1 of 9 |  1 2 3 >  Last ›
Tanz der Vampire / Oberhausen (verslag )
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Muziek: Jim Steinman (8,5)
Script en Liedteksten : Michael Kunze (8)
Regie: Roman Polanski (7)
Choreografie: Dennis Cllaghan (8)

Cast:

Graf von krolock: Kevin Tarte (8,5)
Sarah: Sanne Buskermolen (8)
Professor Abronsius: Gernot Kranner (6)
Alfred: Krisha Dalke (7)
Chagal: Jerzy Jezke (6,5)
Magda: Linda Konrad (8,5)
Herbert: Vanni Viscusi (7)
Koukol: Stefan Büdenbender (7,5)
Rebecca: Heike Schmitz (7)


Een culthit in met name Duisland en Oostenrijk; genadeloos geflopt op Broadway. Kortom: You either love it or hate it…schijnt het te zijn met de vampieren. Ik vind het toch vooral een leuke voorstelling, maar kan me wel iets voorstellen waar de weerstand vandaan komt.
Mijn voornaamste kritiek op het stuk is dat er teveel schommelingen in aandacht en spanning inzitten. Het ene moment zit ik helemaal achterovergedrukt met open mond te kijken en luisteren; een volgende scene dwaalt mijn aandacht minutenlang weg. Dat en de totale misplaatsing van hét nummer van de musical (Totale Finsternis) direct- koud binnenkomend- na de pauze vind ik de grootste makken van Tanz der Vampire. Nou ja, en het einde komt ook wel een beetje uit de lucht vallen, dat vind ik ook wat mager uitgewerkt.

Maar: ik vind het dus vooral een amusante, lekker wegkijkende voorstelling met enkele werkelijk prachtige scenes erin. Tanz der Vampire neemt zichzelf niet zo serieus en voor mij werkt dat prima. Evenals de combi tussen horror en klucht. Maar bovenal zitten er enkele schitterende muzikale stukken in, soms begeleid door prachtige visuel plaatjes op het toneel. Zo is het eerste “Sei bereit” -stukje…met vampieren door het hele theater een prachtig plaatje. Evenals Carpe Noctem en die Unstillbare Gier, wat ook prachtige scenes zijn. Daarin zit voor mij dé kracht van Tanz der Vampire : de bombastische ensemblenummers, prachtige ballads én de “Traumhaft schöne” plaatjes waarmee die nummers vergezeld gaan.

Dan de cast. Ik vond de cast als geheel wat mager klinker. Kan aan het geluid of grootte van het theater gelegen hebben, maar nummers als Totale Finsternis en Carpe Noctem moeten er in het ensemble deel gewoon uitknallen en ik vond het net wat te dun klinken in deze productie. Maar goed, zal wel weer een geldkwestie zijn.
Kevin Tarte zette een mooie Von Krolock neer. Hij overtuigde met name in zijn solonummers. In de duetten en groepsnummers verdween zijn (mooie) stem soms wat naar de achtergrond. Er wordt in Duitsland geen voorstelling gespeeld zonder een Nederlandse in een hoofdrol. In deze voorstelling was dat Sanne Buskermolen als Sarah. En dat deed ze prima. Voor de rest viel Gernot Kranner in negatieve zin op: zijn Abronsius was veel te vaak onverstaanbaar, waardoor veel van de humor van zijn rol verloren ging. Linda Konrad sprong er in positieve zin uit, met name door haar vocale kwaliteiten.

Ondanks mijn kritiekpuntjes, behoor ik wel tot de liefhebbers van Tanz der Vampire. Al zou ik wel graag wat kleine veranderingen zien voordat de voorstelling naar Nederland komt.
De moeite van het afreizen naar Oberhausen waard. En ik moet de Duitsers trouwens complimenteren met hun gastvrijheid. Zelden zo vriendelijk en beleefd benaderd de laatste tijd als in het Metronom Theater. Heel prettig: complimenten en reden te meer om nog eens terug te keren.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 29 May 2009 12:02 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Mooi verslag!

Van de Duitse gastvrijheid kunnen ze in Nederland nog veel leren.

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 2 ] 30 May 2009 09:44 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  129
Geregistreerd  2009-05-27

saigon - 29 May 2009 12:02 PM

Mooi verslag!

