Pride & Prejudice
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Wereldpremière musical Pride & Prejudice vanaf volgend jaar in Nederland te zien

Morssinkhof Terra Theaterproducties brengt vanaf oktober 2023 de musical Pride & Prejudice naar de Nederlandse theaters. Deze musical is een frisse eigentijdse bewerking van het gelijknamige boek van Jane Austen. Met een filmversie van Universal Pictures uit 2005 en een dramaserie van BBC uit 1995 is Pride & Prejudice een van de meest beroemde verhalen wereldwijd. Deze compleet nieuwe musicalversie van Pride & Prejudice beleeft haar wereldpremière in Nederland in seizoen 2023 – 2024 en speelt daarna vanaf 2025 in grote theaters in de Verenigde Staten.

In deze nieuwe musicalversie wordt het beroemde verhaal verteld vanuit het perspectief van de vrouwelijke personages, daarvoor wordt de voorstelling gespeeld door een all female cast. Tijdens de Nederlandse tournee van de voorstelling bestaat deze cast uit Anouk Maas (hoofdrollen in de musicals Disney’s Beauty & the Beast, The Sound of Music, Hair en Shrek, op tv te zien als presentatrice van Nickelodeon en actrice in GTST), Renée de Gruijl (finalist Op Zoek naar Maria, op tv te zien in SpangaS), Tessa Sunniva (finalist Op Zoek naar Maria, hoofdrollen in de musicals Anastasia, Disney’s The Little Mermaid en in Duitsland Disney’s Tarzan), Anouk Snel (Theater Terra, Amélie de Musical) en Suzanna Pleiter (100% COCO de Musical – Nominatie Musical Award 2022).

Pride & Prejudice wordt internationaal ontwikkeld en geproduceerd door Morssinkhof Terra Theaterproducties, in Nederland bekend van Amélie de Musical, Theater Terra en Brugklas de Musical. Script en liedteksten worden geschreven door Jeremy Baker, de muziek is van Fons Merkies en de regie van Wesley de Ridder. De muziek in de musical is frisse pop-musical-muziek en wordt live op het toneel gespeeld door een female multi-instrumentalist.

Het verhaal
Elizabeth Bennet heeft een mening over alles en iedereen: haar vier zussen, haar ouders, haar buren, eigenlijk ontkomt heel Engeland tijdens het strikte Regency-tijdperk niet aan haar scherpe blik en genadeloze oordeel. Ze is te trots om aan haar opinies te twijfelen, totdat ze in de knappe maar scherpzinnige Mr. Darcy haar gelijke ontmoet. En precies hij bekent onverwacht de liefde aan haar. Gelukkig wordt het in deze nieuwe musicalversie eindelijk tijd voor de vrouwen om zélf te bepalen wat ze willen met hun leven en zijn zíj aan het woord, in een all female cast!

Pride & Prejudice is als musical te zien in de Nederlandse theaters van oktober 2023 tot en met maart 2024. De Amerikaanse tournee start in 2025.

Interessant. En vooral ook ambitieus, gezien de geplande Amerikaanse tournee. Al hangt die natuurlijk wel af van de uiteindelijke kwaliteit van de voorstelling. Met ambities alleen kom je er natuurlijk niet (vraag maar aan Roel Pieters).

Maar ze hebben met Amélie wel een mooi visitekaartje afgegeven. Ik heb enorm genoten van die voorstelling, en was onder de indruk van zowel de aankleding als de uitvoering. Daarmee heeft deze producent wel mijn aandacht gegrepen, en ook wel mijn sympathie afgedwongen.

Over de casting van Anouk Maas ben ik wat minder enthousiast. Ik vond haar altijd erg kleurloos, en was eerlijk gezegd blij dat ze al een paar jaar geen musicals meer deed. Maar de rest van de cast maakt veel goed. Van Renée de Gruijl word ik sowieso altijd enthousiast.

  [ # 1 ] 15 June 2022 08:11 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Magic - 15 June 2022 05:59 AM

Van Renée de Gruijl word ik sowieso altijd enthousiast.

Suzanna Pleiter was heel goed in 100% Coco, dus fijn om te zien dat zij weer terugkeert bij deze producent.

  [ # 2 ] 04 June 2023 06:17 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Suzanna Pleiter gaat spelen in De Komedie Over een Bankoverval. Haar rol wordt overgenomen door Iris Verhaak.

Ik vind het trouwens wel slordig dat er nog altijd geen speellijst is gepubliceerd. Terwijl de kaartverkoop overal al volop aan de gang is. Van een ervaren producent mag je beter verwachten.

  [ # 3 ] 25 July 2023 07:30 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Er is nu een website, en dus ook eindelijk een speellijst (al had die gewoon al beschikbaar moeten zijn toen overal de kaartverkoop begon; is bij andere producenten ook het geval).

Wat mij betreft een grote teleurstelling: Renée de Gruijl maakt geen deel meer uit van de cast. Haar plek wordt overgenomen door Kemy Hooimeijer.

