1 of 2 |  1 2 > 
Falsettos - Opus One
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

In oktober/november speelt Falsettos in het DeLaMar Theater.
Kaartverkoop is inmiddels begonnen.

OpusOne brengt in samenwerking met DeLaMar Theater vanaf eind oktober de Broadwaymusical Falsettos. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Brigitte Heitzer en William Spaaij die voor het eerst samen in een musical te zien zijn. De regie en vertaling zijn in handen van Koen van Dijk en Marco Braam heeft de muzikale leiding.

Producent Maarten Voogel is verheugd weer aan de slag te kunnen: “Nu de Coronamaatregelen steeds meer worden versoepeld en we in een 1,5 meter opstelling voor een groter publiek kunnen gaan spelen, biedt dat de mogelijkheid om weer volwaardige, nieuw gemaakte musicals te produceren. Met Falsettos hebben we weer een actuele en urgente musical die ons aanbod zo uniek maakt voor de Nederlandse markt”. Koen van Dijk zal de productie gaan regisseren. “Het onderwerp van de voorstelling spreekt op dit moment zeer tot de verbeelding. Falsettos speelt zich namelijk af in de jaren 80 toen de wereld werd opgeschrikt door een pandemie. Toen was het de mysterieuze, dodelijke ziekte Aids, maar we herkennen nu des te meer de angst en de onzekerheid van toen”, aldus van Dijk.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 1 ] 07 July 2020 01:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Wauw wat een goed nieuws. Prachtige voorstelling.

  [ # 2 ] 07 July 2020 02:24 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Heel tof! Heb wat beeldmateriaal van de meest recente Broadway-versie gezien en dat maakte erg nieuwsgierig. Ben benieuwd naar de invulling van de overige rollen!

  [ # 3 ] 07 July 2020 05:28 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

▪ William Spaaij
▪ Brigitte Heitzer
▪ Ad Knipsels
▪ Job Greuter
▪ Julia Herfst
▪ Joy Wielkens

Als je dan naar het origineel kijkt mist de rol van de tiener nog.

Falsettos is een musical die bestaat uit 2 aparte korte musicals. De eerste was March of the Falsettos uit 1981 en het vervolg Falsettoland uit 1990
Eigenlijk is het een drieluik want in 1979 was er het eerste deel genaamd In Trousers.
De laatste 2 werden met een pauze er in 1992 gespeeld als Falsettos. (Tijdens de workshop heette het nog Marvin 3)

Wat ik niet helemaal begrijp:
De laatste versie die ik op Broadway zag in 2016 duurde 2 uur en 25 minuten zonder pauze dus bijna 3 uur met pauze.
Als er 2 shows op één dag zijn die 3 uur na elkaar beginnen moet er wel flink in het stuk gesneden worden.
Of als ik de bezetting bekijk wordt alleen Falsettoland gespeeld. Die duurt ca. 70 min.
Het duurt nog erg lang maar leuk om er over te speculeren.

March of the Falsettos heeft ook een tijdje in het Betty Asfalt gestaan in 1990.
Met Edwin de Jongh, Brigitte Odet, Margot Giselle, Arnold Le Belle en Ruud Drupsteen ( wie kent ze nog)
Ad van Dijk zat aan de piano.
Groot deel van de cast en crew kenden elkaar van Les Miserables dat in die periode in Carré speelde.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 4 ] 07 July 2020 06:00 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

jasper050 - 07 July 2020 05:28 PM

▪ William Spaaij
▪ Brigitte Heitzer
▪ Ad Knipsels
▪ Job Greuter
▪ Julia Herfst
▪ Joy Wielkens

Ah, okay! Ik ken niet van alle acteurs de culturele/religieuze achtergrond dus vooralsnog geen oordeel, maar ik kan me wel herinneren dat er op de Engelse productie kritiek werd geleverd omdat er geen enkele Joodse acteur of creative aan verbonden was. Kan ik op zich wel begrijpen gezien de thema’s van het stuk, ben benieuwd hoe Koen van Dijk hiermee omgaat. Also, hij is wel fan van Ad Knippels of niet? 😂

  [ # 5 ] 08 July 2020 10:35 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

De keuze van Ad verbaasd me een beetje. Aangezien de rol normaal gecast wordt in dezelfde leeftijdscategorie als de andere rollen.
Het is de nieuwe vriend van de rol van Brigitte na haar scheiding met William. Dat zie ik toch nog niet helemaal voor me. 😁

  [ # 6 ] 08 July 2020 04:36 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ad en Brigitte schelen minder in leeftijd dan Stephanie J. Block en Brandon Uranowitz in de recente revival op Broadway.

Die revival is overigens te bekijken op BroadwayHD.

  [ # 7 ] 08 July 2020 05:11 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

jasper050 - 07 July 2020 05:28 PM

March of the Falsettos heeft ook een tijdje in het Betty Asfalt gestaan in 1990.
Met Edwin de Jongh, Brigitte Odet, Margot Giselle, Arnold Le Belle en Ruud Drupsteen ( wie kent ze nog)
Ad van Dijk zat aan de piano.
Groot deel van de cast en crew kenden elkaar van Les Miserables dat in die periode in Carré speelde.

