Ik denk eerder dat het op 3 dingen hangt:
1. Opus One heeft een naam opgebouwd. De kans is groter dat mensen bij een producent boeken waarvan ze de naam kennen.
2. Als je een beschrijving van deze 2 voorstellingen in een theater programma naast elkaar legt, kan ik me wel voorstellen dat Fun Home meer aansprak dan Company.
3. Fun Home had maar 2 weken theaters te vullen.
Leg daarnaast dan Fun Home een goede pitch had met Pride Amsterdam.. ITA had de musical direct gebracht naar de doelgroep die waarschijnlijk het meest interesse had en vandaar uit kon de bal gaan rollen naar andere doelgroepen.
Hilarische hellevaart
Op zijn vijftigste verjaardag lijkt er iets te missen in het leven van Robert. Hij is charmant, sexy, succesvol; mannen willen hem zijn, vrouwen willen hem hebben. Toch is Robert - Bobby voor vrienden - nog steeds single. Vrienden trouwen en scheiden, hebben relaties en kinderen, staan vol in het leven, maar Robert blijft toeschouwer en vraagt zich af: heb ik een ander nodig om mezelf te zijn? En wie às de Robert op die selfies eigenlijk?
Zijn bruisende verjaardagsfeest wordt een hilarische hellevaart langs lust, jaloezie, trouw, wrok, hartstocht, likes/dislikes en ander relatieleed. Wie kan Robert redden nu een complete meltdown dreigt?
Geen vaste verhaallijn
Wat COMPANY als musical uniek maakt, is dat er geen vaste verhaallijn wordt gevolgd. We zien diverse scènes die op een of andere manier gelinkt zijn aan Bobby’s 35ste verjaardag. COMPANY is een bitterzoete musicalcomedy met tekst en muziek van Stephen Sondheim. De originele productie was genomineerd voor veertien Tony Awards en won er uiteindelijk zes.
Fun Home is een autobiografische Off-Broadwaymusical, gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Alison Bechdel. Het verhaal gaat over Alison die worstelt met de complexe relatie met haar overleden vader. Het speelt zich af in het hedendaagse Pennsylvania met flashbacks naar het recente verleden. Alison had altijd al een moeizame relatie met haar vader, maar die relatie verslechtert wanneer zij ontdekt dat zij lesbisch is. Ze stuit op vele vormen van onbegrip, in het bijzonder bij hem. Langzaamaan ontdekt Alison waarom hij zo reageert.
De rol van hoofdpersoon Alison wordt vervuld door Renée van Wegberg, die we onder andere kennen van haar rol als Liesbeth List in Liesbeth List, de musical. De regie is in handen van Koen van Dijk (o.a. The Color Purple, The Bridges of Madison County, Kiss of the Spider Woman).