Before After
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Theater-startup maakt nieuwe musical Before after

De culturele sector is zwaar getroffen door Covid-19. Toch zijn er creatives die het heft in eigen handen nemen en denken aan een toekomst vol cultuur. Oatmilk studio, opgericht door producent Niels van Doormalen, maakt nieuwe relevante musicals met jonge creatives.  Vanaf november 2022 is de nieuwe musical Before After te zien in het hele land. “Een innemende musical die een breed publiek aanspreekt, met ruimte voor artistiek experiment. De voorstelling gaat over jonge dertigers, een generatie die het niet makkelijk heeft.” Dankzij het vertrouwen in deze startup van Ruud de Graaf en Impact Entertainment wordt Before After vanaf november 2022 verwacht in de theaters. 

Het verhaal
Wanneer Ami en Ben elkaar op een heuvel tegenkomen, herkent zij hem gelijk als haar grote liefde die plots verdween. Hij herkent haar niet. Sterker nog, hij herinnert zich niets meer van voor zijn auto-ongeluk. Niet eens wie hij was. Before After springt heen en weer tussen nu en toen – wat ging er mis tussen hen? En wat als je een tweede kans krijgt? Kun je werkelijk opnieuw beginnen? Before After is een intieme voorstelling vol meeslepende ballads over liefde, identiteit en het doorbreken van patronen. Before After is een hedendaagse musical met invloeden uit singer-song writer materiaal, musical, pop en akoestische folk.

Ontwikkeling
Before After beleeft in november 2022 haar wereldpremière in Nederland. De musical is geschreven door Stuart M. Price (concept, compositie en liedteksten) en Timothy Knapman (script en was tijdens de pandemie als lezing te zien met West End sterren Rosalie Craig en Hadley Fraser. Deze lezing werd genomineerd met een Off-West End award voor beste live-stream musical. Uniek is dat Oatmilk studio de deelnemingsrechten in de productie heeft verworven. Dit houdt in dat in co-creatie met het Britse team het script en de compositie verder worden ontwikkeld. Voor de regie is het jonge Nederlandse talent Loek de Bakker aangetrokken. De Bakker studeerde in 2016 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht en is nu werkzaam voor onder anderen Toneelschuur Producties en NTJong. In zijn voorstellingen creëert Loek hyper-esthetische werelden waarin personages op zoek zijn naar houvast, erkenning en verbinding. Met veel compassie en humor onderzoekt hij hoe we worden wie we zijn en hoe we ons verhouden tot de ander. De artistieke visie van Loek is de visie die wereldwijd te zien is als deze musical een internationaal leven krijgt. De Bakker maakt met deze voorstelling zijn debuut als musicalregisseur.

Oatmilk studio
Start-up Oatmilk studio is opgericht door producent Niels van Doormalen, die eerder met steun van de Van den Ende Foundation en een crowdfunding als eerste Nederlander de master ‘Producing for Musicaltheatre’ volgde in Londen. “Toen ik een jonge millenial een koffie havermelk zag drinken in een koffietentje in Londen, wist ik het: Oatmilk is de naam van dit nieuwe musicalinitiatief. De naam zegt iets over onze thema’s, onze makers en het publiek. We maken nieuwe musicals over thema’s die nu relevant zijn voor jongeren, we werken met jonge creatieven en we willen ook graag een jonger publiek aanspreken”, aldus Niels van Doormalen. Niels werkt samen met een bestuur van ervaren professionals. Als duurzaamheidspartners zijn Moyee Coffee en Oatly aangetrokken. Met Oatmilk zeg je I care, ga je voor een duurzaam alternatief. “Belangrijk vinden we, nu we op een kantelpunt staan in de manier waarop we naar de wereld kijken”. Oatmilk werkt met de samenwerkende podia uit de Brainportregio en met broedplaats PLAN-B in Eindhoven.

Praktische informatie
Before After is vanaf najaar 2022 te zien in het theater. De cast wordt dit najaar bekend gemaakt.

Concept, compositie en liedteksten: Stuart M. Price
Script: Timothy Knapman
Regie: Loek de Bakker
Muzikale leiding: Neil Foreman
Producent: Niels van Doormalen

Website producent: https://oatmilk.nl

Ik vind het vooral interessant dat deze productie zijn oorsprong vindt bij creatives. martijn-j refereerde er in een ander topic ook al aan: in Nederland ligt het initiatief voor nieuwe producties meestal bij producenten.

