De theaters gaan weer open
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ruim een jaar geleden begon ik een topic met de vraag hoe we omgingen met de gesloten theaters. Misten we het? Gaven de vele streams voldoening? Was het ook wel lekker misschien om nergens heen te hoeven?

Nu gisteren is aangekondigd dat met ingang van volgende week de theaters weer voorzichtig opengaan wil ik de vraag omdraaien. Hoe gaan jullie ermee om dat er straks weer voorstellingen te bekijken zijn? Zie je er misschien tegenop? Hebben de gesloten theaters misschien gezorgd voor een hele andere hobby en heb je helemaal geen zin meer om naar het theater te gaan? Denken jullie dat er met toegangstesten gewerkt gaat worden of zal deze drempel nadelig zijn voor de kaartverkoop? Zal de theaterbeleving vanaf nu anders zijn nu we toch een beetje hebben kunnen wennen aan het streamen van voorstellingen en verwachten jullie dat in de toekomst deze streams ook zullen blijven?

Kortom: brand los.

  [ # 1 ] 29 May 2021 04:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Laat ik zelf maar beginnen. Ik heb het afgelopen jaar theater soms heel erg gemist en soms ook helemaal niet. Toen in de zomer de theaters even open konden heb ik niets gezien. Ik voelde me daar toch niet helemaal lekker bij. Ik heb wel heel veel digitaal gezien, want misschien ook maakte dat ik het minder miste. Ik was ergens ook wel blij dat we hierdoor producties hebben gezien die anders waarschijnlijk nooit naar Nederland zouden komen. Er zaten wat mij betreft dus ook zeker positieve kanten aan. Ook heeft bijvoorbeeld cabaretier Micha Wertheim een fantastische voorstelling gemaakt speciaal voor dit medium. Een voorstelling die in het theater nooit gekund had. Dus het zorgde ook voor veel creativiteit waar ik van genoot. Verder heb ik mooie ponscasts ontdekt en ik ben eindelijk eens begonnen om me goed te verdiepen in het werk van Stephen Sondheim. Dat stond als zo lang op het programma maar ik vond de tijd er maar niet voor.

Door Op zoek naar Maria begon mijn honger naar live theater eigenlijk weer op te spelen. Ik werd zowaar enthousiast om toch de zoveelste revival van The Sound of Music te zien. Niet vanwege die voorstelling, maar gewoon om weer iets te zien. Ik kreeg zelfs interesse in Zodiac. Een voorstelling die ik onder andere omstandigheden waarschijnlijk niet zou bezoeken.

Of theaters met toegangstesten gaan werken vind ik lastig te voorspellen. Ik kan me zeker voorstellen dat dit een extra drempel opwerkt en dat dit nadelig is voor de verkoop. Maar steeds meer mensen zijn gevaccineerd en dan hoef je dus niet het gedoe om eerst een test te doen, dus misschien valt het ook allemaal wel mee. Ik kan me wel voorstellen dat theater het eerder invoeren dan bijvoorbeeld de horeca of bioscopen, wat vaak toch een spontaner bezoek betreft.

En dan de vraag of die streams zullen blijven. Ik verwacht het eigenlijk wel. De laatste jaren kwam het ook steeds vaker voor dat voorstelling in de bioscoop te zien waren en ik denk dat deze ontwikkeling gezien de omstandigheden zeker in een sneltreinvaart terecht is gekomen. ITA heeft aangegeven dat ze door zullen gaan met live streams en het National Theatre in Londen heeft inmiddels een eigen site waar hun voorstellingen te zien zullen zijn. Stage Memories van Stage Entertainment lijkt wel een stille dood gestorven te zijn. Het bestaat nog wel, maar er gebeurt niet echt iets.

  [ # 2 ] 31 May 2021 10:17 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  294
Geregistreerd  2007-05-03

Omdat theater zowel mijn werk als mijn hobby omvat heb ik het zo ontzettend gemist, dus ik kan niet wachten om weer iets te gaan zien of te gaan repeteren voor een nieuw stuk.

Er staan nog meerdere kaartjes in de wacht, maar ik moet zeggen dat ik het testen niet zie zitten. En dat is dan voornamelijk van een werk oogpunt gezien. Ik heb echt geen zin om iedere dag dat ik een voorstelling werk te moeten gaan testen.
Het is ook echt wel een belasting op de dag, want je moet eerst naar de locatie waar de testen worden gedaan.
Gelukkig zit ik zelf al wat verder in het vaccinatie traject. De eerste zit er al in.

Ben blij dat wij als theater vooralsnog hebben besloten om niet te gaan werken met testen, maar het scheelt ook dat wij een zaal voor meer dan 1000 hebben, waar dus nu 250 zonder testen in mogen. Dat is nog best leuk. Ik kan me voorstellen als je alleen kleinere zalen hebt dat het wel loont om te gaan testen.

maar uiteindelijk hoop ik gewoon dat veel mensen zich laten vaccineren zodat we dit allemaal achter ons kunnen laten en weer kunnen werken en genieten van het prachtige dat is theater.

  [ # 3 ] 01 June 2021 01:38 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Ik ben blij dat de theaters weer open gaan. Zou voor de lockdown ook nog naar Londen.
Doordat ik in de zorg werk ben ik al gevaccineerd (jaja wel AstraZeneca) ik ben daarom ook niet bereid voor ieder wissewasje mij nog te laten testen als er een evenement is. Anders zie ik het nut van vaccineren nog niet…

  [ # 4 ] 06 June 2021 10:57 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

De laatste voorstelling die ik zag was ‘Lazarus’ op 5 januari 2020 en dat voelt als een eeuwigheid geleden. Ik heb theater bij vlagen zeker gemist, het is toch een soort balsem voor je ziel. Maar als je het in perspectief plaatst bij de ellende waar heel veel mensen het afgelopen jaar mee te maken hebben gehad, is het allemaal niet zo heel belangrijk meer. Net als velen heb ik veel streams bekeken, al heb ik dat nu wel een beetje gehad, het voelt voor mij toch teveel als surrogaat voor de werkelijke beleving die je in het theater hebt.

Ik ben zeker blij voor de theaters dat ze weer beperkt open kunnen. Ik heb eerlijk gezegd nog niets geboekt, ook omdat ik geen zin heb in ‘gedoe’ rondom een theaterbezoek in de zin van sneltesten en social distancing in de zalen. Ik wacht gewoon even tot we weer zonder beperkingen de theaters in kunnen, al zal het wel vreemd voelen om omringd te zijn door compleet vreemden op zo’n korte afstand.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl