Amélie
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Franse filmhit Amélie komt als musical naar Nederland

Producent Michiel Morssinkhof is verheugd te melden dat de Broadwayproductie Amélie de Musical naar Nederland komt. In seizoen 2021/2022 zal deze musical in de theaters te zien zijn. De musical is gebaseerd op de meest succesvolle Franse film allertijden: Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Het verhaal van de dromerige Amélie die anderen probeert liefde en vrolijkheid te brengen, met het mooie Montmartre in Parijs als achtergrond, werd wereldwijd direct omarmd door een miljoenenpubliek. De hoofdrol is weggelegd voor Christanne de Bruijn en de regie is in handen van Daniël Cohen. Amélie de Musical is met live muziek vanaf het najaar van 2021 te zien in de Nederlanse theaters.

De Nederlandse versie van Amélie de Musical wordt vertaald en geregisseerd door Daniël Cohen (Anastasia, Rent, Evita, Brugklas de Musical) en de hoofdrol is weggelegd voor Christanne de Bruijn. Zij speelde eerder in de musicals Wicked en Sister Act en de hoofdrol in de Nederlandse speelfilm De Dirigent.

Amélie de Musical was eerder een succes in New York (Broadway), London (West End), Tokyo en München. In Nederland wordt teen compleet nieuwe versie van de musical gemaakt, met inventieve vormgeving en acteurs die tevens muzikanten zijn. Ook de bekende filmmuziek van Yann Tiersen komt terug in de voorstelling. Amélie de Musical wordt geproduceerd door Morssinkhof Terra Theaterproducties.

Het verhaal
Amélie Poulain houdt zich al haar hele leven verborgen voor de buitenwereld. Als kind werd ze door haar ouders thuisgehouden van school en leefde ze in haar eigen fantasiewereld. Wanneer het eindelijk tijd is om haar huis te verlaten, leidt ze een rustig leventje als serveerster in Parijs. Tot ze door een bijzondere gebeurtenis ontdekt wat ze wil met haar leven: anderen helpen om liefde en geluk te vinden, op haar eigen unieke en betoverende manier. Dan wordt ze zelf verliefd en kan Amélie zich voor het eerst in haar leven niet meer verbergen. Een ontroerend sprookje van nu in de romantische stad Parijs, voor het eerst als musical.

Amélie de Musical, naar de bekende film Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain is met live muziek vanaf najaar 2021 te zien in de Nederlandse theaters.

Bron: Musicalsites

  [ # 1 ] 11 June 2020 07:15 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik ben dol op de film, dus ik ben wel nieuwsgierig naar deze voorstelling. Hopelijk kunnen ze de sfeer van Parijs ook goed overbrengen vanaf het podium.

Christanne vind ik ook een prima keuze!

  [ # 2 ] 11 June 2020 01:29 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Zo te zien gebruiken ze de recente Londense productie als basis. Iemand die gezien?

  [ # 3 ] 11 June 2020 03:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Amélie de Musical was eerder een succes in New York (Broadway), London (West End), Tokyo en München.

In Nederland wordt teen compleet nieuwe versie van de musical gemaakt, met inventieve vormgeving en acteurs die tevens muzikanten zijn.

Ik kan deze absoluut niet met elkaar rijmen. “Het was een succes maar we gaan het toch veranderen.” Hè?

Ik kijk er wel naar uit, heb de voorstelling in Londen gezien en dat was leuk en schattig, en tof dat de cast zelf de instrumenten bespeelt. Leuk dat ze Christanne hiervoor hebben weten te strikken.  😊

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 4 ] 11 June 2020 06:18 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

June - 11 June 2020 03:45 PM

Amélie de Musical was eerder een succes in New York (Broadway), London (West End), Tokyo en München.

In Nederland wordt teen compleet nieuwe versie van de musical gemaakt, met inventieve vormgeving en acteurs die tevens muzikanten zijn.

Ik kan deze absoluut niet met elkaar rijmen. “Het was een succes maar we gaan het toch veranderen.” Hè?

Ik kijk er wel naar uit, heb de voorstelling in Londen gezien en dat was leuk en schattig, en tof dat de cast zelf de instrumenten bespeelt. Leuk dat ze Christanne hiervoor hebben weten te strikken.  😊

Doet me denken aan een interview met Stanley Burleson over de eerste keer Beauty and the Beast in Nederland. “Ja, het staat al vijftien jaar succesvol op Broadway, maar we gaan het toch anders doen.” ;-)

Zoals ik het lees gaat het hier ook alleen om de vormgeving en niet het verhaal of de muziek.

