Uitmarkt 2022
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Amsterdam, 21 juli 2022

Aftrap Uitmarkt 2022: Willeke Alberti, Karsu en Brass Rave Unit



Tijdens de openingsavond van de Uitmarkt 2022 op vrijdag 26 augustus geven niemand minder dan de grande dame van het Nederlandse lied Willeke Alberti, de immens populaire zangeres Karsu en de energieke band Brass Rave Unit, acte de présence op het Museumplein te Amsterdam.

Het concert op vrijdagavond is voor iedereen gratis toegankelijk. Uitmarkt in Concert geeft hiermee het startsein voor de Uitmarkt die 26, 27 en 28 augustus 2022 gaat plaatsvinden. Het hele weekend staat dan in het teken van de start van het nationale culturele seizoen.

“Ik wil heel graag in Amsterdam op het Museumplein met mijn band en voor mijn trouwe publiek samen herinneringen ophalen. Samen zingen, samen lachen en lekker samen zijn; dat wil toch iedereen,” aldus Willeke Alberti.

Zaterdag en zondag
Op zaterdag viert de NTR samen met de Uitmarkt traditiegetrouw de start van het nieuwe culturele seizoen. Eric Corton presenteert, vanaf het Museumplein in Amsterdam, het televisieprogramma ‘Uitmarkt 2022: De Opening’.

Een uur lang komen de beste nieuwe, oude bekende en jonge artiesten langs. Een kleine greep: cabaretier en filosoof Tim Fransen (genomineerd voor de Poelifinario 2022) houdt een mini conference over de stand van het land. De Palestijnse zangeres Nai Barghouti is rijzende in Nederland. Zij zingt een betoverend mooi lied van wereldster Fairuz. En nog veel meer moois. Live uitgezonden via de NTR.

Op zondag trappen we het musicalseizoen af tijdens ‘Uitmarkt 2022: Musical Awards’, The Kick-off. Het programma geeft een voorproefje van alle grote, kleine en bijzondere musicals die komend seizoen in de Nederlandse theaters te zien zijn.
Sterren als Simone Kleinsma, Freek Bartels en Pia Douwes maken hun opwachting en er zijn live previews uit onder andere Charlie and the Chocolate Factory, The Prom en Blind Date. Maar er is nog meer: zo zal de cast van Les Misérables 2023 zich voor het eerst presenteren en zijn er optredens te zien uit de lopende hit show Spring Awakening. Dit jaar is de presentatie in handen van Frits Sissing en Marlijn Weerdenburg. Het programma is live te volgen via AVROTROS om 21:22 uur op NPO1.

Uitmarkt in aangepaste vorm
De Uitmarkt viert de enorme kwaliteit en diversiteit van kunst en cultuur. Dit jaar met een aangepast concept en programma dat zich concentreert op het Museumplein en het Leidseplein. De Uitmarkt van dit jaar heeft drie onderdelen: ‘Uitmarkt: in Concert’, ‘Uitmarkt: de Cultuurtuin’ en ‘Uitmarkt: op Locatie’.

Voor meer informatie: http://www.uitmarkt.nl

  [ # 1 ] 11 August 2022 06:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Jim Bakkum en Bettina Holwerda eenmalig terug als Danny en Sandy

Vijftien jaar nadat Jim Bakkum en Bettina Holwerda in de musical Grease voor de laatste keer de rollen van Danny en Sandy hebben gespeeld, kruipen ze nog een keer in hun personages. Tijdens de Uitmarkt in Amsterdam geven Jim en Bettina een eenmalig en uniek optreden als Danny en Sandy. Uitmarkt 2022: Musical Awards’, The Kick-off is zondag 28 augustus live te volgen via AVROTROS om 21:22 uur op NPO1.

De musical Grease keert terug in de Nederlandse theaters. Producent Albert Verlinde maakt de voorstelling met Senf Theaterproducties en Jaco Kaasschieter. Het is voor Albert de derde keer dat hij deze legendarische musical op de planken brengt. Na uitverkochte shows in 2006 en 2015 is Grease vanaf maart 2023 weer in Nederland te zien. Wie de hoofdrollen gaan spelen, is nog niet bekend. Maar de producenten hebben Jim en Bettina bereid gevonden om nog een keer de herkenbare klassiekers uit deze musical tijdens de Uitmarkt te zingen.

