Robin Hood (NJMT)
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

NJMT brengt Robin Hood de musical in theaters

Robin Hood de musical is vanaf januari 2023 te zien in de Nederlandse theaters. Een verhaal over strijden voor gelijkheid en je stem laten gelden, in een geheel eigen bewerking van artistiek leider Elise Berends. Deze familiemusical is een productie van het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT), bekend van Peter Pan: het echte verhaal, Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katoren en Alice in Wonderland.
Wanneer Marian na jaren terugkeert naar het kasteel in Nottingham, schrikt ze van hoe de stad er aan toe is. Na de dood van de koning, haar vader, heeft de sheriff de macht gegrepen. Hij is meedogenloos en regeert met harde hand met behulp van zijn neef Guy van Gisborne. De rijken zijn alleen maar rijker geworden en de armen armer. Marian heeft er van alles over te zeggen maar haar stiefmoeder Sybella snoert haar de mond: een vrouw moet haar plaats kennen.
In het kasteel voelt Marian zich opgesloten; ze ziet machteloos toe hoe het volk honger heeft en hoe onschuldige mensen worden gestraft voor de meest onbenullige vergrijpen, of omdat ze hun belasting niet meer kunnen betalen.
Dan staat er plotseling een held op vanuit de menigte, een kap ver over het gezicht getrokken, die op spectaculaire wijze een paar jonge veroordeelden bevrijdt met zijn pijl en boog. Deze Robin Hood sluit zich aan bij een bende vogelvrijverklaarden die in het bos van Sherwood woont. De groep begint van de rijken te stelen en de buit te verdelen onder de armen, tot grote woede van de sheriff. Intussen hoort Marian dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de hardvochtige sheriff de Rainault. Haar vrijheid wordt stukje bij beetje meer ingeperkt.
Wie schuilt er onder de kap van Robin Hood en zal hij erin slagen om meer gelijkheid af te dwingen?
http://www.robinhoodmusical.nl | www.njmt.nl | http://www.stagecenter.nl

Script, muziek, regie: Elise Berends
Choreografie: Ashley Veldhuyzen

Uitvoerend producent: Britt van Schie
Producent: Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT)

  [ # 1 ] 14 September 2022 10:35 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het Nationaal Jeugd Musical Theater heeft geweldig nieuws! Cystine Carreon en Ruben Kuppens gaan twee prachtige rollen spelen in Robin Hood de musical. Cystine Carreon is onder andere bekend van de musicals Miss Saigon en Fame, en tv-series Goede Tijden, Slechte Tijden en Gooische Vrouwen. Ruben Kuppens is onder andere bekend van de musicals Hello, Dolly! en Soldaat van Oranje.
Cystine gaat de rol van Sybella, de stiefmoeder van Marian, spelen. Ze was de beeldschone maîtresse van de koning en is de moeder van diens zoon, de troonopvolger. Nu de koning dood is heeft zij samen met sheriff De Reinault de absolute macht in Nottingham, waar ze enorm van geniet. Ze heeft geleerd te overleven in een mannenwereld en zich daarin keihard op te stellen. Maar onder dat masker schuilt vooral een moeder die alles doet om haar kind een toekomst te geven.

Ruben speelt de rol van sheriff De Reinault. De sheriff is een machtige en rijke man die zijn macht op alle mogelijke manieren misbruikt. Hij gelooft volkomen dat hij recht heeft op alles wat hij zich toe-eigent en behandelt de armen in de stad als oud vuil. De sheriff vertegenwoordigt dan ook alles wat Robin Hood haat.

Robin Hood de musical is een episch, avontuurlijk kostuumdrama over strijden voor gelijkheid en je stem laten gelden. Een belangrijk thema in de wereld van nu waarin er nog steeds te veel ongelijkheid is, niet ieder mens een stem heeft en het niet overal vanzelfsprekend is dat je mag zijn wie je bent. Het publiek kan grote overweldigende massa-scènes, spannende gevechten en indringende intieme momenten verwachten. Een onvergetelijke familiemusical die vooral ook op tieners en jong volwassenen een onuitwisbare indruk achter zal laten.

