Marie Antoinette: Ongekende Duitse Topklasse!
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Show: Marie Antoinette
Locatie: Musical Theater Bremen, Bremen (Duitsland)
Script & Liedteksten: Micheal Kunze
Muziek: Sylvester Levay

Zondag 22 maart was het dan eindelijk zover….....Marie Antoinette!

Met hoge verwachtingen reden wij naar de prachtige stad Bremen. Eenmaal aangekomen bij het prachtige theater snel naar de kassa om kaarten te kopen. Voor studenten tot 26 jaar hebben ze hier een geweldige actie bedacht….......60% korting…..dus voor 38,00 op de eerste rij! Van te voren nog even een veel te duur programmaboek gekocht (€ 12) en toen kon wat ons betreft de show beginnen. De zaal was zo goed als uitverkocht.

Hieronder probeer ik een kort overzicht te geven van de show.

De show begint meteen ijzersterk met Ethan Freeman die het nummer ``Illusionen`` zingt. Ethan Freeman speelt Cagliostro, een soort van illusionist die het publiek meevoert naar de wereld van Marie Antoinette, naar mate het verhaal vordert word meer en meer duidelijk wat voor invloed deze persoon heeft op Marie Antoinette. Het openingsnummer gaat gepaard met veel special effects…vuurwerk en wegvliegende kledingstukken zijn slecht een paar elementen die verwerkt zijn in het openingsnummer.

Dan gaat het verhaal van start en het 45 man sterke orkest laat hier al direct zijn topkwaliteiten zien. Onder begeleiding van een krachtige melodie komt een grote groep bedelaars het toneel oplopen en zingen daar het nummer ``Hunger / Veilchen``, een groots ensemble nummer wat een grote indruk maakt.

In deze scene maken we voor het eerst kennis met het bloemenmeisje Margrid Arnaut. Zij vervloekt het bedelaars bestaan en de regering. Als zij dan ook nog es bestolen word van haar bloemen dringt ze het koninklijke paleis binnen waar ze kennis maakt met Marie Antoinette. Margrid smeekt om hulp voor het arme volk maar i.p.v te helpen vernedert Marie Antoinette haar in het bijzijn van alle genodigen in de balzaal.  Hierop zingt Margrid haar solo ``blind von licht``, een meeslepende ballad wat voor een minutenlang applaus zorgt.

Margrid ontmoet vervolgens in een Parijs bordeel Herzog Orleans, een rebels persoon die het regeren van de koning & koningin vervloekt. Hij haalt Magrid over om met hem samen te werken om vervolgens te proberen om de koning & koningin van de troon te stoten. Als dan vervolgens een vriendin van Margrid uit het bordeel in het openbaar word doodgeslagen door de Franse soldaten zweert Magrid dat ze zal vechten tot het bittere eind om van Frankrijk een beter land te maken met haar grote song ``Ich Weine Nicht Mehr``.

In de volgende scenes van de eerste akte zien we hoe Marie Antointte gehaat word door het volk. Deze haat komt tot een hoogtepunt waneer Marie Antoinette voor het oog van de arme bevolking idiote dure aankopen doet ( een valstrik van Herzog Orleans). Hierop komt het volk en de mensen om haar heen in opstand. Magrid werkt inmiddels via Orleans als spion in het koninklijk paleis en ziet tijdens een bal haar kans om Marie Antointte in het openbaar te beschuldigen van de vele doden (waaronder haar vriendin) in de straten van Parijs. Magrid word hierop gevangen genomen en Marie Antointte word meer en meer verafschuwd….een opstand dreigt. Dit alles resulteert in een 6 min durend pauze finale nummer.

De tweede acte begint en waar in de eerste acte nog plaats was voor een luchtig moment is daar in Acte 2 niets van terug te vinden. De gehele 2de acte is zeer duister en kent vele indrukwekkende ensemble nummers. In de 2de Acte zien we hoe Magrid word vrijgesproken en hoe vervolgens het koninklijk paleis word bestormd door het volk.

