De Mol en de Paradijsvogel
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

OpusOne ontwikkelt nieuwe eigen productie in DeLaMar West

OpusOne presenteert een nieuwe oorspronkelijk Nederlandse productie onder de titel De Mol en de Paradijsvogel. De voorstelling wordt ontwikkeld naar een idee van Daniël Cohen en de cast bestaat uit Renée de Gruijl, Frans Mulder, Laus Steenbeeke, Milan van Weelden, Samir Hassan en een ensemble van 6 derdejaars studenten van Codarts Rotterdam. De Mol en de Paradijsvogel is te zien in DeLaMar West Amsterdam van 19 tot en met 23 april, aanvang 20.30 uur.

De ‘work in progress’ voorstelling volgt de werkwijze van het maken van nieuwe musicals, zoals dat op Broadway en West End gebruikelijk is. Deze ontstaan in productiehuizen voor musical en theater. De composities voor deze productie zijn van Jan Groenteman en Ezra van Nassauw maakt de arrangementen. Jeroen van Wijhe tekent voor de dramaturgie, Roy Jonathans maakt de choreografie en het geheel staat onder regie van Daniël Cohen.

Het verhaal
Een flamboyante Nederlandse tv-persoonlijkheid en een Syrische vluchteling; wat hebben die gemeen? Beiden zijn ze op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn, de een als eerste openlijk homoseksuele performer in het benepen Nederland van na de oorlog, de ander als prille drag artist in het moderne Amsterdam van nu dat minder omarmend blijkt te zijn dan gedacht. Duik je in de grond als een mol en verberg je wie je bent, of durf je uitbundig je kleuren te laten zien zoals een paradijsvogel? In De Mol en de Paradijsvogel worden twee verhaallijnen en twee tijden door elkaar vervlochten tot een indringende muzikale voorstelling over de zoektocht naar je eigen identiteit.

OpusOne is met een meerjarige productiesubsidie van het Fonds Podiumkunsten opgenomen in het Kunstenplan ‘21- ‘24. Deze voorstelling wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een aanvullende investering van het Amsterdams Fonds voor de Kunst in het kader van de tweejaarlijkse Regeling Ontwikkeling en met een bijdrage van Het Blauwe Fonds.

Bron: MusicalJournaal

Kijk voor meer informatie op de websites van OpusOne en DeLaMar.

  [ # 1 ] 30 March 2022 08:12 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De Mol en de Paradijsvogel, een nieuwe Nederlandse musical
Een verhaal over een van Nederlands meest veelzijdige performers, Albert Mol



Albert Mol (1917-2004) was een van Nederlands meest veelzijdige performers.
Hij speelde bij de Wim Sonneveld Revue, danste klassiek ballet in landen als Zweden, Oostenrijk en Amerika, speelde rollen in films als Fanfare en Lieve Jongens, schreef de bestseller Wat Zien Ik, was jarenlang vast panellid bij de quiz Wie Van De Drie, en schitterde op late leeftijd nog als moeder van Arjen Ederveen in het docudrama Fout In De Oorlog. Ook kwam Albert Mol als eerste openlijk uit de kast als homoseksueel, live op televisie in de talkshow van Koos Postema. Vreemd genoeg heeft dit laatste hem nooit de waardering opgeleverd die hij verdiende. Sterker nog, het bezorgde hem flinke kritiek, met name uit de gay community; men vond Mol, in een tijd dat er weinig openlijke homo’s op tv te zien waren, te overdreven en te verwijfd. Dit negatieve beeld leeft nog tot op de dag van vandaag. Hoog tijd dus voor eerherstel, en voor een theatraal onderzoek naar het fenomeen Albert Mol. De Mol en de Paradijsvogel gespeeld door Laus Steenbeeke, Frans Mulder, Samir Hassan, Renée de Gruyl, Milan van Weelden en een ensemble van zes talentvolle performers is van 19 t/m 24 april te zien in DeLaMar West, aanvangstijd 20:00 uur.

In de nieuwe Nederlandse musical De Mol en de Paradijsvogel staan twee verhalen centraal: het verhaal van Albert, die in de laatste fase van zijn leven terugkijkt op zijn bewogen leven, en het verhaal van Wassim, een Syrische vluchteling die in het moderne Amsterdam van 2022 als prille drag artist probeert zich een plek te veroveren in de gay scene die toch niet zo omarmend is als hij had gedacht. Beide mannen zijn op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Duik je de grond in als een mol en verberg je wie je bent, of durf je uitbundig je kleuren te laten zien zoals een paradijsvogel? In De Mol en de Paradijsvogel worden twee tijden en twee verhaallijnen door elkaar gevlochten tot een indringende vertelling over de zoektocht naar queer rolmodellen en naar je eigen identiteit.

