De Koning van Amsterdam 2022 - 2023
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De Koning van Amsterdam
Musical over Maup Caransa in de maak

AMSTERDAM - Bos Theaterproducties brengt in 2021 een musical over het leven van Maup Caransa met de titel De Koning van Amsterdam. De productie gaat een lange periode in Amsterdam spelen, de locatie wordt later bekend gemaakt.

Theu Boermans tekent voor de regie van De Koning van Amsterdam. De voorstelling is naar een idee van Geert Lageveen en Leopold Witte die tevens het script schrijven. De voorstelling vertelt het levensverhaal van de flamboyante ondernemer Caransa die niet alleen onvoorstelbare diepte- en hoogtepunten kent maar ook vele mysteries. Het wordt een theaterspektakel over handel, oorlog en liefde tegen het decor van honderd jaar Amsterdamse geschiedenis .

Maup Caransa (1916-2009) was naast ondernemer ook vader en getrouwd. Hij heeft zichzelf als jongste telg uit een arm Portugees-Joods gezin uit Amsterdam opgewerkt tot één van de rijkste en invloedrijkste ondernemers van Nederland. 


Meer informatie: http://www.dekoningvanamsterdam.nl

Deze aankondiging was pre-corona. Speeldata zijn in 2022 en 2023

[ Gewijzigd: 10 June 2021 10:24 AM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 10 June 2021 10:23 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Theu Boermans regisseert musical over Maup Caransa
Henny Vrienten schrijft muziek voor De Koning van Amsterdam

Bos Theaterproducties maakt een musical over het ongelofelijke levensverhaal van de flamboyante vastgoedondernemer: Maup Caransa. De musical krijgt de titel: De Koning van Amsterdam – van straatschoffie tot multimiljonair en is vanaf september 2022 exclusief in Theater Amsterdam te zien. Bos Theaterproducties werkt samen met de fine fleur van musicalmakend Nederland. Theu Boermans en Bernhard Hammer – die eerder al samenwerkten aan Soldaat van Oranje – De Musical – tekenen voor regie en het decorontwerp. Henny Vrienten (Ciske de Rat – De Musical, Petticoat) zal de muziek maken voor de voorstelling, Frans van Deursen de liedteksten én Leopold Witte en Geert Lageveen zijn verantwoordelijk voor het script. Kaartverkoop is vandaag gestart.

De voorstelling is een intrigerend epos over liefde, handelsgeest, oorlog en onmogelijke keuzes. In het fascinerende decor van de stad Amsterdam van de jaren twintig tot tachtig. Met al deze ingrediënten is deze nieuwe Nederlandse musical een gegarandeerd succesverhaal.

Henny Vrienten: ‘Het verhaal van Maup Caransa raakt mij omdat onder de brutale vrolijkheid een gitzwart drama schuilt. Achter zijn publieke façade blijkt hij een écht mens te zijn.’

Theu Boermans: ‘De Koning van Amsterdam is een aangrijpend, ontroerend en humoristisch verhaal van een geboren vrijbuiter en overlever.’

Producent Inge Bos: ‘Ik ben maar zelden een verhaal tegengekomen als dat van Maup Caransa. Het liet me niet meer los. Met het team dat ik om me heen heb verzameld, gaan we er een onvergetelijke voorstelling van maken.’

Over De Koning van Amsterdam
Nog altijd spreekt het leven van Maup Caransa tot de verbeelding. Het verhaal van Maup is de Nederlandse American Dream: Een jonge man van Portugees-Joodse afkomst met een tomeloze ambitie werkt zich op tot dé vastgoedondernemer van Nederland. Amsterdam is Maups monopolie. Van het Amstelhotel tot het Rembrandtplein. Hij bezit ze allemaal. Zijn leven zit vol hoge pieken en diepe dalen. Maup worstelt met zijn identiteit en gaat gebukt onder een groot oorlogsgeheim wat hij met niemand deelt. Volhardend als hij is; onderhandelt hij zich uit iedere situatie. Maar dan wordt De Koning van Amsterdam ontvoerd en moet hij de ultieme onderhandeling voeren. Voor zijn eigen leven….

De Koning van Amsterdam is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en zal slechts twaalf weken exclusief in Theater Amsterdam te zien zijn. De Koning van Amsterdam is een voorstelling over de meest flamboyante ondernemer die Nederland ooit heeft gekend. Van straatschoffie tot multimiljonair, niets is onmogelijk!

Voor meer informatie en kaartverkoop: http://www.dekoningvanamsterdam.nl.

  [ # 2 ] 07 September 2021 05:38 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Pierre Bokma gaat de hoofdrol spelen. Hij sprak hierover in Op1, samen met scriptschrijver Leopold Witte.

  [ # 3 ] 11 September 2021 04:34 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hoofdrol voor Pierre Bokma in De Koning van Amsterdam
Bokma gaat de rol van Maup Caransa spelen

Bos Theaterproducties maakt vandaag bekend dat Pierre Bokma de rol van Maup Caransa gaat spelen in De Koning van Amsterdam. Een musical over het ongelofelijke levensverhaal van de flamboyante vastgoedondernemer: Maup Caransa. De musical is vanaf september 2022 slechts 12 weken exclusief in Theater Amsterdam te zien.

Bokma: “Het is een ongelofelijke eer om deze iconische rol te gaan spelen over een intrigerende man. Het verhaal van Maup heeft mij gegrepen en ik kijk uit naar het moment om zijn verhaal met Nederland te delen.” De voorstelling is een intrigerend epos over liefde, handelsgeest, oorlog en onmogelijke keuzes. In het fascinerende decor van de stad Amsterdam van de jaren twintig tot tachtig. Deze nieuwe Nederlandse musical is een gegarandeerd succesverhaal.