Vanaf het moment dat Marie Antoinette, de koning & hun kinderen gevangen worden genomen volgt de ene indrukwekkende scene na de anderen. De onthoofding van de koning, de manier waarop de jongste zoon word geexecuteerd en het uiteindelijke process tegen Marie Antoinette maakten diepe indruk. De finale waarin een inmiddels grijze en verouderde Marie Antointte word bespuugd door het volk op haar weg naar de guillotine zorgde tevens voor kippenvel. De 180 min waren dan ook snel om.

Met MARIE ANTOINETTE hebben Micheal Kunze & Sylvester Levay een waar meesterwerk geschreven.  Een 3 uur durende musical die geen moment verveeld en een boeiend script heeft. Sylvester Levay heeft zichzelf overtroffen…zijn muziek voelt zeer vernieuwend aan en is een mix van Jazz, pop en meeslepende musical songs. De doorgecomponeerde score deed me op sommige momenten denken aan ELISABETH, maar dit was zeer gering. Ik vind het dan ook onbeprijpelijk dat er niet meer muziek verkrijgbaar is dan het cast album met een magere 13 tracks. Er zijn plannen voor een complete recording…de dame uit de shop vertelde me dat die naar alle waarschijnlijkheid in Mei verschijnt.

De voorstelling werg gespeeld door de orginele cast…....stuk voor stuk top talenten. Ethan Freeman, Patrick Stanke, Sabrina Weckerlin en Roberta Valentini zorgen ervoor dat de show naar een ongekend hoog niveau werd getild. Voeg daar het enorme orkest en de schitterende decors aan toe en je krijgt een ongekend musical spektakel waar ze in Nederland iets van kunnen leren.

Ik wil iedereen aanraden om af te reizen naar Bremen om daar verolgens een geweldige musical belevenis te hebben…zo worden ze niet vaak meer gemaakt!

9 / 10

Groeten,
Danny

[ Gewijzigd: 23 March 2009 10:42 AM by saigon ]
   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 1 ] 23 March 2009 11:18 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Indrukwekkend verslag!
Ik wil er ook heen :ohw:

  [ # 2 ] 23 March 2009 01:09 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Bedankt voor het mooie verslag! Fijn dat je zo genoten hebt van de voorstelling 😄

Ik zou willen dat ik er ook heen kon gaan, maar dat gaat niet meer lukken voor 31 mei… heeft iemand enig idee of de kans bestaat dat deze voorstelling ergens anders voortgezet wordt? Anders hoop ik heel hard dat er inderdaad een volledige recording komt 📣

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 3 ] 23 March 2009 01:18 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Heel mooi verslag !

De website ziet er ook zo mooi uit, met een Teaser die ergens doet denken aan Elisabeth, wat niet zo heel gek, en al helemaal niet zo erg is   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 4 ] 23 March 2009 06:54 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2006-09-12

He Saigon!

Leuk verslag, alleen… ik kan me er helemaal niet in vinden. Ik vond het nogal teleurstellend zeker qua script en regie. Vond het een onsamenhangend geheel en zeker qua decor low-budget. En dat het op bepaalde momenten deed denken aan Elisabeth is wat mij betreft (en als niet-Elisabeth-fan) eerder een nadeel. Nee, dan Rebecca, een van de meest indrukwekkende musicals van de laatste jaren. Ik kan althans niet wachten dat deze topshow snel naar Duitsland komt…

Gr. mko

  [ # 5 ] 23 March 2009 08:03 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

mko - 23 March 2009 06:54 PM

He Saigon!

Leuk verslag, alleen… ik kan me er helemaal niet in vinden. Ik vond het nogal teleurstellend zeker qua script en regie. Vond het een onsamenhangend geheel en zeker qua decor low-budget. En dat het op bepaalde momenten deed denken aan Elisabeth is wat mij betreft (en als niet-Elisabeth-fan) eerder een nadeel. Nee, dan Rebecca, een van de meest indrukwekkende musicals van de laatste jaren. Ik kan althans niet wachten dat deze topshow snel naar Duitsland komt…

Gr. mko

Hey MKO,

Ik denk dat de terugkerende muzikale samenstellingen in de Kunze & Levay musicals typisch een voorbeeld van hun stijl is. REBECCA heeft ook hier een daar vleugjes ELISABETH & MOZART in zich…..kenmerkend voor Levay`s muziek.

