15 of 27 | ‹ First  < 13 14 15 16 17 >  Last ›
Theater en Coronavirus
  [ # 211 ] 19 May 2020 06:09 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Er zijn weer nieuwe voorstellingen toegevoegd bij het DeLaMar Theater, waaronder En de laatste doet het licht uit (met René van Kooten, William Spaaij, Vajèn van den Bosch, David van den Tempel en Robin van den Heuvel), Lone van Roosendaal en Annick Boer (Pinksterdag in concert) en Willemijn Verkaik (And now…).

  [ # 212 ] 19 May 2020 07:51 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Zojuist werd in de persconferentie gezegd dat theaters vanaf 1 juni 30 mensen per zaal naar binnen mogen. Personeel wordt hier niet onder gerekend. Nog steeds niet haalbaar lijkt me, maar toch al iets gunstiger. Als dat wordt verhoogd tot 100 mensen op 1 juli hebben kleine voorstellingen misschien dan wel iets meer mogelijkheden. Voor de grote theaters/zalen is dat natuurlijk nog altijd verre van haalbaar .

  [ # 213 ] 19 May 2020 09:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Een aantal Britse theaters luidt inmiddels de noodklok.
Auch…


https://www.whatsonstage.com/london-theatre/news/shakespeares-globe-dcms-culture-secretary-letter_51610.html?utm_source=dailytickets&utm_medium=email&utm_campaign=19may2020

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 214 ] 19 May 2020 09:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Nu die 30 mensen straks niet meer inclusief personeel is vraag ik mij af of concertante versies van de grote musicals geen optie is. Misschien nog niet met 30 mensen in de zaal, maar straks met 100? Je hebt dan minder mensen op het toneel nodig en iedereen kan goed afstand houden. Vooral Tina lijkt me hier heel geschikt voor.

  [ # 215 ] 19 May 2020 10:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Tsja, 30 man publiek i.p.v. 30 man in het gebouw. Krijg de indruk dat het spiekbriefje de vorige keer nogal onduidelijk was beschreven waardoor er werd gezegd inclusief personeel (misschien stond er wel exclusief) want hoe groot is de kans dat mensen achter de schermen of op het toneel het publiek besmetten of omgekeerd? Ook in de foyer of bij de entree komen die groepen elkaar niet tegen.

Hoe gaat dat een maand later met 100. Is dat dan wel inclusief iedereen in het gebouw of ook alleen publiek?

  [ # 216 ] 20 May 2020 01:44 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik las vandaag dat er momenteel door het RIVM, in samenwerking met andere landen, nog een onderzoek loopt over de verspreiding van het virus via aerosolen, bij gebruik van de stem anders dan bij spreken. Bijvoorbeeld bij spreekkoren op de voetbalvelden, maar ook bij het zingen en het bespelen van een instrument. Ik ben benieuwd naar die resultaten want die lijken me nogal relevant voor de orkesten en theaters.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 217 ] 20 May 2020 03:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Bijzonder, want voor cursussen en repetities (vooralsnog in de amateursector) is er een protocol verspreidt voor nog meer afstand.

“Bij ‘roepen er zingen’ lijkt er meer ruimte nodig te zijn, dan is de 1,5 meter afstand niet toereikend (indicatie: 3-4 meter). Overweeg het plaatsen van doorzichtige afscheidingen tussen docent en cursist en tussen cursisten onderling. Indien mogelijk buiten repeteren.”

Volgens mij heeft degene die dit verzonnen heeft te lang in de zon gezeten. Leg dan gewoon een verbod op, want elk weldenkend mens weet dat dit geen aanpassing is, maar volstrekt onmogelijk om op deze manier tot een voorstelling te komen.

(Bron: cultuurconnectie.nl)

  [ # 218 ] 20 May 2020 06:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

De sluiting van het National Theatre in Londen wordt verlengd tot en met 31 augustus.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 219 ] 20 May 2020 07:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Er zit natuurlijk meer kracht achter de lucht en eventuele bijproducten die vrij komen met roepen en zingen.
Ik had er al over gelezen, omdat Rutte (dacht ik) zei dat dit ook een probleem voor kerkdiensten kon zijn.
Nog niet bedacht dat dit voor theater ook was.
Dat wordt wat…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 220 ] 20 May 2020 07:24 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Quin - 20 May 2020 03:26 PM

“Bij ‘roepen er zingen’ lijkt er meer ruimte nodig te zijn, dan is de 1,5 meter afstand niet toereikend (indicatie: 3-4 meter). Overweeg het plaatsen van doorzichtige afscheidingen tussen docent en cursist en tussen cursisten onderling. Indien mogelijk buiten repeteren.”

Voor mijn groep zou dit betekenen dat we drie mensen incl. docent aanwezig kunnen hebben. Dan maar niet.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 221 ] 20 May 2020 09:56 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Theo - 20 May 2020 01:44 PM

Ik las vandaag dat er momenteel door het RIVM, in samenwerking met andere landen, nog een onderzoek loopt over de verspreiding van het virus via aerosolen, bij gebruik van de stem anders dan bij spreken. Bijvoorbeeld bij spreekkoren op de voetbalvelden, maar ook bij het zingen en het bespelen van een instrument. Ik ben benieuwd naar die resultaten want die lijken me nogal relevant voor de orkesten en theaters.

