Londen : Wicked, Billy en Ayckbourn
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Even wat gedachten over de drie voorstellingen die ik afgelopen week in Londen zag.

Wicked
Gezien: dinsdag 14 oktober
Ik zag de voorstelling voor de vierde keer en moet helaas melden dat het niveau van de huidige cast een stuk minder is dan verwacht mag worden. Alexia Khadime is voor mij, na Shoshanna Bean, Idena Menzell en Kerrie Ellis, een teleurstellende Elphaba. Ze zingt hard en zuiver, maar weet je met haar spel eigenlijk geen moment echt te raken. Ze heeft de neiging bij alles haar schouders bol te trekken zodat alles wat ze doet er nogal geforceerd uitziet. Natuurlijk zingt ze zich met verve door de prijsnummers Defying Gravity en No Good Deed heen, maar haar wat kinderlijke stem irriteerde me soms ook.
Naast Khadime staat gelukkig Dianne Pilkington die fantastisch is als Glinda. Elke zin die ze zegt is raak en ze speelt Khadime nogal rigoureus van het podium af. Maar eigenlijk zou dat niet moeten; het evenwicht van de voorstelling wordt daarmee ernstig verstoord (ik heb tenminste nooit zo zitten hopen of de groene mevrouw afmag om de blonde mevrouw meer ruimte te geven….)
Oliver Tomsett als Fiyero overtuigde me ook niet erg. Het is een grote, wat slungelige jongen die weinig soepel beweegt. Hij steekt een kop boven beide dames uit, wat vooral in de dansnummers bijkans op de lachspieren werkt. Maar hij zingt de rol wel prachtig, dus dat maakt veel goed.
Desmond Barrit en Harriet Thorpe als respectievelijk the Wizard en Mme.Morrible deden uitstekend werk; ze haalden uit hun rollen wat erin zit.
Wicked blijft een indrukwekkende belevenis, maar ik heb de voorstelling veel sterker gezien dan afgelopen dinsdag. Het wachten is op de terugkeer van Kerrie Ellis.

Billy Elliot
Gezien: woensdag 15 oktober
Billy Elliot in het theater ernaast bewijst dat het mogelijk is om na meer dan 2 jaar je voorstelling op absoluut topniveau te houden. Ook Billy zag ik voor de vierde keer en deze voorstelling was de allerbeste die ik gezien heb van deze meesterlijke voorstelling. Tanner Pflueger was de Billy die ik zag en deze jongen was “focking” ongelooflijk. Amerikaan van origine, maar in alles de Billy die je zou wensen. Mooie, zuivere stem en een echte balletdanser. Zijn duo met zijn oudere ik was adembenemend. Zonder twijfel de beste Billy die ik ooit zag (beter dat Liam…..)
Jackie Clune speelde een hartveroverende Mrs. Wilkinson. Scherp, grappig en helemaal goed. De rest van de cast is prachtig om naar te kijken; deze zeer verschillende mensen staan enorm te genieten van hun werk. Een extra pluim moet ook weer uitgedeeld aan de fantastische balletmeisjes; wat een energie! De show blijft één van de mooiste musicals ooit met een schitterende regie die me ook bij de vierde voorstelling nog verraste. Billy blijft bovenaan het lijstje staan van shows die je gezien moet hebben in Londen.

Round and Round the Garden
Gezien: woensdag 15 oktober
Drie jaar geleden maakte Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam “De Kruistochten” een 8 uur durende marathon voorstelling van 3 stukken van Alan Ayckbourn. Nu doet Matthew Warchus hetzelfde in The Old Vic theatre. Ik zag deel drie van deze trilogie, waarvan je de delen afzonderlijk kunt bekijken. De zaal is omgebouwd tot theater “in the round” wat betekent dat je als publiek helemaal om de spelers heen zit. Ik zag een voorstelling die heel anders van toon is dan de Amsterdamse. Daar zat de luchtigheid vooral in terloopsheid; hier wordt op de Engelse manier elke grap uitgespeeld. Anders, maar minstens zo leuk. Het stuk gaat over de onmogelijkheid van het huwelijk (van Ayckbourn is de uitspraak: Marriage is loneliness without the privacy) en aan het einde van de voorstelling gaan alle getrouwde mensen doodongelukkig weer naar hun eigen mooie buitenhuis. Het was vooral leuk om deze voorstelling te zien tussen een publiek wat precies uitstraalt waar Ayckbourn het over heeft: wat oudere getrouwde stellen die op woensdagmiddag niets beter te doen hebben dan een middagje naar het theater. Ze moeten zich erg ongemakkelijk hebben gevoeld. Mooie degelijk voorstelling.