[ Gewijzigd: 25 July 2023 07:33 AM by Magic ]
  [ # 4 ] 23 November 2023 12:11 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Amsterdam, 6 november 2023

Repetities van musical “Pride en Prejudice” van start gegaan
Vanaf januari in de theaters

Vandaag zijn de repetities van start gegaan voor de musical “Pride en Prejudice.” Morssinkhof Terra Theaterproducties presenteert voor het eerst het klassieke liefdesverhaal van Jane Austen in de vorm van een musical en kenmerkt zich door een moderne en unieke all female cast. De musical is gebaseerd op het gelijknamige werk van Jane Austen en is wereldwijd bekend door de Universal Pictures-film en de BBC-serie. De voorstelling gaat op 5 januari 2024 in Theater De Meervaart in Amsterdam in première.

De repetities voor “Pride en Prejudice” zijn vandaag van start gegaan, waarbij de cast bestaande uit Anouk Maas, Tessa Sunniva van Tol, Anouk Snel, Kemy Hooimeijer en Iris Verhaak, zich hebben verzameld om dit klassieke verhaal tot leven te brengen. Met veel enthousiasme en toewijding werkt de cast toe naar een betoverende uitvoering voor het Nederlandse publiek.

Michiel Morssinkhof, de producent van “Pride en Prejudice,” benadrukt: “Met deze productie willen we een tijdloos verhaal in een geheel nieuw licht plaatsen. Deze musical vormt een eigentijdse en krachtige interpretatie van Jane Austen’s geliefde roman, waarbij we bewust hebben gekozen voor een cast bestaande uit getalenteerde vrouwen. Dit geeft het verhaal een frisse en moderne dimensie.”

Deze musicalversie van “Pride en Prejudice” wordt gekenmerkt door de vijf getalenteerde actrices die elk een andere kant van Elizabeth’s complexe personage belichten. De all female cast benadrukt de kracht en veelzijdigheid van de vrouwelijke acteurs in de theaterwereld en laat zien dat nu de vrouwen aan zet zijn in dit iconische verhaal.

Het verhaal
In het Engeland van de late 18e eeuw volgen we het leven van de vijf Bennet zussen, die door hun moeder worden opgevoed met het enige doel om een geschikte echtgenoot te vinden en daarmee hun toekomst veilig te stellen. De komst van de welgestelde vrijgezel Mr. Bingley in hun buurt zorgt voor opwinding en hoop bij de zussen, en als hij hen uitnodigt voor een groots bal, lijkt hun droom binnen handbereik. Hier ontmoet Elizabeth Bennet, de vastberaden en onafhankelijke hoofdpersoon, de zelfingenomen Mr. Darcy. Ze is onder de indruk van zijn rijkdom en statuur, maar al snel besluit ze dat ze zelf over haar toekomst wil beslissen.

De wereldpremière van “Pride en Prejudice” vindt plaats in Nederland, waarna de productie haar opwachting maakt in de Verenigde Staten. De musical belooft een meeslepende en unieke ervaring te worden voor theaterliefhebbers over de hele wereld.

Voor meer informatie en tickets, zie: http://www.prideprejudice.nl

  [ # 5 ] 18 February 2024 12:43 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik zag de voorstelling een paar weken geleden in Breda en heb een leuke middag gehad. Pride & Prejudice als musical kende ik alleen van de klassieke versie van Bernard J. Taylor uit de jaren ‘90. Dit is een nieuwe versie met aansprekende muziek van Fons Merkies en Laurens Goedhart. Het is wel jammer dat de muziek op band staat. Live muziek heeft toch een essentiële meerwaarde zeker als de zangstemmen en band zoals hier niet erg in balans klinken.

Uit de website begreep ik dat het een moderne versie zou zijn waarin de vrouwen nu aan zet zijn. Ik heb er weinig van gemerkt eigenlijk. Behalve dat het een all female cast is die alle rollen spelen. Het verhaal wordt wel op een amusante manier verteld waar bij de vijf actrices niet alleen alle vrouwen- én mannenrollen vertolken, maar ook de diverse kanten van Elizabeths persoonlijkheid. Jammer is dan wel dat dat laatste nauwelijks wordt uitgewerkt.

Niettemin staat er een zeer getalenteerde cast op het podium die prachtig zingen en het klassieke verhaal van Jane Austen met veel humor en kwinkslagen voor het voetlicht brengen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 25 February 2024 07:48 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Eergisteren zag ik deze voorstelling in Tilburg. Ik heb een vermakelijke avond gehad. Het bekende om elkaar heen draaien van Elizabeth en Mr. Darcy werd op een moderne manier verteld. Het uitbeelden van Elizabeth’s karakter als vijf vrouwen is leuk, maar zoals Theo al aangaf had dit beter kunnen worden uitgewerkt. Sterke performances, en het stuk is denk ik leuk voor het amateurcircuit.

[ Gewijzigd: 25 February 2024 08:19 PM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”