  [ # 2 ] 08 November 2022 07:24 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Louis van Dijk speelt minstreel in Robin Hood de musical (NJMT)

Het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) is zeer verheugd bekend te maken dat Louis van Dijk de rol van Alan-a-Dale de minstreel gaat spelen in Robin Hood de musical.

Na het afronden van de opleiding Jazz & Musicaldans aan de Hogeschool voor de Kunsten te Amsterdam volgde Louis de opleiding Authorised Complete Vocal Technique in Kopenhagen, waarin hij inmiddels in zijn eigen muziekschool De Muziekfabriek ook lessen geeft.

Louis speelde de afgelopen jaren al vele andere mooie rollen zoals King George in Hamilton (NJMT), speelde hij in Dr. Dolittle (Albert Verlinde Entertainment) en in Ja Zuster, Nee Zuster (V&V Entertainment). Vorig jaar vertolkte Louis op fabuleuze wijze de rol van Gekke Hoedenmaker in Alice in Wonderland de musical (NJMT). En komend seizoen is hij dus te zien in de fantastische rol van minstreel Alan-a-Dale, die de ballade van Robin Hood vertelt. Hij wordt in Nottingham alom aanbeden om zijn verhalen, liederen, muziek en poëzie. En uiteindelijk gaat hij een belangrijke rol spelen in de plannen van Robin Hood en de bende.


Robin Hood is een episch, avontuurlijk kostuumdrama over strijden voor gelijkheid en je stem laten gelden. Een belangrijke boodschap in de wereld van nu waarin er nog steeds te veel ongelijkheid heerst, niet ieder mens een stem heeft en het niet overal vanzelfsprekend is dat je mag zijn wie je bent. Grote overweldigende massa scènes, spannende gevechten en indringende intieme momenten wisselen elkaar af. Een onvergetelijke familiemusical die vooral ook op tieners en jong volwassenen een onuitwisbare indruk zal achterlaten.


Louis: “Alan-a-Dale is een rol die mij elke keer weer doet verbazen. Hij is in het begin de grote popster van het land, waar hij zich ook naar gedraagt. Zijn leven bestaat vooral uit pracht en praal en buitenkant. Tot hij Broeder Tuck ontmoet. Dan verandert zijn hele wereld. Hij ziet dan hoe het echte leven eruit ziet en verkiest zijn gevoel boven zijn roem. Om zo’n mooie spanningsboog vol met schakels te spelen blijft altijd een uitdaging al heb ik vooral heel veel zin om er mijn tanden in te zetten.”

Nieuwsgierig hoe Alan-a-Dale Robin Hood gaat helpen?


Robin Hood de musical gaat op 14 januari in première in het Zaantheater te Zaandam. Kijk op http://www.robinhoodmusical.nl voor meer informatie en de volledige speellijst.


  [ # 3 ] 05 December 2022 11:45 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Elise Berends, multitalent achter Robin Hood de musical (NJMT)