Dit was mijn weekje Londen: morgen door naar New York voor “13”, Spring Awakening, South Pacific, Gypsy en nog iets. Verslagen volgen!

Jacco

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 18 October 2008 10:05 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Met plezier je verslagen gelezen. Alexia Khadime heb ik in ‘Wicked’ niet gezien. Wat betreft Dianne Pilkington ben ik het helemaal met je eens. Ik heb haar nu twee keer mogen zien en vond haar vertolking van Glinda verbluffend goed en vocaal erg mooi. ‘Billy Elliot’ heb ik al lange tijd niet gezien maar ik lees allerlei geruchten over Joanna Riding als de nieuwe Mrs Wilkinson dus dat zou een mooi excuus zijn om weer eens te gaan. Veel plezier in NY !

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 2 ] 18 October 2008 02:15 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Bedankt voor de verslagen 😊! Wat jammer dat de Elphaba zo tegen viel, daar zit je dan toch de hele voorstelling “tegen aan te kijken”. Net zo irritant als bij Jesus Christ Superstar hopen dat Jezus maar snel het loodje mag leggen… Veel plezier op Broadway 😊!

  [ # 3 ] 18 October 2008 02:27 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Ik was maandag bij Wicked en ik ben juist helemaal weg van Alexia Khadime. Ik moet toegeven dat ik - als ik moet kiezen - Dianne Pilkington ook beter vind, maar Alexia doet het heel goed vind ik. Nu ben ik wel bevooroordeeld, omdat ik haar de eerste keer dat ik Wicked zag als Elphaba had en de tweede keer weer 😄

Heel veel plezier in New York, ik kijk alvast uit naar je verslagen!

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 4 ] 18 October 2008 02:36 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Jacco - 18 October 2008 09:33 AM

Jackie Clune speelde een hartveroverende Mrs. Wilkinson. Scherp, grappig en helemaal goed.

Deze dame alleen al zou meer dan genoeg reden zijn om Billy te bezoeken… Ik vind haar echt geweldig….

Oh, wacht… ik vond die helemaal voorstelling geweldig!

  [ # 5 ] 18 October 2008 02:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Mooie en leuke verslagen.
Ik ben het alleen ook niet echt met je eens over Alexia als Elphaba. Mij heeft ze afgelopen maandag tijdens de voorstellingen meerdere keren geraakt zowel met haar zang als haar spel. Maar ik moet er wel bij zeggen dat zij de enige Elphaba is die ik live heb gezien. Gelukkig heeft iedereen altijd nog het recht op zijn eigen mening.

Tjongejonge ik moet zelf nu echt eens beginnen aan mijn eigen Londenverslag.

  [ # 6 ] 18 October 2008 06:23 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Alexia was niet “slecht”, maar Wicked is een show die starpower nodig heeft en dat heeft deze dame wat mij betreft echt een stuk minder dan de andere groene vrouwen die ik gezien heb. Als je alleen haar hebt gezien kan ik me voorstellen dat je toch onder de indruk bent, maar na Bean, Menzell en Ellis is deze actrice “gewoontjes”. Dat Pilkington als Glinda “beter” is zegt genoeg: dat zou bij Wicked niet moeten….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 7 ] 21 October 2008 11:45 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik was ook in Londen de tweede helft van vorige week en ik heb Joseph, Avenue Q, Billy Elliot, West Side Story en Hairspray gezien, maar vooral van Billy Elliot was ik diep, diep onder de indruk.  Wat een voorstelling…...
Een fantastische Billy ( Fox Jackson-Keen)  en “Michael” had ik ter plekke een staande ovatie willen geven. Een show die ik zeker nog een keer ga zien.

[ Gewijzigd: 21 October 2008 11:50 PM by Kiepkantel ]
   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”