De Mol en de Paradijsvogel gaat over het belang voor elke gemarginaliseerde groep om (opnieuw) contact te maken met de voorlopers in hun historie. De voorstelling wil allereerst eerherstel geven aan Albert Mol, die als koploper in de homo-emancipatie nooit de waardering heeft gekregen die hij verdiende, met name niet in de gay community; tevens wordt een portret geschetst van de huidige generatie waarin jezelf kunnen zijn nog niet zo makkelijk is als gedacht. Het is een verhaal waarin met een kritisch oog gekeken wordt naar de obsessie in zowel de hetero- als homowereld met een masculien ideaal. Maar bovenal is De Mol en de Paradijsvogel een ode aan iedereen die schaamteloos durft te stralen in een grijze wereld.
Zoals het surrealistische revuegezelschap zingt in de voorstelling: “Spreid Je Veren / Toon je Kleuren!”

De Mol en de Paradijsvogel is een voorstelling in ontwikkeling: in navolging van wat gebruikelijk is in Amerika en Engeland, wordt er in april 2022 eerst een serie workshopvoorstellingen gepland in DeLaMar West. Hierbij wordt het gehele stuk gespeeld, maar met minimaal decor en kostuum. Dit geeft de makers de kans om het materiaal te testen voor publiek, en zo uit te vinden wat werkt en niet werkt. Hierbij wordt ook om feedback vanuit het publiek gevraagd. Na een eventuele periode van herschrijven is het de bedoeling dat De Mol en de Paradijsvogel in seizoen 2023/2024 als volledige productie te zien is in theaters door het land.

De cast bestaat uit:
Laus Steenbeeke (Albert Mol)
Frans Mulder (Wim Sonneveld, e.a.)
Samir Hassan (Wassim)
Renée de Gruyl (Alberts moeder, Alberts ex-vrouw, e.a.)
Milan van Weelden (Alberts echtgenoot Geurt)

Plus een ensemble bestaande uit zes talentvolle performers van de theateropleidingen Codarts en Fontys:
Klaas Bets, Rick Bok, Daan van Dalen, Niek van der Deijl, Wijnand Gomes, Philip Krom

Tekst & regie: Daniël Cohen
Dramaturgie: Jeroen van Wijhe
Muziek: Jan Groenteman
Muzikale leiding & arrangementen: Ezra van Nassau
Choreografie: Roy Jonathans
Vormgeving: Timo Arling
Geproduceerd door: Opus One / Maarten Voogel

https://opusone.nl/de-mol-en-de-paradijsvogel/

  [ # 2 ] 24 May 2023 01:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De definitieve productie doet het zonder Samir Hassan, maar met Silyan Elkattabi

OpusOne brengt ode aan Albert Mol in een nieuwe Nederlandse musical
De Mol en de Paradijsvogel exclusief te zien in DeLaMar

OpusOne presenteert een nieuwe oorspronkelijk Nederlandse productie onder de titel De Mol en de Paradijsvogel. De voorstelling is een jaar geleden als een ‘work in progress project’ ontstaan in DeLaMar West en is na feedback van publiek en vakgenoten aangepast naar de voorstelling die 16 juli in première zal gaan in de Mary Dresselhuyszaal van DeLaMar. De Mol en de Paradijsvogel is ontstaan naar een idee van Daniel Cohen en de cast bestaat uit Laus Steenbeeke, Frans Mulder, Renee de Gruijl, Milan van Weelden, Silyan Elkattabi en een ensemble van 6 jonge musicalacteurs. De Mol en de Paradijsvogel is als onderdeel van de Arts & Culture Pride exclusief te zien in DeLaMar van 14 juli t/m 6 augustus 2023.
Met de Mol en de Paradijsvogel volgt OpusOne de werkwijze van het maken van nieuwe musicals, zoals dat op Broadway en West End gebruikelijk is. Deze oorspronkelijke producties ontstaan veelal in bestaande productiehuizen voor musical en theater. Voor deze productie zijn de composities gemaakt door Jan Groenteman en Ezra van Nassauw verzorgt de arrangementen. Jeroen van Wijhe tekent voor de dramaturgie, Roy Jonathans maakt de choreografie en het geheel staat onder regie van Daniel Cohen.
Het verhaal
Een flamboyante Nederlandse tv-persoonlijkheid en een Syrische vluchteling; wat hebben die gemeen? Beiden zijn ze op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn, de een als eerste openlijk homoseksuele performer in het benepen Nederland van na de oorlog, de ander als prille drag artist in het moderne Amsterdam van nu dat minder omarmend blijkt te zijn dan gedacht. Duik je in de grond als een mol en verberg je wie je bent, of durf je uitbundig je kleuren te laten zien zoals een paradijsvogel? In De Mol en de Paradijsvogel worden deze twee verhaallijnen en twee tijden door elkaar vervlochten tot een indringende muzikale voorstelling over de zoektocht naar je eigen identiteit.

