3 of 3 |  < 1 2 3
Wicked Hamburg
  [ # 31 ] 05 June 2021 07:33 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  56
Geregistreerd  2012-07-23

Na van de eerste schrik bekomen te zijn lijkt het mij dus interessant om te achterhalen wat de originele Wicked kost (hoeveel miljoen?) en deze versie. Daarbij vraag ik mij al tijden af of een beperkter budget ook moet zorgen voor een goedkoop ogende uitstraling. Uiteraard is dit subjectief, maar ik heb het idee dat we het daar wel over eens zijn. ;)
Ik hoop natuurlijk heel erg dat het straks mee gaat vallen, maar aan de andere kant; het was een persmoment en ze toonden ons de drie vervangers voor de iconische kostuums voor de leads en One Short Day; een nummer waar normaal gezien wordt uitgepakt. Dit belooft niet veel goeds vrees ik.

  [ # 32 ] 06 June 2021 09:41 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  198
Geregistreerd  2008-07-19

Het is een beetje Wicked meets Mamma Mia. Het doet me denken aan Een offensief dit blacklight effect.

Op de reportage op de onderstaande link zie je net wat meer van de scene.

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/coronavirus/Musicals-in-Hamburg-Proben-fuer-Wicked-laufen,wicked104.html

  [ # 33 ] 06 June 2021 10:31 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ben ook niet direct enthousiast ... Ze lijken bij deze nieuwe versie van ‘Wicked’  voor minimalistisch futuristisch te gaan, hetgeen in compleet contrast staat met de oorspronkelijke versie die voor mij bijna meer Victoriaans voelt. Het design van ‘Wicked’ vind ik altijd één van de sterke punten van deze musical en het nieuwe ontwerp versterkt voor mij zeker niet het warme gevoel wat ik bij deze voorstelling heb.

Ik had me nog niet in deze versie verdiept maar de creatives zijn toch niet de minste. Set designer Jon Bausor ontwierp onder andere de sets voor ‘Bat Out Of Hell’ en ‘The Grinning Man’ en werkte, net als kostuumontwerper Moritz Junge, voor vele internationaal gerenommeerde gezelschappen in de wereld van theater, ballet en opera. Ook regisseur Lindsay Posner heeft een indrukwekkend CV waaronder wat musical betreft, de revivals van ‘Fiddler On The Roof’ en ‘Carousel’ destijds in het Savoy Theatre.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 34 ] 06 June 2021 01:25 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Vreselijk! Het ziet er zo ontzettend goedkoop uit. Zelfs met een kleiner budget kan je wat mooiers dan dit maken.
En de belichting voor Emerald City is super blauw? Uuh… verkeerde wereld?!

  [ # 35 ] 08 June 2021 04:35 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  223
Geregistreerd  2008-02-19

TheWickedLion - 04 June 2021 08:55 AM

Volledig mee eens! Wicked is tijdloos, net als the Phantom of Les Mis, voor mij kan je dat soort shows niet echt vermaken naar deze tijd!

Een vriendin herinnerde me er aan dat je natuurlijk ook The Wiz hebt (de film dan), waarin de wereld van Oz ook gemoderniseerd werd. Dus het is in principe niet iets nieuws om Oz te moderniseren. Maar de muziek van het desbetreffende project is dan ook wel belangrijk. The Wiz heeft al vrij ‘moderne’ muziek, echt Motown liedjes. Dan is een modernere setting niet zo heel gek. Wicked is dan toch meer een ‘klassieke’ musical met klassiekere ‘musical’ liedjes.

Ik las een tijdje geleden een oud interview met Susan Hilferty, die de kostuums ontworpen heeft voor de originele productie en zij gaf aan dat haar uitgangspunt in principe was dat Oz in 1900 (toen het oorspronkelijke boek geschreven werd) soort van ‘afgetakt’ is van onze wereld en dus na 1900 hun eigen mode verder is gaan ontwikkelen. Wat we in de show zien is hoe dat eruit zou moeten zien. Dat vond ik echt een erg gave gedachte en veel diepzinniger dan de ontwerper van deze nieuwe versie lijkt te hebben (al kan ik dat natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen).

Ik vind de verschillende kostuums die we hebben gezien ook niet heel consistent qua ontwerp. De kleding die de personages dragen tijdens One Short Day is super modern en van deze tijd, maar bijvoorbeeld de jurk die Glinda draagt als ze ‘Glinda the Good’ is, is dan weer onwijs fantasy. Niet dat ik Glinda in een soort moderne outfit had willen zien in die bubbel, maar heel consequent voelt het niet aan.

Maar goed, ik wacht af tot ik meer heb gezien voordat ik de productie helemaal afschrijf. Deze first look is alleen niet heel positief, bij vrijwel niemand.

   Handtekening   

‘The hardest thing in this world is to live in it. Be brave. Live.’

  [ # 36 ] 08 July 2021 08:18 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2020-04-27

https://youtu.be/IZFFLiPWSQ4

De eerste trailer is gelanceerd! Ik begin stiekem al iets positiever te worden. Sommige keuzes vind ik minder (kleur groen van Elphaba, schooluniformen). Misschien toch eens een kijkje nemen in Hamburg?

