2 of 2 |  < 1 2
MediaLane brengt musical 40-45 naar Nederland
  [ # 16 ] 18 May 2021 03:27 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Ik heb normaal een hekel eraan als recensenten bij een feel-good voorstelling zich afvragen: wat is urgentie van het brengen van dit stuk? Maar bij een voorstelling als deze (geen fee good maar historisch drama) ga ik de vraag toch stellen:

Wat is de noodzaak van het brengen van deze show?

Men heeft dus in België jaren geleden bedacht dat men een Vlaams antwoord wilde hebben op ‘Soldaat van Oranje’. Dat is gelukt met 14-18 de musical. Het vervolg daarop was deze voorstelling: 40-45. Veel meer dan Soldaat van Oranje is dit een familieverhaal, maar bovenal verteld vanuit Belgisch perspectief, met historische gebeurtenissen die in België hebben plaatsgevonden. Het XXe Konvooi, Cinéma Rex en het Belgische Verzet en collaboratie zijn belangrijke elementen voor het verhaal.

En nu wilt men juist dit verhaal naar Nederland brengen?  De producent snapt al dat de gemiddelde Nederlanders niet per sé zitten te wachten op een Vlaams verhaal, dus wordt de boel vernederlandst. Dan krijg je een ‘gezinsverhaal’-variant op Soldaat van Oranje, qua historische gebeurtenissen. Wáárom? Hoeveel oorlogsmusicals hebben we hier al? En daarnaast; je kunt (kon) de voorstelling live beleven in een taal die door Nederlanders heel goed wordt verstaan. Het stuk is ook op DVD uitgebracht (voor Hugo de Jonge ook handig, trouwens, dan hoeft het theater niet open ;-).

En dat alles terwijl ‘Soldaat van Oranje’ zeer waarschijnlijk gewoon nog loopt? Ze nemen commercieel een enorm risico. Ze zullen vast weten wat ze doen, maar ik snap het gewoon echt niet.

  [ # 17 ] 18 May 2021 04:36 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Ik vermoed dat Joop met beperkt risico (want gedeeld met Studio 100) toch nog een aanval wil inzetten op SvO. Het zit ‘m al jaren dwars dat het succes daarvan mensen wegtrekt uit “zijn” theaters en nu hoopt hij dat mensen i.p.v. voor de vijfde keer naar SvO toch een kijkje gaan nemen bij dat andere spektakelstuk. Als hij daarmee SvO uit de markt kan duwen is de weg vrij voor dochterlief om verder op te schalen.

  [ # 18 ] 19 May 2021 09:25 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2021-05-09

Harry - 18 May 2021 04:36 PM

Ik vermoed dat Joop met beperkt risico (want gedeeld met Studio 100) toch nog een aanval wil inzetten op SvO. Het zit ‘m al jaren dwars dat het succes daarvan mensen wegtrekt uit “zijn” theaters en nu hoopt hij dat mensen i.p.v. voor de vijfde keer naar SvO toch een kijkje gaan nemen bij dat andere spektakelstuk. Als hij daarmee SvO uit de markt kan duwen is de weg vrij voor dochterlief om verder op te schalen.

Dat is dus precies wat ik ook bedoelde. Soldaat van Oranje heeft flink wat bezoekers weggehouden bij Joop van den Ende en dat is hem idd niet in de koude kleren gaan zitten.

  [ # 19 ] 19 May 2021 11:43 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2010-02-25

Ik snap de vergelijking niet zo goed eigenlijk. Heeft er iemand hier überhaupt de twee musicals al gezien?

Beiden gaan over de tweede wereldoorlog en de keuze tussen goed en slecht, maar het verhaal en de techniek er achter is toch echt *volledig* anders.

Bij SVO draait het publiek in een schijf rond en staan de decors in een cirkel opgesteld. Eens je een rondje hebt gemaakt, zie je dus eigenlijk gewoon steeds dezelfde decors terug.

Bij 40-45 rijden acht tribunes SAMEN met de decors rond in een gigantische hal. Hierdoor ontstaan oneindig veel mogelijkheden, van een circusopstelling met een brandend vliegtuig in het midden, tot een achtervolging met een brommer waardoor je als het ware als een camera de actie kunt volgen.

Door de koptelefoons is het kleinste zuchtje van de acteurs te horen. Het geluid is bovendien met Aura 3D opgenomen, je hoort dus ook dingen boven je en achter je.

Niet vergeten dat 40-45 door Musicalworld is uitgeroepen tot musical van het jaar. Dat zou heus niet zijn gebeurd als het een kopie was van SVO, of als de techniek belangrijker was dan het verhaal.

  [ # 20 ] 22 May 2021 11:56 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Musical Wim - 19 May 2021 11:43 AM

Ik snap de vergelijking niet zo goed eigenlijk. Heeft er iemand hier überhaupt de twee musicals al gezien?

Beiden gaan over de tweede wereldoorlog en de keuze tussen goed en slecht, maar het verhaal en de techniek er achter is toch echt *volledig* anders.

Bij SVO draait het publiek in een schijf rond en staan de decors in een cirkel opgesteld. Eens je een rondje hebt gemaakt, zie je dus eigenlijk gewoon steeds dezelfde decors terug.

Bij 40-45 rijden acht tribunes SAMEN met de decors rond in een gigantische hal. Hierdoor ontstaan oneindig veel mogelijkheden, van een circusopstelling met een brandend vliegtuig in het midden, tot een achtervolging met een brommer waardoor je als het ware als een camera de actie kunt volgen.

Door de koptelefoons is het kleinste zuchtje van de acteurs te horen. Het geluid is bovendien met Aura 3D opgenomen, je hoort dus ook dingen boven je en achter je.

Niet vergeten dat 40-45 door Musicalworld is uitgeroepen tot musical van het jaar. Dat zou heus niet zijn gebeurd als het een kopie was van SVO, of als de techniek belangrijker was dan het verhaal.

Je geeft vooral aan hoe 40-45 technisch gezien veel beter is dan SVO ;-)

Ik heb beide voorstellingen gezien, al was het bij 40-45 alleen de DVD, maar ik heb ook niet echt begrepen waarom 40-45 gemaakt MOEST worden, behalve dat ze iets gevonden hebben wat goed aanslaat bij het publiek en ik denk dat de techniek en het spektakel aan bijdraagt.
Ik vond 40-45 vooral een verplicht figuur, waarbij het hart en de emotie 14-18 ietwat ontbrak. 14-18 was voor mij meer Belgisch en voelde veel unieker aan. 40-45 voelde standaard na zoveel WW II films.

  [ # 21 ] 02 February 2022 06:06 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Het Pop-Up Theater wordt gebouwd in Rotterdam, aan de Keileweg.

Bron: Musicalweb.

  [ # 22 ] 02 February 2022 04:26 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Deze musical trekt mij tot heden totaal niet…

  [ # 23 ] 01 June 2022 07:09 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Oorspronkelijk was aangekondigd dat de voorstelling dit najaar zou gaan spelen. Op de website van Medialane staat ook nog steeds 2022. Maar ik lees nu toch op verschillende websites dat het pas voorjaar 2023 wordt. En dat hangt natuurlijk ook nog af van de toestemming van de gemeenteraad van Rotterdam. En van wanneer dat besluit wordt genomen, want op de website van Rijnmond wordt gesproken over een ‘uitgebreide procedure’.

  [ # 24 ] 17 February 2023 03:20 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  294
Geregistreerd  2007-05-03

eindelijk nieuws over deze productie:

Vanaf september 2024 in De Midden Nederland Hallen in Barneveld.

 < 1 2
2 of 2