‘Vanaf half augustus kan men zich voor de audities aanmelden,’ laat Albert Verlinde weten. ‘Om de musical onder de aandacht te brengen, zijn er maar twee mensen in Nederland die dat als geen ander kunnen: Jim Bakkum en Bettina Holwerda. Ik heb ze destijds samengebracht in de musical, met verstrekkende gevolgen. Dan heb ik het niet alleen over hun beruchte val in de orkestbak. Ze zijn verliefd geworden, getrouwd en hebben inmiddels drie prachtige kinderen. Een liefdesverhaal met een happy end. Ik ben heel blij dat ze ja tegen dit optreden hebben gezegd. Het is uniek om hen straks weer als Danny en Sandy te zien.’

Jim: ‘Grease is de sleutel van waar we nu staan. Het was het begin van ons leven samen en inmiddels zijn we een gezin rijker’. Bettina: ‘Wij doen op professioneel vlak zelden iets samen, maar dit jubileum konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. We kunnen niet wachten!’

Het stuk, dat in 1972 voor het eerst werd opgevoerd, bevat talloze hits als Greased Lightning, You’re The One That I Want en Hopelessly Devoted. Grease is nog altijd wereldberoemd door de filmversie die in 1978 is gemaakt, met in de hoofdrollen John Travolta en Olivia Newton-John.

Uitmarkt 2022: Musical Awards’, The Kick-off is zondag 28 augustus live te volgen via AVROTROS om 21:22 uur op NPO1

                                                                                           
Meer informatie over de musical en kaartverkoop: https://greasemusical.nl

Wat zou het grappig zijn als ze weer met auto en al (nu wel gecontroleerd) de afgrond in rijden, en dan vervolgens daar na wat smak-geluiden weer uitkomen met hun drie kindertjes),

  [ # 2 ] 25 August 2022 07:04 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Pop-up presentaties Zeur Niet! op de Uitmarkt
Op zondag 28 augustus komt de tentoonstelling Zeur Niet! naar de Uitmarkt. In speciale pop-up presentaties vertelt een van de samenstellers van de tentoonstelling meer over een aantal bijzondere objecten uit de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, zoals de kostuums uit de musical Foxtrot. De presentaties vinden plaats tussen 15:00 en 16:00 uur in de Museumkamer van de Cultuurtuin.
Museumkamer
Tijdens de Uitmarkt op het Museumplein kunnen bezoekers een kijkje nemen in de Cultuurtuin: een labyrint waarin bezoekers in alle rust kunnen ronddwalen langs het culturele aanbod van komend seizoen. In het labyrint bevinden zich een aantal geheime kamers, waarin bezoekers worden verrast met een selectie van dit bijzondere aanbod, zoals optredens en presentaties.

Zeur Niet!
Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink staan aan de basis van de Nederlandse musical. In de tentoonstelling Zeur Niet! komen de zeven musicals van het duo tot leven aan de hand van vele kostuums, decorstukken, ontwerpen, foto’s, persoonlijke voorwerpen en veel beeld en geluid. Het Allard Pierson richt met de tentoonstelling Zeur niet! de schijnwerpers op de ontwikkeling van het musicalgenre in Nederland, de creativiteit van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, en op de maatschappelijke ontwikkelingen in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw, die nog opvallend actueel blijken te zijn. 
De tentoonstelling ‘Zeur Niet!’ is nog tot en met zondag 30 oktober te bezoeken in het Allard Pierson in Amsterdam.

  [ # 3 ] 25 August 2022 07:37 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Uitmarkt actie: ‘Reserveer nu je stoel, dan zit je straks vooraan!’



In de aanloop naar dé nationale opening van het culturele seizoen, roept de Uitmarkt heel Nederland op om nu al je stoel te reserveren voor een van de theater, film of podiumvoorstellingen in Nederland. Deze sympathieke actie jaagt bezoekers aan nú al kaarten te kopen om zo de cultuurindustrie een zetje in de rug te geven.

“De bezoekersaantallen blijven na twee corona jaren helaas nog steeds achter bij de verwachtingen. Met deze ludieke manier willen we met de Uitmarkt bezoekers niet alleen, inspireren, informeren en amuseren maar ook activeren het komende jaar meer te bezoeken,” aldus Geert Udo, bestuurslid van de Stichting Uitmarkt.