Luna24 - 20 May 2020 07:18 PM

Er zit natuurlijk meer kracht achter de lucht en eventuele bijproducten die vrij komen met roepen en zingen.
Ik had er al over gelezen, omdat Rutte (dacht ik) zei dat dit ook een probleem voor kerkdiensten kon zijn.
Nog niet bedacht dat dit voor theater ook was.
Dat wordt wat…

De verspreiding van het virus door aerosolen heeft tot gevolg dat virusdeeltjes langer blijven zweven en dus de afstand van 1.5 m arbitrair wordt. Concreet bewijs is er nog niet echt dan wel nog niet veel en overtuigend, maar er zijn wel aanwijzingen dat deze verspreidingsroute niet mag worden uitgesloten.  Ik denk bijvoorbeeld aan de besmetting van het koor dat op 8 maart de Johannes Passion in Amsterdam zong. Met Johan Goossens, de Wie is de Mol - deelnemer die op de live finale verstek moest laten gaan. 80% van de koorleden werd uiteindelijk besmet. Als dat allemaal één op één had moeten gaan (omdat mensen binnen 1.5 m van elkaar stonden) was dat zo snel niet gebeurd (omdat er tijd zit tussen zelf besmet worden en het virus kunnen doorgeven). Overigens is dat niet allemaal op de avond van de uitvoering gebeurd, maar juist in de repetities in de loop van de week ervoor.

De premiere van Hello Dolly was in hetzelfde weekend - voor zover mij bekend geen bron van besmetting.

Vandaag is bekend geworden door een juridische zaak die is aangespannen door een sportschool (BigGym) dat verspreiding door aerosolen een belemmering vormt om weer open te gaan: “De Staat zegt dat de afstand niet de doorslag geeft,maar het risico op verspreiding via aerosolen, druppeltjes in de lucht”. Daarin wordt wat stelliger een standpunt ingenomen dat door het RIVM nog niet is onderschreven.  Wellicht is dit ook de belangrijkste route voor de zovele gevallen van corona in verpleegtehuizen. Daarbij speelt ook mee - anders dan bij andere besmettingen - dat hoe meer virus je binnen krijgt, hoe zieker je kan worden. 

Er zijn in de wereld een aantal mensen die voor deze route aandacht vragen.

Als verspreiding door aerosolen belangrijk is kan dat ook voor theaters en bioscopen gevolgen hebben. In de theaterzaal zit je zo’n 2 à 3 uur en kan je dus voor een paar uur worden blootgesteld aan met virus verontreinigde lucht. Wat daarbij het risico vermindert is een goede ventilatie. Grote en gemoderniseerde theaters zullen daar geen probleem mee hebben. De kleinere, zoals misschien het Polanentheater, waar die leuke benefiet voor werd georganiseerd,  zullen daar meer problemen mee kunnen hebben. (MIsschien hebben zij de ventilatie goed op orde, dat weet ik niet).

Openlucht voorstellingen zouden juist goed kunnen!

Ongetwijfeld zal over de rol van aerosolen in de komende tijd meer duidelijk worden en wellicht leiden tot nieuw beleid.

[ Gewijzigd: 20 May 2020 09:58 PM by Hanstmf ]
  [ # 222 ] 22 May 2020 01:23 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Op https://vimeo.com/420260507/374485f1eb is een interview te bekijken over wat nu gevolgen zíjn voor theater.

  [ # 223 ] 22 May 2020 02:48 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

RooxLive, het evenementenbedrijf van Steven Roox, organiseert in juni en juli een viertal musicalconcerten in De Koepelgevangenis in Breda:

2 juni
RooxLive Musicalconcert Disney Classics
De mooiste liedjes uit de beroemde Disney-films.

16 juni
RooxLive Musicalconcert JukeBoxMusicals
Deze artiesten hebben het geschopt tot hun eigen musical!  (ABBA, Elvis Presley, Queen, Boney M, The Beach Boys, Billy Joel)

30 juni
RooxLive Musicalconcert MovieNight
De grootste hits uit monumentale musicalklassiekers (West Side Story, The Sound of Music, The Wizard of Oz. Grease.

​7 juli
RooxLive Musicalconcert MovieNight
De grootste hits uit monumentale musicalklassiekers (West Side Story, The Sound of Music, The Wizard of Oz, Grease)

Tickets: https://www.futuredomeevents.nl/rooxlive. De artiesten zijn geloof ik nog niet bekend.

  [ # 224 ] 22 May 2020 07:47 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Theo - 09 May 2020 11:41 AM

Een paar dagen Londen gaat ook lastig worden omdat Johnson vanaf begin juni aan alle reizigers die het Verenigd Koninkrijk betreden 14 dagen zelf-isolatie verplicht stelt.

Vandaag is bekend gemaakt dat de quarantainemaatregelen ingaan op 8 juni en iedere drie weken opnieuw worden beoordeeld.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 225 ] 24 May 2020 06:33 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik laveer steeds meer op het randje van ‘wat een gedoe…’
Eerst de sportscholen, nu alle evenementen waarbij er eventueel geroepen en gezongen kan worden.
Het begint me nu steeds meer op een onevenredige inperking van vrijheden te lijken.
Hier zijn we voorlopig niet vanaf.
Wat me vooral verbaast, is dat er tot op heden altijd risico’s genomen zijn met de gezondheid van leefomgeving en mensheid die voor een aantal groepen onacceptabel waren, maar gewoon werden doorgezet om economische redenen dan wel gebrek aan bewijs dat het schadelijk was (lees: de komst van de biomassacentrales en 5G).
En nu wordt er ineens extreem voorzichtig en angstig gedaan, zo van ‘ja maar wat nou als…’ omdat er misschien wel een niet aangetoond risico op extra verspreiding van corona door middel van aerosolen kan bestaan.
Dat vind ik wel een beetje hypocriet.

Waarom dit trouwens ook voor bioscopen zou gelden, zoals ik uit de post van Hanstmf begrijp, ontgaat me trouwens even.
In een bioscoopzaal zit je doorgaans stil en het geluid wat via het scherm geproduceerd wordt is niet van invloed neem ik aan.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

‹ First  < 13 14 15 16 17 >  Last ›
15 of 27