Decor was zeker niet hoogstaand maar voldeed wel naar mijn mening.

Wat vond jij van de muziek?

Groeten,

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 6 ] 23 March 2009 08:20 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2006-09-12

Tja, de muziek… Absoluut niet de beste composities van Levay. Mozart! spring er wat dat betreft als beste uit. Maar het is wel snel herkenbaar. Toch kon ook de muziek me niet echt boeien. Best een paar leuke nummers maar niet meer dan dat. Ben het er wel mee eens dat ze van de cd niet echt werk hebben gemaakt.

Waar ik wel benieuwd naar ben: zat de zaal een beetje vol? Ik was er al twee weken na de opening en ik denk dat de zaal toen voor nog niet de helft gevuld was…

  [ # 7 ] 24 March 2009 10:23 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

mko - 23 March 2009 08:20 PM

Tja, de muziek… Absoluut niet de beste composities van Levay. Mozart! spring er wat dat betreft als beste uit. Maar het is wel snel herkenbaar. Toch kon ook de muziek me niet echt boeien. Best een paar leuke nummers maar niet meer dan dat. Ben het er wel mee eens dat ze van de cd niet echt werk hebben gemaakt.

Waar ik wel benieuwd naar ben: zat de zaal een beetje vol? Ik was er al twee weken na de opening en ik denk dat de zaal toen voor nog niet de helft gevuld was…

Ik vond de muziek fantastisch…........zeer complex gecomponeerd met een vernieuwende sound. Vooral de nummers in de rechtbank en tijdens de opstand maakten diepe indruk. Smaken Verschillen;)

De zaal was zo goed als uitverkocht. Op de balkons waren hier en daar nog wat vrije stoelen. Lijkt goed te gaan dus. Toch denk ik dat de algemene tegenvallende kaartverkoop te wijten is aan de magere marketing die de show heeft gehad, en misschien is Bremen wel niet de perfecte stad om zon grote premiere te hebben?

Groeten !

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 8 ] 02 June 2009 01:22 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Marie Antoinette heeft afgelopen zondag haar laatste voorstelling gespeeld….......wat een top avond!! Ook na het zien van de laatste voorstelling ben ik van mening dat deze musical een waar meesterwerk van Michael Kunze & Sylvester Levay is…......wat indrukwekkend!

De geruchten gaan dat deze show in 2010 in Wenen te zien zal zijn…........ik hoop dat het waar is want dat verdient deze show.

Via de volgende links zijn wat nummers te horen die niet op het magere castalbum stonden maar zeker indrukwekkend zijn.

Het eerste ensemble nummer + de opkomst van de koningin & De Geselingsscene in Parijs

http://www.youtube.com/watch?v=buphSzch8WU&feature=related

De indrukwekkende process scene waarin Marie Anotointte word vernedert door haar eigen volk en vervolgens ter dood word veroodeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=buphSzch8WU&feature=related

Enjoy!!

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 9 ] 03 June 2009 04:59 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2006-09-12

En Bremen is met Marie Antoinette weer een paar miljoen euro het schip in gegaan. Ze hadden begroot op 110.000 bezoekers maar er zijn slechts 90.000 op de show afgekomen. 1/6de daarvan ook nog met kortingsacties… Zware verliezen, niet enkel door tegenvallende bezoekersaantallen maar ook omdat MA veel duurder is geworden qua decor, kostuum, geluid dan oorspronkelijk was gepland.

Het lukt dus blijkbaar niet in Bremen. Het afzetgebied daar is te klein, met Jekyll & Hyde leed het theater ook al een miljoenenschuld. En dat lag niet aan de musical zelf want J & H is tot op de dag van vandaag wat mij betreft een van de indrukwekkendste shows die ik heb gezien.

Hamburg ligt een uur rijden verderop en daar zijn Der Konig der Lowen en Tarzan avond na avond uitverkocht. Ook Ich war noch niemals in New York loopt goed. En de mensen uit de musicalhoofdstad Hamburgt laten Bremen dus blijkbaar links liggen.

Ben benieuwd wat voor plannen ze in de toekomst maken. Misschien wat meer (grote) reizende shows. Maar het Musical Theater in Bremen is en blijft een fantastisch theater.