  [ # 5 ] 11 June 2020 08:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

De vormgeving hoort wat mij betreft ook bij dat succes.  😉

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 6 ] 12 June 2020 01:20 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

In ieder geval weer ander nieuws dan verplaatsingen en afgelastingen. Ik ben benieuwd!

  [ # 7 ] 12 June 2020 06:54 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  297
Geregistreerd  2007-05-05

Deze voorstelling eind vorig jaar in London gezien. Sindsdien gebeten door de prachtige muziek. De manier waarop het verhaal gebracht wordt, is leuk! Acteurs die ook muzikanten zijn, is steeds een meerwaarde wat mij betreft. Ik ben blij dat dit naar Nederland komt. De iconische filmmuziek hoeft er voor mij niet bij, de score is perfect zoals die is.
Tot de voorstelling in Nederland is, draai ik alvast de CD van London grijs. (De CD van Broadway klinkt minder aantrekkelijk).

  [ # 8 ] 19 August 2021 06:34 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Volledige cast Amélie de Musical bekend
Voorproefje te zien op de Uitmarkt voor start nationale tournee in oktober

De hele cast van Amélie de Musical treedt voor het eerst op tijdens de Uitmarkt in Amsterdam met een medley uit de musical. Amélie de Musical is gebaseerd op de film Amélie, de meest succesvolle Franse film allertijden. De musical is vanaf oktober in heel Nederland te zien. De rol van Amélie wordt gespeeld door de Nederlandse actrice Christanne de Bruijn. Amélie de Musical wordt geproduceerd door Morssinkhof Terra Theaterproducties.

Bekendmaking cast
Naast Christanne zijn in de voorstelling te zien: Ger Otte (Ciske de Rat, The Little Mermaid), Christiaan Koetsier (Theater Terra, Soldaat van Oranje, War Horse), Anouk Snel (Theater Terra’s Peter Pan & Kikker), David Schwarz (Theater Rotterdam, Kwatta), Charlotte Boudry (100% COCO New York), Luka de Baets en Keije Schepers.

Uitmarkt 2021: Musical Awards, the Kick-off
Op 27, 28 en 29 augustus staat de 44ste editie van de Uitmarkt weer op haar vertrouwde stek op het Museumplein in Amsterdam.

Zondag 29 augustus staat in het teken van musicals. Volgend jaar worden tijdens het jubileumjaar voor de 20e keer de Musical Awards uitgereikt en als voorproefje worden er die avond alvast drie publieksprijzen uitgereikt. Daarnaast brengt de cast van Amélie de Musical tijdens ‘Musical Awards: The Kick-off’ een medley uit de musical Amélie.

Het verhaal van de musical
Amélie Poulain houdt zich al haar hele leven verborgen voor de buitenwereld. Als kind werd ze door haar ouders thuisgehouden van school en leefde ze in haar eigen fantasiewereld. Wanneer het eindelijk tijd is om haar huis te verlaten, leidt ze een rustig leventje als serveerster in Parijs. Tot ze door een bijzondere gebeurtenis ontdekt wat ze wil met haar leven: anderen helpen om liefde en geluk te vinden, op haar eigen unieke en betoverende manier. Dan wordt ze zelf verliefd en kan Amélie zich voor het eerst in haar leven niet meer verbergen. Een ontroerend sprookje van nu in de romantische stad Parijs, voor het eerst als musical.
Amélie de Musical, naar de bekende film Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain is met live muziek vanaf oktober 2021 te zien in de Nederlandse theaters. Voor meer informatie en kaartverkoop: http://www.ameliedemusical.nl.

  [ # 9 ] 01 September 2021 10:20 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2008-02-10

Ik geef toe dat ik de laatste maanden (of beter laatste twee jaar) mij minder met musicals heb beziggehouden. Ik was dan ook verrast dat ik zondagavond de promo van Amélie de musical zag. Eerlijk gezegd was mijn eerste reactie: Waarom? De film is voor mij persoonlijk de beste film ooit gemaakt (vooral vanwege de, in mij ogen perfecte combinate van de cinematografie en muziek) en om daar een musical van te maken lijkt mij onmogelijk. Echter, ik be nu al twee dagen wat meer over de musical aan het lezen en als het enigsins in de buurt komt van wat ik op internet van de Londense versie gezien maar vooral gehoord heb, dan ga ik er zeker heen. Ik ben nog wel erg sceptisch aangezien ik niet zie hoe de perfecte cinematografie op het toneel gebracht kan worden, maar dat risico neem ik dan maar. Zeker omdat Christanne wel de Amélie uitstraling heeft.