Van de Duitse gastvrijheid kunnen ze in Nederland nog veel leren.

Helemaal mee eens.

Bedankt voor het verslag! Hoe was Vanni Viscusi als Herbert? En dat van Gernot Kranner vind ik wel grappig, toen ik een paar weken geleden in Oberhausen was kon ik hem goed verstaan.

  [ # 3 ] 31 May 2009 07:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Bedankt voor je verslag. Ik ga in september naar ‘Tanz Der Vampire’ met de € 49 aanbieding. Heeft iemand ervaring met het openbaar vervoer in Oberhausen van het station naar het theater ? Ik kan uiteraard zelf gaan zitten speuren op internet, maar als iemand die info zo paraat heeft. Bedankt alvast!

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 4 ] 31 May 2009 08:16 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  198
Geregistreerd  2008-07-19

eastwick - 31 May 2009 07:50 AM

Bedankt voor je verslag. Ik ga in september naar ‘Tanz Der Vampire’ met de € 49 aanbieding. Heeft iemand ervaring met het openbaar vervoer in Oberhausen van het station naar het theater ? Ik kan uiteraard zelf gaan zitten speuren op internet, maar als iemand die info zo paraat heeft. Bedankt alvast!

Erg makkelijk! Binnen 10 minuten ben je bij Centro. Als je het station uitloopt zie je links de tramhalte. Je moet het perron aan de overkant van de straat hebben (er staat ook een bord neue mitte) en vanaf dit perron vertrekken alle bussen (die rijden ook over de trambaan) en de trams richting Centro. Dan is het even de boulevard aflopen en je bent bij het Metronomtheater.

  [ # 5 ] 31 May 2009 08:19 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

@ nesoki: om eerlijk te zijn: hij is me niet super opgevallen. wat me bijgebleven is, is dat ik ‘m in spel goed vond en vocaal redelijk…maar hij heeft dus niet echt mijn aandacht getrokken

@eastwick: ik was met de auto theo, dus kan het je niet zeggen. Had wel de indruk dat het theater in een soort nieuwbouw-project gedeelte ietwat buiten het (oude) centrum lag; maar kan je niet echt helpen hierin dus

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 6 ] 31 May 2009 08:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Oke dank voor de info (en ook voor de plattegrond van de Antwerpse Stadsschouwburg). Het duurt nog wel even voor ik ga, maar zal wel laten weten hoe ik de voorstelling in Oberhausen vond.
Groeten,
Theo

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 7 ] 31 May 2009 11:11 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Bedankt voor de leuke verslag en ook voor de complimenten voor ons Duitse. Kan ik alleen maar teruggeven. Iedere keer als ik in de Nederlanden was, zijn alle mensen ontzettend gastvriendelijk geweest en ik heb steds een leuke tijd gehad 😉

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 8 ] 28 July 2009 11:00 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Graf von Krolock: Matthias Stockinger (in plaats van Jan Ammann of Kevin Tarte)
Sarah: Sabrina Auer (in plaats van Nele-Liss Vaiksoo)
Professor Abronsius: Christian Stadlhofer (vervanging eerste cast ipv Gernod Kranner)
Alfred: Riccardo Greco (in plaats van Krisha Dalke)
Chagal: Jerzy Jeske
Magda: Linda Konrad
Herbert: Jakub Wocial (ipv Florian Fetterle)
Koukol: Stefan Büdenbender
Rebecca: Janaina Bianchi (ipv Heilke Wiltrud Schmitz

Oberhausen. Ik weet niet wat het is. Bij Beauty & the beast ook 5 understudies op de acht belangrijke rollen, nu 5 op negen. Toch is er wel een belangrijk verschil. De Beauty & the beast-voorstelling in Oberhausen werd de beste die ik ooit van de show zag, mede dankzij een geweldig beest, en nu een zeer tegenvallende Tanz der Vampire. Waar ik nog herinneringen had aan een prachtige show in Hamburg, zijn die nu deels weg. Vocaal klinkt het allemaal nog best aardig, al zijn de stemmen van Sarah en Herbert samen niet om aan te horen. De uithalen van de graaf zijn fenomenaal, maar het lijkt wel of hij daarna weer een kwartier nodig heeft om op niveau te komen. Er wordt dan kleurloos geacteerd, en kan niet: Graf von Krolock moet er altijd zijn, en macht uitstralen.
De hele cast leek wel gebrek aan energie te hebben, met name in de spelscenes. Het werd een langdradige avond. Allen de danssscenes wisten nog te schitteren, en nog een sprankje van de goede herinneringen aan de show te bewaren. Heel jammer. Op een vrijdagavond mag je toch verwachten als publiek serieuzer genomen te worden.