OpusOne is met een meerjarige productiesubsidie van het Fonds Podiumkunsten opgenomen in het Kunstenplan ‘21-‘24. Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij een aanvullende investering van het Amsterdams Fonds voor de Kunst in het kader van de tweejaarlijkse Regeling Ontwikkeling en met een bijdrage van Het Blauwe Fonds.
Ga voor meer informatie naar http://www.opusone.nl

  [ # 3 ] 15 July 2023 10:35 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  177
Geregistreerd  2003-03-16

Gisterenavond de eerste try-out gezien van deze prachtige voorstelling. Wat een fijne avond heb ik gehad, ik heb gelachen, ik was ontroerd en ik ben aan het denken gezet. Wat zijn de opus one voorstellingen toch vaak pareltjes die je gezien moet hebben. Laus steenbeeke, overtuigd als Albert Mol en in zijn dubbel rol, Milan is een aanwinst voor deze voorstelling in alles wat hij doet en hij heeft samen met Laus in mijn ogen een van de mooiste momenten van de voorstelling samen met rené de Gruijl. Zij laat vocaal zien wat ze in huis heeft maar ook in haar spel is ze overtuigend. Frans Mulder is om te smullen en dan nog het ensemble van de mannen eromheen. Wow. Silyan Elkattabi heeft een prachtige stem en verschijning en heeft ook echt wat te vertellen met zijn verhaal als vluchteling. Dit raakte me enorm. Er wordt mooi gespeeld met het heden en het verleden en de voorstelling is (helaas) nog ontzettend actueel. Ze verdienen echt volle zalen dus als je kan, ga gewoon lekker kijken.

   Handtekening   

Be never to busy to be beautifull

  [ # 4 ] 16 July 2023 10:32 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ook ik was er bij de eerste try-out en heb een prachtige voorstelling gezien. Een voorstelling in wording, want ik denk dat ze er nog niet zijn met deze versie. Er zit heel veel potentie in en het staat al als een huis.

Echter, ik denk dat ze te veel leunen op de komedie. En ik snap hoe dat gebeurt met Laus Steenbeeke en Frans Mulder in je cast. Maar het bracht iets onevenwichtigs door zoveel op de lach te spelen. Ik heb nog nooit zoveel gegiebel om me heen gehoord bij een voorstelling. En dat is voor sommige scènes prima. Maar de vrouwen naast me lagen dubbel om de dialoog van Laus en Frans terwijl ondertussen het gaat over dat er iemand in elkaar is geslagen. Er was zelfs een moment dat één van de twee vrouwen haar telefoon pakte om een foto te maken van Laus & Frans.

Dat het te veel op komedie leunt is misschien ook te zien dat degene die ik me zal blijven herinneren is Renée de Gruijl. Ze heeft het beste materiaal. Dat zegt iets over haar talent, maar ook iets over het script. Ze is zowel goed in het grootse gebaar als in de ingetogen dansscène. Ik denk dat de dansscène voor mij het hoogtepunt van de voorstelling was. Samen met de scène met het Koos Postema-interview.

Ik vond het gebruik van bestaande muziek erg sterk, goede bewerking voor elke verschillende tijdssprongen.

Tot slot, ik had graag iets meer scènes verweven gezien tussen Albert Mol en Wassim. Het waren me iets te veel twee aparte verhaallijnen. Ik had graag meer van Wassim gezien. Op sommige momenten was hij vrij lang van het toneel.

De voorstelling staat op de site voor 1 uur en 40 minuten. Ik denk dat ze iets langer bezig waren tijdens de eerste try-out. Mocht er iemand een trein moeten halen.

[ Gewijzigd: 16 July 2023 11:37 AM by Klaske ]
‹‹ Aida 2023?      Balthasar - Dokkum ››