  [ # 1 ] 14 May 2021 07:21 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Na Aida 2 mogen we ons nu ook opmaken voor Last 5 Years 2?

  [ # 2 ] 15 May 2021 03:16 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

En eerder hadden we ook al Les Misérables 2 (Het Pauperparadijs). Het is duidelijk een trend.

Maar ook al is de kern van een verhaal misschien niet helemaal nieuw, door een originele aanpak en nieuwe interessante muziek kan het alsnog een boeiende voorstelling worden.

Dat vind ik in potentie dan interessanter dan wat je bijvoorbeeld bij een jukeboxmusical krijgt: Een weliswaar nieuw, maar meestal geforceerd en gemankeerd verhaal rondom bestaande en dus totaal niet verrassende muziek.

  [ # 3 ] 11 September 2021 04:29 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Desi van Doeveren en Coen Bril spelen hoofdrol in nieuwe Brits-Nederlandse musical Before After



Musical startup Oatmilk studio brengt de musical Before After vanaf november 2022 in de Nederlandse theaters. De nieuwe musical won gedurende het ontwikkelproces de award voor Beste Livestream, opgenomen op het Londense Off-West End, tijdens de lockdown. “We zijn nu de laatste zaken met betrekking tot het script aan het ontwikkelen en we zijn heel blij dat deze musical haar wereldpremière in Nederland beleeft, in een regie van Loek de Bakker”, laat scriptschrijver Stuart Matthew Price weten. De hoofdrollen worden vertolkt door Coen Bril (Ben) en Desi van Doeveren (Ami).

Het verhaal
Wanneer Ami en Ben elkaar tegenkomen op een prachtige heuvel, herkent zij hem gelijk als haar grote liefde die plots verdween. Hij herkent haar niet. Sterker nog, hij herinnert zich niets meer van voor zijn auto-ongeluk. Niet eens wie hij was. Before After springt heen en weer tussen nu en toen – wat ging er mis tussen hen? En wat als je een tweede kans krijgt? Kun je werkelijk opnieuw beginnen? Before After is een intieme musical vol meeslepende ballads over liefde, identiteit en het doorbreken van patronen. Before After is een hedendaagse musical met muzikale invloeden uit de musical, singer-song writer, pop en akoestische folk.

Aanstormend talent
Twee aanstormende talenten van naam nemen de rollen op zich. Coen Bril studeerde af aan de Amsterdamse Toneel&Kleinkunstacademie; en was eerder te zien in de films De Slag om de Schelde en De Oost. Binnenkort is Coen te zien in de buitenlandse Netflix Original serie Into the night. Met Before After maakt hij zijn musicaldebuut. Desi van Doeveren studeerde cum laude af aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten en was daarna o.a. te zien in Alex Klaassen Revue Showponies. Momenteel is Van Doeveren te zien in de musical Diana & Zonen. Desi was een jaar lang presentatrice van het Youtubekanaal Frischicks van Coca-Cola.
Before After is vanaf november 2022 in de Nederlandse theaters. Meer informatie op http://www.oatmilk.nl

  [ # 4 ] 16 December 2022 10:48 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Vanavond naar deze voorstelling gaan kijken, in Roosendaal. Ik had er nog weinig buzz over gehoord dus dacht dat het misschien een idee was de recensies op te zoeken. Ik had geen idee dat de kritiek zo slecht waren. De online concertante versie met Rosalie Craig had me enorm positief verrast. Dus traag en saai? Dat vond ik raar.

Ik had al wel gezien dat ze met doeken werkten, dat leek me een beetje arty farty en moeilijk doen, maar werkte voor mij juist heel goed (afgezien van één ophangpunt, die had zich al vanaf moment één vastgedraaid waardoor deze halverwege losgewrongen moest worden - showstop dus, maar heel vlot opgelost door de techniek).

Gelukkig nergens moment gelaten voor het publiek om te klappen, je krijgt dan toch vaak beleefdheidsapplaus. Helaas was er vanavond nauwelijks publiek (misschien een man of vijftig?), waardoor het gezelschap eigenlijk ook niet het verdiende slotapplaus kreeg. Goed gespeeld en niks saai, wat mij betreft.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”