Gisterenavond in het Chassé theater nogmaals de voorstelling gezien.
Deze keer met Milan als Valjean. Milan is echt bizar goed als Valjean. Jammer voor de ervaren René van Kooten, maar Milan zingt en speelt René er zonder twijfel uit. En: ik heb Les Mis al best een aantal keren gezien, vooral in Londen, met verschillende casts, en ik kan me niet herinneren dat Valjean zo breekbaar gespeeld werd op het einde. Milan past zijn hele lichaamshouding aan, zijn tempo, zijn stem, en is m.i. absoluut overtuigend als oude man. Dit viel me enorm op, maar gedurende het hele stuk is hij supersterk. Zonder te willen afdoen aan Freek zijn prestatie, denk ik dat ik het zelfs onterecht vind dat Freek de musicalaward gewonnen heeft.
Ook Yannick Plugers had zijn m.i. awardnominatie mogen verzilveren. Samir Hassan was leuk in Sweeney, maar Yannick maakt op mij meer indruk. Hij overheerst nergens, maakt zichzelf niet belangrijker dan de rest. Dat heb ik wel eens anders gezien bij Thenardiers.
Michiel Muyderman is heel sterk als Marius, hij heeft nog sprongen gemaakt sinds de vorige keer. Zijn Lege stoelen, lege tafels is hartverscheurend.
In zijn algemeenheid denk ik dat de voorstelling beter zit bij de hele cast, iedereen was echt on fire.
Gisteravond waren twee understudy’s op: Isaura Kuyt als Fantine en Janne Kolpa als Eponine. Isaura duidelijk gegroeid ten opzichte van de vorige keer, ze maakt nu meer indruk in de korte tijd dat ze op het podium staat als Fantine. Janne heeft niet de ervaring van Vajen, maar blijft overeind. Qua zang vind ik haar een stuk prettiger klinken dan Vajen.
Het viel me trouwens op dat na de oproep voor vrouwen, kinderen en vaders van kinderen om de barricade te verlaten, dat er toch nog een vrouw achterbleef (en Gavroche, natuurlijk). Is dit altijd zo of zaten ze krap in de swings?