Vooraan bij Willeke Alberti
Met de actie ‘Reserveer nu je stoel, dan zit je straks vooraan’ nodigt de Uitmarkt de bezoekers, van het concert dat Willeke Alberti en haar band op 26 aug om 20.30 uur op het Museumplein zal geven, uit om met hun eigen stoel naar het plein te komen om vervolgens het concert van dichtbij mee te mogen maken.

Uitmarkt op Locatie: Jong en tóch klassiek
Naast het reeds bekende programma van de Uitmarkt de Cultuurtuin en Uitmarkt in Concert hebben we extra aanwinst op het programma Uitmarkt op Locatie. Met de toevoeging Jong en tóch klassiek van NORMA Cultuurexplosie in samenwerking met de Uitmarkt is de programmering van cultuurhuizen rondom het Museumplein en Leidseplein compleet. In het Uitmarkt-weekend geven jonge musici gratis concerten in de Amsterdamzaal van het Concertgebouworkest. Het orkest, zelf op tournee in het buitenland, opent hiermee de deuren voor het publiek om op een laagdrempelige manier kennis te kunnen maken met jong talent.

Voor meer informatie en het hele programma: http://www.uitmarkt.nl

  [ # 4 ] 25 August 2022 07:39 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

DeLaMar Uitmarkt programma 2022: Voorproefjes van bijzondere voorstellingen

Tijdens de Uitmarkt in Amsterdam wordt de start van het nieuwe culturele seizoen op feestelijke wijze ingeleid. Bij Uitmarkt: in concert, Uitmarkt: de cultuurtuin en Uitmarkt: op locatie maak je kennis met al het moois wat de culturele sector de komende tijd te bieden heeft. En DeLaMar doet hier natuurlijk graag aan mee! In onze Wim Sonneveld zaal kun je op zaterdag 27 augustus genieten van voorproefjes van bijzondere theatervoorstellingen. Dit programma wordt gepresenteerd door Danique Graanoogst, bekend van o.a. Diana & Zonen en Falsettos.

Het programma van zaterdag 27 augustus is als volgt:

13.00 - 13.30 uur: Pryor
De acteurs en band van Pryor spelen de eerste 25 minuten uit de voorstelling. Het allereerste voorproefje van deze unieke mix tussen toneel en stand-up!
14.00 - 14.30 uur: Knock-out (incl. Q&A)
Acteurs/dansers Tyrone Menig en Arnold Put laten een aantal spectaculaire vechtscènes uit Knock-out live zien.
15.00 - 15.30 uur: Checkpoint Charlie (incl. Q&A)
Acteurs Sanne den Besten en Job Bovelander zingen nummers uit Checkpoint Charlie en vertellen samen met regisseur Fons van Rongen over deze bijzondere musical.
16.00 - 16.30 uur: Nu ik je zie (incl. Q&A)
Acteur Soy Kroon zingt het nummer ‘Toen ik je zag’  van Antonie Kamerling en vertelt samen met regisseur Benno Hoogveld over deze toneelbewerking van het boek van Merlijn Kamerling.

Elk programma-onderdeel is gratis te bezoeken en je kunt zowel één als meerdere programma-onderdelen bijwonen. Reserveren is niet mogelijk, dus wees op tijd om jezelf van een plekje in de zaal te verzekeren.

Kijk voor meer info op delamar.nl/uitmarkt.

  [ # 5 ] 26 August 2022 11:06 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Voorproefjes van Spring Awakening en De Mol en de Paradijsvogel op de Uitmarkt

OpusOne is verheugd te melden dat Spring Awakening en De Mol en de Paradijsvogel op 28 augustus zullen optreden tijdens de opening van het musicalseizoen op de Uitmarkt in Amsterdam. Beide producties zullen volgend jaar weer terugkeren in het theater. Spring Awakening zal gaan touren door het land en De Mol en de Paradijsvogel is in een doorontwikkelde versie te zien tijdens de Amsterdam Pride 2023 in de Mary Dresselhuyszaal van DeLaMar.

Elk jaar wordt op de Uitmarkt op feestelijke wijze de nationale start van het culturele seizoen ingeluid, The Musical Awards The Kick Off. Het musicalaanbod van komend jaar wordt daar getoond en de kwaliteit en diversiteit daarvan wordt gevierd. Ook dit jaar mag OpusOne weer een voorproefje geven van hun komende producties. Hiermee wordt ook meteen de terugkeer van Spring Awakening en De Mol en de Paradijsvogel bekendgemaakt. Met beide producties laat OpusOne zien dat zij haar beleid - dat gericht is op kansen geven aan een nieuwe generatie getalenteerde musical performers - onverminderd doorzet. En daarmee richt zij zich ook steeds nadrukkelijker op het bereiken van een jonge publieksgroep.

