‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’  (Curious Incident of the dog in the night-time)
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Primeur Nederlandse versie toneelstuk ‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’
Toneelbewerking van wereldberoemde roman in regie van Pieter Kramer

Dit seizoen brengt de Theateralliantie in samenwerking met 14 grote theaters de Nederlandse toneelbewerking van The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. In de beroemde roman van Mark Haddon uit 2003 staat de belevingswereld van de 15-jarige Christopher centraal die leeft met een vorm van autisme. Het boek is vertaald in 44 talen, heeft wereldwijd meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht en sleepte diverse prestigieuze literaire prijzen in de wacht. Na een succesvolle reeks voorstellingen van de Engelstalige toneelversie van The National Theatre in Koninklijk Theater Carré, presenteert de Theateralliantie een geheel vernieuwde Nederlandse versie in de regie van Pieter Kramer.

De voorstelling
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht vertelt het verhaal van Christopher, een 15-jarige jongen die met een vorm van autisme leeft. Als Christopher de dode hond van zijn buurvrouw in de tuin aantreft en hij als hoofdverdachte gezien wordt, gaat hij op onderzoek uit om de dader te achterhalen. Tijdens zijn zoektocht komt Christopher achter onverwachte waarheden die zijn wereld op zijn kop zetten. Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht laat de bezoeker de wereld zien door de ogen van iemand die met autisme leeft en daardoor alledaagse dingen soms als onbegrijpelijk ervaart. Tegelijk levert dat ook een volstrekt originele kijk op de wereld om ons heen op. 

Vertaling door Rik van den Bos, regie door Pieter Kramer
In 2012 werd The Curious Incident of the Dog in the Night-Time voor toneel bewerkt door Simon Stephens. Rik van den Bos, in 2016 en 2017 genomineerd voor de Toneelschrijfprijs, vertaalde al eerder werk van Stephens, Song from Far Away, in opdracht van ITA. Daarnaast schreef hij Find me a boring stone bij Theater Rotterdam en Brave New World 2.0 voor het Noord Nederlands Toneel. Theater-, televisie- en filmregisseur Pieter Kramer verwierf grote bekendheid met onder andere Theo en Thea, Kreatief met Kurk en won een Gouden Kalf voor de televisieserie Hertenkamp. Bij Theater Rotterdam maakte hij diverse familievoorstellingen, zoals Lang en gelukkig en Woef side story. Hij regisseerde tevens de succesvolle roadmovie-musical Selma Ann Louis, die in 2018 door de Theateralliantie in samenwerking met Bos Theaterproducties gepresenteerd werd.

Nieuwe toneelproductie Theateralliantie
Na de succesvolle tournees van de toneelstukken Sophie met Tjitske Reidinga in de hoofdrol en We zijn hier voor Robbie in samenwerking met Het Nationale Theater, brengt de Theateralliantie met Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht opnieuw een grootschalige toneelproductie naar 14 grote theaters. Vanaf 11 september te zien in MartiniPlaza in Groningen en aansluitend in Schouwburg Amstelveen. Vanaf 21 september tot en met 5 december is Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht te zien in Stadsschouwburg De Harmonie (Leeuwarden), Het Parktheater (Eindhoven), TAQA Theater De Vest (Alkmaar), Goudse Schouwburg (Gouda), Stadsschouwburg (Nijmegen), Theater Orpheus (Apeldoorn), Wilminktheater (Enschede), Stadsschouwburg (Haarlem), DeLaMar Theater (Amsterdam), Theater de Spiegel (Zwolle), Parkstad Limburg Theater (Kerkrade) en Chassé Theater (Breda).

Voor meer informatie kijk op http://www.hondindenacht.nl

  [ # 1 ] 01 December 2021 03:58 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

De voorstellingen in Breda zijn definitief gecancelled naar aanleiding van de laatste ronde maatregelen.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 06 May 2022 02:54 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Breda krijgt alsnog de kans 😊

Amsterdam – 5 mei 2022
‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’ wegens
succes terug in het theater
Exclusief te zien in DeLaMar en Chassé Theater
“Een innemende ode aan de onbevangenheid van de kindertijd”
de Volkskrant
Wegens de grote vraag naar kaarten zal Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de
nacht terugkeren in het theater. Deze succesvoorstelling ging op 15 september 2021 in
première en werd destijds overladen met vier- en vijfsterrenrecensies (o.a. van de
Volkskrant, De Telegraaf en NRC). Mattias van de Vijver is opnieuw te zien in de rol van
Christopher. Ook Claire Bender, Mark Kraan, Astrid van Eck, Urmie Plein, Vincent Linthorst
en Rogier Philipoom keren terug. Debbie Korper keert echter niet terug, zij zal vanaf
september te zien zijn in de musical Charlie and the Chocolate Factory.
De rol van Mrs. Alexander zal in deze reprise worden gespeeld door Loes Luca. Luca is
bekend van televisieprogramma’s als: Het Klokhuis, Ja zuster nee zuster, t’Schaap met de 5
pooten, Oogappels en Maud & Babs. Momenteel is Loes te zien in het toneelstuk Uit het
hoofd.
De voorstelling
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht vertelt het verhaal van Christopher,
een 15-jarige jongen die met een vorm van autisme leeft. Als Christopher de dode hond van
zijn buurvrouw in de tuin aantreft en hij als hoofdverdachte gezien wordt, gaat hij op
onderzoek uit om de dader te achterhalen. Tijdens zijn zoektocht komt Christopher achter
onverwachte waarheden die zijn wereld op zijn kop zetten. Het wonderbaarlijke voorval
met de hond in de nacht laat de bezoeker de wereld zien door de ogen van iemand die met
autisme leeft en daardoor alledaagse dingen soms als onbegrijpelijk ervaart. Tegelijk levert
dat ook een volstrekt originele kijk op de wereld om ons heen op.
Vertaling door Rik van den Bos, regie door Pieter Kramer
In 2012 werd The Curious Incident of the Dog in the Night-Time voor toneel bewerkt door
Simon Stephens. Rik van den Bos, in 2016 en 2017 genomineerd voor de Toneelschrijfprijs,
vertaalde al eerder werk van Stephens, Song from Far Away, in opdracht van ITA. Daarnaast
schreef hij Find me a boring stone bij Theater Rotterdam en Brave New World 2.0 voor het
Noord Nederlands Toneel. Theater-, televisie- en filmregisseur Pieter Kramer verwierf grote
bekendheid met onder andere Theo en Thea, Kreatief met Kurk en won een Gouden Kalf
voor de televisieserie Hertenkamp. Bij Theater Rotterdam maakte hij diverse
familievoorstellingen, zoals Lang en gelukkig en Woef side story. Hij regisseerde tevens de
succesvolle roadmovie-musical Selma Ann Louis, die in 2018 door de Theateralliantie in
samenwerking met Bos Theaterproducties gepresenteerd werd. Deze productie werd
bekroond met een Musical Award voor Beste Kleine Musical.
Vanaf 19 augustus t/m 1 september zal Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
te zien zijn in DeLaMar. Aansluitend van 2 t/m 4 september zal de voorstelling spelen in
Chassé Theater Breda.
Kijk voor meer informatie op http://www.hondindenacht.nl

  [ # 3 ] 04 September 2022 12:19 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Deze voorstelling een aantal jaar geleden gezien in Londen en was toen erg onder de indruk. Vanavond de voorstelling in Breda gezien. Vond het weer een mooi stuk en er werd goed gespeeld. Maar het leek totaal niet op wat ik in Londen zag. Vooral wat betreft decord en effecten. Ik wist dit van te voren niet en was dan ook lichtelijk teleurgesteld.. Meer mensen die dit hadden?

  [ # 4 ] 04 September 2022 07:16 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

myrte - 04 September 2022 12:19 AM

Deze voorstelling een aantal jaar geleden gezien in Londen en was toen erg onder de indruk. Vanavond de voorstelling in Breda gezien. Vond het weer een mooi stuk en er werd goed gespeeld. Maar het leek totaal niet op wat ik in Londen zag. Vooral wat betreft decord en effecten. Ik wist dit van te voren niet en was dan ook lichtelijk teleurgesteld.. Meer mensen die dit hadden?

Wel dat de briljante Engelse versie me meer aansprak dan deze niet-onaardige Nederlandse, niet dat ik niet wist dat dit een eigen versie zou zijn. Ik had me door de naam Pieter Kramer wel al een beetje ingesteld op absurditeiten en die waren er ook. Het zijn de zwakkere momenten (de tram bijvoorbeeld) omdat ze totaal niet nodig zijn.

  [ # 5 ] 04 September 2022 06:01 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Ik vond die absurditeiten inderdaad ook een beetje storend. Het is verder ook echt een hele andere versie dan die in Londen. Ook zat er een dame achter mij die steeds hardop reageerde op gebeurtenissen. Heeeel vervelend..😖

‹‹ Adam & Eva 2.0      Koefnoen Live! ››