2 of 2 |  < 1 2
Cats the movie
  [ # 16 ] 07 January 2020 02:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik was afgelopen weekend bij Cats. Ik had willen wachten tot die op Netflix verscheen, maar het zou me niet verbazen als dat nooit gebeurd. Ik heb tijdens de kerstperiode zo’n beetje elke vlog van filmwebsites gekeken, en ik hoopte dat het misschien echt zo slecht was dat het weer leuk werd. Dat het de nieuwe Rocky Horror Show wordt, met een zelfde cult-status (wat meerdere vlogs ook voorspellen).
Hieronder wat overpeinzingen.

Cats als film is een beetje saai. Ik ben gek op de stage show, maar deze bewerking deed me niets. Hij is echt niet zo slecht als de film recensenten schreven, maar het is zeker geen goede film.

Dat ligt ten eerste aan de editing. Zoals in Les Miserables wordt er heel veel gewerkt met close ups en rare hoeken zodat het belangrijkste van Cats, de dans, volledig weg valt. Er zijn maar een paar momenten in de film dat je de dans kan bewonderen.

Ten tweede het maakt echt een heel groot verschil of je de stage show kent, en of je die goed verdraagt. Dat is hoe alle vloggers hun video beginnen met het beantwoorden van deze vragen. Als je het stuk niet kent, is dit een heel raar verhaal. Maar ze hebben het erger gemaakt bij het proberen uit te leggen. En het is geen goede uitleg. Het wordt heel geforceerd, terwijl ze het misschien gewoon simpel en kort in het begin, jellicles zijn katten zoals wij, punt. En daarna het openingsnummer. Zoiets.
Ik denk dat mensen die de stage show goed kennen, deze film beter kunnen hebben dan zij die het stuk niet kennen.

Daarnaast hadden ze een andere vorm moeten kiezen hoe alle katten zich voorstellen en waarom. Zeker omdat de eerste drie katten zich voorstellen voordat Deutoronomy er is (daar had ik graag een antwoord op gezien). In de video die ik hieronder plaats over van stage naar screen bewerkingen, geeft de vlogger als voorbeeld Chicago. Als stageshow is dit ook een hele gestyleerde show, die misschien niet voor iedereen duidelijk is. In de film hebben ze dit heel erg verduidelijkt door een vorm te kiezen dat alle nummers zich als vaudeville nummer in Roxie’s hoofd afspelen. Misschien hadden ze in plaats van de vernieuwing te zoeken in de CGI in de verhaal vorm.

Ik snap dat ze gekozen hebben om een nieuwkomer te creeren en via haar de wereld van jellicles te verkennen, maar het pakt niet goed uit, want het wordt heel uitleggerig.

Ook veel vlogs hebben het over de seksuele ondertoon in de film. Ja, dit is prominenter aanwezig dan in de stage show, maar het was niet zo erg dat het me stoorde (Het zijn voornamelijk Amerikaanse recensenten en vloggers die dat noemen, heb ik het idee). Het verschil komt door Victoria en hoe er op haar ingezoomd wordt, of hoe anderen die naar haar kijken worden ingezoomd.

Ten derde humor… Het was blijkbaar nodig om humor toe te voegen, de film is langer geworden doordat er woordgrapjes in moesten over katten en dat James Corden en Rebel Wilson hun standaardwerk kunnen doen.

En dan ten vierde: de CGI. Het is niet mooi, maar het went wel als je er langer naar kijkt. Het is een hele rare hybride katmens geworden en ik kan me wel vinden in een verklaring dat we in een post-nucleaire wereld leven waar er geen mensen meer zijn. Behalve in de eerste minuut komt er nergens een mens meer voor, ook niet in de scenes waar we de verlaten straten van London zien. Bij de stageshow spreken we heel duidelijk af met elkaar: dit zijn mensen, maar we doen of het katten zijn. De kostuums, maar ook de make-up en pruiken dragen hier aan bij.
De realistische look waar ze in de film voor gegaan zijn maakt het creepy. Terwijl sommige props, zoals in Bustopher Jones, er heel plastic en nep uitzien.

Ze hadden in de CGI de neus en misschien ook de mond moeten mee nemen om er meer kat van te maken en minder mens. En het is gewoon lelijk dat de oren en staart bewegen zonder dat de acteur daar rekening meegehouden heeft tijdens de opnames.
Daarbij is het heel opvallend dat er behalve Idris Elba bijna geen kat is die maar 1 kleur heeft. Een enkeling daar gelaten, hebben ze allemaal strepen of stippen. Ook geen lapjeskatten. Als je dan met CGI alle mogelijkheden hebt, maak er dan meer gebruik van.

