2 of 3 |  < 1 2 3 > 
Kristina frà¥n Duvemà¥la in Carnegie Hall…
  [ # 16 ] 03 September 2009 10:42 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik ga; ik ben zo benieuwd wat ik er live van ga vinden. Ik ken de musical alleen nog maar van de Zweedse CD, maar die is wel tot mijn favorieten uitgegroeid…ik vind de muziek zo prachtig. Zit wel een beetje aan de zijkant, maar ach voor een concert uitvoering hoop ik dat dat niet zo’n ramp zal zijn. Heel tof om er bij te kunnen zijn.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 17 ] 21 September 2009 11:18 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Aankomende woensdag en donderdag is het zover! KRISTINA in concert!

Net weer ff wat nummers beluisterd van de show. Wat een ongeloofelijk mooie muziek heeft deze show toch…..misschien wel een van de beste musicals ooit geschreven?

Overigens verschijnen op diverse forums berichten dat het cast album van KRISTINA een dubbel cd gaat worden wat nog voor de kerst uit gaat komen.

Stiekem hoop ik ook op een DVD!

Wie is nog meer geintereseerd in de nieuwe KRISTINA?

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 18 ] 21 September 2009 08:40 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Ik!  Helaas helaas kan ik niet naar New York. Ik had er heel graag bij geweest, dus ik zal het nu met de cd’s moeten doen.
Kristina fran duvemala ken ik van de eerste tot de laatste noot en ik heb het genoegen gehad de show twee keer in Stockholm te hebben gezien en dat was een legendarische ervaring.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 19 ] 26 September 2009 01:21 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

De concerten van afgelopen woensdag en donderdag waren een groot succes en volgens de vele berichten op het internet een ware belevenis. De CD komt nog voor de kerst uit.

Via de volgende link het nummer``Summer Rose`` uit KRISTINA.

http://www.youtube.com/watch?v=bnYREceEl9U&feature=channel

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 20 ] 26 September 2009 10:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Een groot succes…..? Het is maar hoe je het ziet… Er was veel lof voor de artiesten, maar grote twijfel over de show an sich… Een Broadway productie lijkt nog ver weg….helaas…. Maar hoop dat de cd snel komt. Zou dit de tweede B&B show worden waarbij de score ten onder gaat aan een hopeloos script????

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 21 ] 27 September 2009 09:25 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Jacco - 26 September 2009 10:24 PM

Een groot succes…..? Het is maar hoe je het ziet… Er was veel lof voor de artiesten, maar grote twijfel over de show an sich… Een Broadway productie lijkt nog ver weg….helaas…. Maar hoop dat de cd snel komt. Zou dit de tweede B&B show worden waarbij de score ten onder gaat aan een hopeloos script????

Dit heeft naar mijn mening voornamelijk te maken met het feit dat sommige mensen de show hebben beoordeeld op haar theatrale waarde. Dit is zeer onterecht aangezien het hier om een CONCERT versie gaat en grote delen van het script zijn weggelaten. Essentiele delen voor het verhaal zijn tijdens het concert ingevuld door een vertelster.

Maar toch heb ik ook mijn twijfels bij een grote Broadway of West End productie. Het is nogal zware kost allemaal en of het huidige theaterpubliek daar op zit te wachten met alle zoetsappige meuk van tegenwoordig?

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 22 ] 27 September 2009 09:26 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Jacco - 26 September 2009 10:24 PM

Een groot succes…..? Het is maar hoe je het ziet… Er was veel lof voor de artiesten, maar grote twijfel over de show an sich… Een Broadway productie lijkt nog ver weg….helaas…. Maar hoop dat de cd snel komt. Zou dit de tweede B&B show worden waarbij de score ten onder gaat aan een hopeloos script????

Ik weet niet of je ooit de show in Stockholm hebt gezien, maar ik kan je verzekeren dat in tegenstelling tot Chess Kristina beschikt over een zeer goed script. Het concert in New York duurde ongeveer twee en half uur terwijl de musical in Stockholm vier uur duurde. Het was een zeer aangrijpende ervaring met fantastische muziek, schitterende toneelbeelden met een decor van Robin Wagner. Belangrijker dan dat alles is Kristina een intelligent en aangrijpend verhaal met echte karakters, die iets met je doen en waar je om geeft.

