Kruistocht in Spijkerbroek 20 december 2008 (SPOILERS)
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Gisteren ben ik met mijn zusje naar de musical Kruistocht in Spijkerbroek geweest. Musicals als deze hebben natuurlijk te maken met een beperkt budget, maar ik verbaas me er vaak over hoe ze met weinig toch meestal veel kunnen creƫren bij SJMA (Stichting JeugdMusical Amsterdam). Na een welkomsboodschap begon de voorstelling met een openingstune die ons begeleide op de tocht die zou worden afgelegd. Deze versnelde reis op een virtiuele kaart werd geprojecteerd op het doek. Ook later in de voorstelling zou deze kaart ons vertellen waar de kinderen reisden tussen de grote steden en gebeurtenissen in. Terwijl op de kaart de weg werd gevolgd, zag je in de hoeken van de projectie beelden van de mensen in de tocht op een manier als bij het kijkraam van Hamelen. Heel leuk gevonden, zo kon je de grote lijn van de tocht en het tijdsbeeld goed volgen. Het decor was simpel, maar zette goed de plaats en de sfeer neer. Ook was er een decorstuk (wat een soort stenen plaat of rots voor moest stellen), wat heel laag kon, zodat met de rots er om heen er een soort (stads)poort ontstond, maar die ze dan ook weer helemaal omhoog konden krikken ofzo, waardoor ook meteen de opening gesloten werd en het een gewone rotspartij werd.
Het verhaal zat goed in elkaar. Al was het in het begin soms een beetje onduidelijk, maar dat kwam omdat er steeds meer werd opgehelderd gedurende de musical. En het paste ook, want Dolf had zelf natuurlijk ook geen idee waar hij nou precies in terecht kwam.
De muziek was goed. Er zaten een paar hele pakkende groepsnummers tussen en een mooi duet tussen Dolf en zijn moeder.
De cast:
Dolf Wega - Timo Descamps Speelde heel goed. Had een aanstekelijk enthousiastme, maar kon ook mooi ingetogen spelen als er weer eens een kind het leven liet bijvoorbeeld. Zang was ook goed.
Dr. Ilse Wega/ Nora/ Contessa - Ingrid van Houwelingen Zong heel mooi, speelde ook goed.
Dr. Simiak / Dom Anselmus - Peter Ohlenschlager Je kreeg echt een hekel aan hem, maar dat was de bedoeling ook, dus goed gedaan. Was niet zo weg van zijn zang.
Dr. Kneveltoer / Dom Johannis - Nikolai Slisser Speelde heel leuk, echt zo’n gezellige monnik.
Leonardo - Ger Savelkoul Speelde goed, geliefd bij vele moeders achteraf te horen.
Dom Thaddeus - Gert Jan Louwe Op zich wel goed, maar niet echt bijzonder. Lag ook aan de rol.
Nicolaas - Michael de Vriend Deed het wel goed, maar niet bijzonder.
Gardulf / Romhild / Conte - Bart van der Meer Speelde heel leuk, vooral als bakker.
De Jeruzalem kindercast met o.a.:
Carolus - Warren Walker Speelde goed, wekte veel sympathie.
Mariecke - Merel Ouwehand Zong heel mooi. Speelde ook goed, paste heel goed in de rol (alleen een keertje haar tekst een beetje kwijt)
Thies - Daan de Bakker Speelde echt zo’n leuk schattig, enthousiast jongetje.
Frieda - Roos de Lange Zette haar rol heel goed neer, paste er ook goed in.

Aan het einde van de voorstelling werden 2 bakken met rozen op het podium gezet voor alle spelers. De hoofdrolspelers pakten er elk 1 uit bij de 2e buigingsronde, behalve de slechterik natuurlijk die pakte er meteen 3. En de italiaanse Leonardo gaf heel hoffelijk zijn roos aan de kleine Mariecke.
Na de voorstelling heeft mijn zusje nog even handtekeningen verzamelt op de cd bij de signeersessie. Ger Savelkoul kan echt snel hele leuke olifanten tekenen 📣

Al met al een geslaagde voorstelling. Geen Les Mis of Daens, maar heel leuk in zijn soort.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 1 ] 22 December 2008 02:52 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Je hebt Ingrid gezien; dat wil ik ook nog (en overweeg de reis naar uden op 27 december).

Ik herken veel in je beschrijving, maar toch niet alles.  Je zegt bij Dom Thaddeus ”  Op zich wel goed, maar niet echt bijzonder. Lag ook aan de rol. ” Ik heb Gert Jan niet gezien, maar Dieter straalde op een bijna goddelijke wijze in die rol. Dus er kan er wel wat mee, ondanks dat de rol niet zo groot is.
En dat Nikolai “een gezellige monnik” speelt kan ik toch ook niet met je eens zijn.

  [ # 2 ] 22 December 2008 10:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Jeroen - 22 December 2008 02:52 PM

Je hebt Ingrid gezien; dat wil ik ook nog (en overweeg de reis naar uden op 27 december).

Ik herken veel in je beschrijving, maar toch niet alles.  Je zegt bij Dom Thaddeus ”  Op zich wel goed, maar niet echt bijzonder. Lag ook aan de rol. ” Ik heb Gert Jan niet gezien, maar Dieter straalde op een bijna goddelijke wijze in die rol. Dus er kan er wel wat mee, ondanks dat de rol niet zo groot is.
En dat Nikolai “een gezellige monnik” speelt kan ik toch ook niet met je eens zijn.

Bedoel ook meer qua uitstraling. Hij is natuurlijk niet zo heel gezellig, maar heeft wel een soort warme uitstraling over zich zeg maar. Beetje moeilijk uit te leggen wat het precies is. Dom Anselmus kwam meteen heel onheilspellend over, terwijl ik Tom Thaddeus toch meer over vond komen als een goedzak.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord