tot een 2,5 uur durende musical, en zoals altijd moet je maar afwachten welk gedeelte van de film ze uitdiepen of wat ze er bij verzinnen.

We krijgen meer tijd voor de twee broers, Mozes en Ramses, met een paar mooie songs. Mozes heeft een mooi nieuw nummer in Footprints in the Sand. In de naweeën van Megxit in London werd het begin wel een ironisch nummer als de tweede zoon zingt hoe makkelijk het is om de tweede zoon te zijn zonder verantwoordelijkheden ;-)

Iets anders wat ze er hebben bij gehaald is de vrouw van Ramses, Nefertari, en hoe belangrijk het is om een alliantie te hebben met de andere koninklijke families volgens Seti (de vader van Ramses en Mozes). Maar ik denk niet dat het nodig was om alles volledig uit te spelen. Nefertari krijgt een volledige scene met haar aankomst in Egypte en ontmoeting met Ramses en zijn moeder. Nefertari is een bitch, en voegt eigenlijk niets toe.

Het wordt ook in de volgende scene raar als ze we de terugkomst van Seti vieren, plus de alliantie. Seti die zelf een gelukkig huwelijk lijkt te hebben, vindt het een goed idee om bij deze viering Ramses Tzipporah cadeau te doen. Lijkt me niet een heel goed idee als de aanstaande bruid van je zoon er naast staat (van wie Seti al bang is dat ze het huwelijk afblaast). Danseressen en concubines zijn ongetwijfeld hele normale cadeaus geweest in het oude Egypte, maar de timing en de persoon die het geeft is een beetje vreemd. Ik had het beter gevonden als Hotep (de hogepriester) Tzipporah gegeven had.

We verliezen tijd met deze onnuttige scene, terwijl er andere scenes extra tijd nodig hebben. Ik zou meer willen zien van Myriam en Aaron, maar nog belangrijker, de scene/song van The Burning Bush is in 2 minuten over. Dit is zo’n beetje het belangrijkste moment in het hele verhaal en we rennen er door heen alsof het niets is. Ik zou veel meer tijd willen hebben voor de opdracht van God en de reactie van Mozes hierop. Daarbij beelden de dansers het vuur uit en zijn de stem van God, wat nogal afleidde.

In de film is deze scene een van mijn favoriete momenten, doordat het zo’n rust punt is in de film. Ook het gebruik van dezelfde acteur voor de stem van God en van Mozes was een briljante zet. Hier kun je zoveel in lezen. Maar dat is het dus allemaal niet geworden in de musical.

Laatste punt waar het voor mij echt misgaat in de voorstelling is The Death of the First Borns. Ze hebben er voor gekozen om de zoon van Ramses en Nefertari alleen uit te beelden als baby. Terwijl er de hele voorstelling een jongetje in het ensemble zit (ong. 6-8 jaar oud, gok ik). Als je dit jongetje had zien rondrennen en lachen bij de terugkomst van Mozes in Egypte, bij de ontmoeting met Ramses, dan had je veel meer voor Ramses, Nefertari en het jongetje zelf kunnen voelen op het moment dat de plaag voorbij komt. Het conflict had veel groter kunnen zijn voor Mozes als dit jongetje was voorgesteld als zijn neefje. Emotioneel had dit veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Het stomme is, de jonge acteur zit in de scene van The Death of the First Borns. Het begint met verschillende moeders die hun kinderen (allemaal baby’s) verliezen, mooi weergegeven, emotioneel goed gedaan. En dan loopt het jongetje op, zonder dat duidelijk is wiens zoon hij is. Hij sterft, wordt afgedragen door twee soldaten en dan komen en Nefertari en Ramses met hun zoon.

Hier heeft Nefertari een solo “Heartless”, over dat mensen haar heartless vinden, maar dat ze in dit geval wou dat ze geen hart had. Als we ook maar iets om haar zouden geven, zou dit een heel mooi nummer kunnen zijn. Maar doordat we dat niet doen, is het nummer alleen maar draaglijk omdat ze begint over Ramses, dat ze sterk moet zijn voor hem om hem door zijn rouw heen te helpen. Dit is beter omdat Ramses de tweede hoofdrol heeft en we willen meer van hem weten. Maar dit is echt geen goede boodschap in de 21e eeuw dat vrouwen zichzelf wegcijferen voor hun man. Maar goed, met alleen mannen in het creatief team ;-) vergeven en vergeten.

