2 of 95 |  < 1 2 3 4 >  Last ›
Billy Elliot (Nederland)
  [ # 16 ] 10 June 2009 08:06 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Een Nederlandstalige Billy Elliot, ik ben er bang voor. Niet alleen omdat er verdomd veel goede kinderen gevonden moeten worden (en dat lukt met minder zware rollen nu al niet volledig), maar vooral omdat Billy Elliot zo ontzettend Engels is. Zo zijn de accenten zo tekenend voor de voorstelling, en dat valt niet te compenseren. Wat je daarmee ook doet komt geforceerd over, en in ABN mis je contrasten. Gewoon NIET doen dus.

  [ # 17 ] 10 June 2009 08:07 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  69
Geregistreerd  2005-07-19

Leuk dat die toch naar nederland komt. Maar ik vraag me ook af of ze genoeg kinderen kunnen vinden. Ik geloof best dat er wel jongens in nederland zijn die het kunnen maar als je maar 24 keer mag optreden heb je er echt veel nodig.

Gelukkig ben je zo in londen en kunnen we daar ook altijd nog naar toe.

Ik wacht het eerst maar even af. Ik ben wel benieuwd!

   Handtekening   

Groetjes Remko

Billy Elliot:
I can’t really explain it, I haven’t got the words.

  [ # 18 ] 10 June 2009 09:01 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

ellabell - 10 June 2009 07:45 PM

Nee, ik denk dan toch eerder: Vrolijk Kerstfeest Maggie Thatcher. 😉

Dat bedoel ik eigenlijk niet…

In Engeland is dit nummer hilarisch omdat ze de betekenis erachter meteen weten..
Denk dat in Nederland het meerendeel amper weet wie Margareth Thather is…

Maar aan de andere kant.. In Broadway doen ze het nummer ook, dus misschien zl het ook wel werken in Nederland..

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 19 ] 10 June 2009 09:29 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  263
Geregistreerd  2008-04-23

martijn-j - 10 June 2009 05:21 PM
BB - 10 June 2009 05:17 PM

Dat talent zal er ongetwijfeld zijn!! Al worden er iets andere disciplines verwacht. Al die Tarzans, Ciskes, Simba’s en Nala’s en Von Trapp kids hebben het ook fantastisch gedaan. Ga er maar aan staan.

Wel super nieuws trouwens al had ik het wel verwacht, binnen korte termijn. 😉

De kinderrollen die jij noemt hoeven niet een hele voorstelling te dragen. In Billy Elliot moet dat wel. En dan is talent alleen niet genoeg. Hij moet ook met die druk om kunnen gaan.

Heb je wel gelijk in… we wachten het af…! Grootste ‘probleem ’ wordt inderdaad de hoeveelheid kids

  [ # 20 ] 10 June 2009 09:47 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

BB - 10 June 2009 05:17 PM

Dat talent zal er ongetwijfeld zijn!! Al worden er iets andere disciplines verwacht. Al die Tarzans, Ciskes, Simba’s en Nala’s en Von Trapp kids hebben het ook fantastisch gedaan. Ga er maar aan staan.

Wel super nieuws trouwens al had ik het wel verwacht, binnen korte termijn. 😉

Maar voor Billie heb je niet simpelweg fantastisch nodig, je hebt de 5e overtreffende trap van fantastisch nodig. Je moet weggeblazen worden, dat je in de pauze even moet blijven zitten om op adem te komen, dat je even nodig hebt om bij te komen van ‘wow, wat overkomt me nu’.

  [ # 21 ] 10 June 2009 10:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

chitra - 10 June 2009 09:01 PM
ellabell - 10 June 2009 07:45 PM

Nee, ik denk dan toch eerder: Vrolijk Kerstfeest Maggie Thatcher. 😉

Dat bedoel ik eigenlijk niet…

In Engeland is dit nummer hilarisch omdat ze de betekenis erachter meteen weten..
Denk dat in Nederland het meerendeel amper weet wie Margareth Thather is…

Maar aan de andere kant.. In Broadway doen ze het nummer ook, dus misschien zl het ook wel werken in Nederland..

Op Broadway wordt het nummer wel helemaal door de kinderen gezongen. Geen idee of daar een reden voor is. Is de tekst misschien ook anders?