  [ # 10 ] 22 October 2021 12:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Lees Musicalworlds recensie en kijk de videoreportage op http://musicalworld.nl/artikel/amelie_artisticiteit_boven_emotie_starstarstar1_2.

  [ # 11 ] 26 October 2021 08:39 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2008-02-10

Frans - 22 October 2021 12:56 PM

Lees Musicalworlds recensie en kijk de videoreportage op http://musicalworld.nl/artikel/amelie_artisticiteit_boven_emotie_starstarstar1_2.

Bedankt voor je recensie. Ik begin te begrijpen waarom “Amélie” door het theater De Vest in Alkmaar als “muziektheater” wordt verkocht in plaats van “musical”. Ondanks dat het waarschijnlijk wat artistieker eens ga ik het toch maar proberen.

  [ # 12 ] 26 October 2021 08:58 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Vreemd, aangezien musical per definitie muziektheater is.

  [ # 13 ] 21 November 2021 10:42 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Gisteravond naar Amélie in Ssb De Harmonie Leeuwarden geweest.
Decor mooi gemaakt. Knap dat de spelers allemaal instrumenten bespelen.
Ook de poppen zijn erg mooi gemaakt en bespeeld.
Het verhaal moet je mijn inziens van houden.
Kortom allemaal erg artistiek, men wil veel.
Dan kom ik gelijk ook op mijn punt van kritiek. Ik vond het geluid van de personages zowel spraak als zingen muv Christanne als Amélie soms erg zacht, er niet bovenuit komen en hierdoor niet goed te verstaan en te volgen.
Dit is mijn inziens erg jammer want hierdoor vallen flarden weg.
Ligt niet aan de kwaliteit van de cast maar misschien kan de geluidstechnicus dit toch beter, luider afstellen? Geluid opschroeven en in verhouding.
Ik zat op rij 3 in de zaal en vielen hele flarden weg dus kan me voorstellen dat als je verder achterin zit dat dat drama is…
Al met al wel genoten van weer eens een avondje theater.Fijn dat dat mag!

  [ # 14 ] 25 December 2021 01:06 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Amelie in Chassé is definitief geannuleerd.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 15 ] 02 April 2022 04:13 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2008-02-10

Eergisteravond de voorstelling gezien in Alkmaar. Zoals ik eerder aangaf, de film is mijn lievelingsfilm en ik was nogal sceptisch over de meogelijkheden om van deze film een musical te maken. Echter, ik was aangenaam verrast. De musical volgt het verhaal van de film en de sfeer van de film wordt door de voorstelling goed benadert. De zang was misschien niet altijd even zuiver, maar ik heb zelden een voorstelling meegemaakt welke perfect was. De cast weet het “Amélie gevoel” goed over te brengen. Het mooie aan de voorstelling is misschien wel dat de nadruk op de gehele cast ligt en niet per sé op Amélie. De gehele cast is als samenhangend geheel perfect.

Wat ik wel opmerkte (en dat kwam vooral doordat ik in de pauze bekenden tegenkwam), is dat er weinig gebruik gemaakt is van de muziek uit de film. Voor mij was het geen bezwaar (ik had het zelfs nog niet opgemerkt) omdat, ondanks dat de muziek in de film de sfeer maakt in de filmversie, de muziekkeuze in de musical beter past bij dit medium. Wel zal het voor liefhebbers van de filmmuziek enigszins “wennen” zijn. Echter, waar muziek in de film een ondersteunende rol heeft, moet het bij een musical de sfeer juist bepalen (en zijn juist de beelden vaak ondersteunend). De voorstelling is, mijns inziens, hierin geslaagd, iets wat waarschijnlijk het moeilijkste van de musical is. Neemt niet weg dat waarschijnlijk niet iedereen mijn mening zal delen. Het is, net als de film, een aparte voorstelling. Je zal er van houden, of niet. Net als de film.

‹‹ Zorro in Concert!      Een leven samen ››