Tot zover het script.

Aangezien het pas de derde try-out was de volledige eerste cast. Wie er voor mij echt bovenuit stak was Liam Tamne als Ramses. Zowel de rol van Mozes als Ramses kent zijn problemen om de acteurs goed te laten stralen door wat issues met het script. Maar Liam is iets charismatischer.

De songlist:
Act 1
*Deliver Us (Yocheved, young Miriam, ensemble)
Faster (Moses, Ramses, Hotep, ensemble)
One Weak Link (Seti)
Footprints in the Sand (Moses)
One Weak Link – Reprise (Ramses, Moses)
Seti’s Return (Ensemble)
Dance to the Day (Tzipporah)
*All I ever Wanted (Miriam, Moses, Yocheved, Seti, Tuya)
The Laws of the Gods (Hotep, Ensemble)
Moses in the Desert (Moses, Ensemble)
*Through Heaven’s Eyes (Jethro, Ensemble)
Faster – Reprise (Ramses, Moses)
Never in a Million Years (Tzipporah, Moses)
Act One Finale (All)
Act 2
Through Heaven’s Eyes – Reprise (Tzipporah)
The Naming Ceremony – (Tzipporah, Hotep, Ensemble)
Always on your Side (Ramses, Moses)
Simcha (Moses, Tzipporah, Miriam, Ensemble)
Deliver Us – Reprise (Aaron, Ensemble)
*The Plagues (All)
For the Rest of My Life (Moses)
Heartless (Nefertari)
*When You Believe (Miriam, Tzipporah, Moses, Ensemble)
Act Two Finale (All)
*Bestaande nummers

Van de nieuwe nummers zijn Footprints in the Sand en Always on your Side het sterkste. Muzikaal was het sowieso een goede avond. Zowel in de orkestbak als op het toneel. 

De opening was briljant uitgevoerd. Bijna een showstop na het eerste nummer, verder bijna na Through Heaven’s Eyes. Na There Can Be Miracles niet. Zoals ik al zei, het is niet dat nummer slecht is uitgevoerd, maar het haalde het niet bij de emotie en het gevoel van Deliver Us en Through Heaven’s Eyes. Het lag misschien ook aan dat mensen verwachten dat There Can Be Miracles de finale is, maar we gaan direct door naar het splijten van de Rode Zee. Misschien dat de scene zelf wat verwarring veroorzaakte.

Vormgeving, ik vond het schitterend, weinig decor, wat projecties en verder wat blokken om een troon of een vaartuig of een tempel te maken. De dansers zijn verder ook het water, vuur, zand, standbeelden, een stel paarden en een waterput. Niet alles is even succesvol, maar over het algemeen goed genoeg. Het decor heeft leuke trucjes, ik zag niet alles aankomen, o.a. bij het splijten van de Rode Zee en de Plagen.

Over het algemeen een hele goede show gezien, maar de problemen met het script weerhielden me ervan om een ticket te boeken voor de matinee de volgende dag. Ik zou de show graag nogmaals zien, maar niet nu direct. Al zal het cast album ongetwijfeld vaak opgezet worden. Zodra deze er is. 

Maar eigenlijk was het hoogtepunt van de show het ontmoeten van Stephen Schwartz en twee seconden met hem praten ;-)

  [ # 10 ] 10 February 2020 10:00 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Dank voor het verslag, maakt me nog benieuwder! Ramses’ vrouw is in de film niet eens te zien toch?  Jammer dat Playing With.. er niet in zit, ik vond dat in de film altijd zo tof gedaan. Wellicht vertaalt die sequentie zich moeilijk naar theater. Eens kijken of ik binnenkort een tripje Londen kan plannen…

  [ # 11 ] 10 February 2020 10:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Nefertari zit volgens mij alleen als figurant in de tekenfilm aan het eind als we Ramses zoon zien. Maar ik moet de film weer eens kijken.