Ik heb zo’n beetje alle recensies uit Amerika inmiddels gelezen en de algemene lijn in de recensies is dat de muziek geweldig is maar dat getwijfeld wordt of Amerika er klaar voor is. Dat is op zich een beetje merkwaardig, want naar aanleiding van het concert kun je daar moeilijk conclusies uit trekken. Stel je eens voor dat je een concert had van Mamma Mia met alleen de nummers en iemand die in grote lijnen het verhaal verteld. Zou je op basis daarvan denken dat het ooit een succes kan worden? Nee, hoogst waarschijnlijk niet.

Daarbij komt dat New York een lastige theaterstad is, een cynische theaterstad vooral. Vandaar dat producties waarvan men niet zeker is van de reacties van pers en publiek worden uitgetest ‘out of town’. Dat wordt gedaan om de show te stroomlijnen en vooral om word of mouth te creëren. Dat is ook gebeurd met Mamma Mia. Aangezien de producers niet zeker waren van het succes in New York is Mamma Mia eerst een half jaar op tournee gegaan door Amerika, met als resultaat een criticproof en partyproof productie die bijna niet kon mislukken.

Met Kristina doen ze precies hetzelfde. Het concert in New York deze week was vooral bedoeld om de Engelse vertaling uit te testen en om te kijken of de muziek de New Yorkers en dan met name de producenten aanspreekt. Vorig jaar zijn er al diverse workshops in New York gehouden waar het verhaal verder is gestroomlijnd en waar de heren een hoop hebben geleerd. Onder andere dat de show te lang was.
Vooral dat laatste element zal afgelopen week zijn bevestigd evenals het feit dat het verhaal van Kristina wat erg tragisch en somber is,  nog bijgeschaafd moet worden. Daarvoor hebben Bjorn en Benny inmiddels ook een ervaren Amerikaanse scirptschrijver ingehuurd. Het is in mijn ogen betrekkelijk eenvoudig om het publiek ondanks 3 uur dramatiek met veel leed toch met een positief gevoel naar buiten te sturen. Het verhaal gaat tenslotte over het diepste wezen van Amerika.

Al met al waren de reacties op de concerten niet slecht. Natuurlijk waren er de nodige mensen die het ‘niets’ vonden. Maar dat is bijna altijd zo. Zo’n eerste productie trekt altijd mensen die er een sport van maken om negatief te reageren op iets nieuws, zeker als het uit het buitenland komt. En al helemaal als het een buitenlands product betreft dat handelt over het diepste wezen van Amerika. Dat is immers typisch New Yorks. Als de show dan toch een succes wordt dan zijn ze de eerste om zo’n show te omarmen.

De recensies waren over het algemeen positief. Als ze negatieve elementen hadden, dan sloegen die vooral op het verhaal en de kans op succes op broadway. Maar zoals hierboven al heb betoogd is dat niet juist op basis van een concert. Hier zijn de workshops vorig jaar voor gebruikt. Overigens de echt belangrijke recensies, zoals die van The New York Times, waren erg enthousiast!

De cd komt als het goed is nog voor kerst uit dus dan kunnen wij met zijn allen de teksten gaan beoordelen. Wat ik er tot dusver van gehoord heb is de vertaling krachtig en in lijn met de poëtische kracht van het origineel.

Kristina is een van mijn beste musical ervaringen ooit. Ik heb vier uur in een theaterzaal gezeten en die vier uuur vlogen om.  En hoewel ik er geen woord van verstond kon ik het verhaal dankzij de krachtige muziek en de fantastische regie moeiteloos volgen. Ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen om een productie in New York van de grond te krijgen.
Ik heb het concert in New York helaas moeten missen, de theatervoorstelling ga ik zeker niet missen.

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 23 ] 28 September 2009 11:35 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Mooi betoog ! Ik ken ‘Kristina’ helaas alleen van de cd’s die ik destijds voor een klein vermogen heb aangeschaft en garant stonden voor urenlang luisterplezier, wel geholpen door een Duitse vertaling van het libretto, want Zweeds spreek ik nog steeds niet.