De rest van de cast wordt op een later moment bekend gemaakt.


Credits: Merlijn Doomernik

Over De Koning van Amsterdam
Nog altijd spreekt het leven van Maup Caransa tot de verbeelding. Het verhaal van Maup is de Nederlandse American Dream: Een jonge man van Portugees-Joodse afkomst met een tomeloze ambitie werkt zich op tot dé vastgoedondernemer van Nederland. Amsterdam is Maups monopolie. Van het Amstelhotel tot het Rembrandtplein. Hij bezit ze allemaal. Zijn leven zit vol hoge pieken en diepe dalen. Maup worstelt met zijn identiteit en gaat gebukt onder een groot oorlogsgeheim wat hij met niemand deelt. Volhardend als hij is; onderhandelt hij zich uit iedere situatie. Maar dan wordt De Koning van Amsterdam ontvoerd en moet hij de ultieme onderhandeling voeren. Voor zijn eigen leven….

De Koning van Amsterdam is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en zal slechts twaalf weken exclusief in Theater Amsterdam te zien zijn. De Koning van Amsterdam is een voorstelling over de meest flamboyante ondernemer die Nederland ooit heeft gekend. Van straatschoffie tot multimiljonair, niets is onmogelijk!

Theu Boermans en Bernhard Hammer – die eerder al samenwerkten aan Soldaat van Oranje – De Musical – tekenen voor regie en het decorontwerp. Henny Vrienten (Doe Maar, Ciske de Rat – De Musical, Petticoat) zal de muziek maken voor de voorstelling, Frans van Deursen de liedteksten én Leopold Witte en Geert Lageveen zijn verantwoordelijk voor het script.

Voor meer informatie en kaartverkoop: http://www.dekoningvanamsterdam.nl.

  [ # 4 ] 01 June 2022 06:46 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Het is denk ik niet zo’n handige zet geweest om ruim een jaar voor de première al te starten met de kaartverkoop. Met een grote titel werkt dat misschien nog. Maar met een voorstelling als deze schuiven mensen dat waarschijnlijk liever nog even voor zich uit. En ik denk dat velen de voorstelling inmiddels alweer vergeten zijn.

Er zijn namelijk nog nauwelijks kaarten verkocht. En dan hebben ze het belangrijkste publiciteitsmoment (de aankondiging van Pierre Bokma) eigenlijk al gehad. Met nog vier maanden te gaan zullen ze hier nog flinke PR tegenaan moeten gooien.

  [ # 5 ] 14 June 2022 06:45 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

... met als logisch gevolg: De voorstelling is uitgesteld!

Van de website:

Helaas zijn we genoodzaakt om de voorstelling De Koning van Amsterdam uit te stellen naar een nog nader te bepalen moment. Het is daarom momenteel niet mogelijk om tickets te reserveren. Heeft u al tickets gekocht? Dan ontvangt u bericht van Eventim. Dank voor het vertrouwen in onze voorstelling en we verwelkomen u graag op een later moment.

Tot zover de masterclass ‘Hoe zet je een productie níet in de markt’.

Zó ver van tevoren (juni vorig jaar!) de productie in de verkoop gooien was al niet logisch. Maar na de aankondiging van de hoofdrolspeler vervolgens 9 maanden niets meer van je laten horen is natuurlijk al helemaal commerciële zelfmoord.

Dit had een ervaren producent als Inge Bos niet mogen gebeuren.

  [ # 6 ] 14 June 2022 06:35 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Zou het ook niet wat te maken kunnen hebben met het overlijden van Henny Vrienten? Al is de marketingstrategie tot nu toe niet denderend geweest, inderdaad.

  [ # 7 ] 15 June 2022 04:56 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Dat kan ik niet uitsluiten. Ik weet natuurlijk niet hoever hij met de muziek was. Toch denk ik dat als het om een creatief probleem zou gaan er al eerder een conclusie was getrokken. Het was bekend dat hij ziek was, en iedereen vermoedde toch wel dat het ernstig was (en de producent zal nog wel wat meer hebben geweten). Ze konden dus ook al bijtijds inschatten of zijn overlijden een probleem zou gaan vormen voor de productie.

Vooralsnog ga ik er toch van uit dat het probleem vooral bij de kaartverkoop ligt. Ik was laatst een beetje willekeurig door de voorstellingen heengegaan, en de verkoop was echt dramatisch. Ik kwam zelfs meerdere voorstellingen tegen waar geen enkele kaart was verkocht. En zelfs met de bestverkochte voorstellingen hadden ze niet eens DeLaMar West kunnen vullen.

Zonde, want het was denk ik een goed moment geweest voor de voorstelling. Het aanbod voor het nieuwe seizoen is toch nog wat karig, zeker in de eerste seizoenshelft. In de tweede seizoenshelft zijn er al wat meer grote tourproducties. En mochten ze de productie een heel jaar gaan uitstellen, dan hebben ze ook ineens concurrentie van grote voorstellingen als 40-45, De Tocht en Willem van Oranje. Stuk voor stuk titels die bij het grote publiek waarschijnlijk meer zullen aanspreken.

  [ # 8 ] 21 August 2022 03:54 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Bij Shownieuws ging het over de twijfels rond deze productie. Direct na de reclame.

  [ # 9 ] 28 September 2022 05:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Misschien dat er weer wat schot in de zaak komt: ik zag net een vacature voorbij komen voor een productiemanager voor deze voorstelling. Het gaat om een aanstelling vanaf januari voor in ieder geval een jaar.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 10 ] 13 February 2024 07:55 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Ik had deze productie eigenlijk al afgeschreven. Maar het gaat eind dit jaar spelen in de Centrale Markthal in Amsterdam. Dit werd bekendgemaakt bij Shownieuws (vanaf 26:45).