2 of 2 |  < 1 2
Programmaboekjes: bewaren of weggooien?
  [ # 16 ] 20 January 2019 10:38 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik ben twee jaar geleden verhuisd, dus toen al heel veel weg gedaan (programma boekjes destijds niet 😉 ), ook 16 kilo afgevallen, dus kleding is toen ook de deur uit gegaan. Maar ben ook absoluut niet meer de persoon van 10 jaar geleden. Ik zie als een berg op tegen allemaal video’s en cd’s en zélfs cassette bandjes met musical dingen, tv uitzendingen van de eerste musical awards, specials etc. Digitaliseren is een optie, maar… ik luister/kijk ze nu ook niet. Dus ... mag het weg?

Ik zou programma’s bij sentimental doen. Pas als je goed op dreef bent geraakt dmv de eerdere categorieën.

  [ # 17 ] 21 January 2019 08:37 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

martijn-j - 20 January 2019 10:25 PM

@jasper050: Bedankt. Dat geeft een goed beeld. Heb je die gewoon in het zicht staan of bijvoorbeeld in een kast?

https://afbeelding.im/ENmppuDE

Alles staat in de boekenkast samen met andere boeken over theater en alle andere boeken.
Ook de boeken krijgen een nummer zo het laatste boek sluit keurig achteraan in de rij.

[ Gewijzigd: 21 January 2019 08:40 AM by jasper050 ]
   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 18 ] 21 January 2019 09:11 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

En nu we toch bezig zijn mijn 2300-2500 cd’s zijn zo opgeborgen:

https://afbeelding.im/lxxRnYNE

Het plastic hoesje heb ik weggedaan om dat dat veel te veel ruimte in beslag neemt. De cd’s zitten nu in een speciaal cd hoesje met 3 vakjes, Boekje, cd en achterzijde dus je gooit niks weg.Heb kistjes op maat laten maken en er passen op deze manier ca 80 cd’s in elk kistje. De box krijgt een nummer en de cd een nummer van 1 t/m 80, dus bijvoorbeeld 5-12.
Al mijn cd’s staan in iTunes en bij het invulvakje groepering staat dan bij dit voorbeeld dan 5-12.
Als ik de cd dus even nodig voor het boekje, de teksten of andere informatie heb ik de cd zo gevonden.

De hoesjes zijn van: https://www.fleecepack.nl/

DVD’s en Blu-rays zijn op soortgelijke manier gedaan.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 19 ] 21 January 2019 03:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

@ jasper050: wauw, jij bent echt georganiseerd zeg! :-D
Zoveel heb ik er (gelukkig) niet. Maar dat komt ook doordat ik echt alleen maar boeken en cd’s/dvd’s in mijn kast wil hebben die me hebben geraakt en die ik niet los kan laten.

@ martijn-j: mijn programmaboekjes hebben een apart plankje in mijn kast :-)
Een voor Nederlands en een voor buitenlands.
Ik heb op een gegeven moment de keus gemaakt om alleen nog een programmaboek te kopen als de voorstelling me echt wat deed, dus dat zorgde al voor minder aanvoer. Dat daarnaast de souvenirbrochures verdwenen en ik de programmaboekjes niet meer zo mooi en luxe vond als vroeger, hielp best mee.

@ Klaske: ik herken jouw ‘als een berg opzien tegen…’
Ik heb een paar keer per jaar ineens een opruimwoede; dan moet er van alles weg (meestal in voorjaar en najaar). Daarnaast komt er toch wel weer steeds iets bij, niet speciaal musicals, maar ik heb voor mezelf een paar jaar geleden de afspraak gemaakt: als er iets nieuws komt, moet er iets ouds weg.
Dat laatste werkt overigens niet als je ineens een meter aan boeken voor een nieuwe studie moet aanschaffen ;-)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 20 ] 21 January 2019 10:40 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2012-11-28

Voor je ze weggooit, vraag nog even of niemand anders ze wil. Ik ga echt huilen als jullie een boekje waar ik al jaren naar op zoek ben bij het papier gooien.

  [ # 21 ] 22 January 2019 09:46 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

@Klaske: Videobanden heb ik ook nog. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dit gaat nog een hele klus worden.

@jasper050: Wederom bedankt voor de foto’s en toelichting. Sinds ik Apple Music heb koop ik bijna geen cd’s meer, dus die collectie is nog wel te overzien. Qua dvd’s zal er wel veel weg kunnen. Veel titels echt nooit gezien.

@Kenny_: Zoek je specifieke boekjes? Dan kan ik daar rekening mee houden.

