MediaLane Theater 2022-2023
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  276
Geregistreerd  2009-03-01

Erg verbaasd was ik toen ik gisteren de Uitmarkt zat te kijken en zag dat MediaLane Theater komend seizoen tóch weer twee musicals presenteert, namelijk Sweeney Todd en SIX, the musical. De afgelopen seizoenen was ik erg blij dat deze ‘frisse’ musicalproducent durfde om onbekende (buitenlandse) titels naar NL te halen, denk aan Come From Away, Hello, Dolly! en nieuw Nederlands werk op de planken bracht (Diana & Zonen), maar ik begreep dat er voor komend seizoen geen musicals op het programma zouden staan i.v.m. de grote onzekerheid in theaterland rondom corona.

Eerder werden deze musicals al aangekondigd door de producent:
- Matilda, de musical: op de Intagram-pagina van de musical, die dus nog gewoon in de lucht is, staat dat musical is uitgesteld. Wat is daar de reden van? Komt deze musical nog wel naar NL of is het inmiddels zover dat de musical echt gecanceld gaat worden? De muscial was groots aangekondigd, de speeldata waren (deels) al bekend en de cast was ook al samengesteld.
- ‘40-‘45, de musical: hetzelfde als bij Matilda, alleen was er voor deze productie nog geen begindatum en locatie.
- Waitress, de musica: een cast was al bekend. De musical zou gaan spelen: wat is er gebeurd?
- Hello, Dolly!: komt deze musical nog terug?

Kortom, MediaLane Theater maakt veel titels bekend steeds, maar tot heden hebben we van bovengenoemde titels niets meer vernomen. Ik snap dat niet. Wat is de betrouwbaarheid dan van de huidige producties die zijn aangekondigd, Sweeney Todd en SIX? Worden die straks ook afgeblazen of uitgesteld? Hoe ziet de toekomst van deze producent in theaterland eruit? Gaan bovengenoemde titels nog op de planken komen?

 

  [ # 1 ] 30 August 2022 07:11 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Waitress en Hello Dolly hebben ze echt geschrapt (maar wie weet wat de toekomst brengt). Voor wat betreft 40-45 denk ik dat er onenigheid is geweest met Studio 100, zij doen het nu alleen. Matilda staat nu op uitgesteld, dus die zou ik dan in 2023-24 verwachten…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 30 August 2022 08:04 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Volgens mij is het niet zozeer een kwestie van betrouwbaarheid. MediaLane heeft gewoon de enorme pech gehad dat het op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was. Net op het moment dat het met veel ambitie de musicalmarkt opkwam sloeg de coronacrisis toe. Dat heeft niet alleen directe gevolgen gehad (het moeten annuleren van voorstellingen), maar ook indirecte gevolgen (zoals de onzekerheid over hoe corona zich in de toekomst gaat manifesteren; maar ook de moeizaam herstellende cultuursector, getuige ook deze actie). Dat heeft natuurlijk wel invloed gehad op de beslissingen die MediaLane heeft moeten nemen.

EdwinNL - 30 August 2022 03:11 AM

- Hello, Dolly!: komt deze musical nog terug?

Ik heb Paul de Leeuw ergens horen zeggen dat het decor is verkocht. Omdat het gewoon te duur was om zo’n groot decor voor langere tijd op te moeten slaan. Heel erg jammer. Ze hebben deze prachtige productie na de première nog maar een keer kunnen spelen.

EdwinNL - 30 August 2022 03:11 AM

- Waitress, de musical: een cast was al bekend. De musical zou gaan spelen: wat is er gebeurd?

Een paar weken na de eerste lockdown werd aangekondigd dat de productie (die in oktober 2020 zou gaan spelen) werd uitgesteld. Frans Mulder heeft toen gezegd: “Maar de intentie is wel dat we binnen nu en twee jaar van start kunnen gaan.” Die twee jaar is dus niet gelukt. Maar het kan best zijn dat de voorstelling nog wel in beeld is, maar dat ze gewoon op een geschikter moment wachten.

EdwinNL - 30 August 2022 03:11 AM

- Matilda, de musical: op de Intagram-pagina van de musical, die dus nog gewoon in de lucht is, staat dat musical is uitgesteld. Wat is daar de reden van? Komt deze musical nog wel naar NL of is het inmiddels zover dat de musical echt gecanceld gaat worden? De muscial was groots aangekondigd, de speeldata waren (deels) al bekend en de cast was ook al samengesteld.

