Oh, dan behoor ik tot die 95% denk ik, haha. Ben wel benieuwd (stuur desnoods maar in pb).
Ik zag de voorstelling op 3 september en moet zeggen dat ik het eigenlijk wel verfrissend vond, zo’n nieuwe versie. Musical is zo ongeveer het enige theatergenre waarin nog regelmatig voorstellingen ‘vastliggen’ voor een heel aantal jaar, en waardoor er eigenlijk geen ruimte is voor een andere interpretatie van het script. Ik vond het ergens dus wel verfrissend dat er na 18 jaar de originele versie een keer opnieuw is gekeken naar het materiaal, en er een andere invalshoek is gekozen.
Als je de voorstelling ingaat met het idee: ‘ik ga eens even vergelijken’, dan valt het sowieso tegen. Want uit eigen ervaring: ik heb het origineel 3x gezien, dus dat is ‘zoals het hoort’. Dan is een nieuwe, andere versie sowieso wennen en staat deze met 1-0 achter.
Ik had me dan ook voorgenomen om er met open blik in te gaan. En vanuit het frame dat de makers hebben gekozen, vond ik het eigenlijk een prima versie, met nieuwe vormgeving en arrangementen die daar goed bij aansluiten. Ja, sommige effecten zijn misschien minder spectaculair dan het origineel, maar daarentegen wel passend bij de nieuwe invalshoek (bv. de aankomst van Galinda, of het hoofd van The Wizard). En Defying Gravity heeft nog best een toffe twist aan het eind, die ikzelf niet zag aankomen. Op andere punten vond ik de effecten juist weer toffer.
Kortom: vergelijken doe je onbewust toch wel, maar als je probeert er open in te gaan, is het nog steeds een sterke voorstelling naar mijn mening (ook door de goede cast en het sterke script/score).