Show: Marie Antoinette
Locatie: Musical Theater Bremen, Bremen (Duitsland)
Script & Liedteksten: Micheal Kunze
Muziek: Sylvester Levay
Zondag 22 maart was het dan eindelijk zover….....Marie Antoinette!
Met hoge verwachtingen reden wij naar de prachtige stad Bremen. Eenmaal aangekomen bij het prachtige theater snel naar de kassa om kaarten te kopen. Voor studenten tot 26 jaar hebben ze hier een geweldige actie bedacht….......60% korting…..dus voor 38,00 op de eerste rij! Van te voren nog even een veel te duur programmaboek gekocht (€ 12) en toen kon wat ons betreft de show beginnen. De zaal was zo goed als uitverkocht.
Hieronder probeer ik een kort overzicht te geven van de show.
De show begint meteen ijzersterk met Ethan Freeman die het nummer ``Illusionen`` zingt. Ethan Freeman speelt Cagliostro, een soort van illusionist die het publiek meevoert naar de wereld van Marie Antoinette, naar mate het verhaal vordert word meer en meer duidelijk wat voor invloed deze persoon heeft op Marie Antoinette. Het openingsnummer gaat gepaard met veel special effects…vuurwerk en wegvliegende kledingstukken zijn slecht een paar elementen die verwerkt zijn in het openingsnummer.
Dan gaat het verhaal van start en het 45 man sterke orkest laat hier al direct zijn topkwaliteiten zien. Onder begeleiding van een krachtige melodie komt een grote groep bedelaars het toneel oplopen en zingen daar het nummer ``Hunger / Veilchen``, een groots ensemble nummer wat een grote indruk maakt.
In deze scene maken we voor het eerst kennis met het bloemenmeisje Margrid Arnaut. Zij vervloekt het bedelaars bestaan en de regering. Als zij dan ook nog es bestolen word van haar bloemen dringt ze het koninklijke paleis binnen waar ze kennis maakt met Marie Antoinette. Margrid smeekt om hulp voor het arme volk maar i.p.v te helpen vernedert Marie Antoinette haar in het bijzijn van alle genodigen in de balzaal. Hierop zingt Margrid haar solo ``blind von licht``, een meeslepende ballad wat voor een minutenlang applaus zorgt.
Margrid ontmoet vervolgens in een Parijs bordeel Herzog Orleans, een rebels persoon die het regeren van de koning & koningin vervloekt. Hij haalt Magrid over om met hem samen te werken om vervolgens te proberen om de koning & koningin van de troon te stoten. Als dan vervolgens een vriendin van Margrid uit het bordeel in het openbaar word doodgeslagen door de Franse soldaten zweert Magrid dat ze zal vechten tot het bittere eind om van Frankrijk een beter land te maken met haar grote song ``Ich Weine Nicht Mehr``.
In de volgende scenes van de eerste akte zien we hoe Marie Antointte gehaat word door het volk. Deze haat komt tot een hoogtepunt waneer Marie Antoinette voor het oog van de arme bevolking idiote dure aankopen doet ( een valstrik van Herzog Orleans). Hierop komt het volk en de mensen om haar heen in opstand. Magrid werkt inmiddels via Orleans als spion in het koninklijk paleis en ziet tijdens een bal haar kans om Marie Antointte in het openbaar te beschuldigen van de vele doden (waaronder haar vriendin) in de straten van Parijs. Magrid word hierop gevangen genomen en Marie Antointte word meer en meer verafschuwd….een opstand dreigt. Dit alles resulteert in een 6 min durend pauze finale nummer.
De tweede acte begint en waar in de eerste acte nog plaats was voor een luchtig moment is daar in Acte 2 niets van terug te vinden. De gehele 2de acte is zeer duister en kent vele indrukwekkende ensemble nummers. In de 2de Acte zien we hoe Magrid word vrijgesproken en hoe vervolgens het koninklijk paleis word bestormd door het volk.
Vanaf het moment dat Marie Antoinette, de koning & hun kinderen gevangen worden genomen volgt de ene indrukwekkende scene na de anderen. De onthoofding van de koning, de manier waarop de jongste zoon word geexecuteerd en het uiteindelijke process tegen Marie Antoinette maakten diepe indruk. De finale waarin een inmiddels grijze en verouderde Marie Antointte word bespuugd door het volk op haar weg naar de guillotine zorgde tevens voor kippenvel. De 180 min waren dan ook snel om.
Met MARIE ANTOINETTE hebben Micheal Kunze & Sylvester Levay een waar meesterwerk geschreven. Een 3 uur durende musical die geen moment verveeld en een boeiend script heeft. Sylvester Levay heeft zichzelf overtroffen…zijn muziek voelt zeer vernieuwend aan en is een mix van Jazz, pop en meeslepende musical songs. De doorgecomponeerde score deed me op sommige momenten denken aan ELISABETH, maar dit was zeer gering. Ik vind het dan ook onbeprijpelijk dat er niet meer muziek verkrijgbaar is dan het cast album met een magere 13 tracks. Er zijn plannen voor een complete recording…de dame uit de shop vertelde me dat die naar alle waarschijnlijkheid in Mei verschijnt.
De voorstelling werg gespeeld door de orginele cast…....stuk voor stuk top talenten. Ethan Freeman, Patrick Stanke, Sabrina Weckerlin en Roberta Valentini zorgen ervoor dat de show naar een ongekend hoog niveau werd getild. Voeg daar het enorme orkest en de schitterende decors aan toe en je krijgt een ongekend musical spektakel waar ze in Nederland iets van kunnen leren.
Ik wil iedereen aanraden om af te reizen naar Bremen om daar verolgens een geweldige musical belevenis te hebben…zo worden ze niet vaak meer gemaakt!
9 / 10
Groeten,
Danny