Op de website staat een uitgebreide verklaring.

24 januari 2022: Covid-19 heeft de theatersector hard geraakt en de gehele industrie staat voor een grote uitdaging in deze tijd. De onzekerheid rond Covid-19 en het consumentenvertrouwen maakt dat we Matilda De Musical voorlopig uitstellen.
Internationale producent GWB, Luxor en MediaLane blijven de intentie hebben om de voorstelling te produceren als de markt stabieler is. Er is veel enthousiasme rondom Matilda De Musical en we kijken er naar uit om publiek te mogen verwelkomen bij de show.

Iris van den Ende & GWB Entertainment: “Het is verdrietig om deze beslissing te nemen, vooral wetende dat we zo’n geweldig getalenteerde cast hadden samengesteld, en een fantastische groep kinderen die al zo hard in voorbereiding waren voor de voorstelling. We kunnen niet wachten op betere tijden om deze bijzondere voorstelling met het publiek in Nederland te delen”.

Marc van Kaam, directeur van Luxor: “Het oude Luxor Theater is recentelijk verbouwd en is zodra het weer mogelijk is klaar om Matilda De Musical te verwelkomen.”

“De onzekerheid rond Covid-19 en het consumentenvertrouwen”. Het zijn toch de kernproblemen waar alle producenten op dit moment mee worstelen. Ik vind het niet raar dat op basis daarvan producties worden uitgesteld. Zeker als je bedenkt dat MediaLane vol voor kwaliteit gaat, en dus geen goedkope versies neerzet.

EdwinNL - 30 August 2022 03:11 AM

- ‘40-‘45, de musical: hetzelfde als bij Matilda, alleen was er voor deze productie nog geen begindatum en locatie.

De locatie was al wel bekend: De Keileweg in Rotterdam.
Maar eind juni meldde Noordhollandsdagblad dat MediaLane zich heeft teruggetrokken en dat Studio 100 het alleen gaat produceren. Ik heb geen idee waarom (ik kan het artikel verder niet lezen).


Als we het dan toch over MediaLane hebben wil ik ook nog een quote uit het topic van Come From Away aanhalen:

June - 09 March 2022 06:00 PM

Alles staat inderdaad op geannuleerd, is inmiddels uit het speelschema. Hoe dan?! Dit doet me echt zeer. Producent die eens iets nieuws brengt plus het is een fantastische voorstelling… Waar gaat dit mis? 🥺

Een van de problemen is volgens mij dat mensen het een beetje zat zijn om tegenwoordig voor zo ongeveer iedere musical te moeten reizen. De producties op een vaste locatie schieten als paddenstoelen uit de grond. En daarnaast kiezen ook steeds meer voorstellingen voor een tour langs een beperkt aantal grote theaters . Dat is uiteraard begrijpelijk bij grote producties als The Addams Family en Hello, Dolly!, en komend seizoen Les Misérables. Maar als zelfs voorstellingen als Come From Away, Annie en Grease voor zo’n tour kiezen dan is de balans echt zoek.
En dan worden mensen kritischer in hun keuzes. En dan delft een voorstelling als Come From Away (een onbekende titel zonder een [voor het grote publiek] écht grote naam) het onderspit. Ten onrechte, want ik vond het met afstand de beste voorstelling van het afgelopen seizoen. Maar ik ben ervan overtuigd dat de voorstelling het beter had gedaan als die veel meer het land in was gegaan. Naar het publiek toe, in plaats van andersom.

De Graaf & Cornelissen doet dat wel slim. Dat gaat (indien mogelijk) nog steeds voor een bredere tour. Je merkt ook dat mensen het prettig vinden om gewoon in hun eigen theater naar een musical te kunnen gaan. En alleen voor specialere voorstellingen te moeten reizen.

  [ # 3 ] 29 September 2022 08:49 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De kans dat Medialane een grote speler op musicalvlak blijft is klein. Het is niet hun kracht, Iris mist de bezetenheid die haar vader met musical heeft, dus met het niet heel succesvolle verleden (wat de oorzaken dan ook mogen zijn geweest) is er weinig reden om ermee door te gaan. Je ziet nu ook alleen Sweeney Todd, maar die is kleinschalig en waarschijnlijk vooral bedoeld om Simone Kleinsma iets moois te bieden. (En natuurlijk, daar mogen wij als liefhebbers weer blij mee zijn)