Correctie: March of the Falsetto’s (1990) speelde vóór Les Misérables (1991). De cast kende elkaar van Cabaret, Barnum en het KBvV. Arnold Le Belle is zelfs pas in ‘91/‘92 bij Les Mis gekomen voor de verlenging. De productie die vanuit Les Misérables is ontstaan, was De Spooktrein (1997). Ook met deels dezelfde mensen.

Niet dat het er toe doet of dat het iemand interesseert. Maar ik spreidt mijn encyclopedische kennis over deze periode altijd graag tentoon. En die gelegenheid krijg ik niet vaak ;)

[ Gewijzigd: 08 July 2020 05:22 PM by S7rin ]
  [ # 8 ] 09 July 2020 10:03 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

martijn-j - 08 July 2020 04:36 PM

Ad en Brigitte schelen minder in leeftijd dan Stephanie J. Block en Brandon Uranowitz in de recente revival op Broadway.

Alleen wel de andere kant op. Brandon was jonger dan Stephanie.

  [ # 9 ] 09 July 2020 10:46 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

De website staat online: http://www.falsettos.nl

Speelduur is 90 minuten zonder pauze.
Voor Falsettos dus ca. 50 minuten te kort en voor Falsettoland 20 minuten te lang.
We wachten af :-)

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 10 ] 09 July 2020 12:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Luuk - 09 July 2020 10:03 AM
martijn-j - 08 July 2020 04:36 PM

Ad en Brigitte schelen minder in leeftijd dan Stephanie J. Block en Brandon Uranowitz in de recente revival op Broadway.

Alleen wel de andere kant op. Brandon was jonger dan Stephanie.

Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is.

  [ # 11 ] 09 July 2020 01:02 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Dat in mijn beleving, mede door de recente Broadway en West-end casting, het personage van Mendel jonger is of even oud als Marvin.

  [ # 12 ] 23 September 2020 07:35 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

OpusOne programmeert extra voorstellingen van Falsettos
Musical week langer in DeLaMar Theater te zien

Wegens grote belangstelling heeft producent OpusOne besloten extra voorstellingen van de musical Falsettos toe te voegen aan de speelperiode in DeLaMar Theater. Hierdoor is de musical met o.a. William Spaaij, Brigitte Heitzer en Joy Wielkens niet twee, maar drie weken te zien! “Het is fantastisch dat het publiek erop vertrouwt dat het theater een veilige omgeving is en dat we, nog voordat we beginnen met repeteren, al extra voorstellingen hebben kunnen inplannen”, aldus producent Maarten Voogel. Falsettos staat van 28 oktober t/m 15 november in de Wim Sonneveld zaal van DeLaMar Theater in Amsterdam.

OpusOne maakte begin juli bekend de musical Falsettos twee weken naar Amsterdam te brengen. De met vele awards bekroonde muzikale autobiografie van William Finn vertelt de belevenissen van Marvin en zijn uniek samengestelde gezin. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Brigitte Heitzer, William Spaaij en Job Greuter. Ook Joy Wielkens, Ad Knippels en Julia Herfst zijn in de voorstelling te zien.

De regie ligt in handen van Koen van Dijk. Samen met een vast team brengt OpusOne al jaren off-Broadway titels die keer op keer worden bekroond met Musical Awards. Falsettos is de opvolger van de musical Fun Home die vier Musical Awards, waaronder een voor Beste Musical, in ontvangst mocht nemen. Door het constant brengen van kwalitatief hoge producties is OpusOne vanaf januari 2021 opgenomen in de vierjarige subsidieregeling van Fonds Podiumkunsten.

Het verhaal
Falsettos vertelt het verhaal van een joodse ‘modern family’ in New York begin jaren 80. Marvin leeft onder één dak met zijn ex-vrouw Trina, zijn zoon Jason én zijn nieuwe vriend Whizzer. Marvin is als homo uit de kast gekomen, maar is bij zijn gezin gebleven. Als dan ook nog de nieuwe vriend van zijn ex-vrouw intrekt, leidt dat tot pijnlijk-komische confrontaties. Marvins zoon Jason besluit dan dat hij zijn Bar Mitswa niet wil vieren. Zeker niet wanneer Whizzer een vreemde ziekte krijgt die vooral homoseksuele mannen lijkt te treffen. Dan krijgt de viering van Jason’s volwassenwording alsnog een onverwachte wending.


Falsettos wordt gemaakt in nauwe samenwerking met DeLaMar Theater en wordt ondersteund door o.a. Fonds PodiumKunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds21 en Kickstart Cultuurfonds.

Kijk voor meer informatie en kaarten op http://www.falsettos.nl en www.delamar.nl.

  [ # 13 ] 24 October 2020 12:27 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Falsettos is verplaatst naar mei 2021.

  [ # 14 ] 24 April 2021 09:37 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Weet iemand of deze voorstelling nog wel doorgaat?
Op de site van DeLamar staat kaarten niet beschikbaar en bij Eventim staat er geannuleerd bij.
Ik snap dat de tijden onzeker zijn maar laat dan wel degene die kaarten hebben gekocht weten of de geplande voorstellingen niet doorgaan en of het geannuleerd wordt of verschoven naar een latere datum.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 15 ] 24 April 2021 02:55 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  144
Geregistreerd  2012-01-04

Ik begreep dat het wel de intentie is om door te schuiven, maar dat de agenda’s van verschillende castleden en DeLaMar het ingewikkeld maakt.

   Handtekening   

~

 1 2 > 
1 of 2