Wat me verder opviel is dat ze niet echt gebruik gemaakt hebben van de grote namen die ze hebben en ik snap niet goed waarom. Bijv. Taylor Swift doet alleen het nummer Macavity, terwijl de rol veel groter is. Hetzelfde met Jason Derulo als Rum Tum Tugger, hij doet alleen dit nummer, en hij is als enige grote naam meer in het ensemble te vinden, maar hij zingt niet Mistoffelees meer. Al was het wel heel raar dat Macavity Rum Tum Tugger niet ontvoerd, en de andere katten wel… maar dat terzijde. Ook Les Twins zie je maar in een paar shots. Ik weet niet of dat dat komt door tijdgebrek van de artiesten, of dat het een bewuste keuze is geweest.

Op zich is de cast prima. Al hebben ze te weinig katse trekjes, het is allemaal heel erg menselijk. Zo loopt Grizabella op een gegeven moment, gewoon als een mens. Jennifer Hudson is mij iets te veel over de top, en ik had Francesca Hayward als niet-zangeres niet het nieuwe nummer te laten zingen (wat overigens een saai nummer is). Ook ben ik bang dat Judy Dench niet meer zou moeten zingen, ze kan nog prima acteren, maar Moments of Happiness en the Addressing of Cats was niet echt mooi meer. Ik zou Ian McKellen dolgraag willen zien als Gus in de stageshow :) James Corden en Rebel Wilson was ik niet weg van, maar dat lag ook aan het script, ze krijgen gewoon slechte grappen voor hun kiezen.

Deze vond ik wel interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=6JIbUZhODcI o.a. over hoe te bewerken van stage to screen.
https://www.youtube.com/watch?v=01h3aM1oIcc en deze omdat dit een van de weinigen is van mensen die gek is op de stage show.

  [ # 17 ] 11 January 2020 11:09 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik wilde dit weekend gaan kijken, blijkt dat de film in Pathé Breda alleen nog maar op maandagmiddag te zien is ... Wachten op de DVD dan maar.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 18 ] 11 January 2020 11:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

In Etten-Leur en Pathé Tilburg draait ‘ie nog wel dit weekend.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 19 ] 11 January 2020 01:04 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Theo - 11 January 2020 11:09 AM

Ik wilde dit weekend gaan kijken, blijkt dat de film in Pathé Breda alleen nog maar op maandagmiddag te zien is ... Wachten op de DVD dan maar.

Ik zou mijn geld er niet aan uitgeven ;-) Ik zet de dvd van 1998 wel op :)

  [ # 20 ] 11 January 2020 02:59 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Ik kan de film bij ons in de bioscopen in de buurt al niet meer zien!

  [ # 21 ] 11 January 2020 10:54 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik kwam deze net tegen op het internet uit de jaren 80.

Ook in de categorie ‘heel apart’:
https://youtu.be/y32bRcJzL2w

  [ # 22 ] 12 January 2020 10:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

@June. Bedankt voor de tip. Ik heb de film gisteren op de valreep nog gezien. Een echte publiekstrekker is het niet, ik was de enige bezoeker. Eerlijk gezegd was het veel minder erg dan de recensies doen vermoeden, al ben ik het ermee eens dat ‘Cats’ als film in deze vorm niet werkt. In de theaterversie is er de illusie dat het om echte katten zou gaan door onder andere de geschminkte neusjes. In de filmversie kwam de katten als onbedoeld eng over. Is het een mens, is het een kat ? Al waren ze niet zo angstaanjagend als de gemuteerde kindermuisjes in ‘Jennyanydots’. Het script vond ik ook niet bijster origineel. Maar ik heb ook zeker genoten. De muziek klonk vaak prachtig en ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die ‘Beautiful Ghosts’ wel prachtig vond, vooral in de verstilde versie zoals gezongen door Victoria. De film ziet er in de vele visuele effecten ook prachtig uit, vooral de Londense buiten-scènes. Al had ik het idee dat de onderlinge verhoudingen in de katten- en mensenwereld niet altijd klopten. Ik vond Judi Dench prachtig als Old Deuteronomy en was vertederd door Ian McKellen als Gus. Ook de rollen van Robbie Fairchild als Munkustrap en Laurie Davidson als Mr. Mistoffelees vielen mij in positieve zin op. En ik had zowaar even kippenvel bij Jennifer Hudson’s vertolking als Grizabella in ‘Memory’. ‘Cats’ in deze filmversie is zekere geen hogere kunst en voelt vrij overbodig maar verdient wel meer credits dan de 1-ster recensies die ik voorbij heb zien komen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

 < 1 2
2 of 2