  [ # 37 ] 09 July 2021 01:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Die stof (super organza) is sinds Cinderella (Disney)/Cursed Child best populair geworden en geeft wel een gaaf effect als Elphie vliegt, als een soort van rook. De sets zien er op momenten wel echt gaaf uit. Helaas past een deel van de kostuums gewoon totaal niet in het beeld. Vond ook wel gaaf om Elphie binnen te zien vliegen bij Nessa.

  [ # 38 ] 26 October 2021 08:01 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2018-01-27

Afgelopen week afgereisd naar Hamburg om Wicked te zien. Na de show 3x in Londen te hebben gezien was ik enorm benieuwd naar deze ‘vernieuwde’ versie, maar om eerlijk te zijn was ik enorm teleurgesteld. De show is helemaal naar nu gehaald, maar ik vind dat eigenlijk bij Wicked niet goed passen. Wat ik juist zo mooi vind aan de originele versie is dat je eigenlijk niet goed weet in welke tijd het verhaal zich afspeelt wat het, in mijn ogen, juist zo magisch en onbereikbaar maakt. Hierdoor was voor mij in deze versie in Hamburg de magie een beetje weg. Spoiler: Bij ‘No one mourns the wicked’ het ensemble ronde cirkels, wat in mijn ogen een mobieltje moest voorstellen, gebruikte om ‘foto’s’ te maken van Glinda, en zo zijn er nog een heleboel dingen wat de show naar het nu zou moeten halen.

Ik had de volledige first cast (Jeannine als Glinda, Vajén als Elphaba & Naidjim als Fiyero). Jeannine is een enorm leuke verschijning als Glinda en haar ‘Popular’ was hilarisch! Naidjim heeft mij enorm verrast met zijn vertolking van Fiyero! Van tevoren was ik enorm bang dat hij zijn uithalen niet zou halen, Ik was namelijk vocaal niet echt onder de indruk toen ik hem als Lola & Simba zag, maar in deze show dat viel reuze mee! En dan Vajén: Na haar gezien te hebben als Lauren in Kinky boots en Gloria in On your feet was ik erg benieuwd naar haar als Elphaba. Vajén heeft mij niet teleurgesteld: ze is gewoon enorm sterk en heb er niets op haar aan te merken.

Over het algemeen zag het er gewoon goedkoop uit (Elphaba hing gewoon met 2 touwtjes die je zag hangen in de lucht) en ik hoop echt dat ze de moeite besparen om hem naar Nederland te halen.

Hopelijk kan ik deze Wicked-kater gauw weer wegspoelen met de versie in Londen. Het ligt niet aan de talentvolle cast maar wel aan de goedkope staging, en door het verhaal naar de werkelijkheid te halen was dit een enorme domper.

   Handtekening   

No good deed goes unpunished…

  [ # 39 ] 27 October 2021 09:03 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Wat ik zo jammer vind in deze productie is dat het tofste effect zo subtiel is gedaan, dat 95% van het publiek het niet eens waarneemt. Misschien zelfs wel meer,want van alle mensen die ik ken die de voorstelling hebben gezien heeft niemand gezien wat er áchter Elphaba gebeurt tijdens Defying Gravity.

  [ # 40 ] 27 October 2021 11:47 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  483
Geregistreerd  2011-09-14

Oh, dan behoor ik tot die 95% denk ik, haha. Ben wel benieuwd (stuur desnoods maar in pb).

Ik zag de voorstelling op 3 september en moet zeggen dat ik het eigenlijk wel verfrissend vond, zo’n nieuwe versie. Musical is zo ongeveer het enige theatergenre waarin nog regelmatig voorstellingen ‘vastliggen’ voor een heel aantal jaar, en waardoor er eigenlijk geen ruimte is voor een andere interpretatie van het script. Ik vond het ergens dus wel verfrissend dat er na 18 jaar de originele versie een keer opnieuw is gekeken naar het materiaal, en er een andere invalshoek is gekozen.

Als je de voorstelling ingaat met het idee: ‘ik ga eens even vergelijken’, dan valt het sowieso tegen. Want uit eigen ervaring: ik heb het origineel 3x gezien, dus dat is ‘zoals het hoort’. Dan is een nieuwe, andere versie sowieso wennen en staat deze met 1-0 achter.

Ik had me dan ook voorgenomen om er met open blik in te gaan. En vanuit het frame dat de makers hebben gekozen, vond ik het eigenlijk een prima versie, met nieuwe vormgeving en arrangementen die daar goed bij aansluiten. Ja, sommige effecten zijn misschien minder spectaculair dan het origineel, maar daarentegen wel passend bij de nieuwe invalshoek (bv. de aankomst van Galinda, of het hoofd van The Wizard). En Defying Gravity heeft nog best een toffe twist aan het eind, die ikzelf niet zag aankomen. Op andere punten vond ik de effecten juist weer toffer.

Kortom: vergelijken doe je onbewust toch wel, maar als je probeert er open in te gaan, is het nog steeds een sterke voorstelling naar mijn mening (ook door de goede cast en het sterke script/score).

 < 1 2 3
3 of 3
‹‹ Hello Dolly! - West End      Frozen Hamburg ››