Ik vind ‘Kristina’ één van de mooiste scores ooit geschreven en verheug me echt enorm op de CD van dit concert. De fragmenten die ik op YouTube zag beloven veel en ik vind ook de stemmen van Kevin Odekirk en Russell Watson prachtig.
Over Helen Sjöholm hoeven we het helemaal niet te hebben natuurlijk. Zij is één van de weinigen die me met de kleur van haar stem en de intentie waarmee ze het zingt tot tranen toe kan roeren.

Overigens ben ik erg benieuwd naar het vervolg en of ‘Kristina’ eindelijk die langverdiende produktie op Broadway of West End gaat krijgen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 24 ] 28 September 2009 08:25 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Even snel reageren, heb niet veel tijd, moet zo op vliegtuig terug naar huis stappen. Kon het niet nalaten om alvast even snel te kijken wat er hier over Kristina gezegd wordt. Ik was er dus bij het 2e concert, de donderdag. Ik ben geen NY kenner (dus ook geen kenner van het publiek hier) maar ik kreeg kippevel “allover” toen een volledige Carnegie halverwege de 2e akte al een spontane staande ovatie gaf. Deze concertante uitvoering was ge-wel-dig….en m.i. was dit publiek in ieder geval laaiend enthousiast over het stuk, de muziek en de uitvoerenden. Ik vond het in ieder geval een ” once-in -a-lifetime” ervaring erbij geweest te mogen zijn. Absoluut geen spijt hiervoor naar NY afgereisd te zijn, integendeel.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 25 ] 28 September 2009 08:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Mark - 28 September 2009 08:25 PM

Even snel reageren, heb niet veel tijd, moet zo op vliegtuig terug naar huis stappen. Kon het niet nalaten om alvast even snel te kijken wat er hier over Kristina gezegd wordt. Ik was er dus bij het 2e concert, de donderdag. Ik ben geen NY kenner (dus ook geen kenner van het publiek hier) maar ik kreeg kippevel “allover” toen een volledige Carnegie halverwege de 2e akte al een spontane staande ovatie gaf. Deze concertante uitvoering was ge-wel-dig….en m.i. was dit publiek in ieder geval laaiend enthousiast over het stuk, de muziek en de uitvoerenden. Ik vond het in ieder geval een ” once-in -a-lifetime” ervaring erbij geweest te mogen zijn. Absoluut geen spijt hiervoor naar NY afgereisd te zijn, integendeel.

Leuk om te horen! Ik hoor graag van je hoe je het allemaal hebt ervaren!

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 26 ] 02 October 2009 07:47 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Mark had de eer om bij deze voorstelling aanwezig te zijn. Hij heeft er een verslag van geschreven en die kun je HIER vinden.

[ Gewijzigd: 02 October 2009 08:29 AM by Marilena ]
   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 27 ] 02 October 2009 12:11 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Prachtig stuk. Ik baal er nog dagelijks van dat ik niet in de gelegeheid was om er bij te zijn.
Gelukkig heb ik de musical in Zweden gezien en dat was een van mijn mooiste momenten ooit in het theater. De muziek, zoals Mark terecht schrijft is fantastisch en Helen Sjoholm, die ik al een paar keer live heb mogen bewonderen, is een geweldige zangeres.

Ik hoop dat Kristina Broadway gaat bereiken en ik ben erg jaloers op Mark, maar blij dat er nog meer mensen in Nederland zijn die dezelfde passie voor dit meesterwerk delen.

Ik ga thuis maar weer snel dat fabelachtige mooie fotoboek van de musical bekijken!

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 28 ] 04 October 2009 09:35 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

http://www.youtube.com/watch?v=xeNJM_MjEzA


O, o wat mooi!

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.

  [ # 29 ] 04 October 2009 12:46 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

chess - 04 October 2009 09:35 AM

http://www.youtube.com/watch?v=xeNJM_MjEzA


O, o wat mooi!

Geweldig filmpje!

Bring on the CD!

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 30 ] 04 October 2009 09:23 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

DAMN wat mooooooooooooi!!!!!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

 < 1 2 3 > 
2 of 3