Op 14 januari 2023 gaat Robin Hood de musical, de nieuwe voorstelling van het Nationaal Jeugd Musical Theater, in première. Het creatieve brein en de artistieke leiding achter deze productie is Elise Berends (38), een uitzonderlijk multitalent. Het komt zelden voor dat een productie door één en dezelfde persoon wordt gecomponeerd, geschreven én geregisseerd. Daarnaast is ze zelf ook altijd actief bezig met het ontwerpen en maken van kostuums, props en decor.
“Mensen vragen mij vaak of het ten goede komt aan de productie om alle disciplines bij één persoon te houden. Maar ik denk dat het niet uitmaakt hoeveel petten je op hebt bij het maken van een voorstelling. Wel maakt het uit of je telkens opnieuw afstand kan nemen, kritisch kan kijken, en dingen van mensen aan kan nemen. Dat kan ik heel goed. Ik ben zelf al een behoorlijk kritisch iemand, maar ik heb daarnaast ook nog een team om me heen van mensen die me daar bij helpen. Als die zinvolle dingen zeggen, gooi ik met gemak de hele boel om. En we kunnen ons daarnaast als kleine producent natuurlijk ook geen dure extra krachten veroorloven en is het soms gewoon efficiënter als ik het zelf doe.”, aldus Elise.
Ze weet waar ze het over heeft, want al van jongs af aan is Elise bezig met het maken en regisseren van musicals. Intuïtief en vastberaden volgde ze met elke volgende stap in haar schoolkeuze en carrière haar gevoel en talenten. Al tijdens haar middelbare schooltijd regisseerde ze de brugklasmusical en won ze op 15-jarige leeftijd een open podiumwedstrijd met een eigen bewerking van grote musicals. Na het VWO was het dan ook een logische stap om te gaan studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam (Codarts) richting Muziektheater. Daarna speelde ze in veel grote musicals van o.a. Stage Entertainment, zoals Zorro, Tarzan en Mama Mia!, maar wat haar grote droom was bleek toch niet de vervulling te geven die ze dacht. Inmiddels is Elise artistiek leider en docent bij het NJMT, van waaruit ze jaarlijks diverse musicals produceert en is ze daarnaast docent bij Codarts.

“Mijn passie en kracht liggen echt bij het maken van musicals én het lesgeven aan en begeleiden van de volgende generatie. Als docent, artistiek leider en maker kan ik alles kwijt wat ik in mijn carrière heb geleerd én waar ik mij persoonlijk voor wil inzetten. Dat geeft erg veel voldoening. Vooral het interdisciplinaire aan het genre maakt musical voor mij zo interessant.”, vertelt ze enthousiast.
“Ik geef via mijn voorstellingen mensen graag een stem. Personages, maar ook de mensen die die personages gaan spelen. Onder andere uit gesprekken met leerlingen haal ik veel inspiratie, waaruit blijkt wat ze boos en verdrietig maakt, of wat ze juist kracht geeft. Dan ontstaan er verhalen, elk onderdeel van het beeld wat je ziet of de klanken die je hoort is onderdeel van die vertelling. Het integreren daarvan is een ontzettend natuurlijk proces en daar word ik heel enthousiast van. Op Codarts geef ik het vak integratie, wat ook de zoektocht is naar het inzetten van alles wat in je macht ligt als speler en maker om je verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Voor mij is dat het leukste wat er is.”
Vanuit het NJMT maakt de veelzijdige Elise ook de jaarlijkse tourproducties, met Robin Hood de musical als nieuwe titel. Robin Hood kennen we als een Engelse volksheld uit een reeks oude balladen en legenden. Maar Elise heeft hier haar eigen draai aan gegeven:
“Mensen veronderstellen altijd dat Robin Hood een vastomlijnd ‘verhaal’ is, gebaseerd op welke vertolking ze dan ook hebben gezien. Maar elke film en elk boek is compleet anders omdat het allemaal een interpretatie van een legende is. Bij ons is Robin Hood een vrouw. Deels omdat ik Guy en Marian de meest interessante karakters vind en bij elke film die ik zag hoopte dat zij bij elkaar zouden komen. Door de rol van Marian belangrijk te maken kon ik Guy en Marian op een mooie manier bij elkaar brengen. Maar we hebben ook gewoon ontzettend veel ongelofelijk goede meiden, waardoor deze keuze ook logischer bleek. Daarnaast vind ik dat er veel te weinig goede vrouwelijke hoofdrollen zijn en ook in de geschiedenis wordt te vaak alleen maar de mannelijke kant belicht, dus het mag eens tijd worden dat die andere stemmen eens gaan klinken. Uiteindelijk is het idee ontstaan om het hoofdpersonage zowel Marian als Robin Hood te laten zijn, en dat bleek een heel tof, spannend en origineel verhaal op te leveren.”
En Elise weet inmiddels heel goed wat een voorstelling nodig heeft om een succes te worden, want ze heeft reeds meerdere nominaties en awards op haar naam staan. Eerdere producties zijn onder andere Kenau, Margareth Hughes, Peter Pan: het echte verhaal, Lagertha, Alice in Wonderland en De Veertig Olifanten van Alice Diamond. Haar voorstellingen zijn meestal gebaseerd op een historisch verhaal, met in de hoofdrol krachtige strijdvaardige, vaak vrouwelijke, personages. En de boodschap heeft meestal een duidelijke link met de actualiteit.
“Doordat ik schrijf vanuit de jongeren die de rollen gaan spelen, is het altijd op een bepaalde manier automatisch van deze tijd. Ik schrijf de jongeren van nu in een middeleeuws verhaal, en neem daarin ook de actualiteit van de wereld mee, en dan ontstaat er iets wat zowel een klassieke avontuurlijke vertelling is als een herkenbaar beeld van mensen en situaties uit het nu. En ik vind jongeren en jong volwassenen daarnaast ook nog eens een fantastische doelgroep. Ze zijn de meest beïnvloedbare groep die er maar is. Daarom vind ik het super belangrijk dat wat ze te zien krijgen ergens over gaat en op de juiste manier werelden belicht waar ze misschien niet over nadenken. Aan de andere kant wil ik ze ook op een goede manier representeren en hoop ik dat de volwassenen in de zaal op een nieuwe manier naar ze gaan kijken, naar hun wijsheid, veerkracht en potentie. In Robin Hood de musical wordt het principe van het hebben van privilege belicht tegenover het hebben van helemaal niets. Ik hoop dat ondanks dat dit stuk zich in de middeleeuwen afspeelt er wat meer awareness voor de ongelijkheid in de wereld wordt gecreëerd onder het jonge publiek.”
Benieuwd naar de nieuwste productie van Elise? Robin Hood de musical speelt van 7 januari tot en met 4 juni in 30 theaters door het hele land, en gaat op 14 januari in première in Het Zaantheater te Zaandam. Voor de volledige speellijst kijk op http://www.robinhoodmusical.nl.

