Ik ben Nietzsche!
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Ik ben Nietzsche! is een reading van het historische toneelstuk dat Kiek Houthuijsen en Ton Vorstenbosch schreven over Elisabeth Nietzsche, de zus van de grote denker. Elisabeth verdraaide Nietzsche’s theorieën tot antisemitische propaganda (ze koppelde onder andere het begrip Ubermensch aan het Germaanse ras) en leverde dit aan de nazi’s uit. Elisabeth verwoordt in het stuk hoe een groot gedeelte van het volk toentertijd dacht. Haar gebrek aan authentiek denken afgezet tegen het populisme van nu maakt Ik ben Nietzsche! verrassend actueel.

Het stuk is puntig en scherp geschreven en wordt op een luchtige manier verteld. Het is voor iedereen te begrijpen en kent volop hilarische momenten. Want lachen, zelfs om Nietzsche, kan en mag! Vanaf 1 april te zien in het theater.

In een reading wordt een stuk gelezen, en ook een beetje gespeeld. Het is de meest pure vorm van het brengen van een theaterstuk. Het monumentale door Ton Vorstenbosch geschreven stuk ‘Wilhelmina: Je Maintiendrai’, met Anne-Wil Blankers als Wilhelmina, zag ooit als reading het eerste levenslicht en werd met meer dan 125.000 bezoekers het best bezochte naoorlogse toneelstuk.

Het bijwonen van een reading biedt een unieke gelegenheid om een kijkje in de toneelkeuken te nemen. In ieder geval ziet en hoort het publiek de beide auteurs, Kiek Houthuijsen en Ton Vorstenbosch. De overige drie leesplekken worden ingevuld door een wisselende cast van drie acteurs (o.a. Bill van Dijk, Peer Mascini, Titus Muizelaar, Gerardjan Rijnders, Nettie Blanken, Marle Brouwer, Gonny Gaakeer, Cox Habbema, Trudy de Jong, Debbie Korper, Saskia Rinsma, Arnoud Bos, Martijn Fischer, Fabian Jansen, Arjan Schoolderman en Waldemar Torenstra).

Ik ben Nietzsche! is het eerste deel van de Trilogie van de Waan, drie nieuwe Nederlandse stukken van Kiek Houthuijsen en Ton Vorstenbosch, over drie vrouwen en hun verdwaasde geloof in het nazisme. De drie stukken laten op luchtige, toegankelijke wijze het gevaar zien van antisemitisme, racisme, discriminatie en het gebrek aan authentiek denken.

Ik ben Nietzsche! was in het voorjaar van 2007 te voor het eerst te zien in De Hollandsche Schouwburg te Amsterdam. Het was voor het eerst sinds 65 jaar dat op deze historisch beladen plek weer toneel ten gehore werd gebracht. (Van 1942 tot 1943 werd De Hollandsche Schouwburg gebruikt als deportatieplaats voor joden). Bezoekers van de voorstelling krijgen op vertoon van hun plaatsbewijs € 3,- korting op de entree van het Joods Historisch Museum te Amsterdam (normale prijs € 7,50) en kunnen kosteloos de Hollandsche Schouwburg bezoeken tijdens de openingstijden (11.00-16.00 uur).

Tekst: Kiek Houthuijsen en Ton Vorstenbosch / Met: Kiek Houthuijsen, Ton Vorstenbosch en een wisselende cast van 3 extra acteurs o.a: Bill van Dijk, Peer Mascini, Titus Muizelaar, Gerardjan Rijnders, Nettie Blanken, Marle Brouwer, Gonny Gaakeer, Cox Habbema, Trudy de Jong, Debbie Korper, Saskia Rinsma, Arnoud Bos, Martijn Fischer, Fabian Jansen, Arjan Schoolderman en Waldemar Torenstra.

De volledige speellijst is op de websites te vinden.
http://www.toneelfabriek.nl / www.bostheaterproducties.nl

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”