Theatergroep De Warme Winkel weigert de prestigieuze Iffland-Ring
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

De Iffland-ring is de grootste eer die een toneelacteur voor zijn prestaties kan ontvangen. Sinds 1996 is deze hoge onderscheiding in het bezit van de Zwitserse acteur Bruno Ganz. Hoewel de ring officieel eigendom is van de Oostenrijkse staat, mag de bezitter van de ring zelf bepalen aan wie de ring testamentair overgedragen wordt. De ring leek nu in handen te komen van de Nederlandse acteur Vincent Rietveld.

In november 2008 bezocht Ganz de geprezen voorstelling Rainer Maria van theatergroep De Warme Winkel.  Bruno Ganz was dusdanig onder de indruk van deze voorstelling en met name van de acteerprestaties van Vincent Rietveld dat hij via de Oostenrijkse ambassade aan De Warme Winkel de boodschap heeft laten overbrengen dat hij de Iffland-ring aan Rietveld over wil dragen. Hoewel normaliter alleen Duitstalige acteurs in aanmerking komen voor de ring, vond Ganz dat er voor deze keer een hoge uitzondering gemaakt moest worden. Als argumentatie noemt Ganz de prachtige vertolkingen van Duitstalige teksten en de zichtbare liefde voor Duitse literatuur.

Rietveld heeft echter laten weten dat hij zeer vereerd is, maar het helaas niet kan accepteren.  ‘We zijn nu eenmaal een collectief en ik vind het onprettig dat deze prijs alleen aan mij is opgedragen voor een reeks voorstellingen die wij als gezelschap gemaakt hebben’, aldus Rietveld. ‘En tevens gaat het gerucht dat de ring vervloekt is. Een aantal maal stierf de acteur die de Iffland-ring kreeg kort na de overdracht. Natuurlijk geloof ik daar niet in, maar je moet geen enkel risico nemen’, zegt Rietveld. ‘Ik blijf gewoon gefocust op het spelen van de voorstelling Villa Europa die de komende weken nog te zien is in verschillende theaters in Nederland. Maar natuurlijk drink ik er vanavond wel een glas op!’

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”