Het verhaal van Spring Awakening
Spring Awakening is de succesvolle musicalversie (8 gewonnen Tony Awards) van Frühlings Erwachen (‘Voorjaarsontwaken’). Deze toneeltekst van Frank Wedekind uit 1891 was direct bij verschijnen controversieel vanwege de thema’s abortus, homoseksualiteit, kindermisbruik en zelfdoding. De musicalbewerking actualiseert de indringende thema’s en combineert formele speelscènes met hartverscheurende en swingende rocksongs. Jongeren ontdekken hun identiteit en seksualiteit terwijl kerk, school en ouderlijk gezag elk ontluikend gevoel onderdrukken. De jongeren moeten studeren volgens ijzeren regime maar worden onwetend gehouden over liefde en seks, leven en sterven. Het wordt een kruitvat dat wel móet ontploffen.



Het verhaal van De Mol en de Paradijsvogel
De Mol en de Paradijsvogel gaat over de Nederlandse tv-persoonlijkheid Albert Mol en een Syrische vluchteling; wat hebben die gemeen? Beiden zijn ze op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn: de een als eerste openlijk homoseksuele performer in het benepen Nederland van na de oorlog, de ander als prille drag artist in het moderne Amsterdam van nu dat minder omarmend blijkt te zijn dan gedacht. Duik je in de grond als een mol en verberg je wie je bent, of durf je uitbundig je kleuren te laten zien zoals een paradijsvogel? In De Mol en de Paradijsvogel worden twee verhaallijnen en twee tijden door elkaar vervlochten tot een indringende muzikale voorstelling over de zoektocht naar je eigen identiteit.

Ga voor meer informatie en de speellijsten naar http://www.opusone.nl
Ga voor info en kaarten voor de voorstellingen in DeLaMar naar http://www.delamar.nl

  [ # 6 ] 27 August 2022 01:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Wie bij het lezen van de uitmarkt website denkt, zo armoedig kan het programma toch niet zijn,heeft het mis. De uitmarkt is de uitmarkt niet meer. Geen interactie bij stands, nauwelijks optredens, had het dam echt gewoon bij alleen het tv/hoofdpodium gehouden.

  [ # 7 ] 28 August 2022 07:16 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Ja helaas erg jammer. Is erg kaal en weinig interactief. Paar kleinere optredens en dure eettentjes. En om QR codes te scannen hoef ik niet helemaal naar Amsterdam.

Voor mij is op zondag het enige aantrekkelijk de Musical Awards’, The Kick-off zal gaan maar door treinstakingen kan ik toch niet laat terug en om Frits Sissing nou voor de zoveelste keer zijn versprekingen zien te maken tijdens ellenlange repetities…
Hopelijk beraden ze zich op dit jaar…
Was gisteren ook totaal niet druk…

  [ # 8 ] 28 August 2022 06:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

De eerste Uitmarkt sinds 2019 waar geen corona maatregelen meer hoeven te zijn, en de opening op TV was op zaterdag, en niet op vrijdag. Normaal is er dan op zaterdag al een optreden van een artiest, kan me nog herinneren van paar jaar geleden Wende.
Kortom, er is gekozen voor een veel beperkter uitvoering en minder media-aandacht.

Vanavond dan de kick-off musicalgebeuren en hopelijk doet Marlijn het goed, denk het wel. Zin in..

Wellicht zal er wel weer een chat zijn…

  [ # 9 ] 28 August 2022 08:53 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2010-11-01

Ja! Is er een chat straks? Waar? 😉

  [ # 10 ] 28 August 2022 09:17 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2010-11-01

http://www.musicalworld.nl/chat

  [ # 11 ] 29 August 2022 12:23 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Ik was er live bij, maar zie nu bij het terugkijken pas dat Les Misérables blijkbaar haar eigen (extra) dirigent heeft meegenomen voor de zangpartijen. Extra punten voor De Graaf en Cornelissen wat mij betreft.

[ Gewijzigd: 29 August 2022 12:26 AM by S7rin ]
  [ # 12 ] 29 August 2022 07:45 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

S7rin - 29 August 2022 12:23 AM

Ik was er live bij, maar zie nu bij het terugkijken pas dat Les Misérables blijkbaar haar eigen (extra) dirigent heeft meegenomen voor de zangpartijen. Extra punten voor De Graaf en Cornelissen wat mij betreft.