Nefertari heeft een grote rol in de film The Ten Commandments waar Prince of Egypt op gebaseerd is. Daar zit ze zelfs in een driehoeksverhouding, ze houdt van Mozes, maar moet met Ramses trouwen.

Ze hebben in de musical de komische noot van de twee priesters er uit gehaald en er is nu 1 priester, en die is niet echt komisch meer ;) ik denk dat het nummer zelf nog steeds wel gepast had, maar ze gaan in zo’n rottempo door de tweede akte, de terugkomst van Mozes had ook veel meer tijd mogen krijgen.

  [ # 12 ] 11 February 2020 11:12 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Voor de leuke info (en fangirl freakout moment) 
Ik had via de website van Stephen Schwartz een aantal zaken die ik in mijn verslagje heb staan gemaild. En hij heeft er op geantwoord met een uitleg waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn. Een aantal zaken kunnen (zoals de Death of the First Borns) nu niet meer veranderd worden, maar misschien dat ze het wel meenemen voor toekomstige producties.
Mijn commentaar over Nefertari ging ie bespreken met de scriptschrijver en regisseur om te kijken of ze haar en haar verhaallijn minder cliche kunnen maken.

Dat zijn leuke manieren om je dag te beginnen 😊

  [ # 13 ] 11 February 2020 11:39 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Wat leuk Klaske!

  [ # 14 ] 06 March 2020 09:24 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Zaterdagavond geweest. Ik vond het prachtig. Ik heb na afloop wat recensies gelezen en vind ze echt (onterecht) veel te kritisch.* Ik zat op topplekken op rij N en vanaf daar maakten vooral de dans, de zang en het toneelbeeld indruk.

Er is niet gekozen voor imposante decorstukken. Het ensemble beeldt met hun acrobatische bewegingen van alles uit: de ene scène vuur, de andere scène een tempelmuur. Je wilt natuurlijk niet dat de vorm het wint van de inhoud (het moet een mooie ondersteuning zijn), dus ik vond het artistiek gezien wel een goede keuze. Beter dan dat er enorme piramides de lucht uit zouden komen… Samen met projecties, licht en wat foefjes is het echt wel een spektakel. De opening Deliver Us is kippenvel. Gaaf om het met zo’n live orkest te horen. Hetzelfde geldt voor When You Believe.

Wat ik minder vond was dat sommige boeiende stukken heel snel verteld werden en dat sommige saaie stukken te veel aandacht kregen. Af en toe miste de ‘flow’; dan leek het gewoon een vertelling met opeenvolgende scènes.
Wat Klaske zegt over dat lied van Nefertari ben ik met haar eens. Toen dacht ik echt: tja, heel zielig voor je meid, maar we moeten door!
De nieuwe liedjes zijn prima, maar zijn niet echt ‘wow’ en dat is wel jammer. Never In A Million Years vond ik nog de mooiste.

Jammer dat de recensenten zo negatief zijn. Wie weet omarmt het publiek de show wel? Vanuit de zaal waren de reacties zeer positief.
Wat een nadeel is: het is eigenlijk een heel zwaar verhaal met grote thema’s, maar het heeft toch een Disney-achtige setting. Misschien is het dan ‘van alles niets’? Geen overweldigend drama zoals Les Misérables en geen vrolijk spektakel zoals vele Disneymusicals.

* Het acteerwerk en de dialogen zijn inderdaad niet van wonderbaarlijk niveau, maar dat hoef je ook niet te verwachten bij dit type show. Het is een heel uitgebreid verhaal dus er moet wat tempo gemaakt worden.
Daarnaast lees je bijvoorbeeld ook: “Slechte opening, ze zien er helemaal niet uit als slaven!” Dan heb je het echt niet helemaal begrepen… De dansers ondersteunen en vertellen het verhaal door middel van hun bewegingen. Ze hadden ook allemaal een zwart T-shirt aan kunnen hebben en dan zouden ze nog steeds slaven kunnen zijn. Het is theater! Een letterlijke weergave is echt niet nodig. Wel een hoop mooie ontblote fitnesslichamen trouwens. Dat leidde een beetje af, hihi.

  [ # 15 ] 04 April 2020 08:24 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Het castalbum staat online: http://ghostlightrecords.lnk.to/princeofegypt