  [ # 22 ] 22 January 2019 11:04 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2012-11-28

@martijn-j : Ik ben al een tijdje op zoek naar de boekjes van Elisabeth (België), Domino en de Muerto revival van 2016. Dus als iemand hier van plan is ze weg te gooien, aub niet doen, haha.

  [ # 23 ] 26 January 2019 09:08 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

martijn-j - 22 January 2019 09:46 AM

@Klaske: Videobanden heb ik ook nog. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dit gaat nog een hele klus worden.

@jasper050: Wederom bedankt voor de foto’s en toelichting. Sinds ik Apple Music heb koop ik bijna geen cd’s meer, dus die collectie is nog wel te overzien. Qua dvd’s zal er wel veel weg kunnen. Veel titels echt nooit gezien.

@Kenny_: Zoek je specifieke boekjes? Dan kan ik daar rekening mee houden.

De musicalboeken, videos, cassettes en cds zijn gesorteerd in een stapeltje ‘spark joy’ en een stapeltje ‘thank you for your service’. Alleen gehouden waar ik echt een band mee heb. Programmaboekjes ondergaan hetzelfde lot.

Als ik klaar ben, gaat alles wat weg mag eerst op marktplaats, alles wat daarna overblijft gaat naar de kringloop, tweedehandsboeken winkel etc.

  [ # 24 ] 28 January 2019 12:23 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Je bent al een stuk verder dan ik, Klaske. Ik heb net al mijn boeken uit de kast gehaald en in stapels op tafel gelegd. Net als bij mijn kleren is ook dit weer erg confronterend. Ik hou van een goedgevulde boekenkast, maar het werd nu wel een beetje extreem, dus er moet zeker wat weg.

  [ # 25 ] 29 January 2019 11:53 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Oh programmaboekjes en de dure ‘making off’-boeken worden nog wel een dingetje, Martijn 😉 Zeker wat veel geld heeft gekost kost me moeite om afscheid van te nemen. Zoals die van Mary Poppins, gigantisch mooi groot boek, en door de kosten heb ik in NYC destijds zo lopen twijfelen of ik het mee zou nemen. uiteindelijk wel gedaan, maar als ik nu denk aan hoeveel ik het inkijk… niet tot nauwelijks. Zou het dan niet beter zijn om het boek te verkopen aan iemand die er meer plezier van heeft?
Zelfde als die van Aida, Lion King en Hairspray, destijds met veel plezier gekocht, maar ze staan nu in de kast niets te doen. :(  Beauty and the Beast en Avenue Q zijn speciale voorstellingen voor me, dus die making off boeken mogen blijven, maar ik denk dat de rest weg gaat.

Programma’s ga ik beginnen met de vele vele vele amateurvoorstellingen die ik heb gezien. Er zitten maar een handvol tussen waar ik echt mooie herinneringen aan heb.

Dan de stapels Playbills, er was ooit een plan om de voorkant van elke voorstelling in te lijsten en op te hangen, maar nooit van gekomen en ik denk dat ik het niet dat het ooit nog gaat gebeuren.

Bij de overigen… ook kijken welke voorstellingen me echt geraakt hebben. De eerste Miss Saigon, De Jantjes uit de jaren ‘90, West Side Story, waren mijn eerste echte musicals waar het mee begonnen is, die blijven wel. Daens en Dracula heb ik fantastische herinneringen aan, mijn eerste Tanz der Vampire. 😊 Word ik allemaal heel blij van. Maar 42nd Street was nooit mijn voorstelling en is het nooit geworden. Billy Elliot, Copacabana, Rent, Crazy For You, etc… allemaal geen band mee. 

Veel is ooit gekocht uit gewoonte, omdat ik altijd een programma kocht en ik denk dat ik het verzamelen om het verzamelen langzaam maar zeker ontgroeid bent.

Veel succes!
(Vergeet de boeken niet wakker te schudden als je ze uit de kast haalt 😉 )

  [ # 26 ] 29 January 2019 06:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Jazeker heb ik die boeken wakkergeschud. 😊

  [ # 27 ] 08 December 2019 12:29 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2018-10-30

Mocht er iemand beschikken over het programmaboek van de Kleine zeemeermin van de Efteling in samenwerking met studio 100 (Kim-lian van der Meij in de hoofdrol) en deze weg willen doen dan zou ik die graag overnemen. Zoek hem al erg lang…..👍🏻😁

   Handtekening   

24 januari 2020 - Kinky Boots
14 maart 2020 - Showponies 2
18 april 2020 - Hello, Dolly!
24 april 2020 - Goodbye, Norma Jeane

 < 1 2
2 of 2