  [ # 9 ] 28 July 2009 11:41 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Het is zೠbalen dat het tegenviel voor sommige terwijl ik in Oberhausen een paar maanden geleden drie uur lang heb zitten stuiteren in m´n stoel van geluk.

Nadat ik de show al ken vanaf het begin in Oostenrijk zag ik ´m pas dit jaar voor het eerst live, met een waanzinnige cast met twee understudy´s. Als het kon zou ik ieder weekend afreizen naar het bruisende Metronom Theater in Oberhausen.

  [ # 10 ] 28 July 2009 11:55 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Nu ja, vele understudies op de toneel is normaal hierop in Duitsland *hahaha* Ok, 5 understudies zijn toch erg veel, maar tot aan 3 understudies is zoal gewoon…

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 11 ] 28 July 2009 08:00 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2008-09-18

Wij overwegen ook om naar Oberhousen af te reizen op deze productie te gaan zien.
Ben me alleen wel rot geschrokken van de prijzen van de kaarten daar in Duitsland.
Weet iemand hier nog een leuke aanbieding voor een donderdagavond ofzo?

Datum staat nog niet vast.

Vast bedankt.

  [ # 12 ] 28 July 2009 08:47 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  129
Geregistreerd  2009-05-27

Ik wil even over die understudies nog wat kwijt (het praat het natuurlijk niet goed dat er zoveel afwezig zijn, maar toch 😉):

Nele-Liis Vaiksoo is de komende paar weken/maanden niet op, ze heeft geloof ik een operatie of zo gehad, weet zelf ook niet helemaal hoe het zit. Maar er gaan al geruchten dat ze niet meer terugkomt in Oberhausen, dus het zit in ieder geval niet helemaal goed bij haar. Sabrina Auer, Sanne Buskermolen en Anne Hoth delen nu de rol.

Krisha Dalke en Florian Fetterle hebben ook al een héle tijd niet meer gespeeld - waar die gebleven zijn, geen idee. In het ensemble is het ook al een zootje. Waarschijnlijk zijn er een heleboel op vakantie, rond deze tijd.
Dus dat er zoveel understudies gespeeld hebben heeft in ieder geval niets met serieus genomen worden op een vrijdagavond te maken 😉

  [ # 13 ] 28 July 2009 09:54 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Een vriend had Krisha en Florian onlangs nog gezien. Misschien zijn ze op vakantie?

[ Gewijzigd: 28 July 2009 09:56 PM by Danii ]
   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 14 ] 28 July 2009 10:32 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

mirjam24 - 28 July 2009 08:00 PM

Wij overwegen ook om naar Oberhousen af te reizen op deze productie te gaan zien.
Ben me alleen wel rot geschrokken van de prijzen van de kaarten daar in Duitsland.
Weet iemand hier nog een leuke aanbieding voor een donderdagavond ofzo?

http://www.prima-ticket.de/sommer-shop.aspx?url=http://www.ticketonline.com/stage/de/site/201000070/production/184451-Tanz_der_Vampire_Musicalsommer/
Je kan momentaan de musical-sommer boeken: 49 € + tarief voor de boeking

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 15 ] 29 July 2009 04:42 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Het is natuurlijk in de regel niet leuk als je voor de grote namen gaat en je krijgt een groep understudies, maar ja, het is nu wel vakantietijd en ook musicalacteurs hebben het recht om in het hoogseizoen op vakantie te gaan. Ook bij High School Musical in NL zijn de laatste weken veel understudies merk ik aan de verslagen. Voordeel voor de us is dat ze speelervaring krijgen.

 1 2 3 >  Last ›
1 of 9