Mijn vriendin reageerde met: “Het orkest kan die dirigent toch helemaal niet zien?” Hahah.

Ik vond het een zeer degelijke uitzending! Met Sweeney Todd en Les Mis als hoogtepunten en The Prom was voor mij één valse chaos.

  [ # 13 ] 29 August 2022 09:58 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Best een leuke show en de voorproefjes beloven veel voor het komende seizoen.

Ik heb al kaartjes voor (en ben ook nog steeds positief na de optredens over): The Prom, Checkpoint Charlie, Before After (deze gedurende corona online gezien, hoopte al op een volwaardige productie), Sweeney Todd. Optreden van Les Misérables was kantje boord, maar dat komt vast goed…

Dagboek van een Herdershond gaat waarschijnlijk nog wel een keer in de herhaling. Ik ben wel benieuwd naar de castwisselingen en wat dat gaat doen. Spring Awakening al gezien een jaar of wat terug. Misschien dat ik nog een keer ga kijken, maar misschien ook niet. Hangt voor mij even af waar ze spelen, wanneer, en met wie.

Twijfel: Blind Date. Solide optreden. Ik kom er nu net achter dat dit een oorspronkelijke Nederlandse musical is, en niet de musical die ik gedurende corona online gezien heb (met Samantha Barks, die blijkt First Date te heten). Daar vond ik weinig aan in ieder geval. Hoe dan ook, ik wacht even de eerste reacties af.

Twijfel: Charlie ATCF. Ik heb een ticket voor de Vlaamse versie, de Nederlandse versie komt redelijk vlak daarop bij mij in de buurt. Zou het jammer vinden als de een de ander naar beneden haalt (plus, misschien verwarrend met andere vertaling, staging etc.). Daarbij heb ik ‘m een aantal jaar terug in Londen gezien en was er niet kapot van.

Twijfel: De Mol en de Paradijsvogel. Vond het optreden best leuk overkomen, maar weet verder niet zo goed wat ik hiervan moet verwachten.

Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ga ik Grease niet zien, maar het optreden met Jim en Bettina was enig en solide.

Waar ik niks van snapte: de opening, het optreden met Carolina Dijkhuizen en Pearl Jozefzoon (ik weet nog steeds niet waarvoor dit was, en ik heb het inmiddels teruggekeken), en de mix van muziek en zang. 🙈 Ik zou ondertitels toch geen overbodige luxe vinden voor televisie (al is het via teletekst), want het geluid is vaak toch zodanig dat je bij met name ensemblezang niet alles goed kan verstaan.

Qua optredens heb ik de shows van Stage niet gemist, maar wel opvallend dat ze er niet waren.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 14 ] 30 August 2022 08:33 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Als Musical Awards: The Kick-off gaat om het presenteren van de voorstellingen die dit jaar meedingen voor een musical award, wat doet de promo van Six daar dan? Of was dat gewoon onbeschaamde reclame van de TV tak van MediaLane voor de Theater tak van MediaLane? Dan mag Iris nog wel een briefje van het Commissariaat voor de Media verwachten.

  [ # 15 ] 01 September 2022 12:52 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  348
Geregistreerd  2009-12-21

Ik vond het optreden van Les Misérables erg tegenvallen, op Marius en Eponine na. Ik heb ‘Mijn Droom’ nog nooit zo gevoelloos gehoord. Waarom deed ze al die soul-achtige adlibs? Ik vind het bijna respectloos als musicalartiesten denken beter melodieën te kunnen componeren dan de componist zelf. Ik hoop dat ze in de echte show wel transformeert in Fantine in plaats van een riffende popster show-off.

En kan de kaak van Milan van Waardenburg nóg lager? Altijd als ik hem zie zingen dan word ik afgeleid door zijn geforceerde musicalzang-maniertjes.  Het is waarschijnlijk vast helemaal volgens het boekje “Hoe zing ik pompeus”, maar ik hou veel meer van Valjeans die zingen met een pure zangstem en echte emotie ipv met aangeleerde zangtrucjes.

Les Mis ligt me nauw aan het hart, ik heb de show tientallen keren in 5 verschillende landen gezien en ik zou de show ook graag aan mijn kinderen laten zien, maar ik weet niet of ik het met deze cast aandurf.