  [ # 22 ] 10 June 2009 11:40 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  243
Geregistreerd  2009-03-31

Het gaat niet zozeer om het achterlopen met school, maar om het feit dat het om werk gaat, en dus kinderarbeid. In een musical spelen is werken, en daarom zijn er grenzen aan het maximaal aantal keren dat kinderen mogen optreden.

  [ # 23 ] 11 June 2009 12:38 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  213
Geregistreerd  2009-05-11

hoeveel kinderen spelen er mee dan?

  [ # 24 ] 11 June 2009 12:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

miep1 - 11 June 2009 12:38 PM

hoeveel kinderen spelen er mee dan?

Per voorstelling een stuk of 15 denk ik.

  [ # 25 ] 11 June 2009 12:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Dat van die ballet meisjes kan je dan denk ik nog wel oplossen met verschillende groepen balletlessen, die playbacken…

Maar de 3 grotere kinder rollen moeten wel kunnen acteren en zingen.. en die kleine en grote jongen ook kunnen acteren…

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 26 ] 11 June 2009 02:33 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  688
Geregistreerd  2009-04-30

Hoe is dat toen eigenlijk met Annie gegaan? Daar zijn ook veel kinderrollen… en de hoofdrolspeelster moet toch ook echt de rol kunnen dragen, en voor zover ik me kan herinneren vond ik dat ook een geslaagde musical.

   Handtekening   

http://www.mjoesical.nl

  [ # 27 ] 11 June 2009 02:36 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Annie en Ciske heb je idd ook erg goede kinderen voor nodig.. Maar voor Billy moeten ze weer extreem goed zijn in een extra discipline..

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 28 ] 11 June 2009 02:55 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  243
Geregistreerd  2009-03-31

Eveliene - 11 June 2009 02:33 PM

Hoe is dat toen eigenlijk met Annie gegaan? Daar zijn ook veel kinderrollen… en de hoofdrolspeelster moet toch ook echt de rol kunnen dragen, en voor zover ik me kan herinneren vond ik dat ook een geslaagde musical.

Een Annie moet kunnen zingen en acteren. De andere weeskinderen hetzelfde, net zoals de kids in Ciske de Rat eigenlijk. De Billy’s moeten ook nog eens fantastisch kunnen dansen! Dus in plaats van jongens te zoeken die kunnen zingen en acteren, is dans hier absoluut een eerste vereiste.

En daar zit volgens mij het grote verschil met Billy Elliot en andere musicals met kinderen.

Met Annie zijn ze destijds begonnen met 10 kindergroepen meende ik, dus 60 kinderen. Die hebben toen de tour gedaan en een gedeelte is meegegaan naar de Efteling.

Overigens lijken geen van de Ciskes me geslaagde Billy’s over een paar jaar… Billy moet écht alles hebben en kunnen.

  [ # 29 ] 11 June 2009 02:55 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  46
Geregistreerd  2009-02-25

Jeap - 10 June 2009 10:27 PM

Ik vind Stage Entertainment geen bedrijf die een productie gaat brengen waar ze niet voor de volle 100% in gelooft: je moet er als producent toch het volste vertrouwen in hebben dat het goedkomt (het taal- en kidsprobleem…)quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Misschien eerst zien en dan pas een oordeel geven?

  [ # 30 ] 11 June 2009 02:59 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  243
Geregistreerd  2009-03-31

Tja, Stage Entertainment dacht ook bij de kleine Tarzans dat het goedkwam, en daar dacht ik ook over. Hoewel die nog lang niet zo erg waren als de Jacobjes uit Beauty and the Beast…

Het taalprobleem denken ze altijd te kunnen oplossen door iets ‘gewoon’ naar het Nederlands te vertalen, maar ik denk dat ze daar bij Billy Elliot echt de fout mee ingaan, omdat het m.i. heel moeilijk wordt. Maar goed, we zullen zien over een paar jaar, en als het wel lukt zal ik aangenaam verrast zijn!

Ik denk trouwens dat je het een beetje moet vergelijken als het naar het Engels vertalen van Ciske de Rat of Ja Zuste, Nee Zuster. Ik denk niet dat Ciske net zo’n groot succes zal worden in Engelse versie, als hier in de Nederlandse versie. Ondanks dat de politieke achtergrond daar eigenlijk geen rol speelt, blijft het toch een écht Nederlandse musical.

 < 1 2 3 4 >  Last ›
2 of 95