  [ # 4 ] 27 January 2023 02:25 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Trailer Robin Hood de musical
Het Nationaal Jeugd Musical Theater heeft de trailer van haar nieuwe familievoorstelling Robin Hood de musical gepubliceerd, de trailer is hieronder te bekijken.
Wanneer Marian na jaren terugkeert naar het kasteel in Nottingham, schrikt ze van hoe de stad er aan toe is. In het kasteel voelt Marian zich opgesloten; ze ziet machteloos toe hoe het volk lijdt. Dan staat er plotseling een held op vanuit de menigte. Deze Robin Hood sluit zich aan bij een bende vogelvrijverklaarden die in het bos van Sherwood woont. Intussen hoort Marian dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de hardvochtige sheriff De Rainault. Haar vrijheid wordt stukje bij beetje meer ingeperkt. Maar wie schuilt er onder de kap van Robin Hood en zal deze held erin slagen om meer gelijkheid af te dwingen?
In de hoofdrollen zien we Lotte van der Veen, Piet Mars, Cystine Carreon, Ruben Kuppens en Louis van Dijk. Elise Berends is de regisseur, componist en tekstschrijver, Ashley Veldhuyzen is verantwoordelijk voor de choreografie.
Robin Hood de musical is tot en met 4 juni te zien in theaters door het hele land. Meer informatie en de volledige speellijst zijn te vinden op http://www.robinhooddemusical.nl.


https://youtu.be/cxECaLbEl-g

‹‹ Kruimeltje 2022-2023      Mamma Mia 2023-2024 ››