Ik heb het gala nog eens teruggekeken.
De opening begon goed met Willemijn, Freek en Vajèn met Let Me Be Your Star en hun terugblikken naar succesmomenten (ehh, tja, behalve bij Vajèn ?). Maar vanaf de overgang naar I Hope I Get It werd het langzamerhand steeds rommeliger. Wel leuk dat ze met drie succesvolle artiesten een nieuwe generatie presenteren, jammer dat dan bijna alles geplaybacked moet worden. Ik miste ook de namen van de solisten in beeld.
Optreden Anastasia vond ik een beetje vreemd vanwege de combinatie lied en jurk. Wat is er mis mee om in het gebruikelijke kloffie de bühne op te gaan? Dan zien je bewegingen er ook niet zo gek uit. Tessa was ook bloednerveus, volgens mij. De medley van Kinky Boots was een beetje gek buiten de context van de show, en zonde dat ze hier een speelbeurt van twee kinderen voor opgeven, maar wel een leuk moment voor de hele cast. Het optreden van Haal het doek maar op vond ik dodelijk saai, maar er zal publiek zijn voor dit soort programma’s. Ik snapte niet helemaal waarom Paul de Leeuw en Jürgen Raymann helemaal in de pruik waren voor het optreden van Hello Dolly. Wel een tof optreden met dat mannenensemble.
Het geluid vond ik best meevallen in vergelijking met recente gala’s.
Voor wat betreft de awards was mijn algemene indruk dat er sterke genomineerden waren en dat ze voor de winst een muntje hadden kunnen opgooien (en misschien hebben ze dat ook wel gedaan). Alleen bij Beste vrouwelijke bijrol had ik het muntje zelf nog een keer opgegooid, denk ik. Fijn dat Fun Home zo veel awards heeft weten te winnen. Jammer dat een aantal winnaars werden weggeroffeld en de verbinding met Ivo van Hove was echt beschamend.
Zeker in het begin werden er in de speeches naar mijn idee een aantal sneren uitgedeeld naar de musicalwereld em de stichting musicalawards. Opmerkingen als “wat is ‘ie mooi hè?” (over het beeldje dat volgens mij tegenwoordig geen beeldje meer is maar iets goedkoops van plastic ofzo) en een paar suggesties voor awards (ensemble, technische crew). Geeft volgens mij ook aan dat ook mensen binnen het vak verbeterpunten zien voor het gala en de awards.
Met eenmalige awards mogen ze best stoppen, zeker als het is om shows een beeldje te geven die anders niks zouden winnen. Een paar jaar terug bij de award voor beste ensemble On Your Feet heb ik me serieus afgevraagd of de award niet gekocht was door Stage Entertainment en het verbaast me dan ook niet dat er omtrent de winst van de publieksprijs dit jaar wat commotie is ontstaan.
Al met al best een aardig gala, maar het